Всі статті Новини Пошук роботи Увійти в ІТ Кар'єра Історії Розвиток Happy HR Спецпроєкти

Не тільки відгукуватися на вакансії: як проактивно шукати роботу

28.07.22 Пошук роботи 12 хв читання

Війна багатьох залишила без роботи. Натомість кількість вакансій зараз втричі менша, ніж було до вторгнення рф. А отже вихід для тих, хто хоче продовжувати кар’єру, — змінити звичний підхід до пошуку роботи на проактивний. 11 кроків, які значно прискорять ваше працевлаштування в Україні чи за кордоном, розписує Product Manager онлайн-школи IAMPM Михайло Куц та ділиться корисними ресурсами й інструментами.

photo
Михайло Куц

 
1. Оформляємо профілі у соціальних мережах 


Головна професійна соцмережа у світі — це LinkedIn, і саме в ній важливо оформити якісний профіль, щоб зацікавити українських та закордонних роботодавців. У середньому рекрутери витрачають 5-10 секунд на перегляд профілю, тому спочатку додаємо максимально релевантну інформацію. 

Фото та банер профілю. Фото має бути у професійному стилі та з посмішкою. Банер можна зробити на платформі Canva — там є багато шаблонів. Можете скористатися ідеєю на скриншоті. 

⇒ Шапка профілю. Пропишіть там ключові слова, які визначають вас як спеціаліста: наприклад, Head of Marketing, Business Development або Lead System Analyst.

Короткий опис. Тут стисло опишіть, що ви вмієте і чим будете корисні майбутньому роботодавцю.

Професійний досвід. Цей розділ ніхто не читатиме, якщо там буде простирадло тексту. Пишіть тезово — акцент зробіть на цифрах, відсотках, технологіях, брендах. 

Інші розділи. LinkedIn дозволяє додати ліцензії, сертифікати та рекомендації від колег — попросіть знайомих обмінятися рекомендаціями. 

Крім LinkedIn, потрібно оформити профілі і в нішевих мережах — GitHub для розробників, Behance та Dribbble для дизайнерів.

Як шукати роботу в LinkedIn?

Корисний гайд з користування соцмережею: від створення профілю до успішного нетворкінгу →

Читати


2. Відстежуємо дошки вакансій


За дослідженнями, 60-70% вакансій не доходять до джоб-сайтів і закриваються через нетворкінг. Відповідно, на 30% вакансій, що залишилися, припадає найзапекліша конкуренція. Однак оскільки для нас важливі всі способи пошуку роботи, раджу відстежувати джоб-ресурси у цих підбірках за сферами та країнами.


3. Складаємо резюме 


Щоб відгукуватися на вакансії, потрібно скласти резюме. Мета цього документу — зацікавити роботодавця в особі рекрутера вашою кандидатурою. Для цього потрібно якісно упакувати ваш досвід роботи, який відповідає обраній посаді. Можете скористатися цим конструктором резюме або створити документ самостійно.

Врахуйте, що рекрутер переглядає сотні резюме на день, тому ваше має зачепити його в перші кілька секунд, інакше піде в кошик. Чіпляйте цінністю, яку можете надати компанії.

Як скласти ідеальне резюме?

Поради шукайте в онлайн-гайді від експертів Happy Monday →

До гайда


4. Пишемо супровідні листи


Це ще один важливий документ під час пошуку роботи. Хороший супровідний лист може виділити вас серед інших кандидатів. 

Що відрізняє хороший супровідний лист від поганого? Ось основні принципи: 

  • Звичайний розмовний стиль. Уникайте корпоративних штампів — в сучасних компаніях, особливо в молодій IT-індустрії, їх пропускають повз вуха (чи то пак очі).
  • Цікава історія. Наприклад, про те, як ви прийшли у свою професію та чому хочете працювати саме в компанії Х.
  • Унікальність для компанії. Супровідний лист повинен розкривати вас із вигідної для роботодавця сторони. Напишіть про те, як ваші навички та інтереси перетинаються з інтересами конкретної компанії та чому ви будете ідеальним кандидатом для них. 

Хороші приклади супровідних листів є у цій міні-книзі у додатку 2. 


5. Створюємо портфоліо проєктів


Вашим золотим ключиком до серденька роботодавця може стати портфоліо проєктів. Наприклад, у форматі окремого сайту, посилання на який можна додати до резюме, листа роботодавцю або на сторінку в лінкедині. Ось приклади для UX-дизайнера та веб-розробника. А ось  чудова міні-книга з побудови портфоліо. Зроблено на прикладі розробників, але підійде й іншим диджитал-фахівцям.

А ще заведіть свій brag doc — «документ хвастощів». В ньому описуйте, чого ви досягли на поточному місці, як компанія виграла від вас, скільки людей ви навчили тощо. Ось шаблон такого документа. На його основі надалі буде набагато простіше складати портфоліо. 

Як скласти портфоліо?

Поради фотографам, копірайтерам, дизайнерам та SMM-никам шукайте у статті →

Читати


6. Шукаємо компанії та стартапи 


Іти «хоч куди», аби тільки взяли, — провальна позиція. Великий шанс потрапити «на галери», особливо якщо це робота з релокацією. Тому раджу виходити не з потреби, а з бажання та користі, яку ви можете принести. 

Щоб знайти «свої» компанії, я рекомендую таку послідовність дій: 

  1. Випишіть 3 галузі, які приваблюють найбільше, і типи компаній (продуктова, B2B SaaS, фінтех тощо).
  2. Випишіть 5 справ, якими вам подобається займатися на роботі. Це допоможе визначитися з напрямом і позицією.
  3. Складіть список компаній у цих сферах, де є позиції, на які ви б хотіли претендувати. 

Раджу також звернути увагу на стартапи, які нещодавно отримали черговий раунд інвестицій, та на невеликі стартапи, які динамічно ростуть. Влаштуватися туди часто простіше, ніж у сталу компанію. Венчурні стартапи думають не про економію, а про швидкість зростання. Вони навіть можуть наймати кількох фрилансерів на одне завдання, адже будь-яка проблема зі строками може погано позначитися на графіках прибутку. 

Зі стартапами добре працює аргумент «усі роблять це за три тижні, а я зроблю за два дні — і ось як». 

Де шукати стартапи? Можна передплатити розсилки Sourcery. Або шукати самим у Crunchbase. Там після підписки доступні фільтри за індустрією, стадіями розвитку стартапа та розміром інвестицій.


7. Складаємо таблицю компаній 


Усі компанії та стартапи, які вас зацікавили і в які ви плануєте подаватися, заносьте у табличку. Її зручно зробити в Excel або в Airtable. Таблиця потрібна для систематизації даних та відстежування прогресу по кожному відправленому резюме. 

В таблиці створіть, до прикладу, такі колонки (або можете придумати свої): 

  1. Company (Компанія)
  2. Position (Позиція, на яку ви подаєтеся)
  3. Status (Поточний статус вашого працевлаштування)
  4. Next Deadline (Наступний дедлайн)
  5. Job Description (Опис обов’язків)
  6. Comments (Коментарі)

 
8. Шукаємо ОПР 


Далі беріть табличку та шукайте в обраних компаніях керівників відділів, що вас цікавлять. Наприклад, якщо ви хочете знайти роботу продакт-менеджером, можна брати публічні списки учасників різних буткемпів і виписувати всіх з посадами CPO/Head of Product. Це наші ОПР, тобто особи, які приймають рішення. Їм ми будемо розсилати листи. Та перед тим раджу «утеплити» контакт. 


9. Отримуємо «теплі» рекомендації


Масове відправлення холодних листів працює погано — конверсія у відповіді буде на рівні кількох відсотків, а у співбесіди — ще менше. Тому краще заздалегідь «утеплити» контакт. Ось основні методи:

  1. Дати якусь цінність одразу. Фронтенд-розробник може покращити верстку сайту, копірайтер — поправити текст у корпоративному блозі, маркетолог — запропонувати нову рекламну кампанію. Тільки переконайтеся, що ви пропонуєте рішення саме ОПР, а не HR.
  2. Отримати рекомендації. Задіяти свій нетворк, або познайомитися з тими, хто вже працює в компанії. У корпораціях часто є реферальні програми, тому співробітникам вигідно рекомендувати крутих кандидатів.
  3. Попрацювати як фрилансер на компанію. Для цього є два найбільші майданчики — Upwork та Fiverr


10. Надсилаємо листи роботодавцям


Якщо все ж таки доведеться відправляти «холодні» листи, готуйтеся, що конверсія в співбесіду буде низькою. Більшість не відповідатиме. Основні практики роботи з «холодними» листами: персоналізація листів, стислість, follow-ups (нагадування). Ось чудове керівництво з таких листів.

Для натхнення можна скористатися шаблонами:


11. Працюємо над inbound-залученням


«Інбаунд» перекладається з англійської як «вхідний». Інбаунд-залучення — це як вхідний маркетинг. Термін був введений компанією Hubspot як протиставлення outbound — «вихідному» маркетингу, коли багато компаній захоплювалися масовими спам-розсилками, холодними дзвінками, розсилками листів та каталогів, масованою рекламою, роздачею листівок тощо.

У довгостроковій перспективі виграють ті, хто будує кар’єру з inbound-стратегією — розвиває нетворкінг і помітність в індустрії, прокачує сарафанне радіо.

Знову ж таки, найкращий спосіб почати — це працювати безкоштовно і давати цінність одразу.

Ось приклади inbound-залучення:

  • Писати корисні Twitter-треди або створювати інший корисний контент. Черпати натхнення можна у Alex Garcia та Sahil Bloom. Через взаємодію з вами та вашим контентом лояльність потенційних партнерів поступово зростатиме, і вони будуть готові почати з вами працювати.
  • Стежити за лідерами думок у вашій сфері. Вони видають безліч корисної інформації, якою можна користатися.
  • Бути активним у професійній спільноті. Наприклад, Ленні Рачицький (раніше менеджер з продукту Airbnb) завів розсилку та спільноту для продакт-менеджерiв — там можна знайти ексклюзивні вакансії.
  • Запустити проєкт на український чи англомовний ринок. Якийсь сервіс чи контентний проєкт на Product Hunt, Indie Hackers, Hacker News та інших майданчиках. 

Отже, тепер ви маєте багато практичної інформації щодо проактивного пошуку роботи. Як і у всьому іншому, головне — поставити ціль та йти до неї. 

У процесі пошуку роботи використовуйте цей час з користю: 

  • Вивчайте іноземну мову, це в рази збільшить ваші шанси на успішне працевлаштування.
  • Отримуйте додаткові кваліфікації у вашій сфері (записуйтесь на різноманітні курси, отримуйте дипломи та сертифікати).
  • Заздалегідь якісно складіть резюме, супровідний лист, а також ретельно підготуйтеся до можливої співбесіди. З останнім вам допоможе серія книг Cracking Interview, а також ресурси для мок-інтерв’ю (тренувального інтерв’ю) — Interviewing.io, Exponent, ProductGym.
  • Не зупиняйтеся на досягнутому та завжди продовжуйте набиратися досвіду.

Шукаєте роботу?

У нас на сайті є сотні вакансій для спеціалістів різного профілю в Україні, за кордоном та віддалено.

Вакансії

Читайте також

Чим корисна для кар’єри участь у громадських організаціях?

Як не опустити руки після сотні розісланих резюме: 6 порад від експертів

Чек-лист: 7 речей, які варто перевірити перед відправкою резюме

Розсилка, що розвиває вашу кар'єру

Підписуйтесь на щотижневу розсилку від головної редакторки Happy Monday з підбіркою найцікавішого контенту тижня, новин та кар'єрних можливостей.

Більше
Більше Більше для компаній
Пошукачу
Для компаній
Увійти
Є ідея!