Всі статті Новини Пошук роботи Увійти в ІТ Кар'єра Історії Розвиток Happy HR Спецпроєкти

Денис Суділковський: «Без вміння працювати з ШІ сьогодні, ви програєте конкуренцію завтра»

12.09.23 Кар'єра 8 хв читання

Денис Суділковський — директор з інновацій в Projector AI Lab, автор та куратор курсів із продуктового дизайну в Projector та директор із маркетингу в ЛУН. Що він думає про перспективи українських ІТ-фахівців на глобальному ринку, використання штучного інтелекту (ШІ) для створення інноваційних продуктів та майбутнє професій? Розпитала Марʼяна Марків, контент-менеджерка в Projector Online Institute.


Про власний підхід до роботи


Раніше ви були артдиректором, Head of Design у продуктовій компанії та навіть співзасновником весільної агенції. Зараз ви — автор і куратор курсів із продуктового дизайну, директор з інновацій та маркетингу. Ваша 25-річна кар’єра поєднує дизайн, дослідження, бізнес, розвиток продуктів, маркетинг і постійні експерименти. Як такий насичений досвід вплинув на ваш підхід до роботи?

Він повністю його сформував. Дуже прикро, що цю фразу сказав не я, почув її від Андрія Федоріва: «Маркетолог — це підприємець на чужі гроші». Уся моя робота сьогодні — чисте підприємництво: створювати нове та розвивати наявне. Підприємці прекрасні у своїй незгоді з сучасним світом. Вони хочуть його змінити й для цього створюють речі, що не існували до них.

Змінювати світ — найцікавіша робота в житті, і сьогоднішній етап розвитку технологій надзвичайно цьому сприяє. Але не технологіями єдиними. Круті речі створюють круті люди. Можливість збирати й об’єднувати таких самих співавторів майбутнього, а не виконавців завдань — велика удача.

Мені цікаво з людьми непосидючими, незгодними з неідеальністю світу, зарядженими на зміни, відкритими до нового, сміливими до експериментів.

Денис Суділковський
Денис Суділковський


Про перспективи української ІТ-сфери


В українській ІТ-сфері переважає аутсорс-модель співпраці з західними ринками. Ви ж переконані, що час спеціалістам переходити на новий рівень не лише роботи, а й мислення: від виконавців — до авторів продуктів. Чому час цієї ідеї настав зараз?  

Ця ідея була актуальна завжди. Дисклеймер: аутсорс-компанії виконують хорошу й корисну роботу, особливо зараз. Зокрема працюють як великі експортери послуг, залучають у країну валюту та дають роботу тим, хто залишився тут.

Але це не єдиний шлях розвитку компаній та їхніх спеціалістів. Інший — створювати додаткову цінність через запуск власних продуктів. Якщо проводити аналогію, то з економічного погляду Україні вигідніше везти в Європу не зерно, а макарони. Хоча на практиці це означає збудувати заводи, створити нові компанії, прокласти рейки. Це не легко, але вектор правильний.

Знаю, що деякі аутсорси вже працюють у цьому напрямі. Та й з погляду спеціалістів вони краще розвиваються, коли максимально дотичні до реального світу й бачать його фідбек. Коли вам пише засмучений вашим рішенням користувач, значно легше розвинути емпатію та розуміння, як все працює насправді. А в аутсорсі, як не крути, замовник вирішує, чи успішно виконане завдання. Після акту прийнятих робіт автори вкрай рідко мають можливість побачити реакцію користувачів на запропоновані ними рішення. 

Моя особиста думка — будувати кар’єру в продукті цікавіше, бо саме там є можливість вчитися «в полі» й виправляти власні помилки.

У продукті успіх ідеї на 100% визначають користувачі. І кінцеве рішення — заплатити увагою чи грошима — приймають саме вони. Це дає шанс продуктовим командам працювати над помилками та вчитися, не як продавати замовнику, а як продавати користувачу. Спеціалісти зі служби підтримки й зірочки в App Store швидко скажуть, наскільки вдалою була робота команди.


Як успішно українські ІТ-спеціалісти вже в ролі авторів продуктів можуть конкурувати з глобальними гравцями?

По-перше, ми спраглі до роботи. Світ дуже стабільний, він хоче мати шестигодинний робочий день або чотириденний робочий тиждень. Українці теж такого хотіли б, але в нас умови інші — наразі ми не можемо собі цього дозволити. 

Саме цей «голод» і бажання працювати — наша велика конкурентна перевага.

По-друге, в Україні багато самоуків, які здобули знання на практиці. Так, такий підхід не дає базу, як робити щось академічно правильно. З іншого боку, ця академічність і заважає підприємцям, бо вони обтяжені правилами й упередженнями, як треба створювати продукт. Ми ж просто створюємо щось, випускаємо це на ринок і дивимось, як воно працює. Чи не працює 🙂

По-третє, в Україні ми можемо створювати продукти, які змінюють світ. Для цього в нас є потужна IT-спільнота, доступ до технологій (зокрема до штучного інтелекту) та інтернет, що в Україні є одним із найстабільніших і найшвидших у світі. Звісно, є проблема блекаутів, але ми навчилися працювати й з цим — за допомогою Starlink і генераторів. А це знову ж таки показує нашу адаптивність та гнучкість, які дозволяють нам творчо підходити до будь-яких завдань. Тому в українських спеціалістів є комплекс цікавих вікон можливостей, і було б вкрай дивно ними не скористатися.


Про те, як створювати продукти за допомогою ШІ


Ви згадали штучний інтелект як одну з технологій для створення продуктів. Наразі схоже, що він недосконалий — ШІ вигадує біографії особистостей, помиляється в математичних розрахунках, генерує зображення людей з дивними пальцями та руками. Як працювати з ШІ та розробляти продукти з його наявними можливостями?

Абсолютно правильно: штучний інтелект не є досконалим, він гарантовано буде помилятися. З іншого боку, якщо ви запитаєте про щось Google, не факт, що в SEO-статті автор чи авторка написали правду. І навіть якщо звернетеся до живої людини, то не можете бути впевненими на 100%, що вона не помилиться.

Про всі наявні проблеми ШІ знають його автори й працюють, щоб їх виправити. Якщо подивитися, як пів року тому Midjourney малював пальці, то їх завжди треба було ховати. Сьогодні ж ситуація вже інша — так, дивні форми кінцівок ще трапляються, але це радше рідкість. Тобто мине ще пів року, і проблема з пальцями напевно буде розв’язана.

А щоб уникнути помилкових розрахунків і вигаданої інформації, важливо розуміти, як працює штучний інтелект. По-перше, це статистична модель, а не гуманітарна. По-друге, якщо ви поставите йому запитання, в якому ШІ некомпетентний, він не зможе сказати: «Я не знаю». Тому що він не апелює терміном факту, у ньому немає такої сутності. Розуміння, як ШІ працює, дозволяє звести так звані «галюцинації» до мінімуму та використовувати його сильні сторони. 

Не варто мати завищених очікувань. ШІ — не Оракул, який знає все. Це статистична модель, яка може допомогти з доволі широким, але не всеосяжним спектром завдань. 

ШІ може створювати. І треба використовувати цю можливість його фантазії, а не намагатися перетворити його на Вікіпедію.

Маю зустрічне запитання до скептиків: у який момент власної кар’єри вам буде достатньо якості штучного інтелекту, щоб працювати з ШІ? Час, коли штучний інтелект перетвориться на повсюдно використовувану технологію, точно настане. І коли це відбудеться, ви втратите місяці, роки того досвіду, який отримують ентузіасти ШІ, що використовують його вже сьогодні.

Зараз є можливість долучитися до технології, яка має величезний потенціал. Він полягає в тому, що машини навчилися вчитися, як люди. Ми можемо наймати собі штучний інтелект у ролі помічника. Можна навчитися працювати з цими помічниками або чекати, поки це стане стандартом, як-от надсилати імейли, а не факси. 

Денис Суділковський
Денис Суділковський


Великі компанії на кшталт Samsung забороняють працівникам використовувати ШІ, зокрема ChatGPT, з огляду на безпеку. Як бізнесам працювати з цим інструментом?

В особистих налаштуваннях ChatGPT можна зняти відповідний прапорець, і модель не буде зберігати ваші дані та вчитися на них, тобто все залишиться конфіденційним. З іншого боку, я розумію, коли така компанія, як Samsung, забороняє використання ChatGPT, тому що співробітники вивантажували туди всі дані підряд. У масштабах такої організації — це ризикована історія.

Якщо говорити про обсяг інформації значної кількості українських проєктів, ризик не настільки високий. Особливо коли мова йде про експерименти. Тому можна трохи ризикнути, щоб отримати більшу вигоду. А загалом скоро технології дійдуть до того, що в кожної компанії буде свій штучний інтелект, який працює на власних серверах і навчається на даних безпосередньо цієї організації.


Як застосовують ШІ в ЛУН на рівні організації та як особисто ви використовуєте цю технологію?

У ChatGPT є версія Code Interpreter. Їй можна «згодувати» будь-які мінімально структуровані дані, поставити щодо них запитання й отримати відповідь. Тобто цей інструмент може виконувати функцію аналітика даних. 

У моєму випадку — продуктового аналітика, тому що я «згодовую» йому дані відвідуваності, поведінки користувачів тощо. Він дає мені відповіді, і я переконаний, що вони точні. Чому? На відміну від класичного ChatGPT, Code Interpreter пише на Python програму для роботи з цими даними, і код цієї програми виставлений та прокоментований. Я можу перевірити його логіку розрахунків, а у відповідь отримати графіки, текстові висновки, таблицю тощо.

Якщо потрібно написати складну формулу для підрахунку в Excel, ви можете звернутися до бізнес-аналітика чи розробника. А можете спитати ChatGPT, який класно з цим працює. Якщо вам треба провалідувати шматочок коду, а ви не розробник, можете «згодувати» цей код ChatGPT, у запиті зазначити помилку й попросити ШІ переписати цей код. Він зробить. 

Оскільки в сучасному світі комунікації — це майже завжди візуал, то в моїй команді, напевно, вже ніколи не з’явиться вакансія junior-дизайнера. Тому що Midjourney забрав цю роботу. Питання не в тому, що він коштує мені 30 доларів на місяць, що значно дешевше, ніж дизайнер. А в тому, що Midjourney малює швидше: я можу отримати результат за пів хвилини. 

Значну кількість графіки для ЛУН Місто — соціального центру міських досліджень — ми генеруємо з Midjourney. З ним же та командою професійних графічних дизайнерів ми розробляли новий брендинг ЛУН. Це така колаборація людей з машинами. 


Про те, як ШІ змінить майбутнє професій та бізнесу


Коли в наше життя увірвався ChatGPT, дискусія про ШІ стрибала між двома екстремумами: «Штучний інтелект — це нові робочі місця» і «Штучний інтелект замінить більшість професій». Якою ви бачите ситуацію та до чого варто вже готуватися спеціалістам?

На iForum я виступав із темою «Так, ШІ вас звільнить». Не те щоб я був радикальним поціновувачем ідеї, що штучний інтелект замінить всі професії, проте його вплив буде колосальним. Яким саме, наразі не зрозуміло, тому що ніколи технології не з’являлися настільки швидко. 

Ми вже проходили етапи комп’ютеризації. Тоді було популярно в резюме зазначати «Впевнений користувач ПК». Тепер цій навичці є еквівалент — «Впевнений користувач штучного інтелекту». Наприклад, я перевіряю на знання інструментів ШІ кожну людину, з якою проводжу співбесіду на роботу в ЛУН. Без вміння працювати з ШІ сьогодні, ви програєте конкуренцію завтра. Бо вам уже доводиться наздоганяти. Ну а мені хочеться працювати з тими, хто біжить попереду всіх.

Денис Суділковський
Денис Суділковський

Як ШІ вплине на професії? Ймовірно не те що професії, а етапи входу в них зміняться. Наприклад, позиція junior data-аналітика звучить уже дивно. Це джуніор, який не знає, як працювати з даними? Тоді як він виконуватиме завдання? Виходить, що вимоги до junior-позицій стануть значно вищими, бо певну частину роботи може виконувати машина.

З іншого боку, ШІ може створити нові професії, але ми поки до кінця не розуміємо, які саме, бо немає фреймворків впровадження штучного інтелекту у великих сталих організаціях. Це все з категорії Research and Development, тобто ми досліджуємо щось і намагаємося втілювати результати.

У спеціалістів, що не мають жодного дня, коли їм немає чим зайнятися, все буде добре. А от якщо у вас бувають дні, коли інструкції є, а роботи не так багато — вас замінять машини.

Якщо спеціальність пов’язана з інструкціями, завданнями з певною послідовністю дій, то цю роботу буде легше віддати машинам. Чи призведе це до того, що безробітні ходитимуть вулицями в пошуках їжі? Ні. Світ вийде на той етап, коли в нас з’являться цікавіші та більш творчі завдання. 


Штучний інтелект також може докорінно змінити традиційні бізнес-моделі. Як такі зміни можуть вплинути на ІТ-індустрію?

ШІ відкриває дві точки для зростання бізнесу.

Перша точка — швидкість. Певні процеси можуть відбуватися в рази швидше. Наприклад, щоб намалювати дівчину для першої сторінки сайту у 2010 році, ми з дизайнером витратили півтора тижня. Зараз Midjourney виконає таку роботу за 15 секунд.

Друга точка — персоналізація. Тобто ми можемо розробляти фічі для кожного індивідуально. Уявіть, якими можуть бути цифрові продукти, якщо вони будуть персоналізовані. Подивіться на Grammarly зараз: їхній штучний інтелект розуміє tone of voice компанії та допомагає писати тексти англійською з урахуванням цього персоналізованого голосу бренду. І це не інструкція, як компанія хоче звучати та які слова треба використовувати — ШІ сам розуміє, як комунікувати, машина навчилася вчитися. 

Є ще й третя точка, що є наслідком швидкості та персоналізації, — зростає можливість дуже дешево копіювати вдалі рішення конкурентів зі штучним інтелектом. Куди призведе така зміна? Однозначної відповіді немає. Будемо спостерігати.

Що можна робити вже зараз, так це вивчати ШІ та експериментувати з ним. Це те, чим ми будемо займатися на моєму з Projector курсі — AI for Product Creation. Він, як я люблю жартувати, має знову все зламати. Тому що цього разу до роботи над реальними проєктами ми найматимемо собі штучний інтелект на ті компетенції, яких нам бракує, і разом з ним будемо створювати продукт, якого не існувало. 

Мені цікаво дослідити, як штучний інтелект зможе вплинути на процес вигадування та реалізації ІТ-продуктів. Я очікую, що після курсу люди повернуться на свої робочі місця й дивитимуться на світ інакше — як на величезну кількість можливостей.

Я хочу допомогти людям сформувати цю підприємницьку навичку. Адже штучний інтелект, як я вже казав, допомагає виконувати завдання, які ви не знаєте, як робити, щоб створити те, чого не існує.

Загалом мені хочеться, щоб в Україні була величезна кількість сильних продуктових компаній-інноваторів і стартаперів. Це позитивно впливає на країну, допомагає їй стати успішнішою та багатшою. А багатих і сильних не ображають. Як би нам не хотілося, північно-східний сусід нікуди не зникне. Відповідно в нас єдиний шлях — стати достатньо сильними й багатими, щоб захищати свою незалежність від варварів.

Потрібна робота?

Маємо безліч вакансій у креативній індустрії, ІТ-компаніях, освіті тощо 👉

Вакансії

Читайте також

Добірка безкоштовних курсів, які навчають роботи з ШІ та ChatGPT (оновлюється)

Думати як програміст, а не як програма: якому розробнику не загрожує ШІ

ChatGPT і не тільки: 20+ корисних сервісів на основі штучного інтелекту

Розсилка, що розвиває вашу кар'єру

Підписуйтесь на щотижневу розсилку від головної редакторки Happy Monday з підбіркою найцікавішого контенту тижня, новин та кар'єрних можливостей.

Більше
Більше Більше для компаній
Пошукачу
Для компаній
Увійти
Є ідея!

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: