Всі статті Новини Пошук роботи Увійти в ІТ Кар'єра Історії Розвиток Happy HR Спецпроєкти

Навіщо компанії бізнес-аналітик і чи можна обійтися без нього?

03.04.23 Кар'єра 4 хв читання

Бізнес-аналітики (БА) допомагають компаніям розвиватися, поліпшувати й оптимізувати процеси. Та чи завжди доцільно залучати БА на проєкт і тим паче мати його в команді? Антон Ротачов, Business Analyst і Product Owner Senior у Levi9, розбирається, коли компанії потрібен бізнес-аналітик, а коли можна обійтися й без нього. 

Антон Ротачов



Перш ніж робити висновки щодо доцільності БА в компанії, варто визначитися, для чого взагалі потрібен бізнес-аналітик. Зображення нижче коротко й наочно відповідає на обидва питання, тож далі можна було б і не продовжувати. Втім, хочеться розібратися детальніше, тож готуйтеся до лонгріду. Я описуватиму процеси на прикладі бізнес-аналізу в ІТ, але загалом принципи роботи бізнес-аналітика однакові в будь-якій сфері.

Навіщо компанії бізнес-аналітик і чи можна обійтися без нього?


Бізнес-аналітик підсилює компанію 


Ми живемо в часи індустріально-технічної революції. Світ навколо змінюється доволі швидко, а конкуренція може викинути на смітник історії компанії з застарілими й неефективними бізнес-процесами. Розвиток технологій диктує нові реалії: ми або пристосовуємось і використовуємо їх на свою користь, або залишаємось на узбіччі. 

Компаніям потрібно постійно еволюціонувати, протистояти викликам і розробляти нові ефективні бізнес-процеси. Вони будуть складні, розгалужені, матимуть багато зацікавлених сторін, кожна з яких дбатиме про свої інтереси, спираючись на власні вимоги, припущення та застереження. Як за таких умов зібрати все докупи, виокремити необхідне, узгодити очікування всіх сторін і нарешті запустити завдання в розробку? Як побудувати максимально прозорий, ефективний і зрозумілий бізнес-процес? Для цього компанії не обійтися без бізнес-аналітика.


Чим займається бізнес-аналітик і в чому його суперсила


Збір вимог до продукту

Бізнес-аналітик має зібрати та задокументувати вимоги всіх зацікавлених сторін. Він займається так званим стейкхолдер-менеджментом, внаслідок якого збільшується чи зменшується питома вага певних вимог. Наприклад, у разі розробки програмного забезпечення для бухгалтерії саме вона буде ключовим стейкхолдером, чиї вимоги будуть найбільш пріоритетними. Побажання ж другорядних стейкхолдерів, як-от HR-ів, які хотіли б персоналізовано надсилати виписки по оплаті спеціалістам, будуть менш важливими. Звісно, їх теж необхідно враховувати, але бізнес-аналітик має розуміти, кого слухати, а до кого дослухатися. 

Інформацію від зацікавлених сторін БА збирає усіма можливими шляхами: на зустрічах, інтерв’ю, уточнює в чатах і месенджерах, вивчає документацію та інші доступні джерела. Якраз під час збору та формалізації вимог бізнес-аналітик має проявити свою суперсилу, яка полягає в умінні слухати й аналізувати почуте. БА має зануритися в проблему замовника, відчути його біль, вислухати бачення розв’язання проблеми та запропонувати свої ідеї. Якщо потрібно, то й провести аналіз ринку та потреб споживачів. 

Для опрацювання вхідних даних бізнес-аналітику корисно розбиратися в домені чи галузі, в якій він працює: експертиза та досвід дозволять швидше знаходити й імплементувати ефективні рішення. Водночас нема потреби бути профільним експертом: для професійного бізнес-аналітика не стануть перепоною прогалини в знаннях, тим паче що їх завжди можна заповнити.


Затвердження вимог 

Після дослідження проблематики, збору побажань і бачень майбутнього проєкту, функціонала чи рішення, наступний крок БА — це затвердити вимоги. Для цього всю зібрану інформацію треба структурувати, проаналізувати й порівняти, а потім привести до уніфікованого зрозумілого вигляду. Результатом мають стати рафіновані й валідні вимоги у вигляді документа під назвою BRD (business requirements document) або завдання на платформі ведення проєктів. 

Вимоги до майбутнього рішення повинні чітко й лаконічно описувати проблему та шляхи її розв’язання, не мати логічних розбіжностей і бути узгодженими з усіма учасниками процесу. У разі комерційного продукту все зводиться до рентабельності створюваного функціонала — співвідношення витрачених на розробку ресурсів до очікуваного прибутку. Водночас у вимогах мають бути прописані не лише цільові значення, але й продуктові метрики, як-от підходи до їхнього відстежування та вимірювання, показники успішності розробки тощо.        


Розробка, впровадження і моніторинг результатів

Далі відбувається безпосередньо розробка рішення, декомпозиція великих завдань на менші, проходять регулярні зустрічі щодо уточнення й обговорення деталей реалізації, як технічних, так і бізнесових. Тут БА виступає сполучною ланкою між бажаннями бізнесу та технічною реалізацією розробки, консультує обидві сторони та стежить, щоб замовник врешті-решт отримав потрібний йому продукт. 

Завершальний етап циклу — це впровадження розробленого продукту, заради якого все й починалося. Замовники використовують продукт спочатку в тестовому режимі, а потім і в промисловій експлуатації, масштабуючи рішення, якщо воно успішне. Бізнес-аналітик залишається своєрідним дороговказом на цьому шляху: демонструє проміжні результати всім сторонам, валідує зміни та збирає зворотний зв’язок від користувачів і всіх причетних, щоб у майбутньому покращувати та розвивати реалізоване рішення.  


То що в підсумку: чи потрібен БА компанії?


З опису шляху від ідеї до готового рішення чи продукту стає наочно зрозуміло, який пласт роботи виконує БА на різних етапах проєкту. Якщо в компанії немає бізнес-аналітика, його обов’язки делегуються комусь із команди чи зацікавлених сторін. 

Чи може компанія впроваджувати нові ефективні рішення чи поліпшувати операційні процеси без бізнес-аналітика? Якщо це великий багатоетапний проєкт із залученням різних бенефіціарів, то очевидно, що ні. Розподілити обов’язки БА між учасниками проєкту — не найкраще рішення, яке призводить лише до розмиття функцій і зон відповідальності та підвищує ймовірність того, що щось піде не так.

Отже, лаконічний висновок: бізнес-аналітик на проєкті важливий. А якщо проєкт має розгалужену структуру, багато зацікавлених сторін і невідомих змінних, які треба постійно валідувати й опрацьовувати, якщо необхідно підтримувати команди в одному інформаційному полі та швидко адаптувати продукт під зміни, — то бізнес-аналітик просто необхідний.

Хочете працювати бізнес-аналітиком?

Перегляньте наявні вакансії для таких спеціалістів на нашому сайті та підписуйтеся на сповіщення про нові пропозиції

Вакансії

Читайте також

Світчери в ІТ: як почати кар’єру, якщо ви працювали в інших сферах

Не тільки код! Ким працювати в IT, якщо ти не програміст?

В ІТ з будь-якою освітою: чому сьогодні навички важливіші за диплом

Розсилка, що розвиває вашу кар'єру

Підписуйтесь на щотижневу розсилку від головної редакторки Happy Monday з підбіркою найцікавішого контенту тижня, новин та кар'єрних можливостей.

Більше
Відгук

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: