Чи правда, що в комунікаціях місце лише екстравертам і що їхня робота — суцільні вечірки й нетворкінги? Про професію комунікаційника розповідає Ольга Селезньова, керівна партнерка Seleznova Agency та консультантка з комунікацій.
Про те, хто такий комунікаційник
Комунікаційник — це посередник між брендом та клієнтами, партнерами, журналістами тощо, який допомагає їм чути одне одного та спілкуватися. Комунікаційник також працює над створенням репутації, що зміцнює позиції компанії. Це людина-«провідник», яка доносить зрозумілі меседжі та історії потрібним людям в потрібний час і в потрібному місці.
Комунікаційник — не пластичний хірург, здатний створити красиву зовнішню обгортку для бренду, «гнилого» зсередини. Він радше стиліст, який вигідно «підсвічує» родзинки та приємності.
Хороша комунікація — це правильно подана правда.
Про свій функціонал і типовий день
Як консультантка та партнерка комунікаційної агенції, я створюю комунікаційні стратегії, ідеї кампаній, управляю командою. Мені важливо зберігати елітарність послуги й не «штампувати» контракти, тому я особисто залучена в кожний проєкт — трансформую запити клієнта в комунікаційні задачі для команди, вибудовую процеси, створюю сенси та big ideas (глобальні ідеї, що передають суть бренду чи окремої кампанії — прим.ред.), координую розробку креативу та якість контенту.
Для мене важливо не перетворитися цілком на управлінця, який займається лише адміністративними процесами та паперами.
Навіть після 14 років у професії я продовжую працювати з комунікаційною частиною та отримую задоволення від роботи «руками» — побудови стосунків із медіа, пошуку найкращого візуального рішення та створення контенту.
Мій день може проходити по-різному. Кілька днів поспіль може бути робота «в полях», на тренінгах та стратегічних сесіях із клієнтами. Далі може йти період домашнього офісу з максимальною концентрацією на аналітиці, стратегії, контенті. Наступний день — брейншторми з командою, тестування ідей, переговори. Зрідка випадають періоди тиші для навчання, переосмислення, бізнес-девелопменту.
Про освіту
Не знаю в Україні вишу, який би гарантував успішну кар’єру в комунікаціях. Корисним буде «класичний» бекграунд — філологія, журналістика. Втім, я знаю хороших фахівців, які навчалися на геолога чи економіста, тож освіта — не першочергова річ.
Моя базова освіта — перекладачка з англійської та німецької мов. Наразі 80% роботи в моїй агенції відбувається англійською мовою, тож основний фах став у пригоді. Друга моя освіта — міжнародна кваліфікація CIPR Чартерного інституту зв’язків з громадськістю у Великій Британії. Саме там мої знання з комунікацій перетворилися з хаотичного потоку на бібліотеку, де все розкладено по полицях.
Про необхідні навички
Зараз росте попит на універсальних комунікаційників, які й пресреліз напишуть, і відеоролик знімуть, і стратегію створять — усе своїми руками й з мінімальним бюджетом.
Наш фах постійно змінюється, тож бути хорошим у чомусь одному вже дійсно недостатньо. Але чи може одна людина бути фахівцем у всьому?
Хтось краще пише, а хтось — організовує чудові заходи. Хтось неперевершений стратег, а хтось — гуру роботи з журналістами. Хтось розуміється на соцмережах, а хтось — створює непересічні соціальні кампанії. Це абсолютно нормально.
У нашій професії варто розвиватися вшир і розуміти принципи всіх вищезгаданих напрямів, навіть якщо й не доводиться робити все власноруч. Варто розбиратися також і в суміжних сферах — наприклад у маркетингу, HR, рекламі. Ну а першочерговими для комунікаційника є грамотність, хороший смак, «надивленість», вміння аналізувати інформацію, нешаблонні погляди, стратегічне мислення, відкритість.
Скільки заробляють комунікаційники?
Ми провели дослідження і дізналися, які зарплати у сфері комунікацій 👉
Читати
Про плюси й мінуси професії комунікаційника
Однозначний плюс для мене — можливість проживати кілька професійних життів одночасно. Завдяки комунікаціям я можу бути «сканером» (людина, яка насолоджується різноманіттям і не зупиняється на чомусь одному — прим. ред.), можу пробувати різне. Сьогодні я занурююся в креатив для кампанії з промо зелених рішень у містах, завтра працюю над звітами для міжнародного донора, післязавтра «підсвічую» прихід іноземного інвестора на український ринок. Я вивчаю багато різних сфер, і в цьому мій драйв, завдяки якому я лишаюся у професії.
Мої цінності — про розвиток, любов та свободу. І цього в агентській роботі дійсно багато.
З іншого боку, консультант із комунікацій є лише радником і не завжди впливає на відсоток реалізованих клієнтом рішень. Ти можеш запропонувати геніальний план, розробити неперевершений креатив, але клієнт втілить у життя лише десяту частину з цього. Інвестиції в роботу можуть бути зовсім не пропорційні віддачі, і це іноді засмучує.
Про найпоширеніші міфи про професію
Найчастіше я зустрічаюся зі стереотипами про PR та піарників. І хоча PR та комунікації — близькі поняття, термін «комунікації» частіше зустрічається у світовій практиці на позначення репутаційного менеджменту. Тож я схильна оперувати саме ним. Тим паче в нас термін PR та «піарити» часто вживають зі скандальним, зневажливим відтінком.
Ось кілька міфів про роботу в піарі та комунікаціях, які мені траплялися.
❌ Піарник лише вихваляє, приховує правду, промиває мізки.
✅ Насправді ні. Він «підсвічує» правду та будує стосунки зі стейкхолдерами. А міцні стосунки неможливо побудувати на брехні, інакше вони швидко закінчаться.
❌ Хороший піарник — лише журналіст.
✅ Насправді ні. Вміння добре писати та розміщувати матеріали в пресі вже давно не єдина вимога до піарника. Піарник сьогодні — і журналіст, і перекладач, і архітектор, і соціолог, і психолог в одному флаконі. Навіть якщо він геолог за освітою 🙂
❌ Комунікації — лише для екстравертів.
✅ Насправді ні. Робота в комунікаціях вимагає системного й стратегічного підходу, вміння фокусуватись. Тож в інтровертів тут навіть є певна перевага.
❌ Робота комунікаційника — суцільні вечірки й нетворкінги.
✅ Насправді ні. Здебільшого це робота за лаштунками, яку ніхто не бачить. І навіть на заходах ти часто не гість, а організатор 🙂
Про корисні ресурси для розвитку в комунікаціях
Книги
- “Exploring Public Relations”, Ralph Tench, Liz Yeomans — якщо прагнете підходити до комунікацій системно.
- “Planning and Managing Public Relations Campaigns”, Anne Gregory — якщо хочете зрозуміти, як покроково створювати комунікаційні кампанії.
- «Пиши, скорочуй», Максим Ільяхов, Людмила Саричева — найкраща книга з інфостилю.
- «Піарник», Майкл Віллард — історія про PR від першої особи, яка буде цікава не лише комунікаційникам.
Інші корисні ресурси
На платформі Udemy можна прослухати змістовні курси з профільних тем: медіатренінг та кризові комунікації (наприклад, цього автора), сторітелінг тощо.
Я також слухаю подкасти: іноземні (The Spin Sucks, Media Maven, Futureproof) та українські («Умных любят» та «Кучерявий PR»).
Регулярно переглядаю сайти PR Newswire та MMR, аби бути в курсі трендів. Слідкую за кейсами-переможцями Effie, SABRE Awards, Cannes Lions, European Excellence Awards.
Шукаєте роботу в комунікаціях?
У нас на сайті багато вакансій для комунікаційників 👉
ВакансіїЧитайте також
Хто такий креативний продюсер і чим займається у рекламній індустрії
Доброго часу доби, або 10 фраз-табу в діловій комунікації
Навіщо лідеру думок команда? Розповідає директорка проєктів Євгена Клопотенка
Дякуємо!
Тепер редактори знають.