Які рішення є вдалими, а які — невдалими для бренду роботодавця в умовах повномасштабної війни? Як компаніям адаптуватися до нових реалій, розповідає Катерина Дробот, експертка з брендингу роботодавця (працювала у MacPaw, Intersog, Innovecs, GlobalLogic) та співзасновниця Employer Branding Community.
Після 24 лютого чимало українських бізнесів зазнали радикальних змін: від закриття чи скорочення штату до зміни напрямку руху й навіть злету. Перед багатьма компаніями постало питання, чи варто зараз працювати над брендом роботодавця (він же HR-бренд). Відповідь, однозначно, «так», якщо ви:
- маєте план розвитку та перспективи на майбутнє;
- плануєте виходити на нові ринки й відкривати офіси за кордоном;
- хочете зберегти ефективність і продуктивність наявної команди;
- не хочете втратити те, що вже здобули.
Внутрішній HR-бренд: «так» і «ні»
З початком повномасштабної війни багато компаній дбали насамперед про фізичне та емоційне здоров’я своїх працівників. Фокус уваги змістився з активного найму та зовнішніх комунікацій на посилення внутрішніх комунікацій і підтримку наявної команди. Загалом навіть у мирні часи так і має бути: спочатку будуємо фундамент, тобто процеси всередині компанії, а вже потім говоримо про це назовні. Тож і ми спочатку розглянемо внутрішній бренд роботодавця в нинішніх умовах: що варто й чого не варто робити.
Якою має бути внутрішня комунікація під час війни?
- Постійною та регулярною. У жодному разі не мовчіть, людям потрібна ясність і стабільність хоч десь. Наприклад, у MacPaw з 2019 року двічі на місяць для співробітників проводили зустріч із топменеджментом і сесію Q&A, а раз на місяць надсилали дайджест новин. Під час повномасштабної війни такі активності почастішали.
- Своєчасною. Працівники мають отримувати необхідну інформацію до того, як вона виходить за межі компанії. Особливо якщо це погані новини.
- Людяною. Проводьте внутрішні опитування, питайте в людей, як вони та їхні справи. Змінюйте тональність з офіційної на більш людяну та душевну — тепер це новий tone of voice.
- Такою, що підтримує та надихає. Не забувайте про визнання та мотивацію співробітників, а також підтримуйте моральний дух команди: «Сьогодні ми на день ближче до Перемоги!», «Все буде Україна!», «Разом до Перемоги!».
Які формати підтримки й активності зараз доречні?
Голос лідера
Проводьте для працівників зустрічі з CEO й топменеджментом, де розповідайте про справи компанії та плани на майбутнє. Як це можна робити?
- З мого досвіду добре працюють зустрічі в форматі AMA (ask me anything): ви заздалегідь збираєте актуальні запитання від працівників (наприклад, за допомогою сервісу Slido) і зустрічаєтесь у Zoom, щоб відповісти на них та розказати про головні новини. Такий формат залучає людей, він про відкритість і чесність. Але треба бути готовим інколи відповідати на дуже незручні запитання.
- У компанії Roosh реалізували доволі креативне рішення. Оскільки під час війни команда не мала фізичної можливості зібратися в залі кінотеатру, як це робили раніше, компанія за допомогою сервісу Party.Space організувала зустріч у метавсесвіті (віртуальний всесвіт, в якому люди можуть взаємодіяти між собою за допомогою технологій віртуальної, доповненої або змішаної реальності — прим. ред.).
Інформаційна підтримка
Перші місяці повномасштабної війни показали, наскільки важливою є розвинена система внутрішніх комунікацій в організації. Якщо до 24 лютого у вас не були налаштовані ці процеси, займіться цим зараз. Адже під час війни особливо важливо комунікувати швидко, вчасно, лаконічно та через правильні канали. Як це можна робити?
- Готуйте дайджести новин компанії. Навіть якщо це повідомлення у Slack про підсумки минулого місяця та плани на наступний. Тут важить не так оформлення, як регулярність.
- За можливості пропонуйте працівникам юридичні консультації. Ініціюйте лекції або Q&A зустрічі з юристом, який проконсультує щодо мобілізації, виїзду за кордон, відновлення житла, реєстрації на новому місці проживання тощо.
Психологічна допомога та well-being
Добробут працівників та організації впливає на загальну продуктивність співробітників і їхній намір залишитися в компанії. Відповідно, це треба врахувати при формуванні EVP (ціннісної пропозиції роботодавця). Які формати психологічної підтримки можна впроваджувати на рівні компанії?
- Проводьте онлайн-лекції та Q&A зустрічі з психологами. Актуальними були й залишаються теми провини вцілілого, вигорання, відновлення продуктивності й інші. Наприклад, в Україні такі активності проводить організація Mental Health and Emotional Well-being for Business.
- Пропонуйте працівникам індивідуальну психотерапію. Є декілька підходів: 1) організація наймає штатного психолога або психотерапевта; 2) компанія частково компенсує витрати на індивідуальну терапію працівника; 3) бізнес співпрацює з організацією, яка надає професійні послуги, і працівники знають, що можуть скористатися певною кількістю годин терапії на місяць.
- Також корисно організувати окреме навчання для тих, хто безпосередньо працює з людьми та командами в ці часи — для менеджменту середньої ланки та HR-спеціалістів.
Сприяння волонтерству
«В єдності — наша сила». Сьогодні це не просто слова: українці за три дні зібрали гроші на чотири «Байрактари»! В організаціях також гучно зазвучав голос волонтерства. Як підтримувати розвиток волонтерства всередині компанії?
- Даруйте визнання своїм героям. Дякуйте їм, випускайте спеціальні дайджести, розповідайте історії працівників-волонтерів і відзначайте навіть маленькі перемоги. Часто компанії розповідають про таке не лише всередині організації, а й діляться в соцмережах.
- Знаю бізнеси, які подвоюють загальну суму донатів співробітників. Так вони сприяють збільшенню залученості та загальної суми збору. Якщо у вас є можливість та бюджети, скористайтесь цим.
- Деякі організації дають можливість своїм працівникам офіційно приділяти волонтерству 2-3 години робочого часу на тиждень.
Підтримка сімей працівників
Якщо життя, фізичне й емоційне здоров’я команди стало основним пріоритетом для бізнесу, то для самих працівників таким пріоритетом є їхні сім’ї. Що ви можете для них зробити?
- Проводьте активності для дітей: мовні курси, арттерапія, театрально-художні заняття, курси з програмування тощо. До прикладу, навесні 2022-го компанія GlobalLogic Ukraine запустила науково-популярний онлайн-проєкт «Казкова Україна», який знайомив дітей з українською культурою, історією, міфами та казками.
- Деякі організації спрямували свої освітні програми на підтримку та перекваліфікацію родичів працівників, які втратили роботу через війну. Так вони і підтримують своїх спеціалістів, і навчають майбутніх фахівців для себе.
- Якщо у вас наразі призупинився найм, то в рекрутингової команди точно немає повного навантаження. Запровадьте години консультацій або навіть навчання на теми «Як скласти CV», «Рев’ю профілю в LinkedIn» чи «Як проходити співбесіду» для рідних ваших працівників.
Адаптація та інтеграція на місцях
Подумайте, як організувати підтримку, створити окремі спільноти та канали комунікації для ваших колег у нових хабах та містах і водночас для переміщених осіб.
Освітні ініціативи
Ще наприкінці весни компанії почали відновлювати освітні ініціативи та заходи для обміну знаннями. І це дуже правильно, адже люди вже призвичаїлись до нових реалій і потребують удосконалення знань і навичок.
- Якщо ви робите зовнішній освітній захід, організуйте збір коштів під час івенту чи віддайте частину коштів (або й усі) від продажу квитків на підтримку ЗСУ чи постраждалих під час війни. Така ініціатива буде корисною для працівників і можливих кандидатів, а також може стати частиною корпоративної соціальної відповідальності компанії.
- Будуйте внутрішні експертні спільноти. Якщо тема побудови спільнот для вас зараз актуальна, раджу переглянути ці 18 порад для роботи зі спільнотами.
А від чого точно варто відмовитись?
Однозначно — від корпоративів і гучних свят, а також від класичних тимбілдингових активностей. Зараз ми всі живемо в різних реальностях: хтось служить у ЗСУ, хтось активно волонтерить і працює, дехто виїхав із сім’єю за кордон і намагається влаштувати життя там. Що більша організація, то частіше ці реальності перетинаються. Це не означає, що треба повністю відмовитись від свят і зустрічей колег, у жодному разі. Втім, аби часом не влаштувати «бенкет у часи холери», краще організуйте поїздку до притулку для тварин або на толоку. Чи проведіть зустріч у форматі благодійного аукціону, для якого кожен працівник зможе підготувати лот.
Зовнішній HR-бренд: «так» і «ні»
А тепер — коротко про комунікацію компанії назовні: про що краще мовчати, а без чого імідж бізнесу може відійти в небуття.
Про що точно розповідаємо?
- «Ми працюємо». Відкриваєте нові офіси чи продовжуєте наймати? Розповідайте про це.
- «Ми підтримуємо своїх людей». Діліться конкретними історіями підтримки чи прикладами проведених активностей.
- «Ми підтримуємо Україну». Ви припинили співпрацю з клієнтами з росії та білорусі, організовуєте благодійні проєкти, збираєте кошти для військових? Розповідайте про це в усіх каналах. Це мотивує й інших. Сюди ж — «Ми підтримуємо волонтерство наших працівників».
- «Ми ділимося знаннями». Люди вже готові до такого контенту. Організуйте благодійний захід за участю команди, щоб передати зібрані кошти ЗСУ або постраждалим під час війни.
А про що точно не розповідаємо?
Тут усе просто: розважальний контент та історії про ваші корпоративи й гучні свята. Але це не стосується спогадів про приємні торішні зустрічі: таким ділитися можна і навіть треба.
Після 24 лютого чимало речей зовсім втратили цінність. Натомість стало зрозуміло, що основний капітал будь-якого бізнесу — це люди і що життя, фізичне й емоційне здоров’я працівників — найбільший пріоритет. Тепер це не просто тренд, який за бажанням переймають компанії, а обов’язкове правило.
Розповідаємо про культуру та цінності компаній, які розвивають свій бренд роботодавця 👉
ЧитатиЧитайте також
Співбесіда під час війни: як балансувати між інтересами компанії та співчуттям
Драйвери росту: як війна змінює сенси та цінності компаній
Як підтримати та мотивувати співробітників у воєнний час
Додати коментар
Цікаве на Happy Monday
10 вакансій для комунікаційників і піарників: до Laba, «Освіторія», UkraineWorld і не тільки
Схожі статті, які можуть сподобатись
Як роботодавцям сприяти реінтеграції ветеранів? Досвід обленерго
Projector: «Happy Monday приводить нам половину кандидатів». Як ми допомагаємо компаніям?
Як провести час з командою? 5 компаній рекомендують улюблені онлайн-ігри