Рано чи пізно кожен фрилансер зіштовхується зі своєю професійною «стелею»: ані рівень доходу, ані поточні завдання більше не надихають та не влаштовують. Коли душа вимагає нових професійних викликів, настає момент для масштабування діяльності. Які є варіанти розширення фриланс-бізнесу та як правильно нарощувати команду з юридичної точки зору, розповідає команда фінансового застосунку для ФОПів Fairo.
Варіанти масштабування
1. Створюйте контент для стрімінгових платформ
Цільова аудиторія масштабування: ваші поточні/нові клієнти та фрилансери з вашої сфери.
Ділитися своєю експертністю можна у форматі не тільки навчальних, але й інформаційних продуктів. Цей тип масштабування ідеально підійде тим, хто не хоче глибоко занурюватись у бізнес-процеси, а радше віддає перевагу розвитку особистого бренду. Розказуйте про свій набутий досвід через:
- Власний подкаст
Досить легкий спосіб створити свій інформаційний продукт, оскільки на перших етапах вам точно не знадобиться спеціалізоване обладнання. Є багато стрімінгових платформ, на яких можна розповсюдити свої напрацювання: Spotify, Apple Podcasts, Speaker, Google Podcast, Anchor та SoundCloud. Деякі з них мають спеціальні інструменти для створення подкастів, як от безкоштовна хостингова платформа Anchor від Spotify. Вона інтуїтивно зрозуміла і дозволяє записати перший випуск за кілька годин навіть абсолютним новачкам. Якщо ви зовсім не розумієте, з чого почати, то подивіться гайд з подкаст-виробництва від платформи Speaker.
- Відеоблог
Цей шлях буде складнішим та часозатратнішим, оскільки потребує навичок відеоредагування, роботи зі звуком і поведінки в кадрі. Окрім цього, якщо у вас немає професійної камери, то має бути принаймні телефон, здатний записувати відео високої якості. Однак якщо ви готові вчитися та вкладати свої зусилля у розвиток YouTube-каналу, в перспективі заробіток там буде вищий, ніж від подкастингу. Щоб краще зрозуміти, як працює YouTube, подивіться лекцію Дія.Бізнес та Bazilik.
В обох випадках формою монетизації інформаційного продукту будуть інтеграції від брендів, які залюбки купляють рекламні місця у відеоблогах та подкастах, або ж дохід від реклами та оголошень, які стрімінгові платформи самостійно інтегрують у ваші інформаційні продукти.
Від новачка до боженьки: як стати успішним фрилансером з нуля →
Читати
2. Розробіть цифровий навчальний продукт
Цільова аудиторія масштабування: фрилансери з вашої сфери, переважно junior рівня.
Якісний навчальний продукт довго зберігає свою актуальність та має потенціал до ще більшого розширення, а тому може забезпечити вам перманентний дохід. Але не сприймайте його як «пасивний дохід», подібний проєкт — це повноцінне масштабування, яке накладає на вас додаткові обов’язки та відповідальність. Навчальні продукти вимагають постійного обслуговування: оновлення матеріалів, усунення технічних несправностей, підтримка клієнтів, які його придбали.
Врахуйте, що конкуренція на ринку доволі висока: соціальні мережі переповнені не тільки нашвидкуруч зробленими «інстакурсами», але і високоякісними навчальними матеріалами. Люди будуть готові платити за ваші знання і надавати їм перевагу перед іншими продуктами, якщо вони впевнені у вашій експертності. Саме тому подібне масштабування буде більш актуальне для фрилансерів із сильним особистим брендом.
Серед цифрових навчальних продуктів, які ви можете створити:
- онлайн-курси;
- майстер-класи;
- електронні книги;
- гайди;
- лекції.
Як монетизувати свої знання? Гайд із розробки й просування онлайн-курсів →
Читати
3. Розробіть програмне забезпечення для фрилансерів
Цільова аудиторія масштабування: junior, middle та senior фриланс-фахівці з вашої сфери.
Ви як ніхто інший знаєте всі професійні болі, з якими доводиться стикатися фахівцям у вашій сфері. Якщо є технічне рішення, яке може їх закрити, то чому б не втілити його в життя? Серед можливих ідей та векторів думок:
- трекери ефективності;
- цифрові органайзери проєктів і планери;
- нішеві платформи, орієнтовані на специфіку роботи в конкретній професії (записник для копірайтера або ж цифровий мудборд для пошуку та збору референсів для дизайнерів).
4. Створіть свою агенцію
Цільова аудиторія масштабування: ваші поточні та нові клієнти.
Це один із найглобальніших рівнів масштабування для фрилансерів. І задуматись над ним варто, якщо у вас:
- вже є напрацьована база клієнтів;
- наявна відшліфована воронка по залученню нових клієнтів;
- більше не вистачає часу для якісного менеджменту всіх проєктів самостійно.
Створення агентства — це неабияка відповідальність та відхід від ваших основних обов’язків. Відтепер вам доведеться навчитися розробляти стратегії, делегувати задачі, наставляти інших і керувати бізнес-процесами, навіть якщо на початкових етапах на вас працюватимуть лише 2-3 людини.
Запуск агенції диктує також і потребу в юридичному та бухгалтерському масштабуванні. Згідно з дослідженням, яке ми провели командою Fairo ще на старті проєкту, фрилансери в середньому витрачають до 8 годин на тиждень на фінансовий менеджмент та адміністративну роботу. З масштабуванням бізнесу цей час буде збільшуватись. Обов’язково подумайте про делегацію бухгалтерських задач відповідному фахівцю або ж програмному забезпеченню. Про юридичні моменти ми детальніше поговоримо у наступному блоці.
Юридичні аспекти масштабування
Розширення бізнесу створює потребу у розширенні команди. На етапах масштабування, описаних вище, ви все ще можете оперувати в рамках ФОП-зайнятості й при цьому офіційно наймати працівників. Але тільки до тих пір, поки обсяги вашого доходу не перевищують встановлені ліміти:
- ФОП 1-ої групи — 167 МЗП, тобто 1 085 500 грн;
- ФОП 2-ої групи — 834 МЗП, тобто 5 421 000 грн;
- ФОП 3-ої групи — 1167 МЗП, тобто 7 585 500 грн.
Обмеження за кількістю найманих працівників у ФОП-роботодавця залежить від системи оподаткування підприємця: для загальної системи жодних обмежень щодо кількості немає, а от для спрощеної — кількість регулюється відповідно до групи платника єдиного податку.
- ФОП 1-ої групи — наявність найманих працівників не передбачена;
- ФОП 2-ої групи — до 10 найманих працівників;
- ФОП 3-ої групи — кількість працівників не обмежена.
Серед обов’язкових кроків під час оформлення нового працівника:
- Написати заяву про прийом на роботу працівника, в якій мають бути зазначені дата початку роботи та посада.
- Укласти трудовий договір у двох примірника, враховуючи вимоги до форми та змісту.
- Видати наказ про прийом працівника на роботу. Також ФОП має повідомити територіальний орган ДПС України про прийняття працівника перед тим, як допустити його до роботи.
Якщо вам потрібні працівники на короткострокові проєкти, то для таких випадків є краща альтернатива — договір з нефіксованим робочим часом. Його особливість в тому, що працівник не має конкретної тривалості робочих годин, натомість у нього є конкретний обсяг роботи для виконання. Кількість трудових договорів з нефіксованим робочим часом в одного роботодавця не може перевищувати 10% від загальної кількості трудових договорів. Для ФОПів, в яких до 10 працівників, дозволено укладати один подібний договір одночасно.
Щоб дізнатися більше про тонкощі ведення ФОП для фрилансерів, радимо ознайомитися з лекцією про оподаткування фриланс-діяльності в Україні.
Масштабувати бізнес завжди страшно, бо це вихід із зони комфорту та крок назустріч невідомому. Однак це також можливість прокачати управлінські навички та вирости як в професійному, так і в особистому плані. Бажаємо вам наснаги та натхнення у цій непростій справі!
Шукаєте роботу на фрилансі або парт-тайм?
Маємо такі пропозиції від роботодавців на нашому сайті 👉
ВакансіїЧитайте також
Фриланс – моя особиста свобода. Про плюси, мінуси та «підводні камені» роботи на себе
Карбовану монету вперед: 20 порад фрилансерам від героїв фільмів і серіалів
Чому замість роботи мрії в ІТ-компанії я обрала «нестабільний» фриланс
Дякуємо!
Тепер редактори знають.