Чи легко вам відмовляти другові, просити керівника про підвищення зарплати чи вимагати належного обслуговування в закладі? Якщо ваша відповідь — «ні», тоді вам бракує асертивності. Але її можна натренувати. Як це зробити, пояснюють тренерка з наполегливості Сью Гедфілд та коучка з особистісного зростання Джилл Гессон у своїй книзі «Як завжди стояти на своєму». Підготували конспект книги з поясненням, що таке асертивність, та прикладами асертивної поведінки в різних життєвих ситуаціях.
Що таке асертивність і в чому її переваги?
В залежності від темпераменту, виховання та рівня розвитку емоційного інтелекту кожна людина обирає для себе одну з чотирьох моделей поведінки та спілкування з іншими:
- агресію — вираження власних поглядів і почуттів у манері, яка залякує, принижує або контролює інших людей;
- пасивність — нехтування власними потребами та бажаннями, щоб догодити іншим;
- пасивну агресію — маніпулятивну поведінку, що передбачає замовчування власних бажань і досягнення бажаного через хитрощі;
- асертивність (наполегливість) — чесне та доречне вираження почуттів, поглядів і потреб, упевненість та прямолінійність у спілкуванні з іншими.
Найбільш продуктивною та екологічною моделлю поведінки є асертивність. Адже, будучи наполегливим, ви маєте більше шансів отримати бажане та зберегти дружні стосунки з навколишніми.
Асертивні люди знають, що їхні думки та бажання не менш важливі, ніж чужі, та вміють відстоювати власні права, не порушуючи моральних кордонів інших.
Якби всі люди були асертивними, світ був би ідеальним місцем. Але часто під дією захисного механізму «бий або тікай», яким послуговувались ще наші давні предки, ми обираємо тактику агресії або пасивності. Часом справді трапляються ситуації, коли ці моделі поведінки є виправданими, але завжди так поводитись не можна.
Аби досягти асертивності, потрібно:
- бути впевненим у собі;
- цінувати себе;
- мати реалістичні очікування;
- відчувати підтримку від близьких;
- бути обізнаним;
- знати свої цінності та права;
- відчувати, що інші люди прислухаються до вас та ставляться з повагою.
Три кроки до розвитку асертивності
1. Пізнайте себе
Почніть з усвідомлення своїх почуттів та прийняття власних слабких сторін. Тільки люди, які розуміють свої потреби та визнають їхню цінність, можуть чітко про них говорити та вимагати від інших поважати їх. Оточіть себе позитивними людьми, які стануть вашою опорою та підтримкою. Контролюйте мову свого тіла. Не зациклюйтесь на страхах і тривогах, навпаки, навчіться досягати бажаного попри них. Основна відмінність асертивних людей від інших не в тому, що вони не бояться, а в тому, що вони зважуються діяти та беруть відповідальність за наслідки, попри страх.
Впевненість — це здатність діяти, як би складно й лячно вам не було.
2. Кажіть, що ви хочете й чого не хочете
Ви ніколи не отримаєте бажаного, не озвучивши, чого насправді хочете. Тому як тільки розберетесь у своїх почуттях, чітко і прямо заявіть про свою потребу чи бажання. Після цього вислухайте та прийміть позицію іншої людини. Далі в залежності від ситуації продовжуйте стояти на своєму або йдіть на компроміс та вступайте в переговори. Стежте за своїми почуттями та опирайтесь бажанню гніватись і сваритись. Будьте готовими давати раду наслідкам висловлення своїх почуттів і бажань. І найголовніше — не почувайтесь винними та не вигадуйте безліч виправдань, коли кажете людині, чого ви хочете чи не хочете.
Людям буде легше йти вам назустріч, якщо ви прямо говоритимете, чого від них хочете.
3. Навчіться правильно реагувати на критику
Вміння сприймати критику — один з аспектів асертивної поведінки, який майже всім важко дається, але ви можете навчитись керувати своєю реакцію. Перш за все, навчіться відрізняти об’єктивну критику від спроб вас образити чи зачепити. Якщо критика справедлива, прийміть її та використайте на свою користь (викорініть негативну звичку, що викликала критику, чи опануйте навичку, якої не вистачає, щоб уникнути зауважень в майбутньому). Якщо ж критика несправедлива, не приймайте її на свій рахунок та спробуйте розібратись, чому людина висловила її вам.
Приймаючи свої помилки та недоліки, ви роззброюєте критика.
Як бути асертивним на роботі
Як просити те, чого ви хочете
Якщо ви хочете обговорити зі своїм керівником якесь серйозне питання, наприклад, перехід на іншу позицію чи збільшення зарплати, завжди призначайте зустріч заздалегідь, навіть якщо у вас так робити не заведено. Так ви знатимете, що людина точно матиме час, щоб вас вислухати. Також варто підготувати аргументи, які допоможуть переконати боса, що ви дійсно заслужили те, чого просите: відгуки від задоволених клієнтів, похвалу від колег, результати вашої роботи в цифрах тощо.
Під час розмови стежте за мовою тіла, дихайте глибоко, не поспішайте та говоріть чітко. Навівши всі аргументи, не вимагайте миттєвої відповіді, навпаки, попросіть керівника подумати деякий час, перш ніж прийняти рішення. Але одразу домовтесь про наступну зустріч. А поки чекатимете на відповідь, вирішіть для себе, що робитимете, якщо вам відмовлять.
Як казати «ні»
Пам’ятайте, що асертивні люди ніколи не ставлять потреби інших вище за свої. Тож, щоб навчитись легко відмовлятися від додаткового навантаження, ви повинні взяти за звичку аналізувати наслідки вашої згоди. Вам доведеться працювати понаднормово? Треба буде знехтувати якістю виконання інших завдань, поставивши в пріоритет швидкість? Ви можете підставити колег, бо вас просять взятись за те, в чому ви не дуже компетентні? Погодьтесь, це вагомі аргументи, щоб відмовитись і пояснити, чому ви це робите.
Якщо вирішили сказати «ні», робіть це коротко і прямо. Не треба грубити, але слід відмовити так, щоб співрозмовник зрозумів, що вмовляти вас немає сенсу. Якщо все ж вас намагатимуться переконати, стійте на своєму, наводячи аргументи. Як варіант, можете запропонувати компроміс, який влаштує обидві сторони.
Як бути асертивним на співбесіді
Визнайте та прийміть свою тривогу
Перший крок до вирішення проблеми — усвідомлення того, що вона існує. Якщо ви визнаєте, що нервуєтесь, вам буде легше опанувати себе і морально підготуватись. Щоб знизити рівень стресу під час співбесіди, постарайтесь свідомо керувати своїм тілом та мовленням: утримуйтесь від порожньої балаканини та зайвих рухів, стежте за поставою і тембром голосу, говоріть голосно, прямо та спокійно. А головне — ще до інтерв’ю продумайте всі найгірші сценарії розвитку подій і будьте готовими до кожного з них.
Знайте свої межі та стійте на своєму
Ви не мусите миритись з грубощами з боку інтерв’юера, однак якими б саркастичними й уїдливими не були його репліки, реагуйте на них спокійно та ввічливо. Просто поясніть, з чим саме ви не згодні, й наведіть факти, які підтверджують вашу позицію. Також можна сказати, що вам некомфортно спілкуватись у такій манері та попросити змінити тон розмови. Зрештою, рекрутер може просто перевіряти, як ви поводитесь у конфліктних ситуаціях.
Вимагайте більше інформації
Якщо вам поставили запитання, яке ви не розумієте, чи на яке не знаєте відповіді, найкраще — чесно в цьому зізнатись. Попросіть перефразувати запитання або надати вам більше інформації. Більше важить не те, як ви відповідаєте на запитання, а те, як ви даєте собі раду, коли чогось не розумієте. Однак до деяких загальних питань цілком можна підготуватись. Просто загугліть «складні питання на співбесідах» і підготуйте орієнтовні відповіді на них.
Визначте свої сильні та слабкі сторони
Запитання про сильні та слабкі сторони — традиційне для будь-якої співбесіди, тому відповідь на нього також варто підготувати заздалегідь. Головна порада тут — тримати баланс між вихвалянням та самокритикою. Коли розповідаєте про свої переваги, обов’язково підкріплюйте свої слова конкретними доказами, а говорячи про недоліки, розкажіть, що ви робите чи вже зробили, щоб їх позбутись.
Як бути асертивним на робочих зустрічах
Беріть активну участь
Якщо ви вважаєте загальнокомандні збори пустою тратою часу, бо на них часто говорять занадто довго і мало що вирішують, поставте собі за мету це змінити. Якщо ви не впевнені, що вам є що сказати, уважно слухайте інших та обдумуйте сказане, щоб згодом висловити свою думку на цю тему. Якщо ж є тема, яку ви б хотіли підняти, не мовчіть, а візьміть слово й винесіть її на обговорення. Коли помітите, що хтось відхиляється від теми, ввічливо перепитайте, як ця інформація стосується початкового питання. А коли розумієте, що дискусія затягнулась, спробуйте підштовхнути колег до компромісу.
Тренуйте власну впевненість і самооцінку
Статус та посада інших людей не повинні заважати вам озвучувати свою думку. Якщо вас щось не влаштовує в умовах роботи, не бійтесь сказати про це під час загальних зборів. Швидше за все, колеги підтримають вас, і керівництво піде на поступки. Просто пам’ятайте, що асертивні люди завжди відстоюють власні права, але роблять це спокійно, без істерик, претензій та маніпуляцій.
Будьте відкритими до поглядів інших людей
Не забувайте, що інші люди так само, як і ви, мають право на власну думку. Ви можете з нею не погоджуватись, але це не привід поводитись агресивно. Виражайте свою незгоду культурно, не переходячи на особистості, а власні погляди відстоюйте за допомогою фактів та прикладів. Висловлюйте свою позицію через займенник «я», наприклад, кажіть «я не згоден», а не «ти помиляєшся». Будьте готовими піти на компроміс та вибачитись, якщо зрозумієте, що були не праві. Мета асертивної людини — досягти згоди з іншими, йдучи на взаємні поступки.
Словник асертивної людини
Якщо ви тільки стали на шлях асертивності, вам може бути складно зорієнтуватись, що відповісти співрозмовнику, тому авторки книги підготували словник з корисними фразами. Ось деякі з них 👇
- Мене ображає ваше зауваження.
- Я вас не розумію. Можете пояснити?
- Я краще не відповідатиму.
- Ні, вибачте, я не можу…
- Мене це не влаштовує.
- Мені потрібен час на роздуми.
- Мені неприємно вам це казати, але…
- То в чому ми не згодні?
- Мене дратує, коли ви…
- Що ми можемо вдіяти?
Більше корисних рекомендацій, а також тест, який допоможе визначити, наскільки ви асертивний, шукайте у книзі «Як завжди стояти на своєму».
Потрібна робота?
Тоді реєструйтеся на нашому сайті, вказуйте свої кар’єрні побажання, і наш розумний алгоритм підбере для вас найкращі варіанти.
До вакансійЧитайте також
Шкідливі поради: 10 способів провалити співбесіду
Ні, дякую: як правильно відмовитись від роботи
«Головне — не дратувати людей». Правила ділового етикету на робочому місці
Дякуємо!
Тепер редактори знають.