Про те, чому все більше дизайнерів переходять на фриланс, які є підводні камені в роботі на себе і як зробити її ефективною, розповідає засновниця та артдиректорка студії meta² Наталія Синєпупова.
Сьогодні все більше дизайнерів не хочуть йти в агентство або студію, вважаючи за краще працювати на себе і розвивати свій персональний бренд. Так, за даними компанії Payoneer, кількість українців-фрілансерів, які працюють з іноземними клієнтами, за останні два роки збільшилася на 31%, їх дохід зріс майже на 20%. Серед професій лідирують дизайнери й IT-фахівці.
Чим же дизайнерів приваблює фриланс?
Фриланс вибирають за свободу — за можливість самому вибирати собі замовників і впливати на всі робочі процеси: від початку — до їх завершення.
Серед інших причин, що актуальні для дизайнерів:
1. Зміна комунікативних технологій, за допомогою яких стало комфортно працювати дистанційно. Ще ніколи не було такої масштабної пропозиції дистанційних послуг: навчальні формати, сервіси доставки, бронювання, купівлі.
2. Великий вибір клієнтів по всьому світу. З кожним новим витком карантинних обмежень все більше фахівців і компаній відмовляються від офісів, вважаючи за краще шукати клієнтів в інтернеті й пропонувати їм свої послуги. І розробка дизайну — не виняток. Це стало зручно для всіх сторін — замовників, дизайнерів, різноманітних підрядників, експертизу яких тепер можна залучити буквально з усього світу.
3. Бажання працювати в форматі партнерства, а не «замовник — виконавець». Дизайнери скаржаться, що з вітчизняним малим і середнім бізнесом, який є основним замовником послуг фрилансерів, буває складно працювати. Дизайнерам постійно доводиться доводити правильність пропонованих рішень. Набагато простіше працювати з тими, хто розуміє: дизайнер — професіонал, чия думка важлива.
І якщо сам дизайнер усвідомлює, що він не художник, який малює «картинки», а партнер, який налагоджує бізнес-систему з боку візуальних комунікацій, — все в проєкті буде йти як треба.
4. Вартість послуг. Всі шукають більш рентабельні проєкти. А такими, найчастіше, є пропозиції на європейському або американському ринках.
Важливо відзначити, що успішними на фрилансі зможуть стати тільки ті дизайнери, у яких всередині горить підприємницький вогонь. Це люди з особливим мисленням і вродженою якістю самоактуалізації, які будуть пробувати й домагатися результатів, незважаючи ні на що, залучаючи до своєї діяльності будь-які доступні й недоступні (!) ресурси.
Вибираючи фриланс, потрібно бути готовим робити більше, ніж роблять інші. Активно просувати свої ідеї, запалювати ними оточення, залучати до своїх проєктів.
Як почати працювати на себе
Ось п’ять ключових кроків, які вкрай важливо зробити будь-якому дизайнерові-початківцю на фрилансі. А для тих, хто вже має певний досвід, буде корисно звіритися, чи все вони врахували в роботі.
Крок 1. Дайте відповідь на питання, хто ви, в чому полягає ваша УТП (унікальна торгова пропозиція), чому замовнику потрібно співпрацювати саме з вами?
Вихід на висококонкурентний ринок вимагає хорошої підготовки. Дизайнерів в Європі й Америці навчають не на тримісячних курсах, а мінімум чотири-п’ять років. Відповідно, щоб вам довірили роботу, потрібно бути кращими за своїх конкурентів або у вашій вузькій спеціалізації, або за системним дизайн-мисленням. Або — бути більш мобільними, щоб швидше донести до клієнтів свою пропозицію. А краще, і те й інше.
Інформація про вас повинна наздоганяти потенційного клієнта буквально на кожному кроці, де він буде шукати виконавця для свого замовлення. І ви маєте виділятися.
Крок 2. Зрозумійте, хто ваші замовники, скільки їх і де вони знаходяться. Проведіть прицільне дослідження і складіть карту клієнтської присутності, опишіть характер типових запитів, «болів», потреб. Коли зрозумієте, де ваші клієнти та як з ними можна комунікувати, вам легко буде забезпечити знання про себе.
Крок 3. Зареєструйтеся та правильно оформте ваш профіль і портфоліо на біржах фрилансу, в професійних групах в соцмережах. Клієнту має бути зручно і безпечно з вами працювати.
Крок 4. Вивчіть культурний бекграунд того регіону, в якому плануєте працювати. Це, мабуть, один із найскладніших моментів, тому, що він вимагає не просто загальної ерудиції і надивленості, а й конкретних знань психології, традицій, семантично-синтаксичної бази — всього того, що є основою для будь-якого комунікативного дизайну.
Крок 4. Прокачайте свою англійську. Справа не в тому, щоб ви володіли мовою на якомусь певному рівні, а щоб уміли застосовувати знання на практиці, з огляду на специфіку дизайн-процесів, спілкуватися в англомовних професійних спільнотах.
Потрібно підтягнути англійську для роботи?
Запишіться на пробний урок від EnglishDom і отримайте до 3 занять у подарунок🎁
Деталі
На що звернути увагу в роботі із замовником?
Напевно, головне — прийняти думку, що не кожен клієнт є ВАШИМ клієнтом. Дизайнер теж вибирає, працювати йому з цим конкретним замовником чи пошукати кращий варіант.
У нашої команди, наприклад, є кілька важливих для нас параметрів, на підставі яких ми приймаємо рішення: наше замовлення чи не наше. Наприклад, сам бриф і офіційний договір (контракт) теж можуть бути показниками адекватності клієнта і, одночасно, підставою для відмови, якщо ми розуміємо, що продуктивної співпраці не вийде.
Ось ще кілька порад, які допоможуть налагодити взаємовигідну роботу з клієнтом:
- До початку роботи з замовником ознайомте його з робочим процесом, створіть презентацію, в якій розпишіть проєкт покроково та поясніть, який продукт буде результатом вашої співпраці, адже не завжди це буде візуалізація.
- На час проєкту ви стаєте частиною команди замовника, а отже, повинні мислити як партнер, а не як виконавець. Оптимізуйте процеси, прагніть забезпечити якість результатів так, ніби ви створюєте дизайн для власного бізнесу. Завжди будьте на боці вигоди клієнта.
- Домовтеся заздалегідь (і відзначте це в договорі), де, на яких ресурсах будуть зберігатися архіви візуального контенту і як саме буде здійснюватися їх передача.
Ніщо не переконує у вашій експертність так, як здача проєкту в строк, дотримання дедлайнів, а також якісна і легка форма передачі оригінал-макетів.
Як не працювати собі у збиток?
Для початку добре б визначитися з типом оплати. Існують два типових сценарії.
- Прорахувати та скласти rate card, де будуть вказані вартість погодинної роботи, коефіцієнти за терміновість тощо.
- Проєктна робота, коли ви берете передоплату на старті й другу частину — після закриття всіх завдань.
Якщо буде погодинна оплата, неминуче підключення трекінгових систем: клієнт повинен розуміти реальну картину таймінгу за проєктом. Ми, наприклад, працюємо з Toggl Track, що дозволяє фіксувати всі етапи й відображати їх в легкій і зрозумілій інфографіці.
Також доведеться вести нескладну бухгалтерію. І потрібно вибрати надійну платіжну систему / карту надійного банку для отримання грошей. Особливо це важливо, якщо ваші перекази будуть йти в валюті, з-за кордону. Не забудьте порахувати всі ваші комісії за перекази, податки, можливо, у вас будуть ще якісь виплати, в залежності від форми вашої офіційної реєстрації.
Цікаво, скільки заробляють дизайнери?
Ми в Happy Monday провели власне зарплатне дослідження →
Деталі
Як розвиватися дизайнеру-фрилансеру
Всім дизайнерам, включно з тими, хто працює на фрилансі, важливо розвивати у себе такі важливі якості:
- Уміння забезпечити у своєму продукті баланс між усіма складовими: змістом, формою, функцією, емоцією. Якщо не вдається — треба аналізувати, з чим складності, і додатково пропрацьовувати цю зону.
- Креативність. Люди нетворчих професій вважають креативні імпульси некерованим процесом, натхненням, осяянням. Але дизайнер повинен вчитися організовувати власну свідомість, зокрема, креативні імпульси.
- Усвідомленість і увагу. Усвідомлений підхід допомагає побачити проблеми неупереджено, об’єктивно, комплексно. Увага допоможе реалізувати кожен з рівнів системи, налагодити зв’язки, не упускати важливого.
А взагалі, головне — це вірити в те, що все обов’язково вийде, якщо цьому приділяти час: постійно вчитися, брати участь в портфоліо-рев’ю, пітчингах, ходити на виставки, читати, прагнути до нового і створювати його своїми руками.
Шукаєте роботу в дизайні?
У нас багато вакансій для дизайнерів різних профілів
ВакансіїЧитайте також
Чим займається і скільки заробляє моушн-дизайнер
Чим займається і скільки заробляє вебдизайнер
Що робить і скільки заробляє графічний дизайнер
Дякуємо!
Тепер редактори знають.