Всі статті Новини Пошук роботи Увійти в ІТ Кар'єра Історії Розвиток Happy HR Спецпроєкти

Хто я і чого прагну? Путівник для тих, хто не знає, куди рухатися далі в кар’єрі

19.10.23 Кар'єра 6 хв читання

Мене звати Марія Насєдкіна, я консультантка зі стратегічного управління та сертифікована нейрокоучиня. До мене часто приходять із запитами на кшталт «Робота більше не драйвить», «Не знаю, чого хочу й куди рухатися далі», «Як зрозуміти, що мені подобається та приноситиме бажаний дохід» тощо. При чому втратити свої професійні орієнтири можуть навіть фахівці з досвідом і досягненнями.

Реалізувати свій потенціал на повну допоможе розуміння власної професійної ідентичності. У цій статті я розповім, що це таке, у чому цінність розуміння себе як спеціаліста, чому в нас не завжди це розуміння є, як його можна віднайти та як розвивати кар’єру.


Сьогодні багато людей почуваються професійно розгубленими. Наприклад, одна моя клієнтка тривалий час консультувала різні бізнеси. Звернулася до мене, бо відчула себе на кар’єрному роздоріжжі. З одного боку, не хотіла змінювати діяльність, яка їй подобалась, а з іншого — втомилася від рутини, тож прагнула зрозуміти, як розвивати кар’єру далі.

Інша клієнтка звернулася, бо її резюме рясніло настільки різношерстим досвідом (і викладачки англійської, і журналістки, і проєктної менеджерки), що вона не могла зрозуміти, в чому ж вона насправді експертка та яка робота підійде їй найкраще. 

З кожною клієнткою ми працювали над пошуком їхньої професійної ідентичності. Чого нам вдалося досягти, дізнаєтеся наприкінці статті.  


Чому ми втрачаємо професійні орієнтири


Як не дивно, розгубленими почуваються ті, кому зараз плюс-мінус від 25 до 40 років, хто вже має певний досвід, досягнення, визнання. Це таке собі «загублене покоління». Я вбачаю одну з причин цього в тому, що нас вчили відповідати загальноприйнятим уявленням більше, ніж розуміти себе.  

Від сім’ї та школи до університету й роботи — всюди хтось інший говорив, ким ми є та що повинні робити. Ніхто не вчив нас дослухатися до своїх бажань і робити свідомий вибір.

Ми страждаємо від того, що нарешті отримали можливість самостійно вибирати, ким бути, бо зазвичай не вміємо цього робити. У намаганнях відповідати загальноприйнятим уявленням ми загубили свою автентичність — унікальне уявлення про себе в цьому світі. 

Виникає дисонанс: світ відкриває перед нами так багато можливостей, як ніколи раніше, а ми не знаємо, яку з них обрати, щоб вона відповідала нашим справжнім, а не нав’язаним кимось прагненням.

На роздуми про своє призначення також наштовхують глобальні зміни. Спочатку пандемія COVID-19 і перехід в онлайн зруйнували багато стереотипів про те, якою має бути робота й work-life balance. А згодом і повномасштабна війна в Україні змусила більшість здійснити переоцінку власних цінностей і цілей. 


Робота має бути опорою, а не додатковим стресом 

Багатьом нав’язали, що робота — це місце, де треба відстраждати 8 годин на день, а потім жити повноцінне життя десь поза нею. Але це безглуздо, адже робота займає левову частку нашого життя і впливає на його рівень. Наприклад, Американський інститут дослідження громадської думки The Gallup Organization виявив, що люди, які люблять свою роботу, вище оцінюють свій рівень життя, і навпаки. Можливість щодня робити те, що любиш, — основний фактор щасливого життя. Вплив роботи на наш добробут — вирішальний. 

Якщо ви працюєте на роботі, яка не подобається, то це негативно впливає на ментальне здоров’я. А в умовах війни, коли наша психіка й так страждає та травмована, дуже легко втратити мотивацію працювати взагалі. Тому робота навпаки має бути опорою, а не додатковим фактором стресу. 

Якщо ви реалізуєтесь у роботі, що приносить задоволення і бажаний дохід, то будете не лише щасливішими, а й принесете більше користі суспільству. Бо, наприклад, вище заробіток = більше донатів на ЗСУ.

Зрозуміти, як, куди й заради чого розвиватися навіть у такі турбулентні часи, допоможе визначення своєї професійної ідентичності.   


Що таке професійна ідентичність 


Я переконана, що ідеальну роботу неможливо знайти, її можна лише створити, спираючись на розуміння своїх:

З чого складається професійна ідентичність

Сукупність ваших навичок, досвіду, особистих якостей, інтересів, уявлень про себе й того, як вас бачать інші в професійному плані — це і є ваша професійна ідентичність. Це не просто назва вашої професії. Це те, хто ви як фахівець і як ви визначаєте мету та цінність того, що робите. Наприклад, я — консультантка зі стратегічного управління та сертифікована нейрокоучиня, моя мета — просувати людиноорієнтоване управління, моя мотивація — досягати результатів завдяки аналітичному мисленню та вмінню розкривати внутрішній потенціал людей.

Усвідомлення професійної ідентичності допомагає встановити зв’язок між вашою автентичністю та набором професійних ролей, через які ви можете реалізуватися.

Але важливо розуміти, що ідентичність не має бути одна на все життя. Вона може трансформуватися разом зі зміною ваших захоплень, вмінь і напрямів роботи. Головне — усвідомлювати це, а не триматися за неї до останнього, гальмуючи власний розвиток. 


5 кроків до визначення професійної ідентичності


Насамперед не варто сподіватися, що розуміння професійної ідентичності прийде до вас як осяяння. Приготуйтеся до тривалого дослідження свого внутрішнього світу та пошуків призначення в зовнішньому.

Перший крок: виявлення потреби в пошуку власної ідентичності. Визнайте, що ви не до кінця розумієте, хто ви як фахівець, це не страшно! Приготуйтеся дослідити це глибше. 

Другий крок: нормалізація цієї розгубленості. Прийміть, що це окей, ви не одні так почуваєтесь, і нічого поганого в цьому немає. Припиніть тиснути на себе й впадати у відчай, якщо раптом не розумієте, чого насправді хочете. 

Бути дорослою людиною, яка все ще шукає себе, — цілком нормально. Світ постійно змінюється, і ми разом із ним. Головне — адаптуватися до цих змін.

Третій крок: заглиблення у свій внутрішній світ. Знайдіть інструменти, які допоможуть розібратися в собі: різноманітні тести чи опитувальники, заняття з коучем або психотерапевтом тощо. На цьому етапі потрібно дослідити свої знання, інтереси, навички, цінності. Особливо важливо присвоїти собі весь свій досвід та не применшувати його значущість. Бо часто ми вважаємо якусь частину нашого досвіду неважливою чи нерелевантною і через це «губимо» шматок своєї експертизи.

Читайте також: Як знайти «свою» професію: корисні поради й інструменти

Четвертий крок: дослідження пропозицій на ринку. Як я вже казала, світ постійно змінюється: ви можете навіть не знати про існування нових напрямів роботи, професій, компаній. Дослідіть сайти з вакансіями, погугліть сфери, які вас цікавлять, почитайте новини ринку праці й дослідження, пов’язані з роботою майбутнього. Як мінімум це надихне вас на подальші пошуки, а як максимум — дасть конкретне розуміння, куди ви хочете рухатися.

П’ятий крок: перевірка ідей. Уявімо, що в результаті попередніх досліджень ви вирішили, що ваша кар’єрна мета — відкрити ресторан на Балі, і це принесе вам цілковите задоволення своїм професійним життям. Але ви не можете знати цього напевне, не перевіривши цю гіпотезу.

Тому, перш ніж кинути все й купити квиток в один кінець, варто поговорити з людьми, які вже пройшли подібний шлях, щоб зрозуміти, з якими труднощами ви можете зіткнутися, подумати, чи дійсно ви до цього готові, чи вистачить вам моральних і матеріальних ресурсів. Якщо ваші плани не такі кардинальні, як переїзд на інший кінець світу, то можна спробувати себе в бажаній діяльності на волонтерських засадах або стажуванні, перш ніж зв’язувати себе довгостроковими зобов’язаннями перед роботодавцем або клієнтами.


Здається, я вже розумію свою ідентичність. Що далі?


Розібравшися, ким ви є і чого прагнете, ви можете переходити до планування конкретних кроків, які допоможуть реалізувати задумане. Цей процес можна розкласти на три складові: візія — цілі — дії. 

  1. Візія — це бачення подальшого кар’єрного шляху, сформоване відповідно до вашої професійної ідентичності. Наприклад, допомагати іншим і стати коучем. 
  2. Цілі — проміжні точки, які треба пройти на шляху до основної мети. Наприклад, отримати відповідну сертифікацію. 
  3. Дії — це конкретні кроки, які ви мусите зробити, щоб досягнути цих цілей. Наприклад, знайти відповідний курс, зареєструватися, пройти навчання, скласти тести тощо. 

Так, крок за кроком, ви прийдете до реалізації своїх професійних амбіцій.


Що вам дасть розуміння своєї професійної ідентичності

  • Ви зможете обирати роботу, яка приноситиме вам задоволення, бо чітко знатимете, що насправді «ваше», а від чого краще відмовитися.
  • Ви зможете бачити можливості для розвитку у своїй сфері, а не постійно шукати себе в різних.
  • Ви зможете будувати нетворкінг з людьми, з якими маєте схожі професійні цілі й інтереси.
  • Ви точно знатимете, хто ви є і куди хочете розвиватися, бо ідентичність дасть вам внутрішню опору.

Пам’ятаєте бізнес-консультантку на кар’єрному роздоріжжі, яка до мене звернулася? Досліджуючи її ідентичність, ми виявили інтерес до собак та всього, що з ними пов’язано. Тому замість того, щоб консультувати бізнеси, тематика яких не дуже її цікавила, клієнтка вирішила допомагати компаніям, які спеціалізуються на продуктах і послугах для собак. Тобто продовжила займатися улюбленою справою, але в новому напрямі, що дало їй заряд натхнення.

А з клієнткою, що мала багато різношерстого досвіду, ми провели аудит її попередніх робіт і знайшли між ними те спільне, що їй завжди подобалось і за чим вона щоразу йшла в нову галузь. Вона виписала 5 талантів, які використовувала у кожній діяльності, і змогла аргументувати як собі, так і роботодавцю, чому весь її попередній досвід релевантний новій роботі, навіть якщо на перший погляд здається, що це не так.

Тож якщо ви сумніваєтеся у своїх кар’єрних цілях і тому, чи відповідають вони вашим справжнім прагненням, спробуйте розкласти по поличках свою професійну ідентичність. Це допоможе вам краще зрозуміти власні інтереси й бажання та обрати дійсно «ваш» шлях.

Шукаєте роботу?

У нас на сайті багато вакансій від крутих українських та міжнародних компаній 👉

Вакансії

Читайте також

Як зрозуміти себе, свої інтереси і здібності? Поради Анни Мазур

Як різним спеціалістам описати свій досвід в резюме: поради та приклади

8 думок, які заважають вам знайти улюблену роботу й бути щасливими

Розсилка, що розвиває вашу кар'єру

Підписуйтесь на щотижневу розсилку від головної редакторки Happy Monday з підбіркою найцікавішого контенту тижня, новин та кар'єрних можливостей.

Більше
Більше Більше для компаній
Пошукачу
Для компаній
Увійти
Є ідея!

Дякуємо!

Тепер редактори знають.