Всі статті Новини Пошук роботи Увійти в ІТ Кар'єра Історії Розвиток Happy HR Спецпроєкти

Пан або пропав? Як зрозуміти, чи добре ви справляєтеся з роботою

01.06.21 Кар'єра 6 хв читання

Що робити, якщо закрадаються сумніви у власному професіоналізмі? Як оцінити свою роботу, щоб це принесло користь для вашого розвитку, а не закінчилося самобичуванням, розповідає Домініка Іванова-Бекар, HR-експертка й кар’єрна консультантка.

1606814017 Домініка Іванова Бекар
Домініка Іванова-Бекар

У кожного бувають моменти сумнівів у собі, коли постає питання: «А чи добре я справляюся зі своєю роботою?». 

Оцінювати свою роботу — дуже корисна навичка. Якщо відповідь позитивна — наша впевненість у собі та рівні свого професіоналізму збільшується. Але що як відповідь негативна? По-перше, негативні результати — теж результати. По-друге, саме вони дають нам розуміння наших слабких сторін, причин збоїв і недопрацювань. Проаналізувавши все це, ви отримаєте можливість усунути наявні проблеми і тим самим підвищити свій рівень професійної компетентності й добробуту.


Як правильно оцінювати свою роботу?


Насамперед я рекомендую раз і назавжди розділити для себе два поняття — об’єктивний і суб’єктивний підхід до оцінювання.

Суб’єктивне оцінювання — це все, що проходить через особистісне сприйняття інших, без аналізу фактів і цифр. Сюди можна віднести думки і висловлювання колег, які супроводжуються такими фразами, як «Мені здається», «Так кажуть», «Просто я так думаю». Тоді як об’єктивне оцінювання — це оцінка конкретних робочих ситуацій, фактів і цифр.

Будь-яке оцінювання (тим паче — власної діяльності!) має формуватися на основі виключно об’єктивної інформації.

У даному випадку це те, як ви справляєтеся зі своїми обов’язками. Усе інше, зокрема негативне чи позитивне оцінювання у вигляді подяки колег, ситуативної похвали керівника або критичних зауважень, — це непрямі показники. Спиратися при оцінюванні своїх результатів тільки на них — не можна. Інакше це буде нагадувати ситуацію в одному дитячому фільмі, де мачуха й сестри головної героїні оцінювали ефективність своїх дій із завоювання принца таким чином: «Принц сьогодні був веселий, пройшов повз кілька разів і подивився в мій бік». Це хороший приклад суб’єктивного оцінювання, а фінал цієї історії усім добре відомий.


Тоді що враховувати при оцінці?

  1. Виконання функціональних обов’язків, зазначених у посадовій інструкції або профілі посади.
  2. Цілі, плани.
  3. Ключові показники ефективності (КPI’s).

Супер, якщо все перераховане вище у вас є. А що робити тим, у кого такої інформації немає?

Ситуація, коли посадові обов’язки не формалізовані — не рідкість і зустрічається часто, особливо у стартапах або «компаніях, що динамічно розвиваються», де коло обов’язків розмите, посадових інструкцій немає, а всі завдання надходять від керівника «на вчора» і в усній формі.

Якщо це ваша ситуація, нехай вас це не сильно засмучує. У такому разі відкиньте сором і проявіть ініціативу: попросіть керівника озвучити ваші повноваження, зафіксувати цілі та завдання, визначити пріоритети в роботі. Аргументуйте прохання тим, що ви хочете сфокусуватися на своїх завданнях і підвищити ефективність їх виконання.

Поставте керівнику наступні питання:

  • «Що входить до мого функціоналу?»;
  • «Які показники моєї ефективності?»;
  • «Яких результатів ви очікуєте від мене цього місяця / півріччя / року?».

Зі своєї практики хочу дати ще одну рекомендацію: ініціюючи таку зустріч з керівником, заздалегідь підготуйте «план Б», а саме — власні пропозиції щодо своїх функціональних завдань, повноважень і зони відповідальності.

Насправді зробити це не так і важко, оскільки навіть за відсутності посадової інструкції у вас усе одно є завдання, які ви виконуєте постійно або з певною періодичністю, є проєкти, які ви ведете самостійно або берете в них участь. Випишіть їх усі, а вже під час спілкування з керівником ви зможете прояснити ступінь своєї відповідальності за результати, а також пріоритетність виконання завдань.


Як себе оцінювати?

Хочу звернути вашу увагу, що важливим критерієм оцінки є не тільки якість виконання своїх обов’язків, % реалізованих планів / KPI’s, але ще й регулярність, стабільність у досягненні запланованих результатів.


Етапи оцінки та аналізу результатів

  1. Оцініть якість виконання своїх функціональних обов’язків, цілей, планів, КPI’s.
  2. Визначте, на скільки відсотків ви їх виконуєте і з якою регулярністю.
  3. Для більшої об’єктивності оцініть результати роботи за останні кілька місяців.

Для фіксації та аналізу результатів я пропоную використовувати дуже простий, але дієвий інструмент і співвіднести свій результат із відповідним сектором на схемі нижче. Буква кожного сектора дасть вам можливість об’єктивно оцінити свою роботу, зрозуміти, що не так, і подумати, як це виправити.

otsinyuvannya roboty shema


А

Усе супер, так тримати! Ви демонструєте високу якість роботи і постійне досягнення результатів. Тут моя єдина рекомендація вам — періодично звертати увагу на свій фізичний та емоційний стан у якості профілактики вигорання.


В 

Якщо ви тут, це означає, що при високій якості виконання робочих завдань, у вас є проблеми з регулярністю досягнення поставлених цілей. Чому так відбувається?

  • Брак професійних знань і / або навичок. Наприклад, при працевлаштуванні ви перебільшили свій рівень володіння 1С, а виявилося, що ваша робота передбачає серйозну звітну аналітику в цій програмі, тому ви витрачаєте додатковий час на її освоєння, що впливає на швидкість виконання завдань.
  • Відсутність пріоритетів і розфокусування. Тут допоможе визначити пріоритетні завдання і виконувати їх у першу чергу.
  • Перфекціонізм. Саме ця якість, з одного боку, штовхає людей доводити виконання завдання до досконалості, а з іншого — забирає в них додатковий час.
  • Завищені цілі й нереалістичні плани.


С 

Якщо ви в цьому квадраті, це свідчить, що при регулярному виконанні завдань і планів, у вас є проблеми з якістю виконаної роботи. Причини можуть бути в наступному:

  • незнання і / або небажання дотримуватися стандартів, інструкцій, технологічних карт, процедур компанії;
  • брак професійних знань і / або навичок для виконання завдань на належному рівні.


D

Цей сектор — дійсно гримуча суміш, де і завдання регулярно не виконуються, і сама робота низької якості. Якщо ви тут, чесно дайте собі відповідь на питання: чи хочете ви працювати на даній посаді і в даній компанії? Оскільки ви в зоні ризику втратити роботу.

Наостанок хочу вам побажати працювати в задоволення і бути затребуваними фахівцями на ринку праці!

Шукаєте роботу?

У нас на сайті саме багато вакансій від українських та міжнародних компаній 👉

Вакансії

Читайте також

Як і навіщо підвищувати власну цінність на ринку праці?

Що таке OKR: як ставити цілі, щоб отримати потрібний результат

Хвалити чи сварити: як давати зворотний зв’язок співробітникам

Розсилка, що розвиває вашу кар'єру

Підписуйтесь на щотижневу розсилку від головної редакторки Happy Monday з підбіркою найцікавішого контенту тижня, новин та кар'єрних можливостей.

Більше
Більше Більше для компаній
Пошукачу
Для компаній
Увійти
Є ідея!
0
Ми любимо ваші думки, будь ласка, прокоментуйте.x

Дякуємо!

Тепер редактори знають.