Всі статті Новини Пошук роботи Увійти в ІТ Кар'єра Історії Розвиток Happy HR Спецпроєкти

Чому деякі компанії так люблять офіси та що зрештою переможе: онлайн чи офлайн

23.12.24 Кар'єра 5 хв читання

Усе частіше можна почути новини про ініціативи компаній з повернення співробітників до офісів. Чому бізнес бореться за офісний формат, а люди, навпаки, від нього не в захваті? Невже віддалена робота залишиться в минулому? Розбирається Злата Тягунова, PhD, кар’єрна та HR-консультантка й трендвотчерка, бізнес-тренерка й викладачка.

Злата Тягунова
Злата Тягунова


Чи дійсно нас чекає повернення до офісів?


На початку 2020 року компанії та співробітники пережили найбільше потрясіння в історії трудових відносин — глобальний перехід на дистанційну роботу через пандемію Covid-19. Якщо до пандемії такий формат був доступним лише деяким працівникам, наприклад ІТ-спеціалістам, то карантинні обмеження подарували можливість працювати не в офісі будь-якому фахівцю (окрім тих, що працюють на об’єктах критичної інфраструктури та в інших сферах, де ніяк не обійтися без фізичної присутності людини). Мільйони офісних працівників відкрили для себе переваги роботи з дому.

Але вже у 2024 році бізнес почав вимагати від співробітників повернутися в офіси. Подібні кейси від Amazon, Google та інших техновелетнів не обговорював, мабуть, тільки лінивий. З опитування 1300 керівників в усьому світі з’ясувалося, що 83% планують повне повернення співробітників до офісів протягом наступних трьох років.  Цікаво, що настрої керівників відрізняються залежно від віку та статі. 87% респондентів у віці 60-69 років передбачають повне повернення в офлайн, тоді як лише 75% керівників у віці 40-49 років готові зробити таку політику обов’язковою. Ставку на сценарій повного повернення до офісів роблять більше керівників-чоловіків (84%), ніж топменеджерок-жінок (78%).


А які плани в українських компаній?

Наші офісні реалії мають свої особливості. Якщо за кордоном компаніям доводиться силою повертати співробітників у офіси, то українці готові це робити з власної ініціативи. Навіть попри війну, але за умови, що роботодавець може забезпечити їм доступне укриття. Поштовхом до активного повернення українців в офіси стали блекаути, адже багатьом людям було фінансово складно забезпечити робоче місце вдома генераторами та безперебійним інтернетом. 

За результатами опитування, проведеного у квітні 2024 року, 15% українських компаній уже повернули працівників на робочі місця, 20% планують це зробити, і лише 16% респондентів поки не мають таких планів. 

62% опитаних роботодавців зараз працюють переважно офлайн, а здебільшого дистанційку практикують лише 18% компаній. Це підсвічує прихильність українських бізнесів до традиційних форматів роботи. 


Чому компанії віддають перевагу офісному формату?


Відповідь на це запитання має вигляд айсберга, де на видимій частині — аргументи про важливість живої співпраці та комунікації, підвищення креативності й продуктивності, покращення корпоративної культури тощо. Але є й невидима частина айсберга, про яку більшість компаній не говорять публічно. 

Діяльність офісу компанії, де працює багато людей, економічно вигідна місцевим девелоперам, міській владі та малому бізнесу, який обслуговує його життєдіяльність. Масове закриття офісів призводить до мільйонних збитків для орендодавців, браку роботи для малого бізнесу (кафе, клінінгів тощо) та скорочення податків у місцеві бюджети. Через тиск із боку цих стейкхолдерів великі компанії розпочали скасування віддаленого та скорочення гібридного форматів роботи.

Ще одна з ключових «підводних» причин – бажання контролювати своїх співробітників. Багато керівників досі не вірять, що працівники можуть бути ефективними, коли менеджери не бачать їх за робочим столом. Роботодавці й дотепер вважають, що продуктивність можна виміряти кількістю годин в офісі. 

Також багатьом компаніям не подобається, що за умови віддаленого формату роботи вони не можуть на 100% контролювати застосування співробітниками штучного інтелекту для виконання робочих завдань, що збільшує ризики витоку конфіденційної інформації та кіберзагроз.


А от люди не в захваті від повернення до офісів


Натомість багато працівників не готові повністю повертатися в офлайн. Наприклад, 45% українців хотіли б працювати лише віддалено, а 27% — у гібридному форматі, якщо дозволяє посада. 

Опитування працівників Amazon також виявило, що 91% незадоволені рішенням керівництва повернути їх в офлайн, а 73% з них готові шукати нову роботу через необхідність працювати в офісі п’ять днів на тиждень. 

Згідно з дослідженнями, приблизно 85% людей витрачають на дорогу до роботи до 45 хвилин лише в один бік. Не дивно, що майже троє з чотирьох респондентів (74%) вважають, що були би більш продуктивними, якби працювали вдома.

Вимога роботодавців перейти на повністю офісний формат роботи боляче вдарить по найменш захищених категоріях працівників. В одному з досліджень 38% матерів із маленькими дітьми зазначили, що їм довелося б звільнитися чи скоротити робочий день без гнучкого підходу до графіка й формату роботи. Також під загрозою звільнення будуть люди, які піклуються про близьких з інвалідністю, що потребують їх постійної присутності. На жаль, відсоток роботодавців, які готові компенсувати послуги професійних доглядальників, надзвичайно низький.

Жорстка політика повернення до офісу може мати руйнівні наслідки для залученості, лояльності та відчуття приналежності співробітників. Керівники активно наполягають на тезі, що високу продуктивність можна забезпечити лише за присутності людей в офісах. Але згідно з опитуванням, 70% керівників використовують як основний показник продуктивності лише видиму активність — наприклад, о котрій люди приходять на роботу та скільки залишаються в офісі. Водночас це ж опитування виявило, що працівники витрачають в середньому 32% свого часу на роботу, яка тільки створює видимість продуктивності. 

Компромісом між роботодавцями та співробітниками міг би стати гібридний формат роботи, коли люди працюють певну кількість днів в офісі, а решту — вдома. Це дозволило б людям краще управляти своїм навантаженням і підтримувати баланс між роботою та особистим життям. Втім, такий формат теж не ідеальний: згідно з нещодавнім дослідженням, 44% працівників вдаються до coffee badging у дні, коли мають з’являтися в офісі: — вони лише п’ють каву, під’єднуються до корпоративного Wi-Fi на своїх ноутбуках, вітаються з керівництвом, а тоді швидко йдуть додому, щоб там уже працювати «по-справжньому».


То що ж переможе: онлайн чи офлайн?


Поки керівники не змінять своє уявлення про те, що є справжньою продуктивністю та як її вимірювати, буде існувати тренд на повернення співробітників до офісів та відмову від дистанційної роботи. 

З іншого боку, сьогодні кожна людина вільна обирати той формат роботи й того роботодавця, які задовольнятимуть її потреби. Якщо для фахівця важлива жива комунікація, офлайн-співпраця з наставником і підходить розташування місця роботи, то повернення в офіс сприйметься позитивно. Але якщо людина цінує свободу, прагне довіри від роботодавця або має життєві обставини, які потребують її присутності вдома, то звільнення і пошук більш сприятливих умов праці будуть неминучі. Тож компанії мають бути готові до збільшення плинності персоналу через жорсткі вимоги працювати в офісі. І розуміти, що, найімовірніше, офіс уже ніколи не повернеться як єдине й універсальне рішення.

Шукаєте роботу?

У нас на сайті багато вакансій на будь-який смак для фахівців різних професій 👉

Вакансії

Читайте також

«Я обираю працювати в офісі»: що мотивує українців відмовитися від ремоуту

Як онлайн-сервіси можуть спростити віддалену роботу: 8 ідей

Офіс вдома: 5 приладів для комфортної віддаленої роботи

Розсилка, що розвиває вашу кар'єру

Підписуйтесь на щотижневу розсилку від головної редакторки Happy Monday з підбіркою найцікавішого контенту тижня, новин та кар'єрних можливостей.

Більше
Більше Більше для компаній
Пошукачу
Для компаній
Увійти
Є ідея!
0
Ми любимо ваші думки, будь ласка, прокоментуйте.x

Дякуємо!

Тепер редактори знають.