Разом із ГО «Інтерньюз-Україна» — однією з найбільших медійних організацій в Україні — розібралися, хто такий фандрейзер, у чому особливість його роботи та які найбільші виклики й переваги цієї професії.
Чим займається фандрейзер в «Інтерньюз-Україна»
В «Інтерньюз-Україна» — організації, що працює у сфері медіа, комунікацій, освіти та консалтингу, — фандрейзинговий відділ взаємодіє з донорськими організаціями та міжнародними партнерами. Серед них — USAID, Міжнародний фонд «Відродження», Рада Європи, посольства країн-членів ЄС, структури ООН в Україні, GIZ тощо. Такий спеціаліст пише проєктні заявки й об’єднує довкола себе інші команди в пошуку креативних ідей і дієвих рішень.
За що відповідає фандрейзер
Основне завдання фандрейзера — продумати концепцію проєкту й оформити її в чіткий план із метою, цільовими аудиторіями, активностями й індикаторами ефективності. На різних етапах процесу фандрейзер залучає колег з інших відділів: наприклад, комунікаційників для брейнштормів і фінансистів для складання бюджетів. Результатом спільної роботи має стати пропозиція, яка принесе організації новий проєкт.
Тематику визначають або враховуючи умови тендера, або ж самі пропонують партнерам ідею у відповідь на запит суспільства. Перемога в тендері чи схвалення пропозиції дають змогу отримати фінансування, а отже, втілити ідеї в життя й досягти необхідних позитивних змін у суспільстві.
Наприклад, якось організація шукала рішення — як креативно підвищити медіаграмотність українців? Щоб виконати це завдання, в «Інтерньюз-Україна» запустили VR-інсталяцію «Пропагандаріум» та створили мурали ARTIFAKE. Ці та інші проєкти народжуються й починають свій шлях саме з концепцій, які прописують фандрейзери.
Типові обов’язки фандрейзера
Фандрейзер працює над підготовкою заявок у межах чітких дедлайнів. Його щоденна робота — опрацьовувати великі обсяги інформації, мислити аналітично й бути уважним до дрібниць. Він тримає руку на пульсі грантових і тендерних конкурсів, завжди в курсі останніх подій та актуальних трендів галузі, шукає потенційно цікаві можливості, розробляє проєкт, готує необхідний пакет документів і подає заявку.
Іноді для генерацій нових креативних ідей фандрейзер залучає колег з інших відділів, які могли вже втілювати схожі проєкти чи мають необхідну експертизу. Самостійно чи з їхньою допомогою він формує перелік майбутніх продуктів кампанії чи проєкту, прописує ідеї для сценаріїв, відео чи SMM. Фандрейзер створює план роботи та прораховує можливі ризики, визначає ключові результати та індикатори успішності.
Бюджет проєкту готують фінансисти: фандрейзер передає їм інформацію щодо продуктів чи заходів, запланованих у проєкті, координує їхню роботу та встановлює дедлайн для її виконання.
Які hard і soft skills важливі для фандрейзера
Здобути профільну освіту фандрейзера в Україні неможливо, адже це — нова професія. Релевантними можуть бути дипломи фахівців із міжнародних відносин, державного управління, політології, журналістики, а також освіта соціолога, філософа, маркетолога.
Найголовніший hard skill для фандрейзера — англійська мова: нею пишуть більшість заявок. Також необхідними вміннями є аналітичне мислення, здатність структурувати інформацію й оформлювати її у логічні концепції.
Звісно, важливими будуть й цілеспрямованість, загальна ерудиція, розуміння поточної ситуації в різних сферах — в Україні та світі. Команда «Інтерньюз-Україна» працює із проєктами в різних напрямах: досліджує медіасферу, проводить навчання й надає гранти для журналістів, протидіє пропаганді, розвиває мультимедійний проєкт про Україну для світу UkraineWorld, посилює комунікаційні спроможності Верховної Ради України, популяризує локальні бренди українських міст, промотує цифрову безпеку, сприяє інтеграції ветеранів, комунікує реформи, які наближають Україну до ЄС тощо. Щоб генерувати ідеї, потрібно швидко шукати необхідну інформацію та орієнтуватися у всіх цих напрямах.
Переваги та виклики професії
Фандрейзер в «Інтерньюз-Україна» постійно працює з різними темами, дізнається щось нове, удосконалює власну експертизу й має простір для креативу.
Одна з ключових цінностей — це змога створювати соціально важливі проєкти та пропонувати власні рішення, які можуть суттєво впливати на ситуацію в нашій країні. Саме фандрейзер супроводжує проєкт на цьому захопливому шляху від зародження ідеї до її практичного втілення.
Водночас повністю продумати масштабний проєкт у стислі терміни може бути справжнім викликом для команди. Ця робота досить інтенсивна, прив’язана до дедлайнів і дати подання проєктної заявки: відкласти чи перенести її не можна.
За перемогу у проєкті організація конкурує з іншими гравцями. Тому фандрейзеру вкрай важливо вдало представити досвід організації та аргументувати, чому донор має вибрати саме її.
А ще в цій професії важливо вміти програвати, адже фінансування здобувають не всі проєктні заявки. Це потрібно прийняти та сприймати як досвід.
Як стати фандрейзером
У команді фандрейзерів «Інтерньюз-Україна» працюють фахівці з різною освітою та професійним досвідом: своє основне навчання фандрейзери здобувають під час роботи над проєктами. Зацікавити організацію може кожен, хто володіє англійською на високому рівні, вміє аналітично мислити, опрацьовувати велику кількість інформації та дотримуватися жорстких дедлайнів. Досвід співпраці з міжнародними партнерами й організаціями може стати у пригоді, але не є обов’язковим.
Серед стратегічних пріоритетів команди зі 140 працівників — розвиток незалежних медіа; комунікації для соціальних змін; зміцнення комунікаційної спроможності органів влади та громадянського суспільства; євроатлантична інтеграція; протидія дезінформації; розбудова сучасних державних інституцій та цифрова безпека.
Важливо, щоб фандрейзер розділяв цінності й місію організації — утверджувати європейські цінності в Україні через становлення успішних медіа.
Якщо вам цікаво спробувати себе в такій ролі, відгукуйтеся на вакансію від ГО «Інтерньюз-Україна» 👇
Фандрейзер/-ка до ГО “Інтерньюз-Україна”
Читайте також
Гранти для культурних та креативних організацій: де шукати та як отримати
Навіщо лідеру думок команда? Розповідає директорка проєктів Євгена Клопотенка
Де взяти гроші на свій проєкт? 5 платформ для краудфандингу
Дякуємо!
Тепер редактори знають.