Всі статті Новини Пошук роботи Увійти в ІТ Кар'єра Історії Розвиток Happy HR Спецпроєкти

6 причин працювати над сайд-проєктами, навіть якщо вони неприбуткові

30.01.23 Кар'єра 8 хв читання

Якщо у вас є хобі чи заняття, якому ви присвячуєте вільний від роботи час, — це ваш сайд-проєкт. На рахунку автора цієї статті — Head of Marketing у компанії SmartTek Solutions Володимира Федоричака — вже з десяток таких проєктів. І він не вважає їх марною тратою часу і сил, навіть якщо діяльність не приносить грошей. Що дає робота над сайд-проєктами, Володимир розповідає у статті.

6 причин працювати над сайд-проєктами, навіть якщо вони неприбуткові 1
Володимир Федоричак


Під сайд-проєктами (від англ. side project) маються на увазі різноманітні сторонні проєкти, не пов’язані з основною роботою. Часто ще можна зустріти термін “pet project”, особливо, якщо погуглити цю тему в англомовному інтернеті. 

Простіше кажучи: незалежно від того, ким ви працюєте, якщо вільний від роботи час ви присвячуєте якомусь хобі чи заняттю — це і є ваш сайд-проєкт. У декого такі проєкти стають комерційно успішними й переростають у справжні стартапи. А хтось просто знаходить заняття для душі, якому готовий присвячувати час, не отримуючи від цього ніякої вигоди. 

Ви спитаєте: а який в цьому сенс? Навіщо після робочого дня витрачати сили й час, яких і без того залишилось обмаль, ще на якусь діяльність, яка навіть не приносить грошей? 

Як на мене, то сенс є, і чималий. Я зустрічав сотні професіоналів у своїй та суміжній сферах. І у кращих з них завжди були сторонні проєкти, над якими вони засиджувалися ночами чи на вихідних. У мене також за останні 10 років, мабуть, не було жодного місяця, коли б я не працював над якимось зі своїх сайд-проєктів. 


Мій досвід роботи над сайд-проєктами 


Серед проєктів, якими я займався у різний час, були: 

  • Q&A спільнота для жінок;
  • канал на YouTube про дизайн інтер’єрів;
  • тематичний блог з кулінарії;
  • онлайн-медіа у life-style ніші;
  • блог на тему digital-маркетингу;
  • сайт, присвячений гаджетам і екосистемі Apple;
  • розважальний журнал формату Buzzfeed та багато всього іншого. 

Більшість з них вже давно закриті, частину продав новим власникам (так, сайти можна легко продавати, як і сторінки в соцмережах), але деякі й досі працюють, генерують певний дохід, або я використовую їх для експериментів чи інших цілей. 

Зараз у мене є декілька сайд-проєктів, над якими я продовжую працювати й планую розвивати і надалі: 

  • особистий блог (fedorychak.com);
  • канал у Telegram (@kitilampa);
  • онлайн-спільнота у форматі закритого клубу (на етапі завершення розробки). 

То навіщо я це роблю? Ось аргументи, чому я вважаю роботу над сайд-проєктами хорошою ідеєю і зовсім не марним витрачанням часу. 


Чому варто працювати над сайд-проєктами: 6 причин 


1. Небагато грошей, але максимум задоволення

Особисті проєкти у позаробочий час — це зазвичай історія не про гроші. Доходи мені приносить основна робота, яка теж свого часу виросла з мого хобі. А от сторонні проєкти — це те, чим просто приємно займатися. 

Сайд-проєкти повинні приносити задоволення, це важлива умова. 

Якби свого часу я прикупив біткойнів і зараз в мене на рахунках лежало декілька мільйонів «вічнозелених» франклінів, я б все одно займався тим самим, чим займаюся зараз. Ну хіба що з комерційних проєктів більше змістив би фокус в сторону соціальних чи волонтерських. 

Звісно, більшість зі своїх проєктів я пробував монетизувати. Це вдавалося більшою чи меншою мірою, деякі приносили дохід на рівні, співставному з середньою зарплатою по країні. Частина генерує прибуток і зараз — у пасивному режимі. Мова про сайти, на які встановлена реклама від Google Adsense чи розміщуються платні рекламні публікації. 

6 причин мати сайд-проєкти, навіть якщо вони не дають дохід
Скриншот з системи для розміщення платних промо-публікацій Collaborator.pro

6 причин мати сайд-проєкти, навіть якщо вони не дають дохід
Скриншот з адмінпанелі рекламної системи Google Adsense


Звичайно, це порядок цифр, не співмірний з доходом від основної роботи. Але якщо підбивати підсумки за довготривалі періоди, наприклад рік, то виходить приємний такий бонус.


2. Нестандартний досвід та розширення кругозору 

Якою б не була ваша професія, зона відповідальності на роботі зазвичай обмежена певними рамками. Якщо ж говорити про власні проєкти, то тут у вас ніяких обмежень немає в принципі. Можна як майструвати годівнички в гаражі, так і розробляти NFT-біржу для цифрових художників. Ви вільні роботи все, на що вистачить часу і фантазії. 

Сайд-проєкт дозволяє отримати досвід у сферах, які з тих або інших причин нецікаві вашому роботодавцю. Наприклад, мені була цікава тема медіа, і я майже рік розвивав сайт такого типу, експериментуючи з форматами контенту, методами формування та розвитку аудиторії, монетизації та багатьма іншими речами, дотичними до цієї сфери. 

У якийсь момент я зрозумів, що медіа — це командна історія, і на українському ринку подібні проєкти практично нереально підняти без серйозних інвестицій. Але за цей час мені вдалося збільшити відвідуваність сайту до 1000+ користувачів на день, і багато речей, які я дізнався в процесі розвитку медіа, я пізніше успішно імплементував в роботу над проєктами компанії, де зараз працюю.

6 причин мати сайд-проєкти, навіть якщо вони не дають дохід
Відвідуваність одного з моїх сайтів (експеримент зі створенням медіапроєкту), який я не оновлював вже майже рік, але він і досі отримує хороший трафік з Google завдяки якісному контенту і хорошій SEO-оптимізації

 
3. Ріст не лише професійний, а й особистісний 

Будь-яка робота потребує набору певних особистих якостей, які ви більш чи менш успішно розвиваєте. Водночас сторонні проєкти дають можливість прокачати зовсім інші навички, а також уникнути професійної деформації. Так, ви можете відкрити для себе нові підходи до рішення звичних проблем і в цілому стати повноцінним T-shape спеціалістом (тобто, людиною, як має експертизу в одній ніші, але також розбирається і в інших). 

Якщо стоїть завдання прокачати софт-скіли, то сайд-проєкти підходять для цього якнайкраще.


4. Спілкування та цікаві знайомства 

На мій канал у Telegram підписані понад 3000 людей. Він ніяк не монетизується, і я не планую розміщувати у ньому рекламу у майбутньому. Основна його цінність — в аудиторії. 

Серед моїх підписників є найрізноманітніші люди, з багатьма з них я спілкуюся у приватних повідомленнях, з деякими познайомився особисто. І якби не канал, ми навряд чи колись перетнулися б в реальності. 

6 причин мати сайд-проєкти, навіть якщо вони не дають дохід
Коментарі у каналі до мого поста з підсумками року


Аналогічна історія і з блогами на різноманітних платформах. Будь-який проєкт, який формує навколо себе аудиторію, дає його творцю можливості для спілкування та зворотного зв’язку, які в рази перевищують можливості середньостатистичної людини. 

Як мінімум, це просто прикольно.


5. Практика, експерименти та портфоліо 

Зі своїми власними проєктами я дозволяв собі ставити такі експерименти, за які мене навряд чи похвалили б у компаніях, де я працював. Це можливість управляти ризиками й грати на межі дозволеного, отримуючи при цьому практичний досвід. Більшу частину того, що я знаю та вмію, я навчився саме завдяки таким експериментам. Врешті, це можливість швидко перевіряти ідеї та гіпотези, не ризикуючи при цьому майбутнім чийогось бізнесу. 

А ще наявність власних проєктів — це плюс до портфоліо, який буде корисний навіть досвідченому спеціалісту, не кажучи вже про новачка. Для початківців це дуже хороший варіант виходу з зачарованого кола, коли для того, щоб отримати першу роботу, потрібен досвід, але незрозуміло як його отримати, якщо тебе на неї не беруть, бо цього самого досвіду у тебе немає. 

Запускайте сайд-проєкт. Це може дозволити вам отримати бажане місце роботи, а у майбутньому презентувати себе як професіонала більш широкого профілю, з різносторонніми знаннями і навичками. 

6 причин мати сайд-проєкти, навіть якщо вони не дають дохід
Дані YouTube Analytics по одному з відео, які я записав, коли експериментував з власним каналом на YouTube


6. Допомога іншим людям 

Часто саме це стає основним мотиватором, коли в якийсь момент розумієш, що те, над чим ти працюєш, потрібно не лише тобі самому, а й приносить користь іншим. 

Це може бути мобільний додаток, який вирішує чиюсь нагальну проблему, сайт, який дає доступ аудиторії до корисної інформації, пост в Telegram-каналі чи відео на YouTube, які допоможуть комусь по-новому глянути на звичні речі. 

Навіть історія про невдалий запуск стартапу, яку його засновник описав у своєму в блозі, комусь іншому допоможе уникнути помилок, і, можливо, знайти більш ефективний шлях для досягнення цілей. 

Сайд-проєкти — це не фриланс, вони далеко не завжди приносять відчутні доходи і їх точно не варто сприймати як один із варіантів диверсифікації бізнесу. Але це можливість отримати унікальний досвід, завести цікаві знайомства і просто займатися тим, що вам цікаво. 

Спробуйте, вам сподобається 😉

Потрібна робота?

У нас на сайті ви знайдете вакансії перевірених українських та міжнародних компаній!

Вакансії

Читайте також

Як отримати максимум від освітньо-професійних можливостей?

4 історії, як запустити власний онлайн-курс

Як це — самостійно видати книжку? Досвід письменниці Alina Ross

Розсилка, що розвиває вашу кар'єру

Підписуйтесь на щотижневу розсилку від головної редакторки Happy Monday з підбіркою найцікавішого контенту тижня, новин та кар'єрних можливостей.

Більше
Більше Більше для компаній
Пошукачу
Для компаній
Увійти
Є ідея!

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: