Якщо у вас є хобі чи заняття, якому ви присвячуєте вільний від роботи час, — це ваш сайд-проєкт. На рахунку автора цієї статті — Head of Marketing у компанії SmartTek Solutions Володимира Федоричака — вже з десяток таких проєктів. І він не вважає їх марною тратою часу і сил, навіть якщо діяльність не приносить грошей. Що дає робота над сайд-проєктами, Володимир розповідає у статті.
Під сайд-проєктами (від англ. side project) маються на увазі різноманітні сторонні проєкти, не пов’язані з основною роботою. Часто ще можна зустріти термін “pet project”, особливо, якщо погуглити цю тему в англомовному інтернеті.
Простіше кажучи: незалежно від того, ким ви працюєте, якщо вільний від роботи час ви присвячуєте якомусь хобі чи заняттю — це і є ваш сайд-проєкт. У декого такі проєкти стають комерційно успішними й переростають у справжні стартапи. А хтось просто знаходить заняття для душі, якому готовий присвячувати час, не отримуючи від цього ніякої вигоди.
Ви спитаєте: а який в цьому сенс? Навіщо після робочого дня витрачати сили й час, яких і без того залишилось обмаль, ще на якусь діяльність, яка навіть не приносить грошей?
Як на мене, то сенс є, і чималий. Я зустрічав сотні професіоналів у своїй та суміжній сферах. І у кращих з них завжди були сторонні проєкти, над якими вони засиджувалися ночами чи на вихідних. У мене також за останні 10 років, мабуть, не було жодного місяця, коли б я не працював над якимось зі своїх сайд-проєктів.
Мій досвід роботи над сайд-проєктами
Серед проєктів, якими я займався у різний час, були:
- Q&A спільнота для жінок;
- канал на YouTube про дизайн інтер’єрів;
- тематичний блог з кулінарії;
- онлайн-медіа у life-style ніші;
- блог на тему digital-маркетингу;
- сайт, присвячений гаджетам і екосистемі Apple;
- розважальний журнал формату Buzzfeed та багато всього іншого.
Більшість з них вже давно закриті, частину продав новим власникам (так, сайти можна легко продавати, як і сторінки в соцмережах), але деякі й досі працюють, генерують певний дохід, або я використовую їх для експериментів чи інших цілей.
Зараз у мене є декілька сайд-проєктів, над якими я продовжую працювати й планую розвивати і надалі:
- особистий блог (fedorychak.com);
- канал у Telegram (@kitilampa);
- онлайн-спільнота у форматі закритого клубу (на етапі завершення розробки).
То навіщо я це роблю? Ось аргументи, чому я вважаю роботу над сайд-проєктами хорошою ідеєю і зовсім не марним витрачанням часу.
Чому варто працювати над сайд-проєктами: 6 причин
1. Небагато грошей, але максимум задоволення
Особисті проєкти у позаробочий час — це зазвичай історія не про гроші. Доходи мені приносить основна робота, яка теж свого часу виросла з мого хобі. А от сторонні проєкти — це те, чим просто приємно займатися.
Сайд-проєкти повинні приносити задоволення, це важлива умова.
Якби свого часу я прикупив біткойнів і зараз в мене на рахунках лежало декілька мільйонів «вічнозелених» франклінів, я б все одно займався тим самим, чим займаюся зараз. Ну хіба що з комерційних проєктів більше змістив би фокус в сторону соціальних чи волонтерських.
Звісно, більшість зі своїх проєктів я пробував монетизувати. Це вдавалося більшою чи меншою мірою, деякі приносили дохід на рівні, співставному з середньою зарплатою по країні. Частина генерує прибуток і зараз — у пасивному режимі. Мова про сайти, на які встановлена реклама від Google Adsense чи розміщуються платні рекламні публікації.
Звичайно, це порядок цифр, не співмірний з доходом від основної роботи. Але якщо підбивати підсумки за довготривалі періоди, наприклад рік, то виходить приємний такий бонус.
2. Нестандартний досвід та розширення кругозору
Якою б не була ваша професія, зона відповідальності на роботі зазвичай обмежена певними рамками. Якщо ж говорити про власні проєкти, то тут у вас ніяких обмежень немає в принципі. Можна як майструвати годівнички в гаражі, так і розробляти NFT-біржу для цифрових художників. Ви вільні роботи все, на що вистачить часу і фантазії.
Сайд-проєкт дозволяє отримати досвід у сферах, які з тих або інших причин нецікаві вашому роботодавцю. Наприклад, мені була цікава тема медіа, і я майже рік розвивав сайт такого типу, експериментуючи з форматами контенту, методами формування та розвитку аудиторії, монетизації та багатьма іншими речами, дотичними до цієї сфери.
У якийсь момент я зрозумів, що медіа — це командна історія, і на українському ринку подібні проєкти практично нереально підняти без серйозних інвестицій. Але за цей час мені вдалося збільшити відвідуваність сайту до 1000+ користувачів на день, і багато речей, які я дізнався в процесі розвитку медіа, я пізніше успішно імплементував в роботу над проєктами компанії, де зараз працюю.
3. Ріст не лише професійний, а й особистісний
Будь-яка робота потребує набору певних особистих якостей, які ви більш чи менш успішно розвиваєте. Водночас сторонні проєкти дають можливість прокачати зовсім інші навички, а також уникнути професійної деформації. Так, ви можете відкрити для себе нові підходи до рішення звичних проблем і в цілому стати повноцінним T-shape спеціалістом (тобто, людиною, як має експертизу в одній ніші, але також розбирається і в інших).
Якщо стоїть завдання прокачати софт-скіли, то сайд-проєкти підходять для цього якнайкраще.
4. Спілкування та цікаві знайомства
На мій канал у Telegram підписані понад 3000 людей. Він ніяк не монетизується, і я не планую розміщувати у ньому рекламу у майбутньому. Основна його цінність — в аудиторії.
Серед моїх підписників є найрізноманітніші люди, з багатьма з них я спілкуюся у приватних повідомленнях, з деякими познайомився особисто. І якби не канал, ми навряд чи колись перетнулися б в реальності.
Аналогічна історія і з блогами на різноманітних платформах. Будь-який проєкт, який формує навколо себе аудиторію, дає його творцю можливості для спілкування та зворотного зв’язку, які в рази перевищують можливості середньостатистичної людини.
Як мінімум, це просто прикольно.
5. Практика, експерименти та портфоліо
Зі своїми власними проєктами я дозволяв собі ставити такі експерименти, за які мене навряд чи похвалили б у компаніях, де я працював. Це можливість управляти ризиками й грати на межі дозволеного, отримуючи при цьому практичний досвід. Більшу частину того, що я знаю та вмію, я навчився саме завдяки таким експериментам. Врешті, це можливість швидко перевіряти ідеї та гіпотези, не ризикуючи при цьому майбутнім чийогось бізнесу.
А ще наявність власних проєктів — це плюс до портфоліо, який буде корисний навіть досвідченому спеціалісту, не кажучи вже про новачка. Для початківців це дуже хороший варіант виходу з зачарованого кола, коли для того, щоб отримати першу роботу, потрібен досвід, але незрозуміло як його отримати, якщо тебе на неї не беруть, бо цього самого досвіду у тебе немає.
Запускайте сайд-проєкт. Це може дозволити вам отримати бажане місце роботи, а у майбутньому презентувати себе як професіонала більш широкого профілю, з різносторонніми знаннями і навичками.
6. Допомога іншим людям
Часто саме це стає основним мотиватором, коли в якийсь момент розумієш, що те, над чим ти працюєш, потрібно не лише тобі самому, а й приносить користь іншим.
Це може бути мобільний додаток, який вирішує чиюсь нагальну проблему, сайт, який дає доступ аудиторії до корисної інформації, пост в Telegram-каналі чи відео на YouTube, які допоможуть комусь по-новому глянути на звичні речі.
Навіть історія про невдалий запуск стартапу, яку його засновник описав у своєму в блозі, комусь іншому допоможе уникнути помилок, і, можливо, знайти більш ефективний шлях для досягнення цілей.
Сайд-проєкти — це не фриланс, вони далеко не завжди приносять відчутні доходи і їх точно не варто сприймати як один із варіантів диверсифікації бізнесу. Але це можливість отримати унікальний досвід, завести цікаві знайомства і просто займатися тим, що вам цікаво.
Спробуйте, вам сподобається 😉
Потрібна робота?
У нас на сайті ви знайдете вакансії перевірених українських та міжнародних компаній!
ВакансіїЧитайте також
Як отримати максимум від освітньо-професійних можливостей?
4 історії, як запустити власний онлайн-курс
Як це — самостійно видати книжку? Досвід письменниці Alina Ross
Дякуємо!
Тепер редактори знають.