Чому делегування — важлива складова ефективної роботи та як правильно делегувати, щоб це було на користь і вам, і команді? Досвідом ділиться Роман Дима — операційний директор агенції proto produkciia, член спільноти Global Shapers Community і випускник міжнародної організації AIESEC.
2014-й рік. Я вперше став лідером команди в міжнародній молодіжній організації AIESEC. Ми робимо соціальний проєкт World without borders у Києві: волонтери з усього світу мають приїхати в наші школи навчати дітей англійської в ігровому форматі. Набираю собі в команду чотирьох людей. Разом ми маємо відібрати волонтерів, знайти для них житло, домовитися зі школами.
У стартовий набір тренінгів для нових лідерів команд входить тренінг з управління. Там мені дають головну пораду: якщо хочете реалізувати проєкт, маєте навчитися делегувати. Адже самостійно ви не зможете зробити те, на що здатна команда під вашим керівництвом.
І хоча й після тренінгу не все вдавалось, я зрозумів тоді головне — що делегування є важливою складовою управління. Делегувати потрібно будь-кому, хто залучає людей до своєї діяльності, а не грає соло. Зрозумівши це 9 років тому, я розділив сфери відповідальності й контролював процеси так, що ми з командою змогли привезти 80 волонтерів з усього світу в київські школи, ще й разом пройшли Революцію Гідності.
І тепер я готовий поділитися своїм досвідом: навіщо делегувати та як це робити ефективно.
Основні переваги делегування
Делегування — це вміння спланувати, організувати та проконтролювати сферу відповідальності колеги/підлеглого/підрядника. Що це означає?
- Спланувати — ви маєте розуміти, що й коли має бути виконано.
- Організувати — правильно залучити людину, якій ви делегуєте, та надати їй необхідні повноваження й ресурси.
- Проконтролювати — вчасно перевірити виконання делегованого. Це може бути одне завдання чи навіть цілий напрям.
Переваги делегування
- Звільняє час для комплексних і стратегічних завдань, за які варто братися саме лідерам. Наприклад, якщо я делегував обдзвін учасників програми, то маю час налаштувати нову базу знань у Notion.
- Дає простір для вирішення кризових ситуацій. Наприклад, якщо я вчасно делегував зустріч і навігацію учасників під час великої події, то маю більше часу обговорити з партнерами незаплановані зміни в програмі.
- Прискорює професійне зростання ваших колег. Наприклад, якщо я делегував функцію/сферу двічі, то втретє колега ухвалить рішення вже без мене.
- Допомагає команді розв’язувати питання між собою. Якщо всі знають, хто відповідає за бронювання транспорту, то з цим питанням підуть до цієї людини, а не до мене, щоб я віддав це в роботу.
Як делегування впливає на ефективність
Як це не парадоксально, але в короткостроковій перспективі ефективність від делегування може навіть падати, бо на перших етапах ви витрачаєте свій час, щоб навчати й менторити інших, тому відповідно встигаєте менше. Але через це не варто переживати, бо в довгостроковій перспективі це дозволить вам делегувати й взагалі не витрачати свій час на ці завдання/сфери, маючи при цьому бажаний результат.
Моя ефективність — це скільки корисного я встигаю зробити. Якщо я комусь делегую, то це вже ефективність «нас», а не лише мене.
Делегування може в рази підвищити ефективність команди, оскільки спрацьовує ефект синергії, коли 1+1=3. Тобто як команда ми продукуємо більший результат, ніж сума наших окремих результатів. Отака от магія. Наприклад, коли я працюю сам, я можу організувати програму навчання для 20 людей. А коли я створюю команду бодай з трьох осіб і делегую їм сфери відповідальності, ми спокійно можемо впоратися з програмою і для 100 людей.
Як делегувати: модель ситуаційного лідерства Бланшара і Херсі
Я завжди користуюсь моделлю ситуаційного лідерства Бланшара і Херсі, згідно з якою стиль лідерства керівника залежить від готовності підлеглого виконувати те чи інше завдання.
Це лідерство ситуаційне тому, що необхідно розуміти ситуацію: чи стикалася людина з таким завданням раніше, чи володіє вона потрібними компетенціями для його виконання тощо. Визначивши це, керівник обирає один із чотирьох рівнів делегування.
- Директивний. Ви надаєте людині конкретну покрокову інструкцію, вона вчиться і робить «як сказали», а всі рішення залишаються на вас. Наприклад, коли в агенції зʼявляється новий проєктний асистент, йому або їй описують покроковий алгоритм дій для виконання того чи іншого завдання.
- Коучинг. Ви пояснюєте людині, що добре, а що ні, враховуєте її думку, але самі приймаєте рішення. Наприклад, коли проєктний спеціаліст готує декілька пропозицій щодо кава-брейку на події, а я уточнюю, наскільки ситним його робити, і погоджую остаточний варіант.
- Підтримуючий. Ви делегуєте людині завдання/сферу, уточнюєте, як вона буде рухатись та з чим їй потрібна допомога. Але колега має вчитися ухвалювати рішення самостійно. Наприклад, в останній день перед подією я уточнюю, який в івент-менеджера план, чи потрібна моя підтримка, і бажаю успішно все реалізувати.
- Делегування. Ви повністю делегуєте завдання/сферу та отримуєте результат. Людина самостійно все планує і виконує. Іноді, звісно, потребує менторства. Наприклад, мені досить сказати, на яку вакансію нам необхідно знайти спеціаліста, а потім я вже отримую шортліст на фінальні інтервʼю.
Легко не буде: поширені труднощі в делегуванні
Одна з поширених помилок — це неправильно підібраний стиль делегування для ситуації. Наприклад, людина не розуміється на організації простору для події, а ви просто сказали їй: «Організуй». І в підсумку стільці розставлені не так, у просторі зайві речі, і загалом все має некрасивий вигляд. Або ж навпаки: людина вже впевнено справляється, але ви все одно залазите в деталі, тому людина відчуває недовіру з вашого боку, через що фруструє.
Окремо хочу сказати про очевидні речі, які насправді не є очевидними. Навіть за умови директивного делегування ми часто не зазначаємо в покроковій інструкції очевидні для нас речі і через це отримуємо результат, який не відповідає нашим очікуванням. Це нормально, бо те, що очевидно для нас, не очевидно для інших. Саме для цього треба використовувати повніші й конкретніші інструкції.
Ще одна складність — це поступова боротьба зі своїм перфекціонізмом. На початку взаємодії завжди хтось може робити гірше, ніж це зробили б ви. Але постійно виконуючи роботу самостійно, ви обмежені своїм масштабом. Якщо натомість ви працюєте з іншими та делегуєте якісно й систематично, ви можете реалізовувати більше завдань чи складнішу роботу. Тому рухайтеся крок за кроком.
Як зрозуміти, чи правильно ви делегуєте
✅ Вийшло | ❌ Не вийшло |
Коли вам треба сказати тільки те, що має вийти в підсумку, і більше нічого. | Коли люди чекають на ваше погодження, хоча самі можуть ухвалити рішення. |
Коли проєкти роблять без вас чи роблять щось, про що ви вже забули. | Коли люди не відчувають вчасної підтримки в ухваленні рішень. |
Коли ви навіть не знали, що могло бути так, а воно вже зроблене й круто. |
Як не переборщити з делегуванням
На різних позиціях і в різних командах мене гойдало від «Зроблю все сам» до «Все мають робити інші». Але останнє — теж не дуже хороший полюс, і ось чому.
- Команда йде за лідерами. Якщо люди бачать що ті нічого не роблять, то виникає питання: «А чого тоді ми впахуємо?».
- Якщо лідер делегує перевірку результатів іншим, то якість результату стає більш непередбачуваною, оскільки інша людина має свій рівень прийнятності результату.
- Якщо все роблять інші, то в лідера немає практичного досвіду для власного розвитку, через що відбувається його стагнація.
Делегувати не можна управлінські обов’язки: планування, організація, мотивація та контроль завжди мають бути за лідером. Усі інші обов’язки зазвичай можна делегувати людям із відповідним рівнем компетенції.
Наостанок: як делегувати на користь собі й іншим
Я керуюся моделлю ситуаційного лідерства: намагаюся зрозуміти, в якій я ситуації з огляду на завдання й готовність колеги, і підбираю відповідний стиль делегування.
Якщо людина вперше стикається з завданням, пишу детальну інструкцію, роблю проміжні перевірки прогресу, відповідаю на питання.
Якщо людина нервує, нагадую чому те, що вона робить, важливо і чому можна або не можна вибрати легший шлях.
Якісному делегуванню також сприяє постійний контакт із колегами завдяки використанню в роботі елементів методології Scrum. Це допомагає відстежувати професійний розвиток і мотивацію колег та дозволяє визначити, як краще делегувати їм завдання.
Ще один помічний засіб — зручна інфраструктура, а саме таск-менеджер, в якому можна налаштувати все що потрібно. Ми користуємося notion.so: там усе можна адаптувати під відповідні потреби роботи організації та команди.
Попри весь свій досвід я й досі іноді забагато беру на себе і кожен раз зупиняюсь. Головне — вчасно себе на цьому ловити та тримати курс на якісне делегування.
Потрібна робота?
Маємо безліч вакансій у креативній індустрії, ІТ-компаніях, освіті тощо 👉
ВакансіїЧитайте також
Усе й одразу: як лишатися ефективним у режимі багатозадачності
Навіщо лідеру думок команда? Розповідає директорка проєктів Євгена Клопотенка
9 навичок та світоглядів, що зроблять вас успішним лідером
Дякуємо!
Тепер редактори знають.