Всі статті Новини Пошук роботи Увійти в ІТ Кар'єра Історії Розвиток Happy HR Спецпроєкти

Хто є хто серед Product-фахівців: що роблять та скільки заробляють менеджер, оунер та інші

18.12.24 Увійти в ІТ 10 хв читання

За кожним ІТ-продуктом стоїть робота продуктової команди — фахівців, які перетворюють ідеї на готові рішення, що відповідають бізнес-цілям і запитам користувачів. Склад цієї команди відрізняється залежно від розміру та потреб компанії. Серед головних гравців — Product Manager, Product Owner, Product Analyst і Product Marketing Manager. Чим займаються та скільки заробляють продакти, розповідають фахівці продуктової команди ІТ-компанії Brainstack.

Igor SHtelmah
Ігор Штельмах, 
Chief Product Officer
Roman Radchenko
Роман Радченко, 
Billing Lead Analyst
Rina Avos
Ріна Авос, 
Head of Product


Product Manager: формування стратегії


Product Manager (PM) працює на перетині технологій, бізнесу та UX, відповідає за стратегічне бачення продукту та його успіх на ринку. 


Головні обов’язки Product Manager:

  • проводити ринкові дослідження й аналіз конкурентів;
  • визначати болі та потреби користувачів; 
  • пріоритизувати функціональні можливості продукту;
  • координувати роботу розробників, дизайнерів, маркетологів і сейлзів;
  • оцінювати успіх продукту за допомогою ключових метрик (KPI, OKR);
  • вивчати нові сегменти ринку.

Уявімо, що компанія працює над новим мобільним застосунком. Завдання Product Manager — визначити, яким має бути MVP (мінімально життєздатний продукт) та фінальний результат, продумати, хто буде цільовою аудиторією, які функції мають бути в застосунку, щоб він був конкурентоспроможний, та передбачити потенційне зростання за рік.

Досягнення бажаного результату неможливо без постійної співпраці продакт-менеджера з відділами маркетингу, продажу, розробки, Customer Support, аналітики та топменеджерами. Наприклад, разом із маркетологами Product Manager розробляє кампанію для просування продукту, а з командою продажу визначає, які функції допоможуть залучити більше клієнтів.

Обов’язки PM не завершуються після запуску продукту. Далі він працює над відстеженням ефективності та постійними вдосконаленнями. Наприклад, якщо користувачі дали фідбек про складність інтерфейсу, то Product Manager ініціює проєкт із редизайну продукту. 

Типовий день продакт-менеджера передбачає обговорення прогресу з командою розробки, аналіз зворотного зв’язку від користувачів і стейкхолдерів, планування спринтів та оновлення продуктового беклогу (переліку завдань), координацію з маркетингом для запуску нових функцій та підготовку презентацій для стейкхолдерів.


Потрібні для Product Manager навички

Hard skillsSoft skills
— Бізнес-аналітика.
— UX/UI-дизайн.
— Базове розуміння розробки.
— Маркетинг і продаж.
— Управління проєктами.
— Лідерство та комунікація.
— Аналітичне мислення.
— Вміння розв’язувати проблеми.
— Стратегічне бачення.
— Орієнтованість на користувача.


Ігор Штельмах, Chief Product Officer у Brainstack: «У кожній компанії обов’язки Product Manager відрізняються. Але я переконаний, що в будь-якому разі професійний РМ не може обмежуватися виключно візіонерським баченням, не співпрацюючи з командою розробників. Недостатньо мати неймовірно круті ідеї, потрібно також уміти донести їхню важливість та об’єднати людей для їх реалізації. Інакше відбуватиметься повний хаос, коли розробники відірвані від реальності й не розуміють, що відбувається з бізнесом та кінцевим споживачем». 


Можливості розвитку та зарплата Product Manager

Вертикальний кар’єрний шлях продакт-менеджера може мати такий вигляд: Product Manager → Product Lead/Head of Product → Chief Product Officer (CPO) → СЕО → Founder. Або ж можна розвиватися горизонтально — у суміжних ролях, як от UX-стратег або аналітик даних. 

Згідно з досвідом рекрутерів, Junior Product Manager заробляє $1,100-$1,700, фахівець рівня Middle — $2,000-$3,000, Senior — від $3,500. 

Якщо ви бачите себе в цій професії, почніть із вивчення аналітики та UX-дизайну, навчайтеся на практиці через невеликі проєкти або стартапи. Розвиватися в продакт-менеджменті вам допоможуть курси General Assembly, Coursera та Product School.  


Product Owner: тактичне управління процесом розробки


Product Owner (PO) взаємодіє безпосередньо з командою розробників для виконання плану, який визначив Product Manager. 


Головні обов’язки Product Owner:

  • формувати беклог продукту та пріоритизувати його;
  • описувати історії користувача (чого користувач хоче досягти);
  • взаємодіяти з командою розробки;
  • співпрацювати з бізнесом і стейкхолдерами для розуміння потреб продукту;
  • визначати критерії, яким має відповідати кожна нова функція продукту.

Завдання Product Owner –– реалізувати функціонал продукту відповідно до вимог і з користю для користувачів. Про ефективність його роботи свідчать якість розроблених функцій та виконання спринтів за графіком. 

Протягом дня продакт оунер готує історії користувача для спринта, взаємодіє з командою на мітингах, оцінює прогрес та обговорює результати тестування, комунікує зі стейкхолдерами щодо продукту, проводить демонстрацію функціоналу для клієнтів і користувачів. 


Потрібні для Product Owner навички

Hard skillsSoft skills
— Розуміння Agile та Scrum.
— Опис історій користувача.
— Технічне розуміння продукту.
— Управління беклогом.
— Комунікація.
— Аналітичне мислення.
— Вміння розв’язувати проблеми та приймати рішення під тиском.


Product Owner має поєднувати технічну експертизу з сильними комунікативними навичками. Технічна грамотність важлива для ефективної співпраці з розробниками, водночас фахівець має доступно пояснювати технічні аспекти стейкхолдерам, які не мають технічного бекграунду.


Можливості розвитку та зарплата Product Owner 

Найбільш логічний кар’єрний розвиток для Product Owner — це перехід на позицію Product Manager, а потім вертикальне зростання до Head of Product і Chief Product Officer.  

Ігор Штельмах, Chief Product Officer у Brainstack: «Головна навичка, яку необхідно набути Product Owner, щоб вирости до Product Manager –– це м’яка сила. Оунер працює з командою розробки, йому не треба нічого “продавати”. А от менеджер –– це, по суті, людина без команди. Тому він має якісно доносити завдання до інших, щоб ні в кого не виникало сумнівів, що це потрібно зробити»

Також PO може розвиватися горизонтально: перейти до роботи з іншими Agile-ролями (Scrum Master, Agile Coach), в інші команди або продукти. 

Згідно з досвідом рекрутерів, діапазон зарплати Product Owner наступний: Junior — $900-$1,300, Middle –– $2,000-$3,000, Senior –– від $3,000.

Гарний старт для новачків, що прагнуть розвиватися у ролі Product Owner, –– роль Scrum Master або аналітика в Agile-команді. Опанувати головні навички допоможуть курс Scrum для Product Owner та курс з Agile Project Management на Coursera.


Product Analyst: надання даних для розвитку продукту


Product Analyst (PA) працює з даними для перевірки гіпотез та прийняття рішень щодо розвитку продукту. Він допомагає продуктовій команді розуміти поведінку користувачів, оцінювати ефективність змін та прогнозувати тенденції розвитку продукту.


Головні обов’язки Product Analyst:

  • формувати та перевіряти продуктові гіпотези;
  • проводити й оцінювати A/B тести;
  • розробляти й аналізувати продуктові метрики;
  • візуалізувати результати досліджень;
  • писати SQL-скрипти та створювати вітрини даних;
  • аналізувати користувацьку воронку й конверсії.

Продакт-аналітик щодня працює з великими масивами даних, будує гіпотези та проводить експерименти. Наприклад, він може аналізувати, як зміна дизайну кнопки вплинула на конверсію, або досліджувати, чому користувачі залишають продукт на певному етапі. На відміну від загальних аналітиків, Product Analyst фокусується саме на продуктових метриках та експериментах.


Потрібні для Product Analyst навички

Hard skillsSoft skills
— SQL.
— Інструменти візуалізації (Tableau, Power BI).
— Python (pandas та інші бібліотеки для аналізу даних).
— Розуміння продуктових метрик.
— Методологія A/B тестування.
— Git для контролю версій.
— Системи оркестрації даних (Airflow).
— Базове розуміння machine learning для прогнозування метрик.
— Комунікабельність та навички презентації.
— Критичне мислення й аналітичний підхід.
— Вміння захищати свою думку.
— Проактивність.
— Гнучкість та адаптивність.
— Постійне прагнення до навчання.


Роман Радченко, Billing Lead Analyst у Brainstack: «Раніше робота продакт-аналітика часто зводилася до використання Excel для розрахунків і візуалізації, а також базових знань SQL для отримання даних. Обсяги даних були значно меншими, а потреби бізнесу — простішими. Зараз же ця професія значно складніша та потребує більше технічних знань. Роль Product Analyst стала важливою частиною бізнесу, від якої залежать ключові рішення щодо розвитку продукту».


Можливості розвитку та зарплата Product Analyst

Кар’єрний розвиток у цій професії може бути як вертикальним (Product Analyst → Head of Analytics → Product Owner), так і горизонтальним — у суміжні професії: ML Engineer, Data Engineer, Data Scientist. 

Діапазон зарплати Product Analyst, згідно з досвідом рекрутерів, стартує від $950-$1,500 для Junior-спеціалістів, фахівці рівня Middle можуть розраховувати на $2,000-$3,000, а Senior –– від $3,000. 

Базова освіта для Product Analyst передбачає знання математики, статистики та теорії ймовірності –– цього можуть навчити на технічних факультетах в університетах. Для поглибленого вивчення спеціальності можна пройти курс із Power BI в DAN IT, курси з SQL у Projector та курси з дата-аналітики на Udemy.


Product Marketing Manager: просування продукту


Product Marketing Manager (PMM) відповідає за донесення цінності продукту до потенційних користувачів та використовує розуміння ринку для покращення конверсій та вдосконалення продукту. 

PMM особливо важливий для компаній зі складними продуктами та мультиканальним маркетингом. Ця роль вимагає постійного балансування між потребами користувачів, можливостями продукту та бізнес-цілями компанії.


Головні обов’язки Product Marketing Manager:

  • розробляти стратегії позиціювання продукту;
  • досліджувати ринок та потреби цільової аудиторії;
  • оптимізувати внутрішні воронки продукту;
  • проводити й аналізувати A/B тести;
  • створювати та тестувати маркетингові гіпотези;
  • співпрацювати з командою маркетингу щодо креативів;
  • забезпечувати консистентність користувацького досвіду.

Типовий день PMM починається з аналітики: перевірка ключових метрик каналів і кампаній, аналіз прохідності воронок, моніторинг результатів спліт-тестів. На основі знайдених вузьких місць формуються гіпотези, розробляються мокапи та створюються завдання для суміжних команд. Значну частину часу займає комунікація з різними відділами й дослідження.


Потрібні для Product Marketing Manager навички

Hard skillsSoft skills
— Аналітичні інструменти та метрики.
— Маркетингові дослідження.
— Створення й оптимізація воронок продажу.
— A/B тестування.
— Продуктова аналітика.
— Основи UX/UI-дизайну.
— Копірайтинг і контент-маркетинг.
— Аналітичне мислення.
— Ефективна комунікація.
— Емпатія до користувача.
— Орієнтація на бізнес-цілі.
— Проактивність.
— Креативність.
— Вміння працювати в кросфункціональних командах.


Ріна Авос, Head of Product у Brainstack: «Product Marketing Manager не займається залученням трафіку напряму, але визначає стратегії просування та позиціювання продукту. Його основна “пісочниця” –– це внутрішні воронки, де постійно тестуються гіпотези, щоб зробити шлях користувача максимально приємним та ефективним». 


Можливості розвитку та зарплата Product Marketing Manager

PMM може вирости до Head of Product, потім –– до СРО та СЕО. Також можливий і горизонтальний розвиток, за якого PMM переходить, наприклад, на роль Product Growth Manager.   

Згідно з досвідом рекрутерів, зарплата Product Marketing Manager рівня Junior знаходиться в межах $1,200-$1,500, рівня Middle — у межах $1,500-$2,000, а Senior/Lead PMM може заробляти $2,200-$2,800. 

Хоча існують онлайн-курси від українських ІТ-шкіл, найефективніший шлях опанувати цю професію — це практичний досвід у професійній команді з професійним ментором. Новачкам варто бути допитливими (цікавитися всіма аспектами роботи суміжних команд), постійно вивчати й аналізувати конкурентів, не боятися експериментувати та фокусуватися на розумінні бізнес-процесів. 

Яку роль у продуктовій команді ви б не обрали, будьте готові до постійного навчання, адже динамічне середовище вимагає невпинного розвитку. Але завдяки цьому робота продактів і є надзвичайно цікавою: ви можете напряму впливати на запуск і розвиток продукту, вдосконалювати його можливості та експериментувати з інноваційними рішеннями.

Шукаєте роботу?

У нас на сайті багато вакансій від крутих українських та міжнародних компаній 👉

Вакансії

Читайте також

PayCheck. Історія продакт-менеджерки, що отримує $10 000 на місяць

Про IT-професії з перших вуст: хто створює цифрові продукти

Що варто знати нетехнічним фахівцям, які шукають роботу в продуктовій ІТ-компанії

Розсилка, що розвиває вашу кар'єру

Підписуйтесь на щотижневу розсилку від головної редакторки Happy Monday з підбіркою найцікавішого контенту тижня, новин та кар'єрних можливостей.

Більше
Більше Більше для компаній
Пошукачу
Для компаній
Увійти
Є ідея!
0
Ми любимо ваші думки, будь ласка, прокоментуйте.x

Дякуємо!

Тепер редактори знають.