Всі статті Новини Пошук роботи Увійти в ІТ Кар'єра Історії Розвиток Happy HR Спецпроєкти

Одна посада, різні обов’язки: розбираємось, хто такий контент-менеджер

03.11.22 Кар'єра 7 хв читання

Контент-менеджер — це професія, щодо якої на ринку й досі не склалося єдиної думки. Чим займається такий фахівець — пише тексти, робить картинки, публікує інформацію на сайті чи все разом? Своїм поглядом на роботу контент-менеджера ділиться Максим Олімпіюк, Senior Content Manager у DataArt.

Стаття буде корисною як тим, хто вже працює чи хоче спробувати себе в професії, так і тим, хто планує найняти контент-менеджера. Розбираємось, що такий фахівець має вміти, скільки може заробляти та як розвиватись. 

Максим Олімпіюк, Senior Content Manager у DataArt
Максим Олімпіюк

Професія контент-менеджера ніби й не зовсім айтішна: зустріти його в IT-компанії можна нечасто. Водночас без них неможливо уявити не лише онлайн-медіа (скажімо, сайт The New York Times), а й жодну ритейл-платформу на кшталт Amazon. 

Оскільки обов’язки контент-менеджера відрізняються залежно від місця роботи, мені щоразу доводиться пояснювати новим знайомим, чим займаюсь. Тож я вирішив викласти власний погляд на професію у цій статті. Мій досвід це цілком дозволяє: як контент-менеджер я встиг попрацювати в маркетингу, самостійно створював нескладні сайти й теми на WordPress, працював з основними й кастомними CMS (системи керування контентом. — прим.ред.)


Хто такий контент-менеджер?


Ми розуміємо, що за гарними банерами на сайті стоїть дизайнер, за світлинами — фотограф, а за статтями — копірайтер чи журналіст (або ж навіть письменник). Та й на відповідні запити пошукові системи видадуть нам доволі конкретне визначення. А ось те, хто такий контент-менеджер і чим він займається, має низку різних пояснень. Для початку проаналізуємо обидві складові цієї професії. 

Ми постійно й повсюдно оточені інформацією: читаємо новини, слухаємо радіо чи подкасти, дивимось відео тощо. Усе це контент — інформація, виражена за допомогою мови, записаного тексту чи будь-якими іншими способами передачі.

Втім, сьогодні поняттям «контент» здебільшого називають інформацію, розміщену в інтернеті: на сайтах, у блогах, соціальних мережах тощо. Такий контент можна розділити на кілька основних типів: інформаційний, освітній, розважальний, спрямований на залучення аудиторії чи просування товарів/послуг тощо. Зазвичай на одному ресурсі поєднуються різні типи контенту відповідно до завдань бізнесу. 

Зі значенням слова «контент» розібралися. Але маємо ще й друге слово — «менеджер». Тут має бути простіше. Якщо коротко, то менеджер (від англ. manage — керувати) — це фахівець, який управляє процесами в організації. 

Таким чином можемо скласти перше уявлення про те, хто такий контент-менеджер. Це фахівець, який управляє контентом, а саме: створює його, редагує, публікує та актуалізує для досягнення поставленої мети. 


Майстер на всі руки: обов’язки контент-менеджера


Єдиної думки, хто такий контент-менеджер, не склалося навіть на ринку праці. Перегляд вакансій на сайтах пошуку роботи не прояснює ситуацію, а навіть ще більше заплутує. Різні компанії формулюють для претендентів різні обов’язки та зони відповідальності. Це підтверджує навіть поверхова вибірка вакансій з одного з українських job-сайтів. 

Одна посада, різні обов’язки: хто такий контент-менеджер
Одна посада, різні обов’язки: хто такий контент-менеджер


З цієї вибірки складається враження, що контент-менеджер — один із найуніверсальніших фахівців digital-сфери. У вимогах до кандидатів можна зустріти все: від публікації текстів до фотографування, створення email-розсилок і авторських ілюстрацій. Насправді все дійсно залежатиме від роботодавця: відповідно до його вимог функції контент-менеджера можуть бути надзвичайно широкими або, навпаки, несподівано вузькими.

В ідеалі контент-менеджер — це управлінець, а не виконавець, що випливає з самої назви професії. Його робота охоплює не лише безпосередню участь у наповненні ресурсу, а й формулювання завдань і делегування їх виконавцям (редактору, дизайнеру тощо), а також верифікацію та аналіз отриманих результатів. Роль контент-менеджера є насамперед координаційною. Навіть якщо він не завжди сам створює контент, за ним лишається останнє слово в питанні, що буде опубліковано на сайті або в соцмережах.

На жаль, на практиці більшість організаційних моделей передбачає, що функції всієї редакції контент-менеджер бере на себе одного. Тобто він має бути майстром на всі руки.

Одна посада, різні обов’язки: хто такий контент-менеджер


У спробі покласти на одного фахівця декілька ролей одночасно криється корінь багатьох бід. У випадку невеликого стартапу таке рішення іноді можна зрозуміти. А от для великої компанії злиття кількох позицій завжди пов’язане з ризиком, і, найімовірніше, у підсумку буде помилковим. Підхід all-in-one може спричинити падіння якості контенту до рівня, коли він перестане приносити бодай якусь користь. Варто пам’ятати, що в хорошому ресторані не готують страви в мультиварці, і всі розуміють чому.

Потребу бізнесу в контент-менеджері визначає контент-стратегія (хоча він може знадобитися вже для того, щоб цю стратегію розробити). Далеко не всі команди, проєкти та компанії мають генерувати контент, далеко не скрізь текстові чи графічні матеріали справді впливають на результат. Якщо потреба у створенні контенту виникає спорадично, з погляду бізнесу розумніше звернутися до стороннього підрядника.

Функції контент-менеджера можна розподілити між іншими фахівцями, але питання ефективності їхньої роботи та контролю цієї ефективності залишиться відкритим. Тут знову з’являється спокуса замінити декількох спеціалістів одним. У такому разі нагадую діаграму Венна «дешево-швидко-якісно»: досягти всіх трьох характеристик неможливо, а при досягненні будь-яких двох третя завжди «провисає».    

Одна посада, різні обов’язки: хто такий контент-менеджер


Не просто «контент-менеджер»: актуальні спеціалізації 


Як бачите, вимоги до кандидатів та обов’язки, які на них прагнуть покласти роботодавці, можуть сильно відрізнятися. Тобто поняття «контент-менеджер» зараз є доволі розмитим. Водночас, згідно з доступними інтернет-джерелами, контент-менеджерів можна розділити на декілька типів, ясності з якими буде більше:

  • контент-менеджер вебсайту;
  • контент-менеджер видання, тобто редактор друкованого чи інтернет-видання;
  • контент-маркетолог — контент-менеджер, який здебільшого планує та розробляє контент-стратегії для просування продуктів чи послуг;
  • контент-менеджер соцмереж, також відомий як SMM-фахівець;
  • контент-менеджер по роботі з аудиторією, також відомий як ком’юніті-менеджер;
  • контент-менеджер по роботі з зображеннями.

Щоправда, останнього з перерахованих фахівців мені зустрічати не доводилось ані серед колег, ані серед вакансій. Але припускаю, що цей вузький напрям може бути затребуваним серед великих медіамайданчиків або digital-агентств.

Трансформація професії триває: наприклад, SMM-фахівці та ком’юніті-менеджери з’явилися не так давно. А контент-менеджер вебсайту та контент-маркетолог раніше називалися просто контент-менеджерами.

І все ж основна функція контент-менеджера залишається спільною для всіх спеціалізацій — це постійне оновлення й актуалізація контенту, його моніторинг і аналіз. Відмінність лише в робочому середовищі та матеріалах, з якими працюють вузькоспеціалізовані фахівці.


Що має вміти контент-менеджер


На перший погляд, професія контент-менеджера потребує лише базових знань, хай і в кількох суміжних галузях. Втім, усе не так просто (навіть якщо роботодавець не намагається доручити контент-менеджеру роботу цілої редакції).

Почну з того, які soft skills потрібні контент-менеджеру:

  • вміння аналізувати й систематизувати інформацію;
  • багатозадачність (за цим словом часто ховаються спроби змусити людину працювати за трьох, але й у нормальній ситуації доведеться швидко перемикатися між різними завданнями);
  • комунікабельність і вміння працювати в команді, необхідні для спілкування з колегами;
  • висока самоорганізація — доведеться стежити за термінами підготовки та публікації контенту, контролювати роботу виконавців та відстежувати результати;
  • здатність швидко навчатись — багато форматів, застосунків і програм доведеться освоювати на ходу;
  • увага й акуратність — контент-менеджеру часто доводиться виконувати функції редактора чи коректора.

З практичними знаннями й навичками трохи складніше, оскільки конкретні обов’язки залежать безпосередньо від роботодавця. Але серед основних hard skills виділяють такі:

  • ази копірайтингу — вміння створювати та редагувати тексти;
  • знання систем керування контентом (CMS);
  • робота з базами даних;
  • основи верстки сайтів — знання HTML, CSS, основ контролю версій Git (іноді);
  • навички роботи в графічних редакторах (Adobe Photoshop, Figma, Canva тощо).
  • основи SEO;
  • основи маркетингу;
  • базові знання менеджменту.

Не всі ці навички знадобляться вам у роботі. Вони потрібні ідеальному кандидату, а в реальності, як ми вже з’ясували, функції контент-менеджера можуть сильно відрізнятися. Але широкі знання та професійна гнучкість у будь-якому разі стануть у пригоді.


Скільки заробляє контент-менеджер


Коли йдеться про винагороду, отримуємо ще один головний біль як для кандидата, так і для роботодавця, який готуватиме вакансію чи оффер. Через різноманітність вимог і сфер діяльності контент-менеджера компенсація може відрізнятися навіть не у два, а в кілька разів. 

Якщо звернутися до job-сайтів, то серед вакансій зі вказаним рівнем винагороди можна натрапити на пропозиції з зарплатою $300—400, а іноді навіть і $215. Втім, я б не став впадати у відчай: якщо проаналізувати подібні пропозиції, можна дійти висновку, що це або стартова робота для умовного джуна, або вакансія від роботодавця, який не зовсім розуміє, який саме спеціаліст йому потрібен і хто взагалі такий контент-менеджер (та сама проблема, яку ми вже обговорювали).

Інша річ — вакансії, де не вказано діапазон очікуваної заробітної плати, а натомість вжито універсальну фразу «гідна оплата праці / зарплата за результатами співбесіди». Зазвичай це пропозиції від роботодавців, які точно розуміють, хто їм потрібен (з огляду на свої вимоги), хто такий контент-менеджер і в яку суму оцінюються його навички. У такому разі матеріальна винагорода залежатиме від самої компанії, необхідних навичок у кандидата та його вміння «продати» себе.

Зважаючи на загальнодоступні джерела, мій власний досвід і досвід колег за фахом, я виокремив би наступний діапазон зарплат для контент-менеджерів у різних сферах:

  • Junior — $400—700;
  • Strong Junior — $600—1 000;
  • Middle — $1 000+;
  • Senior — $1 800+;
  • Expert/Team Lead — $2 000+.

Втім, варто пам’ятати, що ці цифри дуже узагальнені й неспроможні дати повну картину з усіх вищезгаданих причин.

А що на ринку праці за океаном? Для порівняння: на ринку США професія контент-менеджера є більш поширеною і відповідно, і, згідно з сайтом salary.com, такий фахівець може розраховувати на зарплату в $100 000 на рік. Якщо звернутись до інших ресурсів, цифри виглядають дещо скромнішими — середня винагорода варіюється в діапазоні $60 000—75 000 на рік.


Як розвиватися контент-менеджеру? 


Робота контент-менеджера є доволі монотонною. Дуже часто вона обертається навколо обробки певної, заздалегідь відомої кількості даних, а завдання змінюються не так вже й часто.

Здебільшого через це фахівці з управління контентом часто переходять в інші сфери: дизайн, маркетинг, менеджмент тощо. На щастя, за час своєї роботи контент-менеджер встигає здобути в них певний досвід і потрібні компетенції. Вважаю, що в цій можливості промацати суміжні сфери якраз і ховається одна з важливих переваг нашої професії.

Проте я не стверджую, що ця робота підходить лише для початкового чи проміжного етапу кар’єри. Я знаю контент-менеджерів, які працюють у цій професії багато років, демонструючи максимальну ефективність. Це не про відсутність амбіцій, а про відповідність завдань, ритму роботи та рівня комунікації внутрішнім потребам конкретної людини. 

У підсумку зазначу відразу два парадокси професії. Робота контент-менеджера вимагає одночасно і творчого підходу, і готовності до рутинних завдань. І комунікабельності, і водночас роботи здебільшого не з людьми, а з даними (текстом і зображеннями). Втім, саме цей симбіоз із кількох професій дозволяє в майбутньому розвиватися в будь-якому з суміжних напрямів.


Що повчити / почитати?

Курси безпосередньо з контент-менеджменту трапляються нечасто через специфіку професії: вона складається з блоків, кожен з яких можна опановувати окремо. Наприклад, контент-менеджеру точно не завадять курси з основ SEO або HTML/CSS.

Зі свого боку виокремлю чотири книги, які можна використовувати на початку шляху або повертатися до них у міру появи конкретних завдань:

  1. Deane Barker “Web Content Management: Systems, Features, and Best Practices” (1st edition). 
  2. Ann Handley “Everybody Writes: Your Go-To Guide to Creating Ridiculously Good Content”.
  3. Andew M. Davis “Brandscaping: Unleashing the Power of Partnerships”.
  4. K. Halvorson, M. Rach “Content Strategy for the Web” (2nd edition).

Шукаєте роботу контент-менеджером?

Маємо чимало вакансій для таких спеціалістів в крутих компаніях 👉

Вакансії

Читайте також

Як приваблювати клієнтів через контент у соцмережах

Професія акаунт-менеджер: чим займається і скільки заробляє

Як планувати кар’єру в епоху змін: 5 кроків

Розсилка, що розвиває вашу кар'єру

Підписуйтесь на щотижневу розсилку від головної редакторки Happy Monday з підбіркою найцікавішого контенту тижня, новин та кар'єрних можливостей.

Більше
Більше Більше для компаній
Пошукачу
Для компаній
Увійти
Відгук

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: