fbpx

Розкажи мені про мене! 14 правил фідбека

Редакція Чт., 30.08.18 Кар'єра

Фідбек здатний прискорити ваш особистісний та професійний ріст і зробити вас більш цінним співробітником. Але для цього його потрібно правильно використовувати!


Зворотній зв’язок (фідбек) — це потужний інструмент розвитку, як особистого, так і професійного. Але якщо використовувати його неправильно, можна серйозно нашкодити собі і іншим.

Це може бути досить болісно — несподівано дізнатися про себе щось і близько не схоже на комплімент. Нам приємно, коли нас хвалять, кажуть про досягнення. А розмова про недоліки вже дуже сильно нагадує критику. Кому сподобається, коли його критикують?

І все ж отримувати грамотний зворотний зв’язок корисно. Це дозволяє краще виконувати свою роботу і швидше рухатися кар’єрними сходами.


Більше довіри!


Цікавий факт — якісно організовані сесії зворотного зв’язку підвищують довіру і згуртованість у команді. Відносини серед колег після такої «критики» не погіршуються, а, навпаки, стають теплішими. Співробітники частіше один одному допомагають, легше знаходять спільну мову, розрулюють спірні моменти.

Вся справа в щирості і довірі. Чим більше ми обговорюємо один з одним важливі, значущі, нехай навіть і болісні теми, тим більше довіряємо. За умови, що ці розмови відбуваються в доброзичливому руслі і не призводять до конфронтації і образ.

Але головне, за що цінують фідбек, — він здатний прискорити ваш особистісний та професійний ріст і зробити більш цінним співробітником.


Що таке вікно Джохарі?


Зрозуміти, чому так відбувається, допоможе вікно Джохарі. Цей інструмент отримав назву на честь своїх творців — американських психологів Джозефа Ліфта і Харрінгтона Інхама.


Відкрита зона
— те, що люди знають про вас. Для ваших колег, рідних і випадкової людини це поле буде абсолютно різним за розміром. Ви можете свідомо збільшувати цю зону.

Прихована зона — те, що ви про себе знаєте, але чим не ділитеся з іншими. Ви можете свідомо розширювати це поле, коли вважаєте за потрібне. Наприклад, тільки ви вирішуєте, коли повідомити на роботі про майбутнє поповнення в родині. Або ви можете прийняти рішення вести себе більш активно, щоб продемонструвати лідерські якості, які раніше соромилися виявляти.

Чорний ящик — це ваша підсвідомість. Те, чого не знаєте (поки що) про себе ні ви, ні інші люди. В контексті кар’єри цієї зони ми торкатися не будемо.

Сліпа зона — те, чого ви про себе не знаєте, але що знають інші. Саме ця зона дає вам величезні можливості для розвитку. Але самі ви не впораєтеся — потрібна допомога інших, тобто фідбек.

Тільки дізнавшись про себе щось нове, ви отримуєте можливість працювати над собою.

Поки ви не дізнаєтеся, наприклад, що занадто часто перебиваєте інших на нараді, ви не зможете навчитися уважніше слухати. Недарма в багатьох успішних компаніях регулярно проводяться сесії зворотного зв’язку.


Отримувати і давати!


Підлеглі, колеги, керівники, друзі, члени сім’ї — кожен з нас може як отримувати фідбек, так і давати його комусь. Багато топменеджерів це знають і використовують в роботі.

Найголовніше — розуміти, що зворотний зв’язок і розмова по душах — це не одне і те ж.

Фідбек важливо вміти правильно давати і брати. Інакше ніхто не зможе скористатися його результатами.


14 правил успішного фідбека


1. Вимагати фідбек можна не тільки в роботі, але і в будь-якому спілкуванні з людьми. Головне, не перестаратися. Потрібно залишити собі право бути іноді спонтанним, емоційним, безцільним, трохи дивним…

Шукайте баланс між необхідністю зворотного зв’язку і звичайною, важливою для кожного емоційною підтримкою.

2. Зворотній зв’язок йде від бажання допомогти людині. Не самоствердитися за її рахунок, не висловити «все, що я про неї думаю». Якщо ви, наприклад, бачите, що презентація колеги потребує доопрацювання, скажіть йому чи їй про це. Але якщо вас дратує неапетитний пірсинг сусіда по кімнаті, і ви мрієте розповісти йому про справжню естетику тіла, то краще не варто. Ця історія не про фідбек.

3. Фідбек спрямований на дію, а не на людину. Не «Петя поганий», а результат його роботи говорить про те, що Петі потрібно бути уважнішим до деталей.

4. Більше конкретики. Говоріть не в загальному, а про конкретне завдання або проєкт. «Петя, те, що ти зробив, маячня» це не фідбек. Краще так: «Петя, тобі слід уточнювати свою задачу. Це дозволить виконати її коректно і отримати результат з необхідним рівнем якості». У першому варіанті Петя навряд чи візьметься за розум. У другому випадку є шанс, що в майбутньому він зробить свою роботу краще.

5. Вам потрібно підготуватися. Не рубайте з плеча. Дайте собі час, зберіть факти і аргументи для якісного фідбека. Відмовтеся від емоційних оціночних реплік на користь конкретних прикладів.

6. Шукайте формулювання. Правду можна говорити приємними словами. Пам’ятайте, що людина, з якою ви говорите, вам важлива. Обов’язково сформулюйте мету чого ви хочете досягти в результаті бесіди. (І ви вже напевно розумієте, що відповідь: «Висловити все, що накопичилося» не про фідбек.)

Є так званий принцип сендвіча. Коли ви починаєте і закінчуєте розмову похвалою, а між нею видаєте не надто приємну інформацію.

На сесіях зворотного зв’язку часто рекомендують спрощений принцип: почніть з хорошого, а потім переходьте до того, що хотілося б змінити.

7. Не використовуйте слово «але». Воно скасовує комплімент, сказаний раніше. «Ти чудово написав статтю, але зробив це не вчасно і не затвердив із замовником». Погодьтеся, це важко назвати похвалою. Про позитивне і негативне говоріть окремо. Адже це різні речі! Наприклад, так: «Відмінний у тебе вийшов текст. Ти знайшов вдалі факти і читається легко. З термінами і затвердженням виник збій. Тексти дуже важливо вчасно погоджувати з замовником, будь ласка, врахуй це на майбутнє».

8. Ваша мета — допомогти людині в розвитку. Не забувайте про це. І головне — не думайте, що людина зобов’язана прийняти вашу інформацію як керівництво до дії. Ви звичайна людина зі своїм суб’єктивним поглядом на те, що відбувається. Ваша думка — тільки ваша. У людини є право вирішувати, що їй робити з тим, що вона від вас дізналася. Це як з подарунком — можете прийняти, а можете і викинути.

9. Будьте спокійні і толерантні, відстежуйте емоції. У вас в душі не повинно бути засудження. Будь-яка людина відразу відчуває навіть невисловлений осуд. Це відразу перекреслює всю користь фідбека.

Говоріть про ваші думки і почуття з приводу тієї чи іншої ситуації, дивлячись на неї «з балкона».

10. Не забудьте про заслужену похвалу. Часто в прагненні точніше вказати людині на недоліки ми забуваємо сказати про те, що було хорошого. Похвала надихає і дає енергію. У тому числі на те, щоб працювати зі своїми недоліками!

11. Вчіться отримувати фідбек. Ставтеся до нього як до коштовного подарунку. Ви отримали можливість дізнатися про себе більше і зайнятися своїм розвитком.

12. Не перебивайте, не сперечайтеся, не намагайтеся шукати виправдання, отримуючи фідбек. Навіть якщо ви категорично не згодні або хочете прояснити, що ж це було насправді. Ваше завдання — не суперечка, а максимальний збір інформації про свою сліпу зону.

13. Обов’язково проведіть роботу над фідбеком, навіть якщо на душі залишився неприємний осад. Відкиньте емоції і виокремте інформацію, яка вам корисна. Працюйте з нею, але пам’ятайте, що тільки ви вирішуєте, що з почутого приймати, а що ні.

14. Обов’язково подякуйте людині, який дала вам зворотний зв’язок. Їй було непросто. До речі, не судіть її строго, навіть якщо вона порушила якісь з цих правил. Всі ми вчимося!

Читайте також

Ми не можемо контролювати світ, зате можемо управляти своїми емоціями! 2 ключових правила вирішення конфліктів

Правила ефективної комунікації від Уляни Куликової

Нетворкінг для пошуку роботи: де і з ким заводити корисні знайомства

Шукаєте роботу, де вам будуть давати тільки грамотний фідбек?

У нас багато вакансій в креативній, освітній та IT сферах!

Вакансії

Долучайтеся!

Створюємо спільноту фанів Понеділків.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: