Що може піти не так на інтерв’ю та як цього уникнути? Про невдалі співбесіди розмірковує Ірина Сулацька — викладачка в EvoTalents School та рекрутерка з досвідом 6.5 років найму в Україні і США.
Я працюю в рекрутингу понад шість років, і часом після співбесіди мені дуже хочеться сказати: «Ну чому, чому в тебе бодай не трохи краща англійська, в тебе ж такий крутий досвід!», але я стримуюсь, бо не звикла радити без запиту 🙂 Аж ось надійшов запит від Happy Monday, тож я зібрала найчастіші в моїй практиці причини відмов кандидатам після перших співбесід. Ділюся з вами, щоб ви мали змогу підготуватись до інтерв’ю завчасно.
1. Слабка самопрезентація
У нашій країні, на жаль, поки не має сильної культури самопрезентації. Цього не навчають у школі чи університеті, тому часто кандидатам, які мають крутий досвід і досягнення, не вдається їх виграшно представити.
Ваша задача №1 (незалежно від вашого рівня, професії, країни) — навчитись відповідати на питання: «Чому ви зацікавились цією позицією?», «Розкажіть про свій досвід і досягнення», «Чому ми маємо обрати саме вас?». Відповіді мають бути стислі, але при цьому висвітлювати всі важливі моменти. Орієнтуйтесь на 5-10 хвилин для основної розповіді про вас як спеціаліста і вашу кар’єру. Раджу заздалегідь написати відповіді й потренуватись разом із другом, щоб отримати зворотний зв’язок.
Попереду співбесіда?
Наш онлайн-гайд допоможе всебічно підготуватися до інтерв’ю та отримати омріяний офер
До гайда
2. Занизький рівень англійської
У моїй практиці це, напевно, одна з найпопулярніших причин для відмови. Буває, люди недооцінюють свій рівень і середній виявляється високим, але частіше навпаки — заявлений рівень не зовсім відповідає реальності.
Справді прикро відмовляти кандидатам, які мають крутий досвід, але погано знають англійську. Втім, є компанії (наприклад, майже всі ІТ-компанії, зокрема іноземні стартапи), для яких знання англійської — принциповий момент, оскільки без неї складно ефективно співпрацювати з колегами, користувачами й партнерами, які працюють в різних куточках світу.
Тож якщо ваша робота пов’язана з використанням іноземної мови (особливо в усній формі) — одразу чесно вказуйте свій рівень. Пам’ятайте: кілька питань англійською вам, швидше за все, поставлять ще на старті процесу найму.
Як визначити свій рівень знання англійської, розповідаємо тут 👉
Читати
3. Відсутність зацікавлення та / або нечітка мотивація
Компанії розраховують на довгострокову співпрацю з кандидатом, тож відсутність у нього чіткого пояснення причин зацікавлення у конкретній вакансії, власних прагнень і планів (чого хочеться досягти, що вивчити, освоїти чи реалізувати) — може стати для рекрутера причиною відмови.
Нові працівники досягають максимального рівня ефективності не в перший місяць — усім потрібен час, аби зануритись у бізнес, зрозуміти «правила гри» всередині компанії, налагодити стосунки з колегами. І якщо людина несвідомо підходить до зміни роботи й не має чітких критеріїв вибору компанії, вона з більшою ймовірністю втратить інтерес до нової роботи, не отримає задоволення від нових можливостей або й зовсім ними не скористається.
Своє зацікавлення можна проявити, наприклад, таким чином:
- підготовкою до співбесіди — вивчити вакансію та компанію;
- своїми питаннями — не лише про тривалість відпустки чи локацію офісу, а й про плани департаменту, до якого ви, можливо, приєднаєтесь, корпоративну культуру компанії, ваші цілі на перші кілька місяців тощо;
- follow-up листом чи повідомленням, надісланим після розмови.
4. Пробіли в soft skills
Майже всі вакансії передбачають командну співпрацю, тому soft skills часто грають таку ж важливу роль, як і hard skills. Ви можете бути ідеальним розробником або маркетологом, але якщо ви не вмієте зрозуміло й послідовно доносити свої думки, чітко відповідати на питання, презентувати свої ідеї та пропозиції, давати й отримувати зворотний зв’язок, налагоджувати співпрацю з колегами, вам можуть відмовити.
Аби зрозуміти, чи є у вас пробіли в soft skills і які саме (без цього роботу над ними не розпочнеш), ви можете попросити про зворотний зв’язок ваших колег чи поточного менеджера, попрацювати з коучем або оцінити свої навички самостійно на основі конкретних робочих ситуацій.
Крім того, раджу завжди просити компанію про деталізований фідбек після співбесіди. Так, на жаль, не всі його взагалі надають, і ще менша кількість компаній діляться детальними причинами відмови, але варто пам’ятати, що відгук, у першу чергу, важливий для вас, тому нагадати про себе і попросити поділитись деталями — у ваших інтересах як кандидата.
5. Невідповідність резюме реальному досвіду
У кожній позиції вказані обов’язкові знання, досвід, навички, які потрібні для неї. Але інколи рекрутер обирає резюме, де все це нібито є, а під час першої розмови виявляється, що людина не має реального та суттєвого досвіду роботи з критичними для цієї ролі завданнями.
Рецепт для вирішення цієї проблеми тільки один — писати в резюме лише правду і нічого крім правди. Вказуйте лише ті навички / інструменти / технології, якими володієте насправді, і лише той досвід, який отримали саме ви, а не хтось у вашій команді.
Викресліть це негайно! Що не варто писати у резюме?
Читати
6. Високі зарплатні очікування
Інколи трапляються ситуації, коли ваші фінансові очікування можуть бути вищими за умовну «стелю» компанії, яку вона може вам запропонувати з урахуванням свого розпланованого бюджету. Тут кожен кандидат має приймати особисте рішення: чи готовий він / вона погоджуватись на зниження щомісячного доходу заради унікального досвіду, наприклад, або роботи в сильній команді.
У будь-якому разі я раджу обговорювати питання зарплати на старті процесу найму, тому що ви вкладаєте в нього багато зусиль і часу, тож у ваших інтересах убезпечити себе самого від майбутнього можливого непорозуміння — коли лише через кілька тижнів або навіть місяців переговорів з’ясовується, що бачення винагороди у вас і компанії суттєво відрізняється.
7. Проста неуважність
З мого досвіду, лише ~20% кандидатів, перш ніж надсилати своє резюме і писати рекрутеру, уважно читають опис вакансії, пишуть супровідний лист із відповіддю на питання: «Чому я та чому на цю роль?», вивчають інформацію про компанію у відкритих джерелах. Тож інколи причина криється в простих речах — наприклад, кандидат не помітив, що вакансія не передбачає роботи з іншого міста, а сам не готовий до переїзду.
Порада тут єдина й проста — читайте вакансію перед тим, як відправляти резюме. Звісно, можна надсилати свою заявку на вакансію, якій ви відповідаєте не на всі 100%, але в такому разі варто зазначити в супровідному листі, що ви це помітили, і пояснити, чому це не є проблемою.
Готові до співбесіди?
Тоді спробуйте себе на одній з вакансій від крутих українських та міжнародних компаній 👉
ВакансіїЧитайте також
Як по маслу: 5 порад для успішної онлайн-співбесіди
Про що мовчати на співбесіді: 7 тем, які не варто піднімати на інтерв’ю
Співбесіда для двох: 7 причин ставити питання рекрутеру
Дякуємо!
Тепер редактори знають.