Всі статті Новини Пошук роботи Увійти в ІТ Кар'єра Історії Розвиток Happy HR Спецпроєкти

Настав час прощатися: поради для тих, хто звільняється та звільняє

09.07.18 Happy HR Кар'єра 6 хв читання

Звільнення — це майже завжди болючий досвід, але без нього у професійному житті, на жаль, не обійтися. Як звільнитися з роботи правильно і з мінімальними емоційними втратами, розповідає HR-консультант компанії «Бізнес-конструктор» Катерина Білодуб, а також дає поради тим, кому доводиться звільняти інших.


Як звільнитися з роботи: 5 питань


На співбесіді я завжди питаю кандидатів про причини зміни роботи. 7 пошукачів із 10 озвучують причини, на які можна й потрібно було впливати. А ось коли я уточнюю, чи говорив претендент про це керівнику, на жаль, часто чую у відповідь: «Ні». Таке замовчування проблем заважає розвиватися і співробітникам, і бізнесу.

Що говорити на співбесіді про причини звільнення?

Читати

Рано чи пізно у кожного найманого працівника виникає потреба рухатися вперед. Але насамперед потрібно переконатися, що в поточній компанії немає жодних перспектив для вашого професійного розвитку.

У нас у компанії є співробітниця, яка 4 рази за 5 років роботи змінювала посаду (не плутати з кар’єрним зростанням) — від фотографа пройшла звивистий шлях до менеджера по турботі про клієнтів. Звичайно, не кожен роботодавець готовий до таких внутрішніх переміщень, та й масштаби компанії можуть обмежувати вас у маневрах. Але спробувати варто — поговоріть з ейчаром, дізнайтеся про відкриті вакансії і заплановані розширення, обговоріть, де б ви могли краще застосувати свої навички в компанії.

Але якщо ви не знаходите на поточному місці того, що надихає, і відчуваєте, що забезпечити нові виклики і мотивацію допоможе тільки зміна роботи, отже, настав час подумати про звільнення.


1. Як сказати керівнику?

Багато хто сумнівається, чи повідомляти поточному роботодавцю про свої плани. Я за прозорість стосунків, зокрема й трудових. Потенційний роботодавець може зробити запит на рекомендаційний лист у поточного — і ви залишитеся із зіпсованою репутацією.

Компетентний керівник завжди зрозуміє і прийме ваше бажання розвиватися в іншій компанії, а якщо не зрозуміє, отже, ви не дарма йдете.

Про те, чому ви йдете, я рекомендую сказати максимально щиро, але при цьому дотримуючись усіх принципів ділової етики. Форма подачі інформації безпосередньо впливає на те, як ця інформація буде сприйнята.

Дуже велика спокуса уникнути подібної розмови і написати електронною поштою або в месенджері. Але повідомляти новину про своє звільнення краще при особистій зустрічі. Щоб розмова пройшла максимально комфортно, продумайте структуру бесіди заздалегідь. Також будьте готові до того, що вам можуть зробити контрпропозицію, тому заздалегідь подумайте, як ви будете на неї реагувати.


2. Два тижні: відпрацьовувати чи ні?

Згідно з нашим законодавством їх відпрацьовувати потрібно. Але можливі варіації. Іноді співробітнику потрібно набагато менше часу, щоб передати справи, а з керівником можна домовитися і на більш короткий термін. У будь-якому випадку в цей період виконуйте свої завдання якісно і відповідально — пам’ятайте про свою професійну репутацію.


3. Чи повідомляти колегам?

Обговоріть це питання з керівником. У кожної компанії є свої традиції або навіть правила з цього приводу. Керівник може попросити вас зберігати цю інформацію між вами аж до останнього робочого дня. У такому випадку постарайтеся з повагою поставитися до цього прохання.


4. Як провести свій останній робочий день?

У багатьох компаніях склалася традиція спільних посиденьок в останній робочий день колеги. Купуйте фрукти, солодощі або замовте піцу і організуйте співробітників ближче до кінця робочого дня. Ви зможете згадати приємні моменти спільної роботи, і це допоможе піти на максимально приємній ноті. Також можна написати невелике прощальне повідомлення в загальний чат.

Звільняють чи зменшують зарплату через карантин? Що радять юристи

Читати


5. Що таке exit interview?

Exit interview — це прощальна співбесіда, яку практикують у багатьох компаніях. Вона потрібна насамперед для того, щоб в обох сторін залишилися максимально позитивні спогади про співпрацю. Також деякі компанії з допомогою такого інтерв’ю аналізують причини звільнення співробітників, щоб оперативно впливати на плинність кадрів і грамотно працювати з персоналом.

На цій співбесіді потрібно бути максимально чесним, особливо якщо у розмові з керівником ви згладжували кути. Ейчар для того і потрібен, щоб мінімізувати звільнення співробітників надалі, а це можливо, зокрема, завдяки відвертму зворотного зв’язку від тих, хто звільняється.

Те, як ви залишите компанію, безпосередньо впливає на вашу репутацію як професіонала. Тому зробіть усе, що в ваших силах, щоб ваше звільнення було максимально коректним для керівника, колег і компанії загалом.


Як правильно звільнити співробітника: 5 порад


За період своєї практики я не зустрічала керівників і HR-ів, яким би подобався процес звільнення підлеглих. На жаль, уникнути його неможливо, але у ваших силах зробити його максимально комфортним для всіх.

Насамперед переконайтеся, що зробили все, що від вас залежало, щоб зберегти трудові стосунки.

У моєму досвіді були ситуації, коли наприкінці випробувального терміну керівник приймав рішення прощатися з новачком. Причини банальні — робить не те, не так, не з тими. При цьому після мого питання: «А як цей співробітник сприймав ваш зворотний зв’язок?» найчастіше з’ясовувалося, що керівник взагалі про це не говорив: «Це ж очевидні речі!». Ні, не очевидні. Успішний менеджмент базується на тому, що потрібно завжди своєчасно і в повному обсязі надавати якісний зворотний зв’язок підлеглим. Тільки в цьому випадку ви будете отримувати той результат, на який очікуєте.

І тільки якщо ви впевнені, що зробили все можливе, а позитивного результату немає —  приймайте рішення про звільнення.


1. Пам’ятайте про хороше

Щоб розмова пройшла м’якше, згадайте заслуги підлеглого — адже у кожної людини є сильні сторони, які можна відзначити. Принцип зворотного зв’язку полягає в тому, щоб спочатку сказати про позитивне, а вже потім перейти до того, що хочете змінити.


2. Звільняючи співробітника, ви робите благо

Звучить дивно, але це факт. Якщо співробітник більше не приносить користь компанії, це позбавляє його професійного розвитку і зростання, а сама команда працює менш ефективно. У процесі діалогу можна дати рекомендації з професійного розвитку для підлеглого, щоб він розумів, як йому краще далі розвиватися.


3. Дайте позитивну рекомендацію

Якщо ваші шляхи розходяться з незалежних від професіоналізму співробітника причин — напишіть підлеглому позитивну рекомендацію. Зараз багато роботодавців запитують рекомендаційний лист з попередніх місць роботи. Якщо є така можливість, можна запропонувати кандидатуру підлеглого своїм партнерам або клієнтам.


4. Поінформуйте колектив про зміни в команді

Я рекомендую особисто говорити про те, що компанія прощається з одним зі співробітників, наприклад на планерці. Найкраще це робити максимально близько до останнього дня роботи людини. Озвучте причину звільнення співробітника делікатно, але при цьому інформативно. Якщо решта працівників не отримають якоїсь інформації — вони її додумають, це факт.


5. Попросіть ейчара провести exit interview

Це дозволить виговоритися співробітнику, адже напевно залишилися речі, які він не зміг сказати в обличчя вам, але зможе сказати ейчару. Це у ваших інтересах і в інтересах компанії. Звільнений співробітник з меншою часткою ймовірності стане розповсюджувати негатив про компанію, якщо йому дадуть можливість поговорити тет-а-тет і бути почутим.

Завжди тримайте у фокусі інтереси команди, адже, звільняючи неефективного співробітника, ви допомагаєте розвитку компанії, а це в перспективі дасть нові робочі місця. І як би банально це не звучало: зміни завжди на краще.

Шукаєте нову роботу чи нових співробітників?

Ми допомагаємо крутим кандидатам зустрітися з крутими компаніями!

Вакансії

Читайте також

Двічі в один офіс: чи варто повертатися на стару роботу

Перерва в кар’єрі: як пояснити її в резюме і на співбесіді

Як описати в резюме часту зміну роботи або, навпаки, — її тривалу відсутність?

Розсилка для компаній-роботодавців від CEO Happy Monday

Розсилка з головними новинами ринку найму та бренду роботодавця, а також оглядом головних оновлень платформи для роботодавців.

Більше
Більше Більше для компаній
Пошукачу
Для компаній
Увійти
Є ідея!
0
Ми любимо ваші думки, будь ласка, прокоментуйте.x

Дякуємо!

Тепер редактори знають.