За результатами дослідження, 99% бізнес-лідерів вважають, що культура довіри має вирішальне значення для побудови довгострокових відносин із клієнтами. А як впливає довіра на культуру всередині компанії? Розбирається Ольга Дмитрук, HRD JatApp, HRBP, менторка професійного зростання в HR.
Чим є довіра і чому вона важлива для компанії
Автор статті “The Neuroscience of Trust” у Harvard Business Review стверджує, що люди в компаніях з високим рівнем довіри відчувають на 74% менше стресу, на 106% більше енергії, на 50% вищу продуктивність, на 76% більшу залученість, на 29% більшу задоволеність життям та на 40% менше вигорання, як порівняти з людьми в компаніях із низьким рівнем довіри. Це доволі суттєві показники для будь-якої організації, що безпосередньо можуть впливати і на тривалість роботи фахівців у компанії, і на рівень якості їхньої роботи, і точно на те, чи рекомендуватимуть вони компанію.
Отже, що таке довіра? Довіра — це очікування, що я можу передбачати дії іншої сторони та покладатися на неї, зважаючи на свій попередній досвід та обізнаність про досвід інших. Тобто маємо два складники довіри: персональний досвід і бренд. Почнімо з розгляду саме другого поняття.
Вплив бренду на формування довіри
Бренд — це не лише те, що компанія розповідає про себе (якщо взагалі розповідає), а й той зворотний звʼязок, який озвучують інші після контакту з нею. Це цінності організації, її позиціювання, досягнення й результати, цифри, продукти й ринки, на яких вона працює, її публічні персони, події, які вона організовує тощо.
Плюс це також конгруентність цього всього між собою. Тобто, якщо компанія говорить про цінності рівності, але в ній діють гендерні стереотипи, а на всіх подіях присутні лише керівники-чоловіки, то довіра до цієї компанії похитується. Якщо компанія зазначає, що є лідером на ринку, але немає жодного підтвердження цього (наприклад, компанії немає в рейтингах і вона не може продемонструвати своє лідерство), довіра також буде під питанням. Якщо компанія стверджує, що вона — найкращий роботодавець, але люди з неї тікають через кілька місяців співпраці, а відгуки на платформах ледь перевищують двієчку, то про який бренд і тим паче довіру можна говорити?!
А от якщо ми говоримо про цінності відкритості та водночас розповідаємо про реальний стан справ і вміємо визнавати свої помилки, кредит довіри зростає. Якщо говоримо про соціальну відповідальність бізнесу й дійсно стараємось зменшувати використання пластику, маємо постійні програми підтримки та допомоги, тоді бренд і довіра до компанії укріплюються. Водночас якщо наша КСВ — лише гарний заголовок на сайті, то про довіру до бренду говорити складно.
Персональний досвід і довіра
Персональний досвід — це другий, але не менш важливий складник довіри. Тут набагато більше факторів, про які треба подбати, але все це — вимірювані й доволі прості речі, які впливають на довіру. Їх можна умовно поділити на 6 категорій:
- менеджмент організації (те, як керівники вибудовують процеси, діляться знаннями й інформацією, чи є вони хорошими лідерами тощо);
- оточення (як ставляться до нас клієнти й партнери, як ми співпрацюємо з соціумом, чи маємо КСВ та чи розвиваємо цей напрям);
- команда (як ми наймаємо й кого, чи на всіх ролях у нас компетентні колеги, чи прозорі в нас комунікації, чи маємо ми плани розвитку персоналу, чи задоволені колеги своїми умовами роботи);
- організація (наскільки наші процеси зрозумілі всім членам команди, чи є в нас чіткі посадові обовʼязки, чи процеси організації допомагають або, навпаки, заважають виконувати роботу);
- спільність (чи діємо ми в компанії як єдиний організм, чи працюємо для спільної мети, чи бере команда участь в обговоренні цілей, чи визнаємо й відзначаємо наші досягнення);
- цінності (чи наші заявлені цінності відповідають реальним, чи діємо ми відповідно до них, чи наші цінності близькі колегам і вони їх розділяють, чи наймаємо ми людей за цінностями).
Читайте також: Не лише на папері. Як оживити цінності компанії.
Звісно, це зовсім приблизний перелік, і кожна компанія може вибудовувати свій список «інгредієнтів». Важливо інше — їх потрібно деталізувати й оцінити.
Як вимірювати довіру
Способи оцінювання можуть бути різноманітні:
- оцінювання в рамках регулярного опитування щодо рівня залученості в компанії;
- окремий, але повторюваний опитувальник з деталізованими питаннями про довіру в компанії;
- інтервʼювання з залученням третьої незалежної сторони;
- фасилітаційна сесія;
- робота з фокус-групою тощо.
Часто для організацій опитування стають самоціллю і не несуть за собою додаткових кроків. Це, до речі, теж вбиває довіру. Що, на мою думку, варто робити з результатами оцінювання?
- Не просто зібрати дані й подякувати собі за гарну роботу, а опрацювати та створити короткий план дій, якщо певні пункти просідають. Чому короткий? Бо що більше покращень буде заплановано, то менше реалізується. Ваші ресурси не нескінченні.
- Також варто не забувати, що працювати необхідно не лише з категоріями, що просідають, а й із сильними сторонами довіри в організації, адже саме це є драйвером успіху.
- Говорити з людьми! Розказувати про результати, демонструвати план дій і навіть запитувати зворотний звʼязок, ділитися процесом реалізації змін і залучати до них колег.
- Бути готовим, що після системної роботи над якимось питанням може бути короткострокове зниження оцінок, бо зміни — це завжди важко й неприємно.
Довіра — це не лише моральна та соціальна категорія, а найбільш екологічний спосіб роботи установи чи організації, адже ми не йдемо довго із партнером, якому не довіряємо. Довіра впливає на рівень задоволеності та підвищує тривалість роботи в компанії, сприяє уникненню конфліктів та підвищує ефективність комунікації. Допомагає залучати найрелевантніших працівників, розкривати таланти й запобігати вигоранню. Вона також є запорукою довготривалих стосунків з інвесторами, партнерами, клієнтами та суспільством, що сприяє укладанню контрактів на більш вигідних умовах, утриманню клієнтів у економічно-турбулентні часи чи завоюванню ринку завдяки партнерствам та співпраці.
Прагнете посилити бренд роботодавця?
Ось як Happy Monday може вам із цим допомогти 👉
ДеталіЧитайте також
Бренд роботодавця в часи війни: що варто робити, а чого краще уникати
Як залучати спеціалістів до розвитку бренду роботодавця: гайд від Brainstack_
14 інсайтів для розвитку бренду роботодавця у 2024 році з Employer Branding Community Day
Дякуємо!
Тепер редактори знають.