Всі статті Новини Пошук роботи Увійти в ІТ Кар'єра Історії Розвиток Happy HR Спецпроєкти

Як почати працювати на Upwork: покрокова інструкція для фрилансерів

16.05.22 Кар'єра 9 хв читання

Сьогодні багато українців шукають нові джерела доходу, зокрема реєструються на міжнародних фриланс-платформах. Нещодавно відразу декілька з них відмовилися співпрацювати з фрилансерами з росії, що відкриває додаткові можливості для українських фахівців. Розповідаємо, як почати працювати на Upwork — одній із таких фриланс-бірж.

Не так давно ми в Happy Monday провели відразу два вебінари про Upwork із досвідченими експертами: UX-дизайнером, продакт-менеджером і засновником агенції Etcetera Денисом Сафоновим та digital-маркетологом і власником агенції Perfmeterix Денисом Галичем. Законспектували найголовніше, і в підсумку вийшла покрокова інструкція для фрилансерів-початківців, яких цікавить робота на Upwork.


Крок №1. Підготовка


Перш ніж зареєструватися на Upwork, варто визначитися із засадничими принципами вашої роботи.

  • Обрати спеціалізацію. Подумайте, які саме послуги ви можете надавати як фрилансер. Для цього проаналізуйте, що ви робите краще за інших (або просто добре), а потім перевірте, чи матиме це попит на платформі. Для цього в розділі Jobs введіть обрану спеціалізацію (наприклад copywriting) у пошукове поле та перегляньте актуальні пропозиції роботи. Що їх більше, то затребуванішою є спеціальність. 
  • Сформувати аватар бажаного клієнта. Для цього пригадайте, з якими клієнтами вам було комфортно працювати та чому. Це допоможе вам швидше знаходити «своїх» замовників та цікаві проєкти. 
  • Встановити ставку за годину роботи (рейт). Щоб визначитись із цінником на свої послуги, подивіться на рейти, зазначені в профілях колег-фрилансерів приблизно вашого рівня й досвіду, а також на реальну вартість їхніх послуг, зазначену у відгуках замовників. 
  • Зібрати приклади своїх робіт і згрупувати їх за певними критеріями. Наприклад, статті розсортувати за темами чи клієнтами. Це дозволить підготувати різні варіанти портфоліо для різних клієнтів, що значно спростить процес відгуку на цікаві пропозиції. 

Також майте на увазі, що Upwork — це платформа радше для спеціалістів з уже напрацьованими навичками, досвідом і прикладами роботи. Без цього конкурувати з іншими фрилансерами буде дуже складно. Якщо ж ви маєте потрібні навички та бодай кілька робіт, які можна додати в портфоліо — сміливо реєструйтеся. 


Крок №2. Створення профілю на Upwork 


Під час створення намагайтеся заповнити всі розділи профілю — на 100% заповнений профіль є однією з умов отримання статусу Rising Talent, який допомагає виділитися з-поміж інших початківців на платформі та полегшує пошук перших замовлень. 

Майте на увазі, що Upwork має власні критерії хорошого профілю, яким варто відповідати, щоб алгоритми рекомендували вас потенційним замовникам. Як заповнити деякі розділи, аби сподобатись платформі?

  • Заголовок (title) пропишіть за схемою Specialization | Skills/Technology | Niche. Наприклад: Copywriter | SEO Copywriter | Health.
  • У розділі «Навички» (Skills) вкажіть до 15 скілів, якими володієте і які часто зустрічаються в описі релевантних вакансій.
  • У розділ «Загальна інформація» (Overview) додайте ключові слова й фрази, що стосуються ваших навичок, спеціалізації, ніші, та повторіть їх 3-4 рази, рівномірно розподіливши по всьому тексту. 
  • Підписуючи свої роботи в портфоліо, теж використовуйте тематичні ключові слова та додайте в опис кілька навичок із профілю.

Загалом, як ви бачите, для алгоритмів «Апворка» мають значення ключові слова — вони дають платформі зрозуміти, чим ви займаєтесь, які вакансії та проєкти вам рекомендувати. В ідеалі ключові слова мають бути й у розділі «Історія роботи» (Work history), куди автоматично додаються виконані на платформі проєкти. Тому варто стежити за тим, аби потрібні слова фігурували в заголовку офера, який вам надішле замовник перед початком роботи.

А ось кілька порад, як заповнити деякі розділи профілю, щоб привабити безпосередньо замовника. 

Аватар. Це має бути фото, де добре видно обличчя, в діловому стилі й на нейтральному фоні. 

Загальна інформація (Overview). Ця частина профілю має зачепити клієнта і «продати» йому вас. Зробіть текст опису максимально зручним для читання: розбийте на абзаци, використовуйте списки, емоджі. За перші 500 символів (саме стільки бачить замовник, не розгортаючи ваш текст повністю) варто описати, яку користь ви можете принести бізнесу клієнта. Наприклад: «Створюю лендинги, які підвищують конверсію» або «Пишу тексти, здатні підвищити продаж». 

Що ще варто зазначити в Overview:

  • професійні навички та досвід роботи;
  • сильні сторони через конкретні приклади (не «швидко вчусь», а «опанував 3 нові ІТ-технології за рік»);
  • як у вас влаштовано робочі процеси;
  • чіткий та короткий заклик до дії в кінці (наприклад: «Натисніть на кнопку “Hire”, я готовий співпрацювати»);
  • дату оновлення профілю.

Важливо: в цьому розділі профілю не можна вказувати будь-які свої контакти поза межами платформи, інакше вас заблокують.

Бекграунд (Background). Тут важливо навести факти на підтвердження всього, що ви описали в Overview — деталізований досвід роботи за роками, професійні досягнення, освіта тощо. 

Відгуки (Testimonials). Для початківців, які ще не мають відгуків від клієнтів на Upwork, є класна опція — можливість підтягнути рекомендації з LinkedIn.


Спеціалізовані профілі

На Upwork у вас може бути не один профіль, а три: основний, про який розповідається вище, та два спеціалізовані. Наприклад, SEO-копірайтер, який спеціалізується на текстах про ІТ та криптовалюту, може на додаток до основного профілю зробити два окремі для кожної теми, тим самим збільшивши шанси отримати замовлення. Для спеціалізованого профілю потрібно окремо підготувати загальну інформацію (Overview) та обрати, які роботи з портфоліо будуть у ньому показуватись. А ще тут, на відміну від основного профілю, немає обмежень за кількістю навичок, які можна вказати.


Портфоліо

Портфоліо важливо оформити, адже воно підтверджує ваш професійний досвід. Експерти радять робити це у форматі case study — коли ви описуєте конкретні приклади своїх робіт від завдання до результату. Використовуйте техніку STAR (situation, task, action, result): спочатку розкажіть, хто і з якою проблемою до вас звернувся, потім — які завдання ви поставили перед собою, тоді — що зробили, а в кінці — який результат отримали. Додайте до цього візуально привабливий кавер — і презентація виконаного проєкту готова. 

Якщо є можливість, додайте посилання на проєкт. Наприклад, дизайнер може дати лінк на сайт власного дизайну або розмістити свої роботи на Behance чи Dribbble і послатися на них. Краще уникати лінків на Google-диск чи Dropbox —  клієнти на Upwork з обережністю ставляться до таких посилань.


Крок №3. Пошук роботи на Upwork


Відкриті проєкти та вакансії на «Апворк» публікуються в розділі Jobs. Аби побачити актуальні пропозиції, у рядок пошуку потрібно ввести ключове слово або фразу — наприклад, спеціальність та нішу. Для деталізації пошуку можна використовувати різні фільтри, експерти особливо рекомендують звернути увагу на фільтр Client History. Поставте пташки біля пунктів «1 to 9 hires» та/або «10+ hires» — це вбереже вас від співпраці з клієнтами-новачками, які поки не дуже розуміють, як працює платформа (як і ви), через що може виникати безліч проблем. 

Під час пошуку відмічайте, які пропозиції вам подобаються, а які — ні (натискайте на позначки «Лайк» або «Дизлайк» справа від опису проєкту). Це допоможе алгоритмам Upwork надалі показувати вам лише релевантні пропозиції роботи. 


Як зрозуміти, чи підходить вам вакансія

Перш ніж запропонувати свої послуги, варто ретельно проаналізувати пропозицію та переконатися, що вона вам підходить. На що звертати увагу в описі вакансії?

  • Локація. Якщо замовник шукає фрилансера не віддалено, а в конкретній країні, де ви не проживаєте, краще не подавайтесь з думкою «А що як візьмуть». Не візьмуть.
  • Рівень англійської. Але майте на увазі, що Fluent, наприклад, не завжди означає вимогу володіти мовою на найвищому рівні. Такий параметр клієнти часто зазначають, коли хочуть спілкуватися з фрилансером наживо, тож просто будьте до цього готові.
  • Тип фрилансера. Якщо вказано Agency, а ви самостійний фрилансер, краще не подавайтесь, бо вас навіть розглядати не будуть.
  • Кількість параметрів, які не збігаються. Вони позначаються червоними знаками оклику. Якщо не збігається один критерій — можна подаватись, але якщо їх бодай кілька, вакансію краще пропустити, бо в списку видачі для замовника ви все одно опинитесь десь у кінці.
  • Наявність особливих вимог. Наприклад, необхідність мати професійну сертифікацію. Подавайтесь лише в тому разі, якщо відповідаєте цим вимогам. 
  • Наявність підозрілих питань і прохань. Наприклад, прохання надіслати свої контакти — підозріле, бо ділитися контактами можна лише після відкриття контракту з замовником, інакше ваш профіль заблокують.
  • Активність вакансії. Тут варто звернути увагу на два показники: кількість інтерв’ю та кількість надісланих запрошень. Якщо й тих, і тих вже багато — вакансію краще пропустити. 
  • Навички та досвід. Щонайменше половина навичок, вказаних у вашому основному чи спеціалізованому профілі, має збігатися з описаними у вакансії.


Як зрозуміти, чи підходить вам клієнт

Втім, на Upwork важливіше обирати не проєкти, а клієнтів. Бо замовник, з яким складуться хороші взаємини, повторно звернеться за вашими послугами або порадить вас комусь іншому. На що варто звертати увагу при виборі клієнта?

  • Місце проживання. Важливий пункт для тих, хто не хоче працювати з клієнтами з конкретних країн. 
  • Дата реєстрації на Upwork. Це дозволить, знову ж таки, уникнути таких самих новачків на платформі, як і ви. 
  • Опубліковані вакансії та наймані фрилансери. Це допоможе оцінити, як часто клієнт працює з одним і тим же фрилансером та які завдання найчастіше пропонує. 
  • Відгуки від фрилансерів. Звертайте увагу не лише на кількість зірочок, а й на текстові фідбеки. Хороші — вкажуть на переваги співпраці, а погані — на проблеми, що можуть виникнути під час роботи. 
  • Відгуки про фрилансерів. Вони дозволять скласти уявлення про те, на що замовник звертає увагу в роботі та чого він очікує від співпраці.
  • Рейт у своїй ніші. Варто переглянути, з якими типами оплати працює клієнт (погодинна ставка чи фіксована оплата за проєкт), скільки він готовий платити і чи влаштовують вас ці суми. 


Крок №4. Комунікація з потенційним замовником


Як запропонувати співпрацю

Аби відгукнутись на вакансію, вам потрібно відповісти на питання клієнта в частині вакансії під назвою «Питання для інтерв’ю» (якщо вони є) та надіслати cover letter — мотиваційний лист. Майте на увазі, що саме відповіді на питання для інтерв’ю замовник бачить найперше, коли отримує відгук від фрилансера, тому відповідати на них варто так, аби справити якнайкраще враження.

Далі переходьте до cover letter. Тут головне правило — не надсилати всім замовникам один і той самий текст. Натомість варто аналізувати клієнтів і для кожного писати унікальний мотиваційний лист. Аби спростити собі завдання, підготуйте декілька шаблонів з описом вашого досвіду, минулих проєктів та лінками на портфоліо, які ви будете адаптувати під час відгуку на різні вакансії. 

Завдання вашого мотиваційного листа — переконати замовника, що ви ідеально підходите на вакансію чи проєкт. Тому використовуйте в cover letter лише ту інформацію, яка працюватиме на вашу користь і «продаватиме» вас. Також експерти радять вживати у своєму листі слова та вирази, які замовник використав в описі вакансії. 

З чого має складатися хороший мотиваційний лист?

  • Привітання та заклик до співпраці. Перші 250 символів, які показуються клієнтові у відгуку на вакансію, мають зацікавити його настільки, щоб він узагалі відкрив ваш лист. 
  • Аргументи, чому ви підходите проєкту та чому він підходить вам. 
  • Ваш досвід та приклади попередніх робіт. 
  • Опціонально — пропозиція надати якусь послугу безкоштовно (яка не потребує від вас багато зусиль, але буде корисною клієнтові). 
  • Опціонально — можливий варіант вирішення завдання, описаного в джоб-пості. Наприклад, опишіть, як ви впоралися з подібною проблемою на іншому проєкті та як можете діяти при співпраці з цим замовником. 
  • Заклик до дії. Він має бути коротким, зрозумілим та чітко вказувати клієнту, що він повинен зробити після того, як прочитає ваш мотиваційний лист. Наприклад: «Напишіть мені, щоб ми розпочали співпрацю».


Як відреагувати на запрошення до співпраці

На Upwork ви можете не лише відгукуватись на опубліковані пропозиції роботи, але й отримувати запрошення до співпраці (інвайти) від самих замовників. Найкраще —  прийняти або відхилити їх протягом 24 годин: так ви показуєте платформі свою залученість, що позитивно впливає на статистику профілю. 

Якщо ви погоджуєтесь на співпрацю. У такому разі вам потрібно прийняти запрошення і надіслати замовнику повідомлення-відповідь. За змістом і структурою воно дещо схоже на мотиваційний лист, але є певні нюанси:

  • почати варто не з заклику до співпраці, а з подяки за інвайт — адже клієнт, швидше за все, вже ознайомився з вашим профілем і зацікавлений у вас;
  • менше розповідайте про свої вміння та реалізовані роботи загалом і більше — про релевантні до проєкту, описаного замовником у джоб-пості;
  • поставте клієнту запитання-уточнення щодо проєкту. 

Відгукуватись на інвайт варто оперативно, найкраще — протягом години з моменту отримання. Так ви підвищуєте шанси одразу ж продовжити розмову з клієнтом в онлайні та в результаті отримати замовлення. 

Якщо ви не погоджуєтесь на співпрацю. У такому разі запрошення потрібно відхилити, вказавши одну з таких причин:

  • пропозиція не відповідає вашим навичкам (Job is not a fit for my skills); 
  • робота вам не цікава (Not interested in work described);
  • це спам (Spam / Client asked for free work / Client asked to work outside Upwork).

Є й інші варіанти для відмови, але їх краще не вказувати, щоб не зіпсувати «стосунки» з алгоритмами Upwork. 


Як відмовитись від співпраці

Якщо ж ви прийняли пропозицію / відгукнулися на вакансію, але на етапі узгодження деталей з клієнтом щось пішло не так (клієнт зник, почав дивно поводитись тощо) і ви більше не хочете з ним працювати, ви можете відмовитись від співпраці через опцію Withdraw. Як причини-пояснення використовуйте наступні варіанти:

  • надто низький рейт (Rate too low);
  • конфлікт щодо планування роботи з клієнтом (Scheduling conflict with client);
  • клієнт не відповідає (Unresponsive client);
  • неадекватна поведінка клієнта (Inappropriate client behavior).


Крок №5. Узгодження деталей співпраці


Узгодження параметрів співпраці

Перш ніж фінально погодитись, переконайтесь, що ви маєте повну інформацію щодо наступних параметрів роботи (і вас усе влаштовує):

  • дедлайн; 
  • необхідні вихідні дані; 
  • яку бізнес-проблему ви маєте вирішити;
  • чіткі вимоги до процесу роботи й результату; 
  • бюджет. 

Іноді клієнт не готовий озвучити бюджет, натомість просить оцінити вартість роботи вас. При підготовці бюджету для замовника розділіть свою роботу на зрозумілі етапи й задачі, пропишіть їхню тривалість. Деталізація дозволить уникнути зайвих питань з боку клієнта, але в будь-якому разі будьте готові додатково все обґрунтувати. І не робіть нічого безкоштовно: правки, особливо у великій кількості, мають оплачуватись. Ви можете відразу закласти їхню вартість у бюджет (зазвичай це 20% від загальної вартості) або встановити на правки окремі розцінки.

Якщо ви спілкуєтеся з клієнтом у форматі текстових повідомлень, але маєте потребу обговорити щось усно (або таку потребу має замовник), можна зустрітися з ним на інтерв’ю. Окрім з’ясування питань, що безпосередньо вас цікавлять, під час розмови важливо звернути увагу на стиль спілкування клієнта, його підхід до роботи та ставлення до фрилансера. Якщо вам важко порозумітися, у вас кардинально різні уявлення про роботу чи ви бачите натяки на хамське та зневажливе ставлення —  краще припиняйте комунікацію, бо нічим хорошим така співпраця не закінчиться.


Вибір моделі оплати

Після узгодження бюджету потрібно визначитись із тим, як вам платитимуть. Варіантів два — погодинно (hourly paid) та фіксовану вартість за проєкт (fix price).

Погодинна оплата

Це коли є фіксована оплата за годину роботи, і ви отримуєте за проєкт суму відповідно до витрачених годин. Такий варіант підходить, якщо ви працюєте з клієнтом вперше чи маєте підозри щодо його порядності та платоспроможності.

У кожному такому контракті вказується максимальна кількість відпрацьованих годин на тиждень, яку дуже бажано не перевищувати. Також у межах контракту може бути прописаний фіксований тижневий платіж. Для контролю кількості відпрацьованих годин можна записувати їх вручну або користуватись Upwork Tracker. Це програма, яка робить скріншоти екрану вашого робочого пристрою і таким чином фіксує вашу активність. Клієнт переглядає звітність раз на тиждень, і протягом 5 днів вам надходить оплата за витрачений час. 

На випадок якщо клієнт залишиться незадоволеним чи взагалі зникне, існує Upwork hourly protection — механізм захисту від неотримання грошей. Він має свої нюанси щодо того, який робочий час підпадає під оплату, але загалом якщо ви не вийшли за ліміт 50 відпрацьованих годин або 2500 зароблених доларів за тиждень, Upwork надішле вам гроші. Бо в разі погодинної моделі остаточне рішення щодо оплати лишається за платформою, а не за клієнтом.

Фіксована оплата

Це коли ви погоджуєтесь виконати проєкт за конкретну суму грошей. Клієнт перераховує гроші на проміжний рахунок, де вони «заморожуються», а коли вважає, що ви закінчили роботу, підтверджує виплату. Такий варіант можна обирати, якщо ви не вперше співпрацюєте з клієнтом та чітко розумієте, який бюджет вам потрібен. Для зручності можна розділяти роботу на частини (milestones), щоб клієнт перераховував вам оплату після кожного етапі. Зробити це можна на при подачі заявки на вакансію або додати їх у поточний контракт із замовником.

У випадку фіксованої оплати не важливо, скільки годин ви витратили на роботу. Головне — результат і задоволений клієнт. Але є й недоліки: рішення щодо переказу коштів на ваш рахунок приймає лише замовник. Upwork у такому разі нічого не вирішує, на відміну від моделі з погодинною оплатою праці. Є механізм захисту фрилансера Upwork fixed price protection, але насправді він не дуже рятує, бо лише показує, чи перерахував клієнт гроші на проміжний рахунок. 


Відкриття й закриття контракту

На фінальному етапі клієнт має підготувати й надіслати вам пропозицію співпраці — офер. Важливо уважно його переглянути, бо замовник може помилитися, заплутатися, не так вас зрозуміти й у результаті надіслати щось не зовсім те, що ви очікували. Зокрема, варто звернути увагу, чи вірно вказані такі параметри:

  • модель оплати (фіксована або погодинна);
  • сума оплати;
  • категорія проєкту;
  • ключові слова в заголовку офера (це важливо для вашої Work history).

Якщо в якомусь із пунктів є помилки, попросіть клієнта внести зміни. Якщо ж ви переконались, що офер складений правильно, замовник готовий розпочати співпрацю, а ви — працювати над проєктом, тоді можна приймати пропозицію, відкривати контракт і починати роботу.

Коли ви повністю закінчили роботу над проєктом, контракт необхідно закрити — це важливо для статистики профілю. Уточніть у клієнта, чи є в нього для вас ще якісь завдання. І взагалі, якщо вам сподобалась співпраця, намагайтеся її розвивати: спитайте, чим можете бути корисні ще в межах вашої експертизи. Якщо зараз завдань немає або будуть, але через 3+ місяці, поточний контракт краще закрити, щоб не зіпсувати статистику профілю.

Завжди просіть замовника оцінити вашу роботу на 5 зірочок за всіма критеріями та залишити позитивний текстовий відгук. Лише за цих двох умов платформа сприймає закритий контракт як успішний, що підвищує ваш рейтинг. Але просити про відгук варто обережно, без відвертих вимог і шантажу, щоб клієнт не поскаржився і ваш профіль не забанили. Якщо ви точно знаєте, що клієнт задоволений співпрацею, але з його відгуку про це не скажеш, спробуйте попросити його змінити. Для цього поясніть, яке значення має для вас як спеціаліста якісний фідбек — і зірочки, і текстовий відгук. 

Коли ви закрили контракт та отримали зворотний зв’язок, проєкт вважається успішно завершеним, тож ви можете переходити до пошуку нових можливостей. 

Шукаєте більше інформації про те, як працювати на Upwork? Дивіться записи наших вебінарів з експертами: 

Upwork: практичні рекомендації для швидкого старту (частина 1)
Upwork: практичні рекомендації для швидкого старту (частина 2)

Читайте також

Від новачка до боженьки: як стати успішним фрилансером

6 уроків, які я засвоїв, працюючи фрилансером

Чому замість роботи мрії в ІТ-компанії я обрала «нестабільний» фриланс

Шукаєте роботу?

Маємо багато пропозицій віддаленої роботи в компаніях по всьому світу 👉

Вакансії
Розсилка, що розвиває вашу кар'єру

Підписуйтесь на щотижневу розсилку від головної редакторки Happy Monday з підбіркою найцікавішого контенту тижня, новин та кар'єрних можливостей.

Більше
Більше Більше для компаній
Пошукачу
Для компаній
Увійти
Є ідея!
2
0
Ми любимо ваші думки, будь ласка, прокоментуйте.x

Дякуємо!

Тепер редактори знають.