Всі розуміють, що сценарист пише сценарій, актори втілюють його в життя, а оператор знімає це все на камеру. А яка роль режисера у створенні фільму? Режисерка Христина Сиволап («Давай не сьогодні», «Віддана») відхиляє завісу української індустрії кіновиробництва та розповідає, чим саме займається режисер під час зйомок, до і після них.
Про вибір спеціальності та перші кроки у професії
Мені завжди подобалась сфера кіно й телебачення, тому після закінчення школи я інтуїтивно обрала для себе професію режисера і вступила до Київського національного університету театру, кіно і телебачення ім. І.К. Карпенка-Карого. Протягом п’яти років в університеті ми здебільшого вивчали теоретичні основи режисури, розбирали, як створені шедеври кінематографу. Це був надзвичайно цікавий період, але для справжнього розуміння професії теорії було замало, потрібна була практика.
Після навчання я виграла фінансування від Держкіно на власний дебютний короткометражний фільм «Давай не сьогодні». З нього все і почалося. По-перше, спробувавши реальну професію на смак, я зрозуміла, що режисерство — це дійсно моє. По-друге, вихід цього фільму відкрив мені шлях до подальшого досвіду створення кіно.
Так, це працює. В Україні кінопродюсери також шукають молодих талановитих режисерів.
В чому полягає робота режисера
На знімальному майданчику режисер, безперечно, є головним. Він вирішує, як мають грати актори, скільки і яких кадрів потрібно зняти для кожної сцени, тому саме від його підходу і бачення залежить кінцевий результат. Кожен режисер працює по-своєму, один і той самий сценарій десять режисерів екранізують десятьма різними способами.
Мені завжди важко розповідати, за що відповідає режисер, бо хочеться просто сказати: «За все!» 🙂 Але я спробую детально пояснити на прикладі зйомок історичного фільму «Віддана». Маємо таку коротку сцену:
«Стефа заходить до кімнати із запаленою лампою та пустими відрами. Видно, що це крапає із вітражної стелі, що протікає — три відра переповнені. Стефа міняє повні цебра на порожні. На хвильку затримується послухати краплини — вони скрапують, створюючи ритм, а відтак — цілу мелодію».
Завдання режисера полягає в тому, щоб продумати відповіді на питання: «Який вигляд має Стефа? Що відбувається з її думками й емоціями в цей момент? Що це за кімната, яка вона? Який вигляд мають лампа та відра? Скільки кадрів у цій сцені? Які це кадри? Якими об’єктивами будемо користуватись? Яку атмосферу будемо створювати за допомогою світла? Як показати, що стеля протікає? Як показати, що це вітражна стеля? Який ритм створюють краплі у відрі? Яку атмосферу вони створюють: напружену чи, навпаки, медитативну? Чи чуємо ми ще щось, окрім крапель? Яка музика звучатиме і коли?»
І це лише частина запитань. Окрім цього, потрібно обговорити з усіма членами команди, як це реалізувати. І, власне, зняти все. Помножте усе вищеперелічене на 100 сторінок сценарію — і отримаєте приблизне уявлення про обсяги роботи режисера.
Самі ж зйомки в ідеалі — це вже розпланований процес, де всі знають, що їм робити.
А режисер контролює, чи все йде так, як хотілось, і корегує план дій через труднощі, які раптом виникають в процесі: пішов дощ, кінь не хоче йти в кадр, дитина не вивчила текст і мільйон інших непередбачуваних обставин.
Під час підготовки до зйомок режисер вивчає сценарій, працює над концепцією, проводить зустрічі з різними департаментами, їздить на пошуки локацій. Також займається кастингом акторів, хоча не завжди останнє слово в цьому питанні за ним — наприклад, для серіалів головних акторів часто затверджує канал-замовник. У кіно ж режисер зазвичай сам або разом з продюсером вирішує, кого взяти на ролі.
Після зйомок режисер займається постпродакшном, який включає в себе монтаж кадрів, роботу зі звуком, кольорокорекцію тощо. Цей процес легше планувати, бо це робота в офісі, але й тут буває так, що часу не вистачає, і перед здачею фільму доводиться працювати до пізньої ночі.
Спеціальності в межах професії
Окрім режисера-постановника в кіно, є ще й інші режисери. Може здаватися, що це просто різновиди однієї професії, але це абсолютно різні види діяльності.
Наприклад, театральний режисер робить дещо схоже на те, що й кінорежисер, але на сцені театру.
Головна відмінність в тому, що в театрі режисер часто працює з умовностями, бо на одній сцені створює різні простори й світи, а в кіно має вибір — працювати з реальністю чи створювати умовність.
Режисер монтажу працює вже з готовим матеріалом. Проте це також дуже творча професія, бо з одного і того ж якісного матеріалу різні режисери монтажу складуть різні фільми. Але їхня основна робота припадає на постпродакшн, на відміну від кінорежисера, для якого найвідповідальнішими є підготовка та зйомки.
Як стати режисером
В наш час не обов’язково мати профільну освіту, але я вважаю, що вона потрібна. Навчання допомагає потрапити у контекст професії, зрозуміти, що відбувається в сфері кіномистецтва тут і зараз, і, що не менш важливо, — створити власне ком’юніті. Мої одногрупники — це мої друзі й колеги, яких я дуже ціную і до яких можу звернутись за професійною порадою чи допомогою.
На мою думку, найсильнішим університетом, що готує режисерів в Україні, є Київський національний університет театру, кіно і телебачення ім. І.К. Карпенка-Карого, де навчалась і я. Звісно, і цей заклад має свої мінуси, зокрема, відсутність нормальної технічної бази. Через це студентам важко розібратися з усіма обов’язками кінорежисера, але, навчаючись там, я отримала цінний досвід та базу.
Які hard і soft skills необхідно мати режисерові
Хард скіли (професійні навички):
- Розуміння специфіки усіх сфер кіновиробництва та технічної сторони створення кіно.
- Вміння працювати з акторами, ставити завдання.
- Надивленість — візуальний досвід, отриманий з перегляду фільмів та витворів мистецтва, і чим різноманітніший цей досвід, тим краще.
- Начитаність — режисерові варто якомога більше читати як художніх книжок, так і професійної літератури.
Софт скіли (особистісні навички):
- Комунікабельність, бо доводиться спілкуватися з великою кількістю людей.
- Відповідальність, бо саме від режисера залежить результат роботи усієї знімальної групи.
- Схильність до емпатії — щоб створити фільм про людей і для людей, варто розуміти чужі бажання й потреби.
- Міцне здоров’я, як психічне, так і фізичне. Я не жартую 🙂
Де режисеру шукати роботу
Початок режисерської кар’єри у всіх складається дуже по-різному. Я, так сталось, одразу після навчання потрапила в режисерське крісло. Мій дебютний короткий метр помітили продюсери з Film.ua та запропонували зняти серіал «Тато Ден».
Але більшість початківців працюють спочатку асистентами режисера, другими режисерами або ж режисерами монтажу. Це класний старт, який дає корисний досвід, бо мені якраз на початку кар’єри не вистачало досвіду участі в інших зйомках. Довелось уже на власному знімальному майданчику розбиратися в усіх процесах.
Досвідчені режисери в Україні зазвичай працюють проєктно за двома сценаріями.
- Знаходять продакшн-компанії, які кличуть режисера під конкретний проєкт.
- Створюють власний проєкт і самі шукають продюсера та продакшн.
Скільки заробляють режисери
У режисера є фіксований гонорар за весь проєкт. Але проблема полягає в тому, що в більшості країн є гільдії кіномистецтва, які контролюють формування гонорарів за роботу, в Україні ж ніхто не знає, скільки кому платять. Мало хто ділиться цією інформацією, тому зазвичай дуже важко зрозуміти, який гонорар варто просити.
Режисери-початківці часто працюють безкоштовно, бо вважається, що спочатку вони мають напрацювати собі фільмографію. Це сумно, але так є. А скільки заробляють відомі режисери в Україні, я і сама хотіла б знати 🙂 Відсоток від касових зборів українські режисери, на жаль, не отримують. Про це в останні роки ведуться розмови, і я дуже сподіваюсь, що найближчим часом ситуація зміниться.
Переваги й труднощі в роботі
Особисто для мене надзвичайною перевагою професії є те, що жоден робочий день не схожий на попередній. Робота над фільмом передбачає різні етапи виробництва: підготовка, зйомки, монтаж, зведення звуку тощо, тому режисер кожні кілька місяців змінює вид діяльності. А потім починається новий проєкт, а з ним і нова тема, нові виклики, люди і… етапи виробництва.
До мінусів можна віднести нестабільність, бо, закінчуючи один проєкт, ніколи не знаєш, коли буде наступний. Також через відчуття колосальної відповідальності, ненормований робочий графік та сильне емоційне залучення в усі процеси існує висока ймовірність емоційного вигорання. Тому дуже важливо час від часу позбавлятись напруги, що накопичується. Мені в цьому ідеально допомагають масаж і час, проведений із сім’єю.
Поради режисерам-початківцям
Як я вже згадувала, в професії режисера важливу роль відіграють надивленість та начитаність, тому раджу дивитись багато кіно (не серіалів), полювати на цікаві життєві ситуації та записувати їх в окремий блокнот (з цього можуть народитись класні сценарії), бути в контексті української індустрії кіновиробництва та знати, хто є хто.
Щодо книжок, то ось кілька з тих, які я б радила прочитати:
- Роберт Маккі «Історія на мільйон доларів» — книга, що дає базове розуміння побудови всіх історій.
- Девід Лінч «Спіймати велику рибу» — ідеально поєднувати читання цієї книги з переглядом фільмів Лінча. Таким чином можна добре зануритись у творчість конкретного режисера, спробувати його зрозуміти. (В ідеалі так можна знайомитись із різними культовими режисерами, багато хто з них писав книжки).
- Ерік Берн «Ігри, в які грають люди» — це психологія. Книга, що допоможе краще розуміти людей та їхні мотиви.
Більше про книжки та фільми я розповідаю на своїй інстаграм-сторінці, тож запрошую продовжити наше знайомство там 🙂
Потрібна робота?
Вакансій режисерів у нас немає, але є багато інших в креативних індустріях і не тільки 👉
ВакансіїЧитайте про інші професії
Хто такий креативний продюсер і чим займається у рекламній індустрії
Навіщо журналісту план Б: траєкторії розвитку в популярній професії
«Актор — частина мови дієслово». Актриса Катерина Молчанова — про свою професію
Дякуємо!
Тепер редактори знають.