Воу-воу, у нас тут старт нової рубрики PayCheck — про гроші й кар’єру! Як зростати в професії? Скільки можна заробляти на різних етапах розвитку? Що може не влаштовувати фахівців у різних компаніях? Не всі готові говорити про це відкрито, тож герої матеріалів, яких ми ретельно вибираємо серед знайомих фахівців, розповідатимуть нам усе анонімно, але точно відверто.
Наша перша героїня — продакт-менеджерка, яка за 7 років у професії виросла до сеньйор-рівня та отримує більш ніж $10 000 на місяць. Як їй це вдалося, фахівчиня анонімно розповіла журналістці Happy Monday. А також поділилася порадами, які будуть корисні кожному, хто прагне кар’єрного й фінансового зростання.
Як стала продактом і вперше звільнилась через низьку платню
Я маю економічну освіту, але ще під час навчання зрозуміла, що це не зовсім моє. У якийсь момент зацікавилася маркетингом. Тоді ця галузь ще не мала такої популярності, інформації було небагато, тож довелося в усьому розбиратися самій. Зрештою я потрапила на роботу в міжнародну IT-компанію на позицію SEO-спеціалістки.
Компанія чимало інвестувала в розвиток своїх співробітників, зокрема мала внутрішню систему менторства. Саме там я дізналася, що таке взагалі буває: коли хтось допомагає тобі професійно розвиватися. Певно, через це я й сама стала менторкою і зараз підтримую людей у питаннях кар’єри.
Завдяки кар’єрним можливостям всередині компанії з часом я змогла перейти в продакти. Це спеціалісти, що працюють на стику бізнесу, маркетингу й розробки та вирішують різноманітні завдання, які стосуються нових продуктів — намагаються зробити їх успішними для компанії та популярним серед користувачів чи клієнтів.
Одна людина в компанії якось сказала мені: якщо я прагну зростати, я маю оточити себе людьми, на яких хочу бути схожа.
Тож отримавши позицію джуніор продакт-менеджерки, я почала багато спілкуватися з іншими продактами, розпитувати їх про роботу й навички, ходити на профільні конференції та знайомитися з людьми зі сфери. І з часом, попри всі плюси роботи в компанії, мене почали бентежити два моменти. Перший — відсутність продуктової культури. Другий — рівень зарплати, який сильно не дотягував до ринкового. На той час я виконувала роботу, за яку знайомі продакти отримували понад $1000 на місяць, а мені платили приблизно $800. Я викладалася на повну, але моя зарплата не зростала. Зрештою я поговорила з керівником: мені підняли платню на $100 доларів, але мене це не влаштувало, і я звільнилася.
Як зростала до сеньйора і чому розчаровувалась у компаніях
Мій шлях до рівня сеньйор-спеціалістки зайняв приблизно 7 років. За цей час я спробувала себе в кількох сферах, зокрема в e-commerce, SaaS і gamedev.
Звільнившись із першого місця роботи продактом, я переїхала в інше місто і влаштувалася в українську компанію, що працює на ринку пошукової аналітики. Пропрацювала там майже півтора року, здобула досвід, але теж не дочекалася перегляду зарплати, яка тоді складала $2000, й пішла.
Після цього спробувала себе в ролі Product Owner в міжнародній технологічній компанії — тут зарплата вже складала £3000. Це був цінний досвід, адже це була моя перша закордонна компанія — переїзд до Великобританії, робота в іншому культурному середовищі.
Попри все хороше, я була розчарована: хоча назовні компанія транслювала політику відкритості й культурного різноманіття, по факту це було не так. Я маю хорошу англійську, але колеги шеймили мене через відсутність «ідеального британського акценту». А ще там мало спілкувалися поза роботою, тому я почувалася ізольованою. Негативу додала й пандемія: ми працювали віддалено, і компанія використовувала трекери для обліку робочого часу. Неприємно відчувати, що за тобою стежать.
Як на мене, культура в компанії має бути побудована на відкритості, довірі, мотивації співробітників. Коли тепер на співбесідах я чую: «У нас трекер», то відразу відмовляю.
Потім я працювала технічною продакт-менеджеркою в українському офісі ізраїльської IT-компанії з розробки онлайн-ігор. Там я підпала під скорочення, бо (як згодом дізналася) заробляла стільки ж, скільки й мій керівник — $4700. Далі мене покликали на посаду сеньйор продакт-менеджерки до американської компанії-розробника SaaS-продуктів. Я погодилася, але пропрацювала там недовго — пішла, бо мене не влаштовувало, що в проєкт були залучені росіяни й білоруси.
Скільки отримують продакти та які вимоги до фахівців?
Звісно, пандемія і війна вплинули на ринок: коли до повномасштабного вторгнення я ходила на співбесіди, то пропозиція в $5000 була звичним ділом, а от нещодавно на інтерв’ю в міжнародній IT-компанії мені сказали, що можуть платити $4000 і не більше. Хоча, як на мене, ринок усе одно вже значною мірою відновився.
Коли я шукала роботу у травні цього року, то провела дослідження й визначила для себе максимальну зарплату на нашому ринку.
Пікова зарплата продакт-менеджера, якщо в нього немає команди (він не лід чи Chief Product Officer), — це $5500–6000 доларів. І це в гемблінгу, де зарплати загалом більші. Якщо лід, то зарплата вища.
У Європі приблизно такі ж зарплати продактів, тільки податок вищий. Американський ринок я не розглядала, бо там зараз специфічна ситуація: скорочення, високий рівень безробіття, люди повертаються в офлайн після пандемії.
За останні роки вимоги до кандидатів суттєво зросли. Коли я починала, junior не мав бути самостійним: передбачалося, що в команді є людина, яка буде його скеровувати й розбирати помилки. Натомість сьогодні шукають дуже міцних джунів, яким зі старту можна довірити частину продукту.
Зростання вимог стосується і позицій вищого рівня. Раніше достатньо було розказати рекрутеру про себе, свій досвід, вирішити якийсь типовий кейс — і все, тебе готові взяти в команду. Тепер процес найму значно важчий і триваліший: часто це тестове чи навіть два, потім їх презентація. Дивляться не тільки на те, чи все ти правильно зробив (це ж уявний кейс, можуть бути різні варіанти), а й на подачу, на сторітелінг — як ти крок за кроком розкриваєш проблему, чи складається все в одну історію.
За моїми спостереженнями, шлях від джуна до сеньйора в продакт-менеджменті займає в середньому до 10 років. Але варто зважати на нюанси:
- якщо ви працюєте в одній сфері, наприклад AI, і здобуваєте там вузьку експертизу, цей шлях можна подолати швидше;
- якщо ви general-продакт, тобто працювали в багатьох сферах, маєте широку експертизу і вмієте вловлювати загальну структуру процесів у різних напрямах, то вирости до сеньйора займе трохи більше часу.
Хоч я й використовую слова «джун» чи «сеньйор», значною мірою це умовність. Є такий жарт, що всі розробники на аутсорсі — сеньйори, а коли приходять працювати в компанію, то навіть не мідли.
Де я працюю зараз та скільки заробляю (спойлер: чимало)
Під час останнього пошуку роботи я зрозуміла, що більше не хочу ні в e-commerce, ні в SaaS. У першій сфері мені трохи нудно, бо є обмеження у креативності завдань; у другій зараз серйозні скорочення. Тому я вирішила повернутися до ігор і зараз працюю продакт-лідом у європейському філіалі світового гіганта у сфері розваг.
У компанії я відповідаю за організацію процесів розробки, дизайну та монетизації в напрямі free-to-play, тобто ігор із частково безплатним доступом. Я сама геймерка, тож мені подобається бути залученою у процеси, які впливають на сценарій гри, опікуватися тим, щоб людям «заходив» продукт, проводити різноманітні тести, стежити за метриками.
Окрім основної роботи, я частково залучена у два проєкти зі сфери HR tech із фіксованою винагородою. Також я викладаю на курсах. А ще періодично консультую та займаюся менторством, зокрема допомагаю людям із пошуком роботи й розвитком у напрямі продакт-менеджменту. Додаткове навантаження беру передовсім не через гроші, а тому, що мені цікаво пробувати нове і розширювати свою експертизу.
Коли ти добре щось робиш, то й гроші отримуєш непогані, тому сумарний дохід у мене чималий — наразі це понад $10 000 на місяць. Основна робота приносить приблизно 80%.
Тобто моя зарплата складає приблизно $8000, а решту — плюс-мінус $2000 — я заробляю в сторонніх проєктах та викладанням.
«А так взагалі можна?». Поради, як вирости в рівні й доході
Я є в чаті з іншими продактами, де ми обговорюємо цікаві кейси, всякі «внутряки», пошук роботи тощо. Якось ми підняли тему зарплат, і коли я написала, що в мене чотири проєкти з сукупним доходом понад $10 000, колеги, які працюють суто фултайм, були трохи шоковані й питали: «А так взагалі можна?». Виходить, можна 🙂
Навряд чи існує універсальна формула, як стати крутим фахівцем і постійно збільшувати свій дохід. Але я поділюся тим, що допомогло саме мені.
1. Підвищуйте рівень компаній з кожною роботою. Привабливе резюме — це не тільки про навички й досягнення, а й про те, які компанії в ньому зазначені. Для мене важливо, щоб назви в переліку йшли по висхідній: від не дуже відомих до справжніх мастодонтів у своїй сфері. Наприклад, коли я шукала роботу цього року, мені пропонували зарплату $7000–8000, але це була гемблінг-компанія, не «білий» продукт, тож я розуміла, що така позиція в резюме може обмежувати мене в майбутньому.
2. Збільшуйте рівень зарплати при переходах. Я завжди орієнтувалася на те, що моя наступна зарплата повинна як мінімум дорівнювати попередній, а бажано — бути вищою. Я отримувала до $1000 на рівні джуна, до $3000 — на мідл-позиціях і понад $5000 — на сеньйор-рівні. Щоб не занижувати свою зарплату, раджу стежити за ринком. Наприклад, під час останнього пошуку я дивилася вакансії та медіани зарплат продактів на Djinni, LinkedIn і Glassdoor, переглядала відкриті резюме кандидатів, порівнювала їхні навички зі своїми. Окремо аналізувала компанії, в які хочу потрапити.
3. Переглядайте вакансії та ходіть на співбесіди. Я стежу за вакансіями в компаніях, які мене цікавлять, і не перестаю ходити на співбесіди, навіть якщо мене влаштовує моя робота. Мій чоловік часом підколює: «Ну скільки можна, тобі що мало?». Але ж це не про «мало». Знаю, що багато колег перестають переглядати вакансії, коли знаходять роботу. Проте, як на мене, інтерв’ю — це гарний спосіб тримати себе в тонусі та розуміти динаміку ринку. Наприклад, завдяки співбесідам я бачу, як зростають вимоги у сфері.
4. Не применшуйте свою зарплату, якщо ви жінка. За моїми спостереженнями, серед продакт-менеджерів більшість — чоловіки. Жінок у професії приблизно 30%, і зарплати в них переважно менші. Звісно, винагорода залежить від багатьох факторів — компанії, рівня посади, обов’язків, стеку технологій, але правда й те, що жінки нижче себе оцінюють. Бачу, що є тенденція до вирівнювання такої ситуації, але все одно додатково раджу колежанкам бути сміливішими.
5. Зберігайте інтерес до своєї справи. Щоб не вигоріти, треба бути допитливими й любити те, що робите. Наприклад, я вже на тому рівні, коли для мене важливі не тільки зарплата, назва компанії чи її репутація, а й технології, з якими доведеться працювати.
6. Цінуйте себе. У сучасних компаніях перегляд зарплати відбувається мінімум раз на рік, іноді частіше. Якщо ви розвиваєтесь як фахівець, а ваша зарплата при цьому не змінюється — це тривожний дзвіночок. В одній з компаній, де я працювала, було простіше звільнитися та знайти іншу роботу, ніж дочекатися підвищення. Тому цінуйте себе, особливо коли маєте багато знань і прокачані навички.
7. Займайтеся нетворкінгом. Від самого початку кар’єри я відвідувала івенти, спілкувалася з іншими фахівцями, намагалася оточити себе людьми, в яких можу чогось повчитися і якими надихаюся. Це не змінилося й дотепер — я багато комунікую з колегами, публікую свої дописи й коментую інші в професійних чатах і спільнотах, маю активний профіль у LinkedIn.
8. Беріться за сайд-проєкти. У моєму випадку підробітки знаходять мене самі: клієнти приходять через чати й соціальні мережі, час від часу я можу викласти пост, що відкрита до співпраці. Знаю, що фахівцям може бути страшно чи незручно таке писати, бо це потенційно не сподобається поточному роботодавцю: мовляв, а роботу хто буде робити. Проте це завжди можна обговорити: мої керівники в курсі, що я маю кілька проєктів, і їх це влаштовує. Якщо при високому завантаженні не страждає ваша ефективність, то в роботодавця не має бути жодних нарікань.
9. Прокачуйте навички управління часом. Звісно, я доволі багато працюю: від 8 до 10 годин на день, зокрема й на вихідних. Щоб усе встигати, прокидаюся щодня о 6–7 ранку, хоча мій робочий день на основній роботі починається в 11–12. Я складаю плани як загалом на щодень, так і окремо для проєктів. І обов’язково зазначаю для себе, скільки зусиль вимагає кожне окреме завдання та що мені дасть його виконання.
Дякуємо нашій першій героїні за розповідь про зарплату продакт-менеджера! Чекайте на нові статті в рубриці PayCheck і пишіть у коментарях, представників яких професій хотіли б бачити в наступних матеріалах.
Зацікавив розвиток у сфері продакт-менеджменту?
Тоді подавайтеся на вакансії для спеціалістів цього напряму від найкращих роботодавців 👉
ВакансіїЧитайте також
Війна, зарплати і дискримінація: 10 запитань про ринок праці в Україні
Від хостес до маркетологині з бюджетами понад $200 тисяч: досвід і поради тим, хто шукає себе
Робота й кар’єрне зростання у сфері outreach: історія спеціалістки з Jooble
Дякуємо!
Тепер редактори знають.