Всі статті Новини Пошук роботи Увійти в ІТ Кар'єра Історії Розвиток Happy HR Спецпроєкти

Не кожна критика — конструктивний фідбек. Як брати до уваги тільки те, що вам корисно

31.10.23 Розвиток 4 хв читання

Вміння правильно реагувати на фідбек і працювати з ним може стати інструментом для професійного розвитку. Але чи все, що ви чуєте на свою адресу, варто брати до уваги? HR Generalist у Projector Катерина Шквара розповідає, як відрізнити конструктивний фідбек від неконструктивної критики, ділиться трьома «так» і «ні» реакції на зворотний зв’язок і радить, як перетворювати його собі на користь.

Катерина Шквара, HR Generalist у Projector
Катерина Шквара


Конструктивний фідбек vs неконструктивна критика


Зворотний зв’язок — це невіддільна частина особистого й професійного шляху кожного, своєрідний вказівник, що допомагає визначити чи скорегувати подальший напрям руху. Ми в Projector цінуємо його настільки, що він став однією з наших головних цінностей, яка буквально звучить: «Ти завжди можеш краще».

Але це лише в тому разі, якщо фідбек конструктивний. Відрізняти його від неконструктивної критики дуже важливо, адже це впливатиме на вашу робочу ефективність та стосунки з колегами.

Ось кілька маркерів, які допоможуть зрозуміти, що зворотний зв’язок надано правильно і задля вашого розвитку.

  • Ви розумієте мету фідбеку. Колега (або тимлід, HR-менеджер, CEO) доброзичливо й відкрито пояснює, для чого потрібна ця розмова і яких результатів він від вас очікує, а не просто висловлює незадоволення чи негативне враження про вашу роботу.
  • Співрозмовник комунікує екологічно. Тобто не агресивно, образливо чи необґрунтовано, а ввічливо та мотивуюче. А ще залишає простір для обговорення.
  • Фідбек чіткий і комплексний. Він містить конкретні кейси, які допомагають розібратися, що вам уже вдається робити ефективно, а що варто покращити й у якому напрямі рухатись. Правильний фідбек може охоплювати всі аспекти вашої роботи: від окремих скілів до комунікації в команді загалом. 
  • Зворотний зв’язок містить план дій. Здоровий фідбек — це коли ви відчуваєте підтримку співрозмовника, його готовність бути партнером для пошуку рішень, а не критиком. І маєте змогу сформувати план подальших дій.


Якщо ви постійно чуєте неконструктивну критику від колеги

Поспілкуйтеся з ним чи нею відверто. Це чудовий перший крок, оскільки особиста комунікація може допомогти вирішити непорозуміння та вдосконалити взаємодію. Поясніть, що вас турбує неінформативний або недостатньо обґрунтований зворотний зв’язок. Можливо, колега просто не вміє правильно давати фідбек (а це дійсно справжнє мистецтво) і тому ненавмисно припускається помилок. Тоді ваше власне вміння давати фідбек може вплинути на колегу і спонукати до подальшого розвитку цієї навички.

Якщо перший підхід не спрацював, зверніться до свого керівника. Він зможе допомогти вирішити конфлікт і знайти шляхи для покращення ситуації.

Якщо сам керівник і є джерелом неконструктивної критики, то найкраще рішення — звернутися до HR-фахівця чи вищого керівництва. Це допоможе захистити ваші права та забезпечить екологічний і безпечний робочий простір.

Читайте також: Що таке босинг і як діяти, коли не складаються відносини з керівництвом


Як реагувати на фідбек: «так» і «ні» 


Реакція на фідбек має величезне значення — вона показує вашу гнучкість і готовність до змін. Ось деякі поради, які варто взяти до уваги.

✅ Будьте відкритими до фідбеку. Навіть якщо він став неочікуваним, пам’ятайте, що ця зустріч свідчить про бажання допомогти.

✅ Уважно вислухайте співрозмовника. Повністю приділяйте увагу сказаному та не перебивайте.

✅ Уточнюйте деталі. Поцікавтеся, в яких кейсах ви проявляли себе таким чином, які конкретні навички вам потрібно покращити, чого від вас взагалі очікують, чи реально визначити якісь терміни для відстеження ваших змін у зазначеному напрямі.

А от як реагувати на фідбек не варто.

❌ Не будьте надто емоційними. Пам’ятайте, що інший погляд може бути корисним для вас і вашого розвитку, тому прийміть його.

❌ Не ображайтесь і не агресуйте, якщо фідбек вам не сподобався. Замість цього займіть дорослу позицію: подякуйте за зворотний зв’язок та спокійно висловіть свою думку з приводу сказаного.

❌ Не налаштовуйтесь вороже до колеги. Краще візьміть паузу, щоб проаналізувати почуте.


Як зрозуміти, що взяти до уваги?


Якщо і фідбек виявився правильним, і ви правильно на нього відреагували, далі можна переходити до планування розвитку відповідно до почутого. Як пріоритезувати пропозиції до змін і перетворити їх собі на користь?

  • Проаналізуйте частоту. Якщо кілька колег вказують на одні й ті самі недоліки, отже, це впливає на роботу в команді. Тоді це пріоритет, над яким слід почати працювати.
  • Оберіть інструменти, які допоможуть у вашому розвитку: від книжок до профільних івентів чи навіть довготривалого навчання.  
  • Не соромтеся просити про допомогу в колег: якщо у вашій компанії хтось володіє потрібними навичками, зверніться до цієї людини. Якщо такої людини немає — шукайте ментора зовні.
  • Демонструйте ініціативу. Не обов’язково і навіть не варто сидіти й чекати на проміжний фідбек після попереднього. Будьте активними: цікавтеся, чи помітні зміни, діліться враженнями та власним прогресом.

Але насамперед враховуйте свої переконання і бажання. Ви можете не погодитися зі всіма рекомендаціями — і це нормально. Якщо, наприклад, вас спонукають до більш активної роботи в команді, але це створює для вас дискомфорт — замисліться, чи така роль або специфіка роботи взагалі відповідає вам як особистості.

Прийняття та робота з фідбеком — навичка, що допомагає покращити комунікацію та працювати над власними зонами розвитку. Розвивайте цей скіл, і він стане важливим інструментом у вашому житті й ключем до нових можливостей.

Шукаєте роботу?

У нас на сайті багато вакансій на будь-який смак для фахівців різних професій 👉

Вакансії

Читайте також

Розкажи мені про мене! 14 правил фідбека

На зв’язку: як етично спілкуватися з колегами в онлайні

Як дизайнеру-початківцю отримати фідбек: 6 дієвих способів

Розсилка, що розвиває вашу кар'єру

Підписуйтесь на щотижневу розсилку від головної редакторки Happy Monday з підбіркою найцікавішого контенту тижня, новин та кар'єрних можливостей.

Більше
Більше Більше для компаній
Пошукачу
Для компаній
Увійти
Відгук

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: