Привіт, я Даніелла Шихабутдінова, Chief Operations Officer Weblium — платформи для запуску сайтів і розвитку присутності бізнесу в інтернеті. У цій статті я розповім про нетворкінг і його важливість для кар’єрного зростання. Чим він корисний, як почати його використовувати та робити це ефективно?
У відомій левовій частці нинішнього покоління грі The Sims, створеній 2000 року, необхідно було заводити друзів, щоб просунутися кар’єрними сходами. Кожна наступна посада вимагала дедалі ширшого кола компаньйонів, з якими треба підтримувати стосунки — телефонувати, запрошувати в гості та на прогулянки. У такий спосіб багато дітей познайомилися з поняттям нетворкінгу.
Незважаючи на несерйозність прикладу The Sims, не варто недооцінювати важливість нетворкінгу. Це серйозний інструмент, який є важливим ключем до досягнення кар’єрного успіху незалежно від досвіду, навичок і сфери діяльності.
Що таке нетворкінг
Нетворкінг — це вибудовування потенційно корисних соціальних зв’язків, які можуть стати в пригоді для досягнення нових щаблів у кар’єрі. Це поняття охоплює процес пошуку професійних контактів і підтримання з ними стосунків на довгостроковій основі та взаємовигідних умовах.
Професійне налагодження зв’язків зазвичай ділять на три категорії: за галуззю побудови, за способом взаємодії та за моделлю поведінки або рівнем віддачі.
За галуззю побудови:
- оперативний — нетворкінг усередині колективу однієї компанії та її партнерів;
- особистий — вихід за рамки організації (особисті зв’язки, колишні працівники, знайомства на професійних заходах, тренінгах і семінарах);
- стратегічний — розширення зв’язків до працівників інших компаній, зокрема конкурентних (розглядається як поєднання перших двох типів).
За способом взаємодії:
- офлайн — будь-які стосунки, що передбачають живе спілкування (спілкування в офісі, конференції, особисті зустрічі, ділові обіди, робота в коворкінгу та навіть співбесіди);
- онлайн — будь-які зв’язки, що розвиваються через спілкування в месенджерах, соціальних мережах, онлайн-зустрічах, вебінарах, професійних спільнотах і форумах, конкурсах і навіть застосунках для знайомств.
Третя категорія нетворкінгу — за моделлю поведінки або рівнем віддачі: бути корисним і надавати послуги в один бік (позитивна), з розрахунком на багаторазову допомогу у відповідь (негативна) і така, що використовується за ситуацією (змішана). Однак я вважаю, що нетворкінг за визначенням має бути взаємовигідним.
Як нетворкінг сприяє кар’єрному зростанню
Створення зв’язків допомагає вирішувати робочі та кар’єрні завдання різних рівнів:
- вибудовування комунікацій усередині компанії дасть змогу налагодити роботу різних відділів, працювати з постачальниками, тобто оптимізувати процеси;
- спілкування з колегами з інших компаній або суміжних галузей корисне для обміну досвідом і свіжого погляду на потенційні проблеми;
- нові знайомства всередині сфери можуть послужити основою для запуску спільноти — групи за інтересами, друзів, що допоможуть порадою, чи стартапу;
- інструменти нетворкінгу допоможуть розповісти про себе або свій бренд та продати свої послуги (знайти замовлення або роботу).
Часто нетворкінг також використовують для пошуку конкретних типів людей, наприклад інвесторів (або людей, що можуть допомогти вийти на нові ринки), наставників, партнерів для спільних проєктів, а також клієнтів (роботодавець — це теж клієнт).
У контексті прискорення кар’єрного зростання нетворкінг — це чудовий інструмент для просування особистого бренду. З його допомогою можна збільшити впізнаваність вас як фахівця, показати рівень своїх навичок і готовність до освоєння нових вершин.
Як почати використовувати нетворкінг
Навички нетворкінгу мають вирішальне значення для соціального капіталу та успіху в кар’єрі, проте багато людей почуваються ніяково і не можуть налагоджувати зв’язки. Ось кілька порад, як почати використовувати нетворкінг у житті та на роботі.
- Поставте мету. Найчастіше на першому етапі опанування нетворкінгу метою має бути якомога більша кількість знайомств. На другому рівні можна шукати конкретні знайомства під свої завдання — формувати коло спілкування з огляду на свою професію та кар’єрні завдання. Метою третього рівня стане зміцнення наявних зв’язків.
- Будьте щирими. Незважаючи на прагматичність концепції нетворкінгу, без справжнього інтересу до своїх співрозмовників його ефективність буде мінімальною. Спілкуйтеся не просто з корисними, а й з цікавими людьми. Не бійтеся говорити не лише про роботу, а розповідати про хобі та інші захоплення. Ставте запитання, уважно слухайте і пропонуйте свою допомогу без прицілу на відповідний жест.
- Підготуйте самопрезентацію. Її головна мета — відповісти на запитання, хто ви та чим займаєтеся. Залежно від способу комунікації вона може бути будь-якою: усна розповідь, список тез для діалогу, відеоформа, профіль у соцмережах, слайд-шоу. Зрештою навіть резюме — це теж презентація для пошуку зв’язків.
Чудовим стартом для нетворкінгу стануть заходи, пов’язані з вашою спеціальністю. Наприклад, чимало успішних технологічних компаній починали свій шлях на хакатонах — збиралися в команди, знаходили інвесторів.
Якщо з особистим спілкуванням усе більш-менш зрозуміло, то в умовах онлайн-роботи та відсутності фізичного співрозмовника питання успішного нетворкінгу залишається відкритим.
Як ефективно використовувати нетворкінг онлайн
Дистанційна робота або фриланс — це реалії нашого світу, що дають масу переваг, але віддаляють нас від соціуму. У цих умовах для успішного нетворкінгу є тільки одне головне правило: розвивати свою присутність в інтернеті. Для цього потрібно презентувати себе.
- Складіть професійне резюме з урахуванням своїх кар’єрних завдань. Для цього можна скористатися AI-помічниками: наприклад, модуль ChatGPT Resume допоможе скласти резюме під конкретну вакансію.
- Створіть лендинг для презентації себе та своїх навичок. Для його запуску можна використовувати такі AI-інструменти, як Website Generator або Weblium.
- Запустіть особистий блог у текстовому або відеоформаті. Це чудовий спосіб показати свої навички, ділитися досвідом із лояльною аудиторією та підвищувати свою впізнаваність через, наприклад, розбір робочих кейсів, кулуарні історії та опис свого професійного шляху. Сьогодні для цього найчастіше й найефективніше використовують Telegram-канали, названі ім’ям експерта.
- Будьте активним учасником онлайн-заходів. Сьогодні в мережі можна знайти масу вебінарів, нетворкінг-сесій і лекцій, чия спільнота стане в пригоді для багатьох перспективних знайомств. Сюди ж належать майстермайнди, професійні блоки, форуми та, звісно ж, соціальні мережі.
Корисні книжки про нетворкінг
Не забувайте про свій розвиток. Адже нетворкінг – це постійна робота не тільки над важливими зв’язками, а й насамперед над собою. Наприклад, почніть із цих книжок:
- «Як здобувати друзів і впливати на людей», Дейл Карнегі — класична книжка про користь нетворкінгу;
- «Ніколи не їжте наодинці», Кейт Феррацці, Тал Рез — практичні поради з побудови стосунків для кар’єри;
- «Як розмовляти будь з ким, будь-коли і будь-де», Ларрі Кінг — книжка відомого телеведучого про принципи спілкування для успішної кар’єри;
- “Networking Like a Pro — Turning Contacts into Connections”, Іван Міснер — книжка про те, як перетворювати соціальні зв’язки на прибутковий ресурс для розвитку бізнесу;
- “How to Be a Power Connector”, Джуді Робінетт — як перетворювати випадкові зустрічі на довгострокові стосунки та знаходити спільні точки дотику.
Нетворкінг — це потужний інструмент, який може значно прискорити ваш професійний розвиток і кар’єрне зростання. Пам’ятайте, що створення й зміцнення зв’язків — це кропітка робота та довгострокова інвестиція у ваше майбутнє. Будуйте й підтримуйте корисні знайомства вже сьогодні, і результат не змусить вас чекати.
Шукаєте роботу?
У нас на сайті багато вакансій на будь-який смак для фахівців різних професій 👉
ВакансіїЧитайте також
Нетворкінг для пошуку роботи: де і з ким заводити корисні знайомства
8 корисних функцій LinkedIn для пошуку роботи та розвитку особистого бренду
Факапте, це робить вас сильніше. 7 небанальних порад для побудови кар’єри
Дякуємо!
Тепер редактори знають.