Що робити, якщо закрадаються сумніви у власному професіоналізмі? Як оцінити свою роботу, щоб це принесло користь для вашого розвитку, а не закінчилося самобичуванням, розповідає Домініка Іванова-Бекар, HR-експертка й кар’єрна консультантка.
У кожного бувають моменти сумнівів у собі, коли постає питання: «А чи добре я справляюся зі своєю роботою?».
Оцінювати свою роботу — дуже корисна навичка. Якщо відповідь позитивна — наша впевненість у собі та рівні свого професіоналізму збільшується. Але що як відповідь негативна? По-перше, негативні результати — теж результати. По-друге, саме вони дають нам розуміння наших слабких сторін, причин збоїв і недопрацювань. Проаналізувавши все це, ви отримаєте можливість усунути наявні проблеми і тим самим підвищити свій рівень професійної компетентності й добробуту.
Як правильно оцінювати свою роботу?
Насамперед я рекомендую раз і назавжди розділити для себе два поняття — об’єктивний і суб’єктивний підхід до оцінювання.
Суб’єктивне оцінювання — це все, що проходить через особистісне сприйняття інших, без аналізу фактів і цифр. Сюди можна віднести думки і висловлювання колег, які супроводжуються такими фразами, як «Мені здається», «Так кажуть», «Просто я так думаю». Тоді як об’єктивне оцінювання — це оцінка конкретних робочих ситуацій, фактів і цифр.
Будь-яке оцінювання (тим паче — власної діяльності!) має формуватися на основі виключно об’єктивної інформації.
У даному випадку це те, як ви справляєтеся зі своїми обов’язками. Усе інше, зокрема негативне чи позитивне оцінювання у вигляді подяки колег, ситуативної похвали керівника або критичних зауважень, — це непрямі показники. Спиратися при оцінюванні своїх результатів тільки на них — не можна. Інакше це буде нагадувати ситуацію в одному дитячому фільмі, де мачуха й сестри головної героїні оцінювали ефективність своїх дій із завоювання принца таким чином: «Принц сьогодні був веселий, пройшов повз кілька разів і подивився в мій бік». Це хороший приклад суб’єктивного оцінювання, а фінал цієї історії усім добре відомий.
Тоді що враховувати при оцінці?
- Виконання функціональних обов’язків, зазначених у посадовій інструкції або профілі посади.
- Цілі, плани.
- Ключові показники ефективності (КPI’s).
Супер, якщо все перераховане вище у вас є. А що робити тим, у кого такої інформації немає?
Ситуація, коли посадові обов’язки не формалізовані — не рідкість і зустрічається часто, особливо у стартапах або «компаніях, що динамічно розвиваються», де коло обов’язків розмите, посадових інструкцій немає, а всі завдання надходять від керівника «на вчора» і в усній формі.
Якщо це ваша ситуація, нехай вас це не сильно засмучує. У такому разі відкиньте сором і проявіть ініціативу: попросіть керівника озвучити ваші повноваження, зафіксувати цілі та завдання, визначити пріоритети в роботі. Аргументуйте прохання тим, що ви хочете сфокусуватися на своїх завданнях і підвищити ефективність їх виконання.
Поставте керівнику наступні питання:
- «Що входить до мого функціоналу?»;
- «Які показники моєї ефективності?»;
- «Яких результатів ви очікуєте від мене цього місяця / півріччя / року?».
Зі своєї практики хочу дати ще одну рекомендацію: ініціюючи таку зустріч з керівником, заздалегідь підготуйте «план Б», а саме — власні пропозиції щодо своїх функціональних завдань, повноважень і зони відповідальності.
Насправді зробити це не так і важко, оскільки навіть за відсутності посадової інструкції у вас усе одно є завдання, які ви виконуєте постійно або з певною періодичністю, є проєкти, які ви ведете самостійно або берете в них участь. Випишіть їх усі, а вже під час спілкування з керівником ви зможете прояснити ступінь своєї відповідальності за результати, а також пріоритетність виконання завдань.
Як себе оцінювати?
Хочу звернути вашу увагу, що важливим критерієм оцінки є не тільки якість виконання своїх обов’язків, % реалізованих планів / KPI’s, але ще й регулярність, стабільність у досягненні запланованих результатів.
Етапи оцінки та аналізу результатів
- Оцініть якість виконання своїх функціональних обов’язків, цілей, планів, КPI’s.
- Визначте, на скільки відсотків ви їх виконуєте і з якою регулярністю.
- Для більшої об’єктивності оцініть результати роботи за останні кілька місяців.
Для фіксації та аналізу результатів я пропоную використовувати дуже простий, але дієвий інструмент і співвіднести свій результат із відповідним сектором на схемі нижче. Буква кожного сектора дасть вам можливість об’єктивно оцінити свою роботу, зрозуміти, що не так, і подумати, як це виправити.
А
Усе супер, так тримати! Ви демонструєте високу якість роботи і постійне досягнення результатів. Тут моя єдина рекомендація вам — періодично звертати увагу на свій фізичний та емоційний стан у якості профілактики вигорання.
В
Якщо ви тут, це означає, що при високій якості виконання робочих завдань, у вас є проблеми з регулярністю досягнення поставлених цілей. Чому так відбувається?
- Брак професійних знань і / або навичок. Наприклад, при працевлаштуванні ви перебільшили свій рівень володіння 1С, а виявилося, що ваша робота передбачає серйозну звітну аналітику в цій програмі, тому ви витрачаєте додатковий час на її освоєння, що впливає на швидкість виконання завдань.
- Відсутність пріоритетів і розфокусування. Тут допоможе визначити пріоритетні завдання і виконувати їх у першу чергу.
- Перфекціонізм. Саме ця якість, з одного боку, штовхає людей доводити виконання завдання до досконалості, а з іншого — забирає в них додатковий час.
- Завищені цілі й нереалістичні плани.
С
Якщо ви в цьому квадраті, це свідчить, що при регулярному виконанні завдань і планів, у вас є проблеми з якістю виконаної роботи. Причини можуть бути в наступному:
- незнання і / або небажання дотримуватися стандартів, інструкцій, технологічних карт, процедур компанії;
- брак професійних знань і / або навичок для виконання завдань на належному рівні.
D
Цей сектор — дійсно гримуча суміш, де і завдання регулярно не виконуються, і сама робота низької якості. Якщо ви тут, чесно дайте собі відповідь на питання: чи хочете ви працювати на даній посаді і в даній компанії? Оскільки ви в зоні ризику втратити роботу.
Наостанок хочу вам побажати працювати в задоволення і бути затребуваними фахівцями на ринку праці!
Шукаєте роботу?
У нас на сайті саме багато вакансій від українських та міжнародних компаній 👉
ВакансіїЧитайте також
Як і навіщо підвищувати власну цінність на ринку праці?
Що таке OKR: як ставити цілі, щоб отримати потрібний результат
Хвалити чи сварити: як давати зворотний зв’язок співробітникам
Додати коментар
Цікаве на Happy Monday
Де безкоштовно отримати психологічну допомогу під час війни: список ресурсів
Де безкоштовно отримати психологічну допомогу під час війни: список ресурсів
Мінцифри запускає цифровий рекрутинг через «Дію»
Де безкоштовно отримати психологічну допомогу під час війни: список ресурсів
Схожі статті, які можуть сподобатись
Робота в інтернеті: 50 найкращих способів заробітку онлайн
15 кар’єрних консультанток, на яких варто підписатися у соцмережах
Професія в об’єктиві: чим займається фотограф та як ним стати