Всі статті Новини Пошук роботи Увійти в ІТ Кар'єра Історії Розвиток Happy HR Спецпроєкти

Навчай та розвивай: чим займається і скільки заробляє L&D Manager

03.03.21 Пошук роботи 8 хв читання

Усе частіше під час пошуку роботи можна зустріти таємничі вакансії L&D Manager, T&D Manager або ж зрозуміліші — менеджера з навчання та розвитку. Що це за професія, кого й чого доведеться навчати та скільки заробляти, розповідає Олексій Федорко, керівник департаменту Learning & Development в ІТ-компанії EPAM.

Олексій Федорко


Про власний шлях у професію


Уся моя родина інженерно-промислово-робітнича, тому зі мною все було визначено наперед 🙂 Я вступив до КПІ на факультет електроніки, після навчання потрапив на позицію тестувальника в маленьку продуктову компанію, у 2010 році перейшов у велику — ЕРАМ Україна. Тут я виріс до позиції тімліда (керівника команди) та People Manager (роль, що поєднує розвиток талантів із проєктним управлінням). 

З появою власної команди я став більше працювати з людьми й допомагати їм розвиватися. Зацікавився темою коучингу, отримав відповідну сертифікацію. За збігом обставин моя основна позиція закрилася саме тоді, коли у департаменті Learning & Development оголосили про розширення напряму коучингу. Я вже брав участь у різних навчальних ініціативах, тому вхопився за цю тему і так перейшов у нову професію. Це було трохи неочікувано, але досить органічно. Паралельно я отримав другу вищу освіту — став магістром психології, щоб підтягнути фундаментальні знання, яких бракувало з цього напрямку. А незабаром став керівником департаменту Learning & Development.


Про професію L&D Manager


За моїми спостереженнями, зараз в Україні та світі відбувається навчальний бум. Професія менеджера з навчання та розвитку (Learning & Development Manager, він же — Training & Development Manager) стає все більше затребуваною у банкінгу, фінансових структурах, енергетичних компаніях, агросекторі, рітейлі тощо. Навіть у маленьких компаніях є подібні навчальні ініціативи, хіба що займатися ними може одна людина, яка поєднує кілька ролей — наприклад, тренера та менеджера. 

Певно, послуги L&D менеджера не користуються попитом лише в бізнесах, де керівництво морально не готове інвестувати у навчання співробітників або які ще не накопили достатньої експертизи, щоб ділитися знаннями.


Обов’язки менеджера з навчання й розвитку

1. Планувати навчальні програми для поточних або потенційних працівників та бюджетувати витрати. Для планування потрібно тісно співпрацювати з керівниками офісів, знати їхні проблеми і цілі. А також зважати на запити бізнесу загалом, появу нових проєктів, нагальну потребу в певних навичках. Наприклад, в ЕРАМ є щорічні повторювані програми — з розвитку лідерів чи програми для менеджерів, але періодично ми організовуємо й термінове позапланове навчання — якщо потрібних спеціалістів складно знайти на ринку і є сенс самим готувати таких професіоналів.

2. Відповідати за підбір тренерів і менторів. Ми знаходимо їх через центри компетенцій або ж серед спеціалістів нашої компанії. Залучення таких експертів (яких треба надихати, стимулювати, дякувати, давати зворотний зв’язок) — ще один повноцінний напрям діяльності.

3. Працювати над утриманням уваги в онлайн-навчанні. Щоб навчання було не тільки про «слухання», а й про активну взаємодію. Ми, наприклад, використовуємо спеціальні інструменти для інтерактиву та залучення аудиторії. При цьому навчальна сесія складає не більше двох годин з перервою, теорія переходить у самостійне опанування, а онлайн-режим залишається виключно для практичної роботи та дискусій.

4. Вести комунікацію. Це не менш важлива частина роботи — бо мало створити якісний навчальний курс, треба його прокомунікувати на тих, для кого він буде корисним.

5. Відстежувати світові тренди в освіті. Наприклад, ми моніторимо дослідження та звіти Deloitte про те, як буде розвиватися індустрія навчання, а також новини профільної організації — Association for Talent Development


Про типовий робочий день


Мій день починається з ритуалу: я спокійно налаштовуюся на роботу за чашкою завареної в турці арабіки. У понеділок планую справи на тиждень, тому першу половину дня зазвичай лишаю вільною від зустрічей. 

У моїй безпосередній команді L&D дев’ятеро людей, але ними мої комунікації не обмежуються. Багато співпрацюю з іншими фахівцями, які відповідають за конкретні напрями в компанії. Тому частину дня займають робочі зустрічі з колегами, внутрішні ініціативи, опрацювання нових запитів, обговорення поточних справ із топменеджерами компанії.

Багато часу витрачаю на роботу з аналітикою та статистикою, щоб зрозуміти, хто саме вчиться, як, на що є запит і що треба змінити. Окрім керування процесами навчання в компанії, я ще беру в них участь як спікер, тренер чи коуч.

З інструментів використовую стандартний для проєктного менеджера пакет: Office Microsoft, наступника Excel — PowerBi для додаткової звітності, інструменти для брейнштормінгу, таймтрекінгу, проєктного трекінгу (для себе — ToDo, OneNote, для роботи з командою — MS Teams). Інструменти для побудови навчальних програм:   LMS та нашу власну розробку — систему з управління навчанням Learn. Також користуюсь корпоративними інструментами, які дозволяють зрозуміти, в кого яке навантаження і на які навички зараз попит на проєктах — Telescope AI, UPSA.

Думаю, в інших компаніях основні завдання та підходи до роботи L&D менеджера лишаються подібними, хоча певна адаптація до конкретного бізнесу організації є.


Про любов до професії та важливі досягнення 


Люблю свою професію, бо вона дає можливість спостерігати, як змінюються й ростуть люди. Наше кредо — “Never stop learning”. В ЕРАМ дуже багато талановитих менеджерів, які починали з наших програм для лідерів чи спеціалізованих технічних курсів. Певно, вони б досягли високих позицій і без нас, але з нами зробили це швидше. А це якраз і є однією з цілей нашого департементу — Accelerate Growth, тобто пришвидшувати зростання. 

Бачити співробітників, які колись приходили на базові навчальні програми, на топових позиціях в компанії — це круто! 

До того ж, ця професія дає додаткову перспективу й масштабність погляду на всю компанію, доступ до різної інформації з усіх джерел. Наприклад, які цілі бізнесу, які його здобутки, проблеми і як навчання може вплинути на розвиток компанії. Ти розумієш, що саме ти впливаєш на її майбутнє.

Звісно, є й недоліки, чи то пак — особливості й виклики, типові для професій з сервісним підходом. Це робота з людьми, тому треба бути готовим багато спілкуватися, працювати з їхніми очікуваннями та незадоволенням. Треба також розуміти, що навчальний сервіс — не є первинним завданням бізнесу. Це підтримуюча функція, тому часто обсяги роботи, яку ми виконуємо, лишаються непомітними. 

Серед нещодавніх приводів для гордості — те, як швидко нам вдалося повністю перейти в онлайн навесні 2020 року. Ми зробили це за тиждень і, судячи зі зворотного зв’язку, не втратили в якості навчання. Більше 70% спеціалістів ЕРАМ зараз проходять корпоративне навчання, і це відповідає цифрам «доонлайнового» періоду.

Також пишаюся оперативною розробкою спеціальних програм у відповідь на виклики часу. Вони пов’язані з організацією роботи з дому: персональна ефективність, як керувати віддаленими командами, як працювати з клієнтами, як підтримувати самопочуття та добробут.


Як стати L&D Manager

Освіта

Окремих університетських програм для L&D менеджменту в Україні не зустрічав. Моя думка — стартувати можна з будь-якої вищої освіти, але потім треба «нарощувати» експертизу завдяки додатковому навчанню. 

Насамперед це міжнародні програми (які сьогодні можна пройти онлайн), акредитовані такими міжнародними асоціаціями, як ATD (Association for Talent Development) чи ICF (International Coaching Federation). Я б також рекомендував звернути увагу на організаційний коучинг чи соціальну психологію, яка вивчає закономірності спілкування та взаємодії в організаціях, групову динаміку. 

Також кар’єрі сприяє, якщо людина має досвід викладання в академічних колах або ж досвід роботи HR-спеціалістом. 


Hard і soft skills

Hard skills для роботи L&D менеджером необхідні такі ж, як і для будь-якого проєктного менеджера: навички організації і ведення проєктів, роботи з командою, стратегування, оперування фінансами, розуміння особливостей навчання й бізнесу загалом.

Потрібні також знання маркетингу та комунікацій, бо велика й важлива частина роботи — не тільки інформувати, а й заохочувати до навчання, так би мовити «продавати» його. Ще важливо постійно розвиватися професійно та вміти відчувати тренди — відстежувати, що відбувається у сфері освіти, знайомитися з новими навчальними підходами та технологіями.

Набір soft skills, на мою думку, включає: емоційний інтелект (вміти розуміти себе та інших), навички спілкування (активне слухання, аргументування, фасилітація), а також change management — вміння пропонувати зміни, які можуть впливати на компанію загалом.


З чого почати кар’єру

Починати можна з позиції L&D спеціаліста чи його асистента, а з часом вирости до менеджерської посади. Також реальний варіант — перейти у професію через HR-функцію. Або ж стартувати з освітнього волонтерства у своїй компанії. Навіть у маленькій компанії можна ініціювати та організовувати навчальні процеси.  


Скільки заробляє L&D Manager 


Якщо брати ринкові показники й дані з відкритих джерел, я б орієнтувався на рівень доходів HR-спеціалістів. Наприклад, за даними спеціалізованого ресурсу DOU, у грудні 2020 року середня цифра складала близько $1000. 

Скільки заробляють HR-фахівці?

Ми в Happy Monday провели власне дослідження 👉

Скільки?

Звісно, компенсація залежить від обсягу та складності завдань, позиція це спеціаліста чи менеджера (менеджер заробляє більше) тощо. На рівень доходу також впливають досвід, експертиза, наявність сертифікації. 

Чим більше навичок у L&D менеджера і чим більше він може запропонувати компанії (наприклад, фасилітацію, проведення тренінгу чи стратегічних сесій на додачу до організації навчання), тим більший заробіток він може отримувати. 

Впливає на зарплату також рівень відповідальності. Керувати командою та організовувати тренінги — це одне, а от спілкування з бізнесом, розробка організаційних рішень, вплив на виробничі показники — це вже управлінський рівень.


Ресурси для розвитку в професії

  • Книга Любови Гвозділіної «Обучение в бизнесе», в якій зібрані практично всі проблеми, з якими я зіштовхнувся в корпоративній освіті.
  • Книга Келлі Палмер “The expertise economy”.
  • Вебресурс Harvard Business Review багато пише про навчання.
  • Звіти досліджень компанії Deloitte також дають багато інформації про навчання.
  • https://www.td.org/. Це спеціалізований ресурс, де можна структурувати свої знання з L&D менеджменту та пройти міжнародну сертифікацію CPLD (базова освіта для L&D).

Шукаєте роботу?

Маємо десятки багато вакансій для спеціалістів різних професій 👉

Вакансії

Читайте також

Професії, про які ще вчора ніхто не знав: що робити та чому варто навчатися?

Що таке growth mindset та як він впливає на ваш розвиток?

7 порад, як прослухати онлайн-курс до кінця (і отримати користь)

Розсилка, що розвиває вашу кар'єру

Підписуйтесь на щотижневу розсилку від головної редакторки Happy Monday з підбіркою найцікавішого контенту тижня, новин та кар'єрних можливостей.

Більше
Відгук

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: