Швидкий кар’єрний ріст — ціль кожного фахівця. Усіх джунів цікавить, що треба робити, щоб вирости до синьйор-спеціаліста, та скільки часу це може зайняти. Щоб отримати відповідь, ми запитали людей, які вже цей шлях пройшли.
Троє співробітників IT-компанії Precoro поділилися історіями свого кар’єрного зростання від джуна до синьйора та дієвими інструментами професійного розвитку. А CEO компанії Андрій Живолович розповів про переваги джуніорфрендлі підходу для бізнесу.
Євгенія Карнаух, Senior Customer Success Manager
Про шлях до IT
До переходу в IT я шість років працювала у сфері люксового туризму. Робота мені подобалася, я мала гарну зарплату та багато подорожувала, але в мене зовсім не було вільного часу. В якийсь момент мені захотілося спокійнішого життя зі стабільним графіком роботи, тому я вирішила спробувати свої сили в IT. Як виявилося, я дуже вчасно пішла з туризму, адже незадовго після цього почалася пандемія Covid-19.
Обираючи нову спеціальність, я опиралася на наявний досвід. Коли була Travel Designer, то багато спілкувалася з партнерами, клієнтами, мала навички з продажу. А до цього дев’ять років викладала англійську мову в школі, тож мала гарний рівень англійської та вміння пояснювати матеріал і навчати інших. Тому спершу розглядала пропозиції у сфері продажів або клієнтської підтримки. А потім натрапила на вакансію Customer Success Manager, і зрозуміла, що саме ця позиція ідеально підходить мені.
До цього я навіть не знала про існування такої надважливої професії. Трошки заглибилася в цю сферу і зрозуміла, що це моє. Я вірю в довгострокові стосунки та win-win взаємодію. Зараз я виступаю стратегічним партнером для клієнтів, допомагаю їм досягати своїх бізнес-цілей за допомогою нашого продукту.
Про кар’єрний розвиток від джуна до синьйора
Я не поспішала з пошуком роботи. Тому обирала компанію та позицію прискіпливо. Пройшла з десяток інтерв’ю і навіть отримала кілька офферів, але зрештою зупинилася на Precoro. На джуніор-позиції я працювала близько року. До моїх обов’язків спочатку входила технічна підтримка й допомога з налаштуванням нашого продукту. Також мені передали ведення акаунтів невеликих клієнтів. Я займалася їх онбордингом, вчила працювати з нашим продуктом та робила все необхідне, щоб вони були задоволені нашою співпрацею. Загалом це не дуже відрізнялося від того, чим я займаюся зараз, просто клієнти й обсяги роботи були менші.
З часом у мене з’являлося все більше акаунтів, мені довіряли більших та серйозніших клієнтів. Декому потрібно було не просто розповісти, як користуватися нашим продуктом, а допомогти вибудувати процеси закупівель у компанії з нуля. Тому співпраця з кожним новим клієнтом була для мене своєрідним челенджем.
Завдяки постійному підвищенню рівня складності роботи та підтримці колег я зростала як спеціаліст. Так, вже за рік у підписі моєї посади зникло слово Junior, а ще через рік додалося Senior.
Зараз я працюю переважно з ключовими клієнтами компанії та експертно консультую щодо використання нашого продукту й побудови процесів у сфері закупівель. Також я відповідаю за те, щоб наш продукт приносив максимум користі бізнесу клієнтів, і вони продовжували співпрацю з нами. Крім цього, я очолюю команду з двох спеціалістів, які напрацьовують власні портфелі клієнтів та досягають класних результатів.
Щодо подальших перспектив, то в нашій роботі основні показники росту — це збільшення загального чека виручки, за який відповідає менеджер, збереження та розширення портфеля клієнтів та успішність членів його команди. Тож на цих аспектах я і буду фокусуватися надалі.
Про інструменти професійного розвитку
Щоб розвиватися у сфері Customer Success, мені потрібно було покращувати комунікаційні навички, стратегічне, критичне й аналітичне мислення та навчитися встановлювати рапорт (тип зв’язку між людьми, який характеризуються певною мірою довіри та взаєморозуміння — прим. редакторки) з клієнтом. Також слід було поглибити розуміння бізнес-процесів й опанувати деякі технічні навички.
Звісно, перший час мені дуже допомагала наставниця. Вона вже тоді була досвідченою фахівчинею, тож я багато чого навчилася саме в неї. Згодом я пройшла курс Customer Success Coaching, завдяки якому систематизувала всі свої знання зі взаємодії з клієнтами. Також я багато часу присвятила самонавчанню: слухала різні вебінари, переглядала демо колег, читала статті на професійну тематику тощо.
Поради початківцям, які хочуть вирости до синьйор-спеціалістів
Перш за все, повірте в те, що у вас все вийде. Але не очікуйте, що досягнете класного результату швидко й легко. Наберіться терпіння та пообіцяйте собі не здаватися щойно виникнуть якісь труднощі. Найважче завжди на початку, з кожним новим завданням ви набиратиметеся досвіду та зможете вирішувати все складніші й складніші кейси. Що б не сталося — пам’ятайте про ціль. Повірте, ваша сьогоднішня проактивність та наполегливість може принести неабиякий результат як сьогодні, так і через пів року. І, звісно, ніколи не переставайте навчатися й опановувати нові навички.
Ігор Павлюк, Senior PHP Developer
Про шлях до IT
За освітою я інженер-геодезист. Після університету деякий час працював за спеціальністю, але згодом зрозумів, що не бачу для себе кар’єрних перспектив у цій сфері. До того ж це був 2014 рік, у країні назрівали великі зміни, і я зрозумів, що теж їх потребую. Тому почав опановувати професію веброзробника. Спочатку вивчив мову програмування Java, а потім вже перейшов на вебтехнології.
Перш ніж шукати фултайм роботу в компанії я трошки попрацював на фрилансі. У такому форматі легше було набити руку в деяких процесах та напрацювати досвід, який можна було б презентувати роботодавцеві на співбесіді. Коли зрозумів, що вже готовий до повноцінної роботи, почав розсилати резюме, ходив на співбесіди, виконував тестові завдання, знайомився з різними компаніями.
З Precoro у мене стався метч, тому що, по-перше, я хотів працювати саме в продуктовій компанії, а, по-друге, вже на етапі відбору побачив, що тут мінімум бюрократії, а всі процеси чіткі й прозорі, що для мене дуже важливо.
Про кар’єрний розвиток від джуна до синьйора
Коли я приєднався до команди Precoro, наш основний продукт перебував на початковій стадії розробки. Тому мене одразу долучали до роботи над ним. Спочатку давали легші завдання з підтримки основного функціонала та створення нового з максимально чітким ТЗ. Наприклад, якщо ставили завдання додати якусь кнопку, то розписували не тільки, як вона має виглядати та яку функцію виконувати, а і як саме це має бути реалізовано. Потім в мою зону відповідальності почала входити розробка нових модулів продукту, і я вже сам мав продумувати технічну сторону роботи. З часом з’явилася можливість делегувати якісь завдання, і треба було розуміти сильні сторони кожного члена команди й грамотно розподіляти навантаження.
У нас в компанії немає чіткої градації й фокусу безпосередньо на переході від джуна до мідла, а потім до синьйора. Просто поступово підвищується складність обов’язків та рівень відповідальності. Можна сказати, що я перестав бути джуном, коли почав менторити новачків у команді. На сьогодні моя робота на 80% складається з менеджерських обов’язків тимліда команди з восьми розробників, і на 20% — з власне розробки та написання коду. Крім цього, зараз я активно опановую мобільну розробку та планую в майбутньому розвиватися ще й у цьому напрямі.
Про інструменти професійного розвитку
Я вважаю, що будь-який розробник має безперервно навчатися, бо в нашій сфері буквально щодня з’являється щось нове, і треба тримати руку на пульсі. Я постійно проходжу різні курси, зокрема на платформах Prometheus та Udemy. Це зручно, тому що немає прив’язки до групи й обмеження у часі, тож можна навчатись у комфортному для себе темпі.
Безперечно на початку кар’єри дуже багато залежить від наставника. Потрібно переймати від нього максимум досвіду, не боятися ставити запитання. Але найважливішою навичкою я вважаю вміння правильно гуглити. Від того, як ви формулюєте свій запит, дуже залежить, наскільки якісну відповідь ви отримаєте від інтернету. Тому раджу докласти максимум зусиль для розвитку цього скіла.
Також необхідно вміти об’єктивно оцінювати рівень складності завдань та закладати достатньо часу на їх виконання, щоб не зривати командних дедлайнів.
Поради початківцям, які хочуть вирости до синьйор-спеціалістів
Головна порада — не зупинятися, попри невдачі. У всіх бувають факапи, особливо на початку кар’єри, але успіху досягає не той, хто ніколи не помиляється, а той, хто не опускає рук, навіть коли щось не вдається. Тому важливо навчитися аналізувати свої промахи й намагатися не наступати двічі на одні й ті ж граблі. А ще треба вміти видихати й робити паузу, коли все йде шкереберть, щоб повернутися до завдання через деякий час зі свіжою головою.
Сергій Тріфонов, Senior Account Executive
Про шлях до IT
У мене інженерна освіта, але ще під час навчання я зрозумів, що хочу займатися чимось іншим. Тому пробував себе у різних сферах. До Precoro в мене було кілька парт-тайм робіт, де я займався комунікаціями, промоцією, проводив різні інтерв’ю та презентації. Після закінчення університету я почав шукати роботу, на якій зміг би розкрити весь свій потенціал і яка приносила б мені задоволення. У мене не було цілі йти саме в IT. Але я зацікавився вакансією від Precoro, бо співпрацював з ними, коли був учасником молодіжної організації AIESEC. В описі вакансії йшлося, що потрібно буде спілкуватися з клієнтами та будувати бізнес-процеси. Я вирішив, що це саме те, що мені сподобається. І не помилився — ось уже 5 років я розвиваюся у сфері продажів в IT.
Про кар’єрний розвиток від джуна до синьйора
Процес продажів у продуктовій ІТ-компанії можна умовно поділити на три етапи. На першому потрібно детально розібратися у потребах клієнта та чітко зрозуміти його запит. На другому — продемонструвати шляхи розв’язання проблем клієнта за допомогою вашого продукту. На третьому — домовитися про умови співпраці, тобто «закрити клієнта». Бувши джуном, я фокусувався лише на першому етапі. Моїм завданням було провести якісне інтерв’ю з клієнтом, розпитати його про всі болі та передати ведення акаунту більш досвідченому колезі, який вже готував презентацію та вів подальшу комунікацію. Також паралельно я вивчав наш продукт та поглиблював свою експертизу.
Десь через півтора року мені вже доручали презентацію продукту для невеликих клієнтів. Ще через деякий час я почав самостійно проводити весь цикл взаємодії від першого дзвінка до підпису контракту.
Мені подобалося, що рівень навантаження й відповідальності збільшувалися поступово. Адже це давало змогу якісно поглиблювати свою експертизу й напрацьовувати навички взаємодії з клієнтами. Це нагадувало комп’ютерну гру, де з кожним новим рівнем стає трішки складніше, але водночас і цікавіше.
Кар’єрний шлях сейлза може мати два основних вектори. Перший — це індивідуальний розвиток і спеціалізація на роботі з дедалі більшими клієнтами. Цей шлях потребує здатності вибудовувати відносини з клієнтом та вміння вести переговори, стратегічного мислення й постійної креативності в пошуку рішень. Другий напрямок — це менеджерський розвиток у ролі тимліда. Цей шлях вимагає сильних лідерських навичок, вміння наставляти та мотивувати інших, а також сприяти командній роботі для отримання результату. Який вектор обрати, залежить лише від ваших особистих вподобань.
Про інструменти професійного розвитку
Мені в кар’єрному розвитку допомагають різноманітні ресурси, з яких я черпаю інформацію про свою сферу діяльності. Зокрема це LinkedIn, де я підписаний на досвідчених фахівців з моєї галузі, що діляться власними кейсами й ідеями, а також професійні імейл-розсилки з корисними настановами й порадами.
На ранній стадії моєї кар’єри я переважно розвивався методом проб і помилок, постійно експериментуючи у підходах. Неоціненну роль також зіграв постійний фідбек від мого тимліда. У той час я не шукав активно курсів або наставників, проте знаю, що зараз існує велика кількість навчальних матеріалів для сейлзів англійською мовою.
Ефективна комунікація відіграє ключову роль в успіху Account Executive і допомагає побудувати відносини з клієнтами та командою. Від того, як ви комунікуєте, залежить 90% успіху. Для досягнення гарного результату вам також потрібно вміти слухати, розбиратися, проявляти емпатію, чітко формулювати свої думки та взаємодіяти.
Поради початківцям, які хочуть вирости до синьйор-спеціалістів
Перш за все, будьте відкритими до фідбеку та завжди просіть його в колег. Бо розвиватися завжди легше, коли чітко бачиш свої помилки й усвідомлюєш слабкі сторони. Також не слід боятися брати на себе нові обов’язки, навіть коли здається, що ви ще не готові. Бо якщо вам складно, це означає, що ви виходите на новий рівень, а не товчетеся на одному місці. Будьте губкою і поглинайте всі доступні вам знання: спостерігайте за більш досвідченими колегами й переймайте їхній досвід, читайте професійну літературу, слухайте вебінари й подкасти тощо.
Обов’язково пробуйте спочатку знайти рішення самостійно і лише після цього звертайтеся за допомогою до менеджера. Бо ваше основне завдання — навчитися самостійно долати будь-які виклики.
Джуна від синьйора відрізняє підхід до розв’язання проблем. Те, що може викликати паніку в джуна, для синьйора є цілком буденним завданням.
«Я побудував Precoro на вірі в людей»
Андрій Живолович, CEO Precoro
Про найм початківців
Найм джунів несе в собі значні ризики, адже ми багато інвестуємо у їхнє навчання. Якщо ми беремо джуна, і через рік він звільняється — це для нас катастрофа. Не лише, тому що ми втрачаємо купу часу й грошей, а й через те, що за рік вимоги до цієї позиції стають вищими, а нову людину доведеться вчити заново.
Але нам цікаво знаходити людей, які мають великий потенціал, та давати їм можливість зростати в межах компанії. Майже 100% фахівців, яких ми наймали на початку розвитку Precoro, були джунами. Бо, по-перше, ми не мали великих зарплатних бюджетів, щоб платити досвідченим спеціалістам, а, по-друге, було складно знайти людей з потрібними нам компетенціями — простіше було навчати з нуля. Зараз це співвідношення трохи змінилося, але ми все одно максимально відкриті до початківців. Ми співпрацюємо з різними молодіжними й студентськими організаціями та даємо шанс молодим талантам пройти у нас стажування й долучитися до команди.
Я помітив, що особливо під час війни більшість компаній не хочуть наймати джунів, і це прагматично правильний підхід, враховуючи всі ризики. Але ми прагнемо бути соціально відповідальною компанією, тож вважаємо своїм обов’язком створювати робочі місця для українців з різним рівнем досвіду.
Про утримання талантів
Близько 80% нинішніх топменеджерів компанії виросли з джунів. Мало того — для більшості з них Precoro була першою роботою. У нас немає якогось особливого секрету, як змусити людей залишатися в команді. Просто треба будувати всі процеси прозоро й відкрито та бути чесним зі співробітниками. А ще важливо обирати кандидатів, які поділяють цінності компанії.
Зазвичай людина як особистість для нас важливіша, ніж її резюме чи відповідність опису вакансії. Ми прагнемо наймати нестандартних спеціалістів, які не завжди вписуються в чітко визначені рамки. Тому іноді можемо переписувати чи навіть створювати нову вакансію під кандидата.
Також необхідно відкривати людині простір для розвитку. Усі наші менеджери заточені на те, щоб бути надійною опорою для новачків, однак водночас давати їм можливість вчитися на власних помилках й нести відповідальність за свої дії. Довіра зазвичай стає сильним стимулом до професійного зростання.
Якщо людина потрапляє на позицію, до якої в неї лежить душа, в компанію, яка пропонує перспективи кар’єрного росту, та в колектив зі сприятливою атмосферою — в неї не буде причин через кілька років шукати нового роботодавця. Погодьтеся, набагато краще продовжувати працювати зі знайомим продуктом, дружніми колегами й постійними клієнтами, ніж постійно адаптуватися до чогось нового.
Шукаєте роботу?
У нас на сайті багато вакансій на будь-який смак для фахівців різних професій 👉
ВакансіїЧитайте також
Фронтенд-розробниця — про роботу, стереотипи та перші кроки в ІТ
Чому ви досі джун? 7 можливих причин і як це виправити
Від девелопера до волонтера: 4 історії про світчинг під час війни
Дякуємо!
Тепер редактори знають.