Що об’єднує 9-А клас, акторський гурток та фан-клуб «Океану Ельзи»? Все це — спільноти. Такі об’єднання є й у маркетологів, копірайтерів, дизайнерів та інших спеціалістів. Там вони вчаться, отримують фідбек, знаходять нову роботу та організовують колаборації. Чому важливо бути учасником професійних спільнот, розповідає ком’юніті-менеджер в Unisender Ярослав Борута.
Важко уявити людину, яка жодного разу не була в складі певної спільноти. Організація із захисту історичних будівель Києва, бізнес-клуб для підприємців-новачків та група випускників курсу з SMM — все це приклади спільнот.
У кожної спільноти є одна або декілька цілей. Наприклад, цілі організації із захисту історичних будівель Києва — вберегти місто від хаотичної забудови та руйнування історичних пам’яток. А мета групи випускників курсу з SMM — швидко знайти роботу в новій сфері.
Спільноти закривають потреби як їхніх організаторів, так і учасників (і часто ці потреби відрізняються). Наприклад, дизайн-студія формує власну спільноту для графічних та моушн-дизайнерів рівня junior. Дизайн-студія закриває свою потребу у пошуку талановитих новачків та доводить власну експертність. Графічні та моушн-дизайнери натомість отримують можливість поставити питання по роботі та прокачати свої навички.
Як відрізнити спільноту від чергових чату/групи в соцмережах
Спільнота завжди об’єднується навколо певних ідей, цінностей та викликів. Це те, що відрізняє спільноту від чергового телеграм-чату для піарників чи редакторів. Загалом я виділив 4 критерії, за якими можна упізнати спільноту.
Критерії | Перевірка |
В групу входять 3 і більше людей | ✅ Акторський гурток із 10 людей — спільнота. ❌ Сім’я — не спільнота. |
Учасники мають щось спільне | ✅ Шкільний клас — спільнота. ❌ Пасажири вагону метро — не спільнота. |
Учасники знайомі або хочуть познайомитися одне з одним | ✅ Група спортсменів, які працюють разом в одній компанії — спільнота. ❌ Підписники інстаграм-сторінки ювелірного бренду — не спільнота. |
Учасники знають писані або неписані правила спільноти | ✅ Закритий чат студентів курсу з модератором — спільнота. ❌Спам-чат для безкоштовного піару своїх телеграм-каналів — не спільнота. |
Наприклад, спільнота для менеджерів культурних і креативних проєктів «Навзаєм», до якої я належу, об’єдналась навколо бажання взаємного обміну знаннями та ресурсами. Для цього створили спеціальні інструменти:
- методологію p2p («рівний — рівному»), за якою учасники обмінюються досвідом та навчаються одне в одного;
- вебзастосунок «Навзаєм», в якому автоматизовано процес пошуку партнерів та менторів;
- гайд з ефективного нетворкінгу в спільноті — мануал, який пояснює, як працює спільнота, як зробити участь в ком’юніті корисним для себе та інших.
Навіщо брати участь у професійних спільнотах
Як ком’юніті-менеджер я багато спілкуюся в межах власної групи — з маркетологами та підприємцями. Та щоб зрозуміти цінність професійних спільнот, я став учасником декількох з них: фейсбук-групи ілюстраторів «Ілюстрактор» і телеграм-чату «Навзаєм», про який я вже згадував.
З цього досвіду я виділив 8 аргументів на користь участі у професійних спільнотах. Там можна:
- Знаходити партнерів для колаборацій. Наприклад, як член спільноти «Ілюстрактор» я брав участь у «Болоньї» — ілюстраторському проєкті на Книжковому Арсеналі. Разом з іншими учасниками ми робили власні плакати та розміщували на виділеній для цього стіні. Самотужки я б не наважився взяти участь у цьому проєкті.
- Знаходити роботу. Наприклад, у спільноті «Навзаєм» учасники публікують цікаві вакансії з хештегом #команда. Інколи вакансії публікують раніше, ніж на джоб-сайтах та інших платформах. Тож учасники цієї спільноти можуть одними з перших подати заявку на позицію чи проєкт — а отже, мають більше шансів отримати роботу мрії.
- Отримати відгуки на свою роботу. Наприклад, в «Ілюстракторі» для цього є окремий альбом, куди всі охочі можуть завантажувати свої ілюстрації для оцінювання учасниками спільноти. Це гарна можливість для тих, у кого немає змоги потрапити на портфоліо-рев’ю, або тих, хто хоче отримати виважену оцінку від колег перед тим, як публікувати свої роботи в мережі.
- Отримати експертну відповідь на свій запит. Нещодавно один з учасників спільноти «Навзаєм» поцікавився у колег, яким може бути архетип та позиціювання студії йоги. Колеги допомогли знайти відповідь на це питання.
- Прокачати soft skills — від емоційного інтелекту до навички публічних виступів. Так, запеклі обговорення оплати праці ілюстраторів в «Ілюстрактор» навчили мене краще сприймати критику та вирішувати конфлікти на ранніх стадіях.
- Відчути приналежність до світового ком’юніті спеціалістів. Мій синдром самозванця відступає, коли я отримую схвальні відгуки на свої ілюстрації в «Ілюстракторі».
- Освоїти нову професію. Десяток статей про те, як стати копірайтером/ілюстратором/розробником, не замінять участь в одній-двох професійних спільнотах. Зазвичай в них добре ставляться до новачків: діляться корисними ресурсами, розповідають про неочевидні складнощі в опануванні нової професії.
- Стежити за станом індустрії. Так, саме зі спільноти «Ілюстрактор» я дізнався про Болонський книжковий ярмарок та інші заходи для ілюстраторів.
Тож якщо раніше вам участь у професійних спільнотах здавалося марним витрачанням часу — маєте можливість змінити свою думку.
Як отримати максимум користі від участі в спільноті
- Визначте, скільки часу ви готові витрачати на спільноту. Зазвичай у спільноті до 10% активних учасників. Тож не сприймайте цю роль як обов’язкову двогодинну роботу. Ком’юніті може бути корисним, навіть коли ви просто спостерігаєте за дискусіями та бачите, чим живе ваша індустрія.
- Усвідомте свій запит до спільноти. Хочете влаштуватися на роботу? Стежте за дайджестами вакансій, запитуйте про відкриті позиції та нові проєкти в учасників спільноти, які працюють у цікавих вам компаніях. Хочете поділитися власним баченням того, що відбувається довкола професії? Беріть участь у відеочатах та запрошуйте до дискусій помітних учасників ринку. Ви отримаєте від спільноти саме те, чого хочете — якщо, звісно, ви знаєте, чого хочете.
- Подумайте, чим саме ви можете бути корисним, й розкажіть про це учасникам спільноти. Так ви навчитеся презентувати себе та відразу після вступу в спільноту отримаєте тему для обговорення.
- Підготуйте стислий пітч про себе. У більшості онлайн-спільнот для таких пітчів є хештеги типу #aboutme. Вони допоможуть знайти вас серед інших спеціалістів та заохотять запропонувати вам цікавий проєкт.
- Беріть участь у заходах спільноти: онлайн чи офлайн. Зазвичай в таких заходах беруть участь активні члени спільноти, які є її рушійною силою. Від них ви з більшою ймовірністю отримаєте відповіді на свої запити або допомогу по проєкту.
Підсумок
На звершення ще раз виділю декілька головних тез щодо участі в професійних спільнотах.
- Спільнота — це група з трьох та більше людей, які встановлюють одне з одним соціальні зв’язки та об’єднуються навколо ідей, цінностей та викликів. У організаторів та учасників спільноти цілі здебільшого відрізняються. Та їхні цінності мають бути спільними.
- Участь в професійній спільноті допомагає знаходити партнерів для спільних проєктів та прокачувати soft skills. Також у професійній спільноті можна отримати експертну відповідь на запит і швидше прокачатися у своїй спеціальності.
- Щоб отримати максимум користі від участі в спільноті, потрібно визначити свій запит до спільноти, а також те, скільки часу готові витратити на цю участь. Розкажіть іншим, чим ви можете бути їм корисні, та намагайтеся відвідувати онлайн- та офлайн-зустрічі спільноти.
Шукаєте роботу?
У нас на сайті багато вакансій на будь-який смак для фахівців різних професій 👉
ВакансіїЧитайте також
Корисний ресурс: спільнота саморозвитку «Пошуршимо?»
Чим корисна для кар’єри участь у громадських організаціях?
Не тільки SMM: 20 нових професій у соцмережах
Дякуємо!
Тепер редактори знають.