Всі статті Новини Пошук роботи Увійти в ІТ Кар'єра Історії Розвиток Happy HR Спецпроєкти

Гранти для культурних та креативних організацій: де шукати та як отримати

18.05.22 Розвиток 11 хв читання

У поточних умовах несолодко не лише бізнесу, але й культурним та креативним громадським організаціям. Аби продовжити свою діяльність, їм доводиться активно шукати фінансову підтримку. Про те, де знайти такі можливості, як підготувати якісну заявку та як отримати грант, під час вебінару, організованому Happy Monday та House of Europe, розповіла менеджерка грантів на проєкти для творчої молоді в Goethe-Institut/House of Europe Вікторія Луночкіна. Занотували найголовніші поради.

Гранти для культурних та креативних організацій: де шукати та як отримати 1
Вікторія Луночкіна


Які бувають типи грантових заявок


Виділяють одноетапну та двоетапну типи грантових заявок. 

Одноетапна заявка. Це та, у якій ви повністю детально описуєте ваш проєкт та додаєте розширений плановий бюджет. 

Двоетапна заявка. Зазвичай її використовують великі міжнародні організації-грантодавці. У цій заявці ви спершу подаєте проєктну пропозицію (концептуальну записку) з коротким описом проєкту, де зазвичай потрібно вказати таку інформацію:

  • дані про організацію;
  • проблема, яку має вирішити проєкт;
  • мета та завдання проєкту;
  • ключова аудиторія та бенефіціари;
  • очікувані результати проєкту;
  • основні активності, заплановані в межах проєкту (дуже стисло);
  • загальна вартість проєкту без детального бюджету. 

Якщо вас відберуть, наступним кроком необхідно буде надіслати заявку розширеного типу. 


Хто може подавати заявку на гранти для організацій


Це залежить від конкретного конкурсу та грантодавця, але зазвичай у сфері культури та креативних індустрій це:

  • незалежні культурні інституції;
  • неприбуткові громадські організації;
  • благодійні фонди;
  • муніципальні та державні установи (наприклад, бібліотеки, будинки культури, університети);
  • ФОПи;
  • приватні організації — ПП та ТОВ (допускаються рідко, краще про це уточнити у грантодавців конкретного конкурсу).

Важливо, щоб організація була зареєстрованою в Україні та мала право отримувати грантову допомогу. Цю інформацію можна перевірити у статуті організації або ж уточнити у свого бухгалтера. 

Є й ті, хто технічно не може брати участі у більшості культурних грантових програм:

  • політичні партії;
  • релігійні громади;
  • фізичні особи, які не мають чіткого юридичного статусу;
  • спільноти людей, які вже реалізують певні проєкти, але юридично ніяк не зареєстровані.


З чого починати підготовку до подачі на грант


Крок 1. Промоніторте усі ресурси, які публікують грантові можливості

Серед них вам важливо знайти ті конкурси, які відповідають ідеї проєкту. Загалом краще діяти так: спочатку формуєте ідею проєкту, а тоді вже шукаєте фінансування для реалізації, а не навпаки. І звертайте увагу не лише на сам конкурс, але й на грантодавця — зокрема, наскільки ви з ним розділяєте спільну соціальну мету. 

Крок 2. Детально вивчіть конкурсні інструкції

Коли грантові програми, які вам потенційно підходять, вже відібрані, час детально ознайомитися з умовами кожної. А для цього завантажте інструкції та ретельно їх прочитайте, бо там є відповіді на 90% запитань, які можуть виникнути. 

Крок 3. Знайдіть відповіді на найпоширеніші запитання

Спершу варто дізнатися, чи буде грантодавець проводити Q&A сесію для грантоотримувачів. Якщо так, то варто її відвідати, адже зазвичай це можливість поспілкуватись з організаторами у режимі реального часу. Якщо такої опції немає, то варто перейти на сайт конкурсу чи донора і там пошукати відповіді на найпоширеніші запитання. І якщо вже після цього все одно потрібно буде щось уточнити, то напишіть на пошту, зазначену для комунікації. 

Крок 4. Переходьте до складання грантової заявки

Звісно, якщо зрозуміли, що грантова програма вам підходить, та отримали відповіді на усі питання. 


Що важливо врахувати при складанні грантової заявки


Хоч грантові заявки різних донорів та конкурсів відрізняються за структурою та наповненням, є загальні речі, на які звертає увагу більшість грантодавців при відборі.


Ідея проєкту

При поданні на грантову програму це найважливіше. Грантодавці аналізують ідею проєкту відповідно до того, наскільки вона:

  • цікава;
  • прозоро та чітко описана;
  • закриє потреби окресленої цільової аудиторії;
  • збігається з професійним полем, у якому працює донорська організація;
  • відповідає запиту грантової програми;
  • поєднує ваші потреби та донора.

Логічність складеної заявки

Це коли бюджет відповідає описаним активностям, є логічний зв’язок між метою, запланованими заходами, результатами проєкту та розуміння причинно-наслідкового ефекту від реалізації задуманого. 


Грамотність сформованого бюджету

Детальну інформацію щодо бюджету надають в інструкції, але ось на що варто звернути увагу, щоб успішно пройти хоча б технічний відбір:

  1. Допустима виделка сум грантів. Ваш бюджет не повинен перевищувати максимально зазначену суму та бути нижчим, ніж мінімально вказане значення. 
  2. Бюджетна форма програми. У ній ви заповнюєте ваш плановий бюджет. Важливо — у кожного донора, а іноді й програми, ця форма своя. 
  3. Дозволені і недозволені програмою витрати. Буває, що грант не покриває комунальні послуги чи ремонтні роботи.
  4. Бюджетні обмеження стосовно різних типів витрат. Найчастіше зустрічаються обмеження на гонорари (наприклад, частка гонорарів не може становити понад 40% від загального бюджету). Буває, що обмежень як таких немає. У обох випадках важливо, щоб витрати у бюджеті були збалансовані.
  5. Наявність співфінансування. Перевірте, чи покриває грант витрати на 100%, чи є співфінансування (коли частину коштів потрібно знайти самостійно через спонсорство, грант від іншого донора або використати власні кошти організації), і якщо є, то чи воно обов’язкове.
  6. Можливий формат співфінансування (якщо воно таки є). Воно буває грошовим, коли ви при звітуванні маєте показати платіжні доручення і те, куди були витрачені кошти, чи ресурсним, коли інша організація поділилася якимись ресурсами на волонтерських засадах (наприклад, технікою, приміщенням, консультаційною допомогою). 
  7. Можливість відтермінованих платежів. Уявіть ситуацію: грант покриває 100% витрат, перший транш становить 80% гранту й буде виплачений після підписання угоди, а другий платіж складатиме 20% гранту і буде здійснений тільки після повної реалізації проєкту й отримання звітної документації.
    Питання в тому, чи дозволено донором, щоб ви домовились з підрядником щодо пізнішої оплати, чи вам потрібно буде знайти кошти, провести оплату і лише після звітування отримати ці кошти від донорської організації назад.

І не забудьте внести в бюджет витрати на банківські та поштові послуги, розрахунково-касові послуги та податки. 

Грамотно складений бюджет — це коли грантова заявка та плановий бюджет доповнюють одне одного. Тобто витрати, вказані у бюджеті, відповідають запланованим активностям в межах проєкту. Ситуація, яку тут не можна допустити — коли в заявці показані одні активності, але в бюджет вони не переходять, і натомість у ньому з’являються інші невідповідні запити. 


Досвід команди проєкту

Звертають увагу на наступне:

  • досвід кожного члена команди;
  • в яких проєктах людина брала участь та в яких ролях;
  • як конкретний учасник може посилити проєкт, який ви подаєте, яку роль він зіграє.


Досвід реалізації проєктів на подібну тематику 

Не так важливо, скільки років працює ваша організація, як те, які саме проєкти вона реалізувала. Грантодавці звертають увагу на те, з якими тематиками ви працювали раніше, аби зрозуміти, чому подаєтесь на цей грант та чи вистачить вам експертизи для успішної реалізації описаного у заявці проєкту. 


Дослідження цільової аудиторії проєкту

Наявність такого дослідження покаже, що ви не вигадали актуальність проєкту, а справді дослідили потреби цільової аудиторії та в підсумку переконались, що своєю ініціативою зможете вирішити її запити та проблеми.


Комунікаційний план 

Мета комунікаційного плану — показати, наскільки ваш проєкт може бути видимим, наскільки знаєте релевантні ресурси, які допоможуть донести інформацію до кінцевого споживача.


Де шукати грантові можливості


Ось список українських, європейських, американських ресурсів, де можна знайти грантові програми для організацій зі сфери культури та креативних індустрій:


Перевірка грантової заявки 


Щоб уникнути технічних помилок і успішно пройти технічний відбір, радимо скористатися наступним чеклістом для перевірки вашої грантової заявки.  Грамотно складена заявка суттєво підвищить ваші шанси потрапити до наступного етапу відбору — експертного. 

Для того, щоб упевнитись у виконанні окремих пунктів чекліста на кшталт чіткості та зрозумілості ідеї та цілей проєкту, дайте почитати файл комусь із друзів чи колег, а потім спитайте, чи зрозуміло, що ви хотіли донести. 

як отримати грант - чекліст для перевірки грантової заявки


Перевірили і переконалися, що все добре? Тоді можна подавати заявку.

А якщо ви хочете ще глибше розібратися у темі грантів для організацій у сфері культури та креативних індустріях, перегляньте кілька безкоштовних ресурсів:

Основний секрет успішної грантової заявки — в поєднанні хорошої ідеї проєкту, чітко і раціонально складеної заявки з плановим бюджетом та уважно вивченої інструкції конкурсу. Виконання цих умов хоч і не гарантує отримання гранту, але значно підвищує на це шанси. Тому будьте уважними, чітко доносьте власні ідеї, й рано чи пізно все вийде!

Шукаєте роботу в сфері культури чи креативних індустрій?

Ми запустили телеграм-бота Агент Happy Monday, який допомагає українцям шукати роботу з-поміж 700+ вакансій на нашому сайті 

До бота

Читайте також

Як знайти роботу під час війни: поради кар’єрної консультантки

Як жити далі? 10 порад для адаптації в умовах невідомості

Можливості в ЄС для освітян і не тільки: куди можна подаватися (оновлюється)

Розсилка, що розвиває вашу кар'єру

Підписуйтесь на щотижневу розсилку від головної редакторки Happy Monday з підбіркою найцікавішого контенту тижня, новин та кар'єрних можливостей.

Більше
Більше Більше для компаній
Пошукачу
Для компаній
Увійти
Є ідея!

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: