Про фриланс існує багато міфів. Хтось його ідеалізує, мовляв, працюєш де і коли захочеш, сам обираєш, за яку роботу братись, — повна свобода дій. Хтось, навпаки, боїться покинути роботу в штаті й піти у вільне плавання, бо цінує стабільність. Але правда, як завжди, десь посередині.
Що робити людям креативних професій, щоб почуватися на фрилансі як риба у воді, розповіла у книзі «Фриланс здорової людини» журналістка, фрилансерка з 4-річним стажем Тетяна Гонченко. Підготували конспект з порадами з цієї книги.
Чому люди йдуть у фриланс
Щороку все більше людей у світі, і в Україні зокрема, переходять на фриланс. За даними фриланс-біржі Upwork, у 2022 році 60 мільйонів американців (39% від усієї робочої сили) так чи інакше фрилансили. Згідно зі статистикою української біржі Freelancehunt, «пересічному» фрилансерові від 24 до 35 років, жінок та чоловіків — майже порівну, а студентів серед українських фрилансерів усього 10%.
Причини переходу на фриланс у кожного свої, але можна виділити кілька найбільш типових:
- прагнення свободи;
- небажання рано прокидатися;
- небажання їздити в офіс;
- бажання заробляти більше;
- бажання мати час на власний проєкт (написання книги, ремонт у квартирі, виховання дитини тощо).
Переваги й недоліки фрилансу
У фрилансу є свої плюси та мінуси, тому, перш ніж кидати все і йти у вільне плавання, варто зважити, що для вас важливіше.
У фрилансі є:
- відносна свобода — можливість керувати власним графіком та братися лише за цікаві проєкти;
- азарт — бажання стати кращим спеціалістом, зробити собі «ім’я» та з року в рік заробляти все більше;
- можливість змінювати «керівництво» — ви самі обираєте, з ким працювати, і якщо взаємодія з клієнтом некомфортна, завжди можна припинити співпрацю;
- гроші — чим більше працюєш, тим більше заробляєш, все просто;
- можливість працювати з будь-якого куточка світу;
- розмаїття завдань.
У фрилансі немає:
- оплачуваних відпусток та лікарняних — коли працюєш сам на себе, кожен неробочий день коштує грошей;
- командної роботи — фрилансери не мають колег, з якими можна розділити поразки й успіхи;
- карколомного кар’єрного зростання — фрилансери зазвичай швидко досягають кар’єрної стелі у своїй ніші;
- офісних плюшок;
- можливості «протирати штани» за зарплату;
- стабільності — її можна досягнути, якщо мати хороші стосунки із замовниками та зарекомендувати себе хорошим спеціалістом, але ніхто не може гарантувати вам постійних замовлень.
Все ще хочете стати фрилансером? Тоді читайте поради, як успішно працювати на себе.
Про що варто домовитися із замовником «на березі»
Чим детальніше ви обговорите завдання до початку його виконання, тим більша ймовірність, що ваше бачення результату збігатиметься з побажаннями замовника, і всі будуть задоволені співпрацею. Здогадки й недомовки, навпаки ж, зазвичай призводять до конфліктів та виконання додаткової роботи.
Найкраще умови співпраці обговорювати в листуванні, а не голосом. Якщо говорили по телефону — підсумуйте все почуте в текстовій формі та надішліть замовникові лист, щоб зафіксувати деталі. Так ви будете впевнені, що все правильно зрозуміли, і матимете документ, на який можна буде послатися.
Коли буде оплата
Кожен замовник має свої умови оплати, варіантів може буде багато: платять наперед, платять аванс, а другу частину — після здачі роботи, платять все після отримання замовлення без перегляду, платять після внесення всіх правок, платять після публікації (якщо йдеться про текст) тощо. Тому важливо уточнити цей момент, щоб розуміти, на що ви можете розраховувати.
Дедлайн
Відсутність дедлайну призводить до непорозумінь і розслабляє. Не беріться за роботу, не знаючи кінцевого терміну виконання. Навіть якщо замовник дає вам необмежену кількість часу й не ставить рамок — все одно проговоріть дедлайн, бо інакше вам складно буде змусити себе взятися до роботи. Або ж навпаки, замовник матиме в голові дедлайн, але не повідомить його вам, ви працюватимете в спокійному темпі, а потім виявиться, що замовлення треба було на вчора, ви запізнилися й оплати не отримаєте.
Правки
Тут варто проговорити, хто вноситиме правки та скільки цей процес може тривати. Правки можете вносити як ви самі (тоді треба врахувати це при визначенні вартості роботи та плануванні часу), так і замовник чи його представник (тоді слід попередити, що вам важливо переглянути фінальний результат, якщо робота буде підписана вашим іменем). Щодо тривалості допрацювання замовлення, то деякі замовники можуть виявитися настільки прискіпливими, що робота затягнеться на значно довший період, ніж ви очікували. Тож треба зазначити часові межі та кількість раундів правок, які ви вважаєте прийнятними.
Референси
Часто картинка у голові клієнта та у вашій можуть не збігатися, тому, щоб не отримати фідбек на кшталт «щось тут не так, але я не знаю що» — завжди просіть приклади того, що він хоче отримати. Так ви частково убезпечите себе від переробляння замовлення, однак гарантії, що йому точно сподобається, це все одно не дасть 🙂
Як говорити про гроші
Як оцінити свою роботу?
Одна зі складових успішного фрилансу — вміння оцінити свою роботу та аргументувати замовнику, чому ваші послуги коштують саме стільки. Доки ви самі будете ставитися до своєї роботи як до «халтурки» та працювати за «скільки дасте» — діла не буде.
Як визначити ціну на свої послуги? Є кілька підходів:
- приблизно порахувати, скільки часу піде на виконання конкретного завдання і визначити ціну за годину вашого робочого часу;
- створити цінову сітку на види робіт;
- запитати в колег, скільки вони беруть за подібну роботу;
- чесно відповісти собі, яка сума мотивуватиме вас виконати ту чи іншу роботу.
Чого авторка не радить, так це орієнтуватися на середню ринкову ціну, тому що між нижньою та верхньою планкою може бути дуже широкий діапазон. На ринку завжди є початківці, готові працювати за нижчу оплату, щоб напрацювати собі портфоліо, та досвідчені професіонали «з ім’ям», які можуть ставити високі гонорари та не хвилюватися, що залишаться без роботи. Знайти золоту середину зазвичай доволі важко, саме тому найкраще оцінювати свої послуги відповідно до вашого досвіду, вмінь та навичок.
Чому не варто недооцінювати свою роботу? По-перше, так ви самі мало заробляєте. По-друге, знецінюєте свою роботу, бо дешеве — майже завжди = неякісне. По-третє, знецінюєте ваше ремесло взагалі. Та, зрештою, демпінгуєте ринок.
Основна причина маленьких гонорарів — навіть не в жадібності замовників і не в дефіциті бюджетів, а в сором’язливості виконавців, їхньому невмінні оцінювати свою роботу й торгуватися.
Як і коли просити підвищення гонорару?
Є три підходи до збільшення вартості ваших послуг:
- плановий — коли ви робите це з певною регулярністю — раз на пів року чи на рік;
- інтуїтивний — коли відчуваєте, що вам уже не хочеться виконувати свою роботу за такі гроші;
- поступовий — називати вищу ціну новим замовникам.
В залежності від ситуації ви можете користуватися будь-яким із цих підходів, однак, якщо йдеться про перемовини про вищий гонорар з постійними замовниками, можуть знадобитися аргументи. У таких випадках можна апелювати до тривалості співпраці, вашого професійного росту, розширення експертизи, появи промовистих кейсів. Проте здебільшого замовника не дуже цікавитимуть ваші аргументи. Чи погодиться він збільшити гонорар, швидше залежить від якості вашої роботи, ваших з ним стосунків та бюджету, який він може витратити на ваші послуги.
Замовники очікують, що в них рано чи пізно попросять підвищити оплату. Але навряд чи вони підвищать її з власної ініціативи.
Як встигати все і що робити, якщо не встигаєте
Ризик замовити й не отримати виконану роботу, втративши час, — головна причина, чому компанії бояться звертатися до фрилансерів. Тому ваше завдання — зажити собі репутацію відповідальної людини, яка не зриває дедлайнів або принаймні попереджає про те, що не встигає виконати роботу вчасно й не зникає без попередження.
Найгірше, що ви можете вчинити, якщо не встигаєте здати роботу, — зникнути. Просіть вибачення, пояснюйте, посилайтеся на прокрастинацію — тільки не зникайте.
Що робити, якщо ви розумієте, що не встигнете віддати замовлення вчасно 👇
- Заздалегідь повідомте про це замовнику — це дасть йому змогу підкорегувати власні плани.
- Не випадайте з комунікації — дайте замовникові зрозуміти, що ви не ховаєтесь і, якщо він дасть трохи більше часу, таки виконаєте завдання.
- Попросіть вибачення — тут без коментарів.
- Поясніть все чесно, але не надто докладно — не вивалюйте на людину купу особистих проблем, але якщо ви справді маєте поважну причину затримки — опишіть її коротко без зайвих емоцій.
- Відверто скажіть, коли зможете віддати замовлення — тут важливо тверезо оцінити свої можливості й назвати реальний дедлайн, щоб не довелося повторювати всі ці п’ять пунктів заново.
Щоб не провалювати дедлайни та не мати потреби пояснювати замовникові, чому ви не здали роботу вчасно, авторка радить користуватися різноманітними інструментами тайм-менеджменту:
- планувальниками — можна обрати перевірений часом паперовий варіант або ж сучасний цифровий відповідник на кшталт Notion, Trello, ToDoist, Google Keep, Remember The Milk тощо;
- гугл-таблицями — в них можна фіксувати, на якій стадії кожне із замовлень, вести облік оплат від клієнтів, словом, впорядковувати все, що потребує структури й підрахунку;
- гугл-календар — в доповнення до планувальника у цифровому календарі можна складати собі чіткий графік на щодень — так ви будете бачити, скільки роботи встигаєте виконати і за який період часу та не витрачатимете час на вибір наступного завдання, бо вже матимете план, за яким варто рухатися;
- таймери — розуміти, скільки приблизно ви витрачаєте часу на різні види завдань, корисно, щоб розрахувати свій гонорар. Також таймери допомагають зосередитися. Багато фрилансерів використовують метод Pomodoro — трекер, за яким можна виставити собі певний проміжок часу на роботу й відпочинок, наприклад 20 хвилин працюєте, 5 — відпочиваєте.
За таким методом працює інструмент Moody від Happy Monday — обираєте собі музику чи фонові звуки, виставляєте таймер і фокусуєтеся на роботі.
Спробувати
Як комунікувати, щоб не зіпсувати стосунки
Переконання, що фриланс — ідеальний варіант для інтровертів, хибне. Навпаки, фрилансерові постійно доводиться спілкуватися із замовниками, і саме адекватна комунікація є головною передумовою успішної співпраці. Не якість роботи, не гроші й навіть не пунктуальність у дедлайнах, а комунікація. Якщо вам приємно й комфортно взаємодіяти, решта відходить на другий план.
Авторка опитала знайомих замовників, які часто працюють з фрилансерами, та склала список «червоних прапорців», що можуть спонукати їх припинити співпрацю з виконавцем. Ось кілька з них:
- Не чітко виконують ТЗ. Коли замовник прописує деталі, які він хотів би побачити в кінцевому результаті — не варто ними нехтувати, бо якщо людина озвучила це вам, значить для неї це важливо.
- Щоразу припускаються тих самих помилок. Помилятися — нормально, це роблять всі. Але якщо ви довго співпрацюєте з одним клієнтом і щоразу робите одні й ті ж помилки, на які він вже звертав вашу увагу, то демонструєте неповагу та низьку зацікавленість в результаті роботи.
- Розбіжності у цінностях. Усі ми люди й любимо будувати, як особисті, так і професійні стосунки з тими, з ким збігаються наші погляди на світ. Навряд чи замовник прямо скаже, що розриває з вами співпрацю, бо ви підтримуєте іншу політичну партію чи проти вакцинації, але такі випадки трапляються.
- Зневажливе ставлення до власної роботи. Замовникові хочеться, щоб ви горіли своєю справою та щиро вболівали за результат. Якщо ж ви вважаєте, що ваша праця не має сенсу і працюєте за принципом «і так піде» — це відчутно.
- Плагіат. Очевидно, якщо ви не самі написали текст чи створили дизайн, а скопіювали його (неважливо повністю чи частково), і замовник про це дізнається, це може бути остання ваша кооперація.
- Непунктуальність. Це може стосуватися як зриву дедлайнів здачі роботи, так і відповіді на повідомлення чи запізнення на інтерв’ю або зйомку.
- Непередбачуваність. Не варто зникати без попередження, виходити за рамки ТЗ чи пропонувати змінити умови роботи на півдорозі.
Більше про гроші, комунікацію, боротьбу з прокрастинацією на фрилансі, а також про те, як перейти з найму у фриланс, побудувати впізнаваний особистий бренд, де шукати замовників та як співпрацювати з фриланс-біржами, читайте у книзі «Фриланс здорової людини».
Поки не готові до фрилансу і шукаєте роботу в компанії?
Маємо безліч вакансій у креативній індустрії, ІТ-компаніях, освіті тощо 👉
ВакансіїЧитайте також
Від новачка до боженьки: як стати успішним фрилансером з нуля
6 порад, як фрилансеру організувати свою роботу
Фриланс – моя особиста свобода. Про плюси, мінуси та «підводні камені» роботи на себе
Дякуємо!
Тепер редактори знають.