Всі статті Новини Пошук роботи Увійти в ІТ Кар'єра Історії Розвиток Happy HR Спецпроєкти

Робота без чорновика: радіоведуча Вікторія Наумчук — про професію

27.05.20 Истории Історії 7 хв читання

Професія радіоведучого багатьом видається роботою мрії. Сидиш у зручному кріслі і видаєш у мікрофон все, що приходить у голову. Але, звісно, все не так просто. Чим займається радіоведучий (окрім того, що веде ефіри), як потрапити у професію та які в ній кар’єрні перспективи — розповідає Вікторія Наумчук (в ефірі Вікторія Лейн), радіоведуча на Power FM.


Як потрапила на радіо


З дитинства я хотіла бути журналісткою, бо дуже любила писати. Правда, батьки мене довго відмовляли від такого вибору. Казали, що це другорядна професія, що вчитись треба йти, наприклад, на юриста. Але з 5 класу я стояла на своєму, а потім вступила до видавничо-поліграфічного інституту НТУУ «КПІ» на редактора. Так батьки згодом зрозуміли, що це моє.

Після четвертого курсу я вирішила шукати роботу редактором або копірайтером. Знайшла! Офіс на Великій Васильківській, привітний персонал — здавалося, все супер. Поки справа не дійшла до роботи, яка складалася з рерайту текстів для сайту «недовготривалих знайомств». Тому перший професійний досвід був абсолютно невдалим, а робочий день тривав 20 хвилин.

А далі я вже потрапила на радіо. Це була онлайн-радіостанція в Києві. Відправила резюме і навіть отримала запрошення прийти. На співбесіді ми просто поговорили, ніхто не записував жодних демок. У мене запитали, чи готова я робити програму про домашніх тварин, а я так хотіла влаштуватися, що сказала «так». І я справді вела програму про тваринок!

Загалом я пропрацювала там 2,5 роки, і більшу половину цього часу вже вела ранкове шоу. З часом я розуміла, що хочу і готова до чогось більшого. Тому час від часу їздила на співбесіди на інші радіостанції і телеканали. І навіть на Power FM відправляла резюме, але спочатку не отримувала відповіді. В той час, чесно кажучи, я подумала, що, може, це взагалі не моє, якщо мене нікуди більше не беруть. Але тепер я знаю, що відкривають тому, хто стукає… При чому, стукає довго і голосно!


Про свій звичайний робочий день


Зазвичай я приходжу на роботу об 11.30 і одразу шукаю цікаві інфоприводи — новини, актуальні теми — для своїх трьох годин ефіру та готуюся до інтерв’ю з гостями мого шоу. Далі у мене дві години «лінійки» (лінійний ефір, коли ведучий робить підводки до треків. — Ред.), де я розповідаю про події дня, затори, погоду, про треки, які звучать, про виконавців тощо. Потім у мене розпочинається годинне шоу «Good mood show» з інтерв’ю, розіграшами та такими рубриками:

  • Мувіманія (новини з світу кіноіндустрії);
  • Інстанція (новинки та тренди в інстаграм);
  • Коронамінус (рубрика на час карантину з хорошими і курйозними новинами);
  • Лейп Ап (підбірки фільмів, серіалів, книг, ютюб-каналів).

Найцікавіше у роботі для мене — це створення і проведення шоу та інтерв’ю. Останнє — це крута можливість познайомитись зі знаковими людьми українського і світового шоубізу. Я колись і уявити не могла, що буду говорити віч-на-віч з такими зірками як Maruv, Потап, Женя Галич, учасники гурту «Время и Стекло».

Вікторія Лейн і Потап

Коли ведеш прямий ефір з гостем — це варіант без чорновика. І яка б ситуація не склалася, тобі потрібно вивести її «на рівну дорогу».

А ще дуже круто, коли сідаєш у таксі після робочого дня, а там звучить якась твоя програма у записі. Такі емоції та тепло в душі, просто не передати!


Про навички і вміння, потрібні для роботи

  • Нести відповідальність за те, що ти говориш. А для цього брати інформацію з надійних джерел. На радіо теж працює журналістська етика. Якийсь інформаційний факап — і це не лише псування вашого іміджу як ведучого, але й втрата довіри слухачів до радіостанції.
  • Відмінно володіти українською мовою. Мені в цьому дуже допомагає моя вища освіта редактора.
  • Працювати з голосом, інтонаціями. Потрібно вміти розставляти акценти, робити вчасно паузи, вміти заінтригувати.
    Цих речей я вчилася під час запису ефірів на студентському Радіо КПІ. Тоді звукорежисер підказував, як начитувати інформацію. Також займалася сама: робила записи, прослуховувала їх, аналізувала. Читання вголос теж допомагає.

Мені часто кажуть друзі та знайомі, що якби вони не знали, що це мій голос лунає з гучномовців, то нізащо б не впізнали. Бо ви не можете говорити в ефірі так, ніби розказуєте подрузі, що зробили новий манікюр.

  • Вміти спілкуватися з людьми, розуміти їхню психологію. Радіоведучий має знати, відчувати, як «розкрити» співрозмовника, знайти до нього підхід. Бо далеко не всі гості приходять на інтерв’ю з широко відчиненою душею.
  • Ідеально знати програмне забезпечення для проведення ефіру. Треба вміти записувати виходи, «підзводити» плейлисти та загалом розуміти основні нюанси комп’ютерної програми, з якою працюєш.

Треба мати уявлення, що таке радіо загалом. Іноді здається, що ти говориш сам з собою, але потім згадуєш, що в цей момент тебе слухають тисячі людей.

  • Найголовніше — не забувати вимикати мікрофон! Бо бувало всяке 🙂 Під час мого першого прямого ефіру на онлайн-радіо щось трапилося з комп’ютерною програмою, коли я розповідала новину. Звісно, я все договорила, пішов трек, і я вигукнула дещо не дуже цензурне. Через пару секунд в студію забігли звукорежисери, програмний директор і ведучі з очима по 5 копійок. Тут я збагнула, що не вимкнула мікрофон. Тепер щоразу це перевіряю.


Скільки заробляють радіоведучі


Кожен холдинг має свої варіанти формування заробітної плати працівників. Зазвичай, це погодинна оплата або ставка з преміями та додатковими нарахуваннями. У нас на Power FM, наприклад, оплата погодинна.

В середньому радіоведучий отримує від 10 до 15 тис. грн на місяць. Оплата за годину може коливатися від 70 і десь до 200 грн. Якщо радіоведучий має своє шоу або їде на роботу на 7-му ранку — ціна за годину може бути вищою. І зовсім інші цифри будуть, якщо ви уже зірка радіомовлення та маєте власне популярне шоу, яке йде роками.

Також радіоведучому можуть доплачувати за додаткову роботу: озвучення роликів, за підготовку матеріалу для власного шоу. Бо якщо останнє триває, наприклад, три години, то стільки ж часу до нього треба готуватися.


Про підводні камені професії


Загалом великих складнощів в роботі немає. Але є певні моменти, до яких варто бути готовими:

  1. Емоційне вигорання. Ведучому постійно треба бути в хорошому настрої, завжди мати про що розказати. А коли в житті щось йде не так, переключатися буває важко.

    Але для творчих спеціалістів (а радіоведучі мають бути дуже творчими) це нормально. Головне — знати, як з цим боротися. Мені, наприклад, достатньо двох днів вихідних, щоб повернутись у ресурсний стан.
  2. Буває понаднормова робота. Іноді я проводила по 3-4 інтерв’ю підряд.

    Але, хоч це і виснажує, позитивного більше. Так отримуєш досвід, вчишся викручуватись із ситуацій, загартовуєш характер й силу волі.


Про кар’єрні можливості


У радіоведучого є великий спектр можливостей для професійного розвитку — як вертикального, так і горизонтального.

Вертикальний кар’єрний шлях може виглядати так:

  1. Ви приходите вести годинну програму. Ймовірно, спочатку вона буде в записі. Наприклад, я теж починала з посади ведучої програми про домашніх улюбленців, мала 8-годинний робочий день (що дуже дивно для радіоведучих) і робила інтерв’ю з власниками тварин і ветеринарами, які йшли в записі. На цьому етапі кар’єри я ще не знала, що таке прямий ефір.
  2. Ви можете стати лінійним ведучим.  На цьому етапі вже будете працювати в прямому ефірі. 
  3. Ви можете почати вести власне шоу.

Далі кар’єра радіоведучого виглядає по-різному, якоїсь класичної схеми немає. Дехто ставить собі за мету стати програмним директором. Це головний серед радіоведучих — він контролює, хто як веде ефір, яких програм не вистачає на радіо, які треба модернізувати чи прибрати, а ще затверджує концепції нових шоу та часто пропадає на перемовинах з партнерами.

Якщо говорити про горизонтальний кар’єрний розвиток, то можна перейти на іншу радіостанцію чи спробувати податися на журналіста чи ведучого на телебаченні. Наприклад, мої колеги-ведучі Андрій Ткачов та Женя Тюртюбек віднедавна працюють не лише на радіо, але й ведучими програми про погоду на телеканалі.


Про професійний розвиток


Як і в будь-які іншій професії, радіоведучим треба постійно відточувати свої навички та відслідковувати тренди. Тому я регулярно:

  1. Спостерігаю за радіо- та телеведучими, які подобаються. Слухаю їхні ефіри, аналізую. В процесі часто з’являються ідеї, як покращити власну програму або певні професійні якості.
  2. Дивлюся шоу у форматі інтерв’ю на YouTube. Це дуже допомагає готуватися і до власних ефірів з гостями. Спостерігаю, які питання ставлять ведучі, як на них реагують гості, як ведучий викручується з незапланованих ситуацій, як і про що він жартує. Можна побачити багато крутих прийомів!
  3. Аналізую власні ефіри. Це дає зрозуміти, що роблю не так — можливо, не все гаразд з інтонацією, темпом мовлення. Або думки заплуталися, й щось звучало двозначно, хоча не повинно було.

Не лякайтеся, якщо одразу не буде фідбеку від слухачів. Буває, вони просто не знають, де його залишити.


Як стати радіоведучим


Не засмучуйтесь, якщо не отримаєте відповіді після першого надісланого резюме. На Power FM я відправляла резюме, здається, три рази, поки його помітили. Але коли дуже чогось хочеш, то наважуєшся і робиш все, аби цього досягнути.

Етап 1. Складаємо резюме

Якщо хочете влаштуватись на радіо, спочатку треба підготувати резюме. Круто, якщо в ньому є схожі попередні місця роботи, але це не головне. Головне — демка (тестова начитка будь-якого тексту, запис голосу. Ред.).

Етап 2. Створюємо демо-запис

У вакансіях вказують, що кандидатам необхідно надіслати запис свого голосу. Це дозволить оцінити ваш тембр, інтонацію, ритм мовлення, наскільки добре вмієте передавати різні емоції голосом.

Для запису демо вам не потрібна студія звукозапису. Я робила демки на диктофон айфону.

Що наговорити? Та що завгодно. Можна просто розповісти цікаву історію з професійного досвіду чи особистого життя, пожартувати. Саме так зробила і я в своїй демці для Power FМ. Головне — максимально показати свій талант говорити.

Радіо — це місце, де найбільшу роль грає те, як ти говориш, що ти говориш і чи вмієш імпровізувати.

Етап 3. Проходимо співбесіду

Якщо ваш демо-запис сподобався радіостанції, вас запросять на співбесіду. Також вже на співбесіді вас можуть попросити виконати тестове завдання. Наприклад, написати підводки до декількох треків або новину і начитати в мікрофон.

Коли я проходила співбесіду в Power FM, мені дали три новини і попросили адаптувати їх для трьох включень в ефір. Тобто, підлаштувати подачу новини під формат радіомовлення, додати туди свою думку, жарт тощо.

Етап 4. Отримуємо роботу!

Якщо на співбесіді зрозуміли, що ви підходите під потрібні вимоги й володієте необхідними hard та soft skills, вас запросять на роботу. Швидше за все, спочатку це буде випробувальний термін, як було і в мене. Але якщо будете справлятись — вам запропонують офіційне працевлаштування.

Бути ведучим на радіо не менш круто, ніж на телебаченні. І профільна освіта для цього не обов’язкова. Класно, коли ви журналіст чи редактор, але навіть якщо ви, наприклад, економіст за освітою, але хочете працювати на радіо — ласкаво просимо! Потрібно просто сильно захотіти, пробувати і добиватися свого!

Читайте також

Як стати копірайтером: все, що потрібно знати про професію

Не тільки про коми: чим насправді займається редактор та як потрапити на роботу у видавництво

Чим заробляє на життя літературний критик і яким він має бути?

Мрієте працювати у сфері медіа?

У нас багато пропозицій роботи для журналістів, редакторів, контент-менеджерів, копірайтерів та SMM-спеціалістів!

Вакансії
Розсилка, що розвиває вашу кар'єру

Підписуйтесь на щотижневу розсилку від головної редакторки Happy Monday з підбіркою найцікавішого контенту тижня, новин та кар'єрних можливостей.

Більше
Більше Більше для компаній
Пошукачу
Для компаній
Увійти
Є ідея!
0
Ми любимо ваші думки, будь ласка, прокоментуйте.x

Дякуємо!

Тепер редактори знають.