fbpx

Керівник на ремоуті: як бути ефективним лідером віддалених команд

Зоя Чечуліна Чт., 02.07.20 Happy HR

Світ потроху оговтується від коронакризи. Але відтепер ми живемо в новій реальності або, як зараз кажуть, новій нормальності. Усе змінюється, зокрема й те, як ми працюємо. Багато компаній заявляють, що й після карантину продовжать практику дистанційної роботи. Як же бути ефективним лідером віддалених команд? Відповідає експертка з комплаєнс, закупівель та управління ризиками Зоя Чечуліна.

Я працюю з віддаленими співробітниками понад 7 років. Члени моєї команди розкидані по всьому світу: Америка, Індія, Бразилія, Німеччина… Перелік можна продовжувати довго.

Основою успішної, ефективної команди для мене, найперше, є довіра. Без неї не буде ані довготривалих бізнес-досягнень, ані розвитку команди та зростання професіоналів.

Тому я визначила для себе так званий механізм довіри — Trust gear. Він має шестерні-елементи. Якщо хоча б один із них не працює, весь механізм збивається. Олією для злагодженої роботи у цій схемі довіри виступає комунікація. Вона набуває особливої ваги, коли співпраця дистанційна. Давайте розглянемо усі елементи цього механізму.

Trust gear


Перший елемент. Team — команда


Мета цього елементу — створити безпечне оточення, де члени команди довірятимуть одне одному.

Складники елементу:

  • Пізнайте краще вашу команду: хто ці люди, чим вони цікавляться, які в них цінності, які речі їх надихають.
  • Нехай команда дізнається про вас: хто ви, чим ви дихаєте, що вас надихає, що дратує, що рухає вперед. І розповідати про це треба постійно. Наприклад, зі своєю командою кожен із тижневих зідзвонів ми починаємо з так званого check-in — обговорюємо якусь особистісну тему: спорт, родина, хобі тощо.
  • Звірте очікування: дізнайтеся про те, які умови є важливими для успіху команди, та поділіться, які у вас очікування від колег.
  • Розробіть правила взаємодії: погодьте зі своєю командою, як ви, наприклад, будете зустрічатися. Як часто, де, хто веде зустріч, хто робить нотатки тощо. Зважайте на часові зони!
  • Узгодьте ролі: обговоріть з командою, чи не хоче хтось бути наставником або вести якийсь проєкт. Наприклад, у моїй команді ми визначали buddy — наставника, який допомагав новачкам адаптуватися на новому місці.


Другий елемент. Responsibility — відповідальність


Мета — стимулювати відповідальність через повноваження.

Складники:

  • Довірте колезі повний цикл управління — проєктом, напрямом, ініціативою тощо. Головне — щоб людина вела проєкт від початку й до кінця. До прикладу, один із членів моєї команди працював над розбудовою стратегії з захисту прав людини: залучав внутрішніх клієнтів, міжнародні організації, постачальників тощо. Зрештою, стратегія була готова. Тоді я запропонувала, щоби він сам же й презентував її керівництву. Спрацювало це чудово: колега відчув себе набагато впевненішим, а керівництво дізналося про таланта в моїй команді!
  • Надаючи повноваження, надавайте й необхідну підтримку. Але наперед узгодьте, що буде такою підтримкою для ваших людей: комусь потрібне слово підбадьорення, для когось важливо обговорювати критичні проміжні кроки, а для іншого — щоби ви просто були присутніми на його важливій зустрічі.
  • Розділіть відповідальність за успіхи і поразки. Незалежно від результату проєкту — а він може бути успішним і не дуже — обов’язково аналізуйте разом з командою, що ви зробили добре, що могли зробити краще, особливо звертаючи увагу на те, ЯК ви це зробили, а не тільки на те, ЩО ви зробили.
  • Дайте право на помилку. Підтримайте й підбадьорте членів своєї команди, коли щось не виходить, адже ми всі маємо право на помилку. Головне, які висновки ми з цієї помилки для себе зробили. 
Не забувайте, що у нас є ще телеграм-канал, де ми щодня оновлюємо вакансії, ділимося новинами та статтями!

Не забувайте, що у нас є ще телеграм-канал, де ми щодня оновлюємо вакансії, ділимося новинами та статтями!

Підписатися

 
Третій елемент. Unity — єдність


Мета — конкурентна перевага.

Складники:

  • Як це не дивно звучить, але складники  єдності — інклюзивність та різноманітність. Як лідеру вам важливо розуміти, які соціальні типи людей є у вашій команді. Наприклад, хтось екстраверт, а хтось інтроверт, хтось дивиться на деталі та аналізує їх, а хтось гарно візуалізує глобальну картинку. Зважайте на ці особливості і використовуйте їх заради спільного успіху. Наприклад, у моїй команді була людина, яка завжди приносила шалені інноваційні ідеї. Водночас, інший член команди мав аналітичний склад розуму й міг проаналізувати, які з цих ідей варті втілення. У результаті поєднання цих двох якостей ми здійснили декілька цікавих проєктів. Отже, в унікальності кожного наша сила як команди!
  • Вдячність та святкування: кожен член вашої команди робить великі й маленькі кроки для успіху. Давайте навчимося говорити «дякую» і святкувати навіть маленькі перемоги!
  • Ваш бренд: що є унікального у вашій команді, що робить вас особливими — конкурентна перевага дуже об’єднує команду. Так, бренд моєї команди був пов’язаний із тим, що ми є радниками, а не поліцейськими, як часто сприймають команду комплаєнс (утримання діяльності співробітників у правовому полі.— Ред.). Бренд може бути пов’язаний не тільки з професійною діяльністю. Наприклад, з моєю командою ми також здобули собі імідж прихильників здорового способу життя. Адже на зв’язок під час так званих walking calls — тижневих зідзвонів, виходили часто з парку, лісу чи просто з вулиці. А який бренд у вашої команди?


Четвертий елемент. Sences — відчуття


Мета — бути на висоті, бути ресурсним.

Складники:

  • Персональна ресурсність та вразливість. Звертайте увагу, передовсім, на себе: як ви почуваєтеся — емоційно, фізіологічно, психологічно. Адже від вашого настрою і тону залежить те, як почуватимуться члени вашої команди. Не бійтеся бути вразливими: ми всі — живі люди, і якщо вас щось турбує і ви не почуваєтеся ресурсним — скажіть про це. Також звертайте увагу на ресурсність членів команди. Розуміючи, як почуваються ваші люди, ви можете адаптувати комунікацію, обговорення, роботу в певний момент.
  • Активне слухання. Цей складник допомагає зрозуміти, як почувається ваш колега й що в нього на думці. Допомогти розвинути активне слухання допоможе підхід See, hear, speak — бачити, чути, говорити. Власне, необхідно спочатку здобути прихильність до себе людини, запевнити, що ви її розумієте та слухаєте, і тільки потім давати свою оцінку, експертизу.
  • Взаємний зворотний зв’язок. Пам’ятайте, що фідбек необхідний у двох  напрямках: від вас до членів команди і від них до вас. І не забувайте про принцип бутерброда: спочатку ми даємо позитивний відгук, потім ділимося думками, що можна покращити, і закінчуємо завжди позитивом.


Пятий елемент. Talent — талант


Мета елементу — створити можливості.

Складники:

  • Як лідер ви відповідаєте за те, щоби ваші люди зростали й розвивалися. Звертайте увагу на розвиток навичок, а не ролей. Визначте з членами своєї команди, в якому кар’єрному напрямі вони хочуть рухатися та які саме лідерські та функціональні навички хочуть розвинути, і працюйте над цим. А ролі та позиції не забаряться.
  • Заохочуйте своїх колег виходити з зони комфорту, адже це — чудовий шлях до розвитку.
  • Використовуйте програму менторства для себе і для членів команди. Це ще один потужний механізм розвитку.

Для того, щоб усі п’ять елементів механізму довіри працювали злагоджено, необхідна комунікація. І роль її у віддалених командах переоцінити дуже важко. Основні принципи комунікації:

  • Вона має бути постійна: ви не можете спілкуватися зі своєї командою один раз на місяць — робіть це постійно.
  • Комунікація має бути зрозуміла: про що вона, що означає для мене як для члена команди?
  • Комунікація має бути прозора: дуже важливо казати так, як є. Не приховуйте факти, не намагайтеся перекрутити слова — прозора комунікація завжди сприймається краще, навіть якщо вона не завжди приносить приємні новини.
  • Комунікація має бути також персональною: вкладаєте у неї свій дотик, свою думку, своє відчуття.

Для мене чудовим прикладом комунікації,  яка відповідає всім цим елементам, є лист CEO компанії Airbnb щодо звільнення великої частини працівників. Почитайте, він надихає!

Наприкінці я також хотіла б процитувати Вейда Фостера, CEO компанії Zapier. Це глобальна компанія в галузі інтегрування веб-додатків. Центральний офіс розташований у Каліфорнії, але більшість із 250 співробітників працюють віддалено. Також компанія має представництва у 23 країнах світу, і там також здебільшого використовують віддалений режим роботи.

Винаймайте людей, яким ви довіряєте, і довіряйте людям, яких ви винайняли.

Вейд Фостер, CEO компанії Zapier

Читайте також

Як керувати емоціями на самоізоляції: практикуємо ETC

Віддалена робота: що це таке, навіщо і як?

Про плюси, мінуси та «підводні камені» фрилансу

Мрієте працювати віддалено?

У нас багато ремоут-вакансій в крутих українських та міжнародних компаніях →

Вакансії

Долучайтеся!

Створюємо спільноту фанів Понеділків.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: