Який вигляд має робота й кар’єра ілюстратора та що потрібно, щоб увійти в цю сферу? На ці й інші питання про професію відповідають Женя Полосіна, ілюстраторка, співзасновниця студії Сері/граф, авторка курсу Illustration Fundamentals у Projector, та Ольга Протасова, ілюстраторка й дизайнерка, співадміністраторка спільноти «Ілюстрактор», менеджерка проектів Design4Ukraine.
1. Чим займається ілюстратор?
Якщо відповідати одним реченням — створює зображення, хоч це й занадто вузьке пояснення. Насправді робота ілюстратора передбачає дуже широкий спектр можливих завдань.
Усім на думку одразу спадає робота із текстом, картинки для медіа, книжки або реклама. Але цим не обмежується. Ілюстратор може створювати самостійні історії: книжки-картинки й комікси, друкувати власний мерч чи серйозні графічні роботи. Може працювати з різними фізичними об’єктами, наприклад текстилем чи іграшками. Або з простором — робити мурали, оформлювати вітрини, створювати об’ємні інсталяції. Як бачите, перелік, чим може займатися ілюстратор, доволі великий.
За останні два роки повномасштабного вторгнення стало очевидно, що ілюстрація — це потужний засіб комунікації, зокрема й міжнародної. Картинка часто може знайти більше відгуку, ніж фото чи текст, відкрити дорогу до нової аудиторії та розповісти про війну з неочевидного ракурсу для закордонного глядача, який може ігнорувати новини з України.
Додам, що ілюстрація часто стає рухомою та переходить в анімацію. Також вона може стати обʼємною та перейти в предметний дизайн, розробку відеоігор і 3D. Ілюстрація може стати промисловим зразком і опинитися на різноманітних поверхнях і обʼєктах.
2. Куди можна влаштуватися ілюстратором?
Працювати можна in house у видавництві, медіа чи рекламному агентстві, якщо говорити про роботу фултайм. Але суто з мого досвіду більшість ілюстраторів працює попроєктно. На ринку взагалі більше пропозицій віддаленої роботи / фрилансу, тож можна працювати над кількома проєктами одночасно.
3. Скільки приблизно заробляє ілюстратор?
Оскільки в Україні немає сформованого ринку ілюстрації, це доволі болюче питання. В ілюстрації заробітна плата залежить від безлічі факторів. Може впливати і кількість картинок у проєкті, і кількість часу, що його художник чи художниця витрачає на зображення, і подальше використання картинки замовником. Також заробіток залежить від специфіки окремих частин ринку: наприклад, у рекламі гонорари зазвичай вищі, ніж у книговидавництві.
Можна сказати, що у фахівця чи фахівчині картинка буде коштувати в середньому мінімум від 100$ і, в залежності від типу прав, які продає ілюстратор, та клієнта, — до десятків тисяч. Але на старті кар’єри гонорари можуть бути меншими. Зокрема через те, що за відсутності сформованого портфоліо молоді ілюстратори працюють з проєктами друзів чи роблять картинки для безкоштовних, наприклад волонтерських, проєктів. Тут важливо розрізняти для себе, що одна справа — дешево чи безкоштовно малювати для благодійності, інша — дешево чи безкоштовно малювати для комерційних проєктів та великих компаній, чого робити не варто.
Питання доходів ілюстраторів потребує ретельного дослідження, яке, сподіваюсь, буде проведено найближчим часом. Але дані досліджень у Великобританії і в США показують, що серед ілюстраторів лише приблизно 10% мають високі доходи, 20% — середні, і 70% — низькі (наприклад, опитування State of illustration).
4. Де навчатися на ілюстратора? Чи можна отримати вищу освіту в цьому напрямку?
В Україні є традиційні ВНЗ, де можна навчатися. У київській Академії мистецтв є кафедра книжкової графіки, у КПІ — видавничо-поліграфічний факультет, із регіональних є Львівська та Харківські школи ілюстрації. У фундаментальній освіті є свої плюси і мінуси, особисто я б зараз не обрала такий шлях для себе.
Обираючи, де навчатись, мені здається, що в першу чергу треба проаналізувати, що вас надихає і чому, а потім вже вирішувати. Наприклад: «Мені подобається, як малює Андре Каррільйо, у нього гарно з анатомією та формоутворенням, тож, напевно, мені потрібен курс академічного малюнку, щоб розібратись із цим». Але, звісно, вміти працювати з композицією, кольором, тоном, ритмом тощо потрібно незалежно від того, що конкретно ви оберете для спеціалізації в майбутньому. Це приблизно те, що ми робимо на курсі Illustration Fundamentalsу Projector: підходимо до зображення, спираючись на базові принципи композиції, які потім можна застосувати як до картинки в журналі, так і до тканого килима 🙂
Особисто я, коли мені потрібно розширити компетенції, розібратися з новою технікою, або навіть суміжною бізнес-практикою, як-от ліцензування, купляю невеликі онлайн-курси, наприклад на domestika. Як і в багатьох інших, у цій професії вчитись потрібно постійно, це стосується як інструментів, так і нових підгалузей.
5. Чи обов’язково мати досвід і портфоліо, щоб влаштуватися на роботу?
Щоб знайти роботу, обов’язково мати портфоліо — це єдине, що матиме значення. Наповнення портфоліо залежить від того, з якими проєктами ви хочете працювати. В залежності від того, ви хочете бути книжковим ілюстратором, працювати з медіа чи робити картинки для реклами, ваше портфоліо має бути наповнене відповідними чи дотичними проєктами, навіть якщо на початку вони вигадані вами. Набагато легше замовити вам намалювати книжку, якщо на вашій сторінці на Behance вже є декілька проєктів з намальованими книжками.
Також певний досвід роботи з клієнтами додасть вам шансів, якщо замовники знають, що з вами комфортно працювати й ви не зірвете строки. Таким чином у вас поступово напрацьовується клієнтська база.
6. Які hard skills потрібні будь-якому ілюстратору для роботи?
Це дуже залежить від сфери, де ви плануєте працювати. Я не певна, що існує обов’язковий базовий набір програм на кшталт Photoshop, Illustrator, Procreate, адже якщо ви розписуєте стіни, то вам потрібні зовсім інші скіли.
Точно потрібно мати гарне уявлення про композицію, знати, що ви робите і які завдання вирішуєте. А ще — віддавати зображення для носія в правильному вигляді. Якщо ви малюєте аквареллю для книжок — вміти відсканувати та підготувати ілюстрацію до друку, якщо робите персонажа для анімації — грамотно працювати з шарами.
Я б додала знання англійської: без цього дуже важко встигати за новими статтями, відео, книжками. Класичних книжок з ілюстрації це також стосується — в Україні лише почали видавати профільну літературу.
7. А які особисті якості потрібні хорошому ілюстратору?
Окрім професійних умінь — організованість. Ілюстрація часто передбачає самостійну роботу, тож правильно контролювати свій час — чи не найважливіший скіл з усіх можливих.
Також треба вміти комунікувати. Зазвичай створення картинок — це багато роботи з замовником, і грамотно побудована комунікація тільки полегшить роботу над проєктом.
Додам, що треба вміти комунікувати і всередині креативної спільноти загалом. Хороше спілкування, взаємодопомога, репутація — це дуже допомагає у пошуку як постійної роботи, так і проєктної.
8. Як виглядає кар’єрний розвиток у професії?
На це питання теж дуже важко відповісти, адже шляхів дуже багато. Для когось кар’єрна вершина — намалювати рекламу для Coca-Cola, для когось — створити обкладинку для The New Yorker, а хтось хоче викладати та власну школу.
У книжковій графіці можна робити власні книжки, у медіа — працювати з темами та виданнями, що вас захоплюють. Насправді за рахунок мультидисциплінарності немає якогось лінійного, одного на всіх, шляху розвитку в професії. Для мене він у тому, щоб мати змогу обирати лише цікаві проєкти.
9. Що або кого читати, якщо цікавишся ілюстрацією?
По-перше, раджу підписатися на інстаграми улюблених художників або асоціації ілюстраторів, наприклад AOI. А ще на видавництва, як-от Nobrow, на медіа про ілюстрацію, наприклад It`s nice that, на книжковий ярмарок у Болоньї тощо.
- подивитись лекції з ілюстрації та композиції на Projector Online;
- підписатись на україномовне ком’юніті ілюстраторів, де багато юридичних та організаційних питань про працевлаштування, та клуб ілюстраторів Pictoric.
Я ще додам окремих людей, які люблять поділитись досвідом: Yuko Shimizu, Martina Flor. Подкасти — Illustration department, Creative condition та інші.
10. Зрештою, як зрозуміти, що ілюстрація — це твоє?
Спробувати регулярно створювати картинки, бодай протягом кількох місяців. І якщо кайф від процесу нікуди не зникає, то ви на правильному шляху 🙂
Коли хочеться читати про ілюстрацію та вивчати її, зокрема історію української ілюстрації. Коли ми можемо слухати і згодом говорити про це без кінця, — мабуть, це воно 🙂
Читайте також
Як дизайнеру-початківцю отримати фідбек: 6 дієвих способів
Українська дизайнерка — про переїзд і роботу у США
Що треба знати і вміти графічному дизайнеру. Гайд від Олександра Трегуба