Всі статті Новини Пошук роботи Увійти в ІТ Кар'єра Історії Розвиток Happy HR Спецпроєкти

Як відмовити кандидату та все одно зробити його адвокатом бренду

12.04.21 Happy HR 6 хв читання

Як правильно давати зворотний зв’язок кандидатам, щоби не нашкодити репутації компанії? Та як перетворити відмову в поштовх для розвитку пошукача? Публікуємо зі скороченнями уривок із книги кар’єрної консультантки та експертки ринку праці Тетяни Пашкіної «48 повчальних історій про HR».

Тетяна Пашкіна; Татьяна Пашкина
Тетяна Пашкіна

Багато кандидатів цілком обґрунтовано скаржаться на «мовчання рекрутерів». І якщо таке майже прийнятно на стадії відбору резюме, то на етапах співбесід, тестувань та інших не давати зворотний зв’язок кандидатам — собі дорожче.

І ось чому. У нинішні прозоро-інформаційні часи будь-яка інформація розходиться, як кола по воді. Зрозуміло, що негативну підхоплюють — читають і репостять — охочіше і частіше.

Якщо ви зворотний зв’язок не дали, кандидат ображається, причому цілком заслужено. Свою частину неписаної домовленості він виконав — резюме надіслав, на співбесіді був або пройшов телефонне інтерв’ю. Тепер ваша черга — або «закрити гештальт», або розповісти, що робити далі. Своїм мовчанням ви провокуєте його поділитися образою на сайтах з відгуками і в групах в соцмережах та месенджерах.

Проте рекрутери не поспішають відповідати кандидатам. Вважаю, це відбувається з простої й очевидної причини — відмова витратна за часом і емоціями.


Емоційна сторона відмови


Зрозуміло, що в багатьох випадках доводиться стикатися з образою кандидата, особливо, якщо це не перший етап співбесіди, обидві сторони неабияк «вклалися» в процес, а ось результат кандидата не тішить. Ще варіант — керівник довго розмірковував над фіналістами, рекрутер «тримала інтригу», а тепер кандидат розуміє, що його не беруть. А він вже відмовив іншому роботодавцю — і, як з’ясувалося, зовсім даремно.

Найгірше, якщо кандидат буквально «висне на вухах». Тобто або намагається довести рекрутеру, що відсутні якості або професійні навички добере буквально за ніч, або що рекрутер їх не розгледів і недооцінив. При цьому, перебуваючи в стані емоційного ажіотажу, на якомусь азарті й бажанні довести своє, найчастіше він просто не слухає і не чує співрозмовника. І, звичайно, вислуховувати все це не так вже й легко.

Іноді кандидат, не соромлячись, зливає негатив — образу, біль, роздратування, гнів. Наприклад, моїй колезі кандидат заявила: «Та який ви рекрутер, я на вашому місці краще б впоралася. За що вам гроші платять — ви ж просто заважаєте людям працевлаштуватися!». Після таких ескапад ейчари вважають за краще не надавати зворотний зв’язок — як би чого не вийшло.

Тому якщо розібратися в почуттях ейчара, в них буде багато образи. Образи на те, що на кандидата пішла сила-силенна часу, і найчастіше він сам винен у тому, що вибрали не його. Наприклад, був непунктуальним, понадіявся на «а може», недбало виконав тестове завдання або не виконав його зовсім.

Іноді буває прикро — доводиться відмовляти найкращому кандидату, тому що керівникові сподобався інший або взагалі взяли свого, а вся процедура відбору проводилася просто «для годиться».

Іноді буває розчарування — пішло багато часу і сил, а внутрішній замовник досі шукає «таке ж, але з перламутровими ґудзиками». Причому поняття не має, яке — таке?

Буває просто втома, коли вакансій багато, постійний цейтнот, керівники дзвонять, пишуть і приходять за новинами щопівгодини, а їх немає. І винен у відсутності кандидатів, звичайно, ейчар…

Тільки з таким настроєм повідомляти про відмову собі дорожче. Одного разу я виконувала свою обіцянку — відзвонювалась кандидатці з приводу її кандидатури… Вона уважно слухала, а потім сказала: «Я чую по голосу, що у вас був складний день…» «І не один», — хотілося додати мені.

І вона сказала несподівану фразу: «Ви могли мені написати або відправити смс, але я просила про телефонний дзвінок. Ваш дзвінок мені дуже допоміг, а ваше ставлення до мене я дуже ціную».

У тому стані лютневої втоми я змогла тільки подякувати їй і сказати, що ми залишаємося на зв’язку. Але цей випадок допоміг мені усвідомити одну важливу істину — не можна озвучувати відмову, якщо ти сам емоційно «порожній».

Тому надалі я повідомляла негативне рішення кандидату лише в стані душевного спокою і легкого співчуття. І була здивована тим, що кандидати, звісно, скаржилися на життя і несправедливість, але відмови приймали більш спокійно. І мені вдавалося надати їм більше конструктивної інформації щодо того, в чому пошукач міг би «прокачатися», щоб бути більш успішним.

Після кількох таких бесід я подумала, що іноді ми самі, знаходячись в стані роздраю, підсвідомо провокуємо співрозмовника на відповідний сплеск емоцій. І якщо зворотний зв’язок буде витриманий в більш спокійних тонах, таких негативних спогадів буде менше.


Як технологічно відмовляти кандидатам


Технологічно — не означає механічно. Це означає дотримуватися певної послідовності дій, що мінімізує негатив від того, що відбувається, і заощадить ваш емоційний ресурс. Технологія перевірена особисто мною, але може бути «доточена» під ваш стиль комунікації або специфіку підбору.

Отже, що ж ми робимо, щоб «і вовки були ситі, і вівці цілі»?

Переналаштуймо комунікацію з претендентами на позитивний лад. Наприклад: «Ми плануємо провести відбір на цю вакансію протягом двох тижнів. Якщо через 10 робочих днів я вам не передзвоню, найімовірніше, ми зупинилися на іншому кандидаті. Звісно, якщо вам буде цікава наша точна відповідь, зателефонуйте мені в понеділок (вказуєте дату) протягом дня, і я постараюся дати розгорнуту відповідь щодо нашого рішення».

У такому підході є кілька корисних нюансів:

  1. По-перше, не всі кандидати хочуть отримати зворотний зв’язок, і ви позбудетеся «зайвої роботи».
  2. По-друге, ви конкретизуєте ситуацію щодо термінів і дедлайнів і частково прибираєте невизначеність, яка може бентежити кандидатів.
  3. По-третє, відмова йде функцією «за замовчуванням», і таким чином ви мінімізуєте негатив.

Що цікаво, за такого підходу я отримувала не так вже й багато вхідних дзвінків, причому від досить релевантних та адекватних кандидатів. Деяких з них можна було включати до кадрового резерву. Тому іноді можна дати невеликий поштовх у зворотному зв’язку, щоб кандидат зміг підготуватися і вже більш успішно претендувати на заповітну посаду. Звичайно, є варіант, що зателефонують кандидати, «які-виснуть-на-вухах-рекрутера», але для них завжди знайдеться один із наступних «відмовних шаблонів».

1. «Ми зупинилися на кандидаті з більшим (релевантнішим) досвідом роботи»

Ця фраза відмінно підходить для відмови кваліфікованому фахівцю. Звичайно, потрібно мати більш детальну розшифровку — що саме в досвіді кандидата вас не влаштувало, але краще це робити під запит пошукача. Деяким вистачає однієї цієї фрази — їм легше прийняти відмову, якщо у боротьбі за посаду переміг найсильніший, тобто досвідченіший.

Звичайно, можна «номеру два» повідомити в телефонній розмові «між рядків», що йому можна підучити іноземні мови для поліпшення своїх позицій на ринку праці. Важливо розуміти, а іноді й донести до кандидата, що брак досвіду обчислюється не в календарних днях або роках, а в практичних навичках або, що іноді прикро, в умінні правильно відповісти на каверзні запитання інтерв’юерів або просто справити позитивне враження.

2. «У нас змінилося бачення цієї посади і вимоги до неї»

І так буває — ситуація в компанії або на ринку може кардинально змінитися буквально в один момент. Якщо ваша відповідь підкріплена зміненим текстом вакансії на корпоративному ресурсі компанії та сайтах з пошуку роботу — взагалі все однозначно. І необразливо для кандидата, хіба що через втрачений час.

Трапляється, що лінійний керівник, складаючи заявку, написав спочатку термінове, а потім важливе. Або вирішив переробити заявку після прочитання першої партії резюме або після перегляду перших кандидатів. Зрозуміло, що рекрутеру доведеться вести відбір кандидатів по другому колу і комунікувати з ними саме в такому ключі.

Важливо, щоб у шефа не було семи п’ятниць на тижні, інакше підбір можна вести вічно.

3. Стандартний лист-відповідь

Дуже виручають електронні повідомлення кандидатам, які не пройшли відбір. Є базовий варіант: вітання, подяка за приділений час і лояльність до вакансій компанії. Далі повідомляємо, що вакансія закрита і, за бажанням, додаємо кілька теплих слів з побажанням успіху. Деякі роботодавці в лист додають фразу, що резюме залишається в базі й може бути розглянуте повторно на інші посади.

Але в разі, якщо кандидат був на співбесіді або проходив тестовий відбір, стандартний безликий лист — ознака поганого тону, щось в стилі «ваш дзвінок дуже важливий для нас, залишайтеся, будь ласка, на лінії…». Краще додати пару фраз індивідуального зворотного зв’язку — чого саме не вистачило, що краще підтягти або яку навичку освоїти.

4. В особливих випадках — дзвінок

Слід пам’ятати, що іноді краще дзвонити, ніж писати. Порада ця походить з народної мудрості: «Слова летючі, письмена живучі». Бувають в нашій діяльності варіанти, коли відмовляти не можна або можна, але обережно — наприклад, якщо кандидат належить до пільгової категорії або за квотою, у вас відбувся офіційний конкурс на цю вакансію або такого працівника призначає вищий орган… Розмову в теку не підшиєш і в суд не покличеш.

5. Відмова з аргументами

Прекрасно, якщо у вас для вакантної посади є профіль посади, а процедура підбору пройшла за всіма стандартами. І у підсумку ви маєте не просто переконання в невідповідності кандидата, але й пул об’єктивних аргументів і фактів, які наочно переконують в його недостатній кваліфікації. У будь-якому випадку, краще підстрахуватися і скласти лист максимально нейтральним, а причини відмови сформулювати чітко, логічно і ввічливо.


Як перетворити «відмовника» в «адвоката бренду»


Особисто я вважаю вершиною рекрутерської майстерності так відмовити кандидату, щоб не тільки не викликати у нього образи й іншого негативу, але і залишитися з ним в хороших відносинах. Іноді такі пошукачі навіть стають «адвокатами» вашого бренду роботодавця, рекомендуючи вам релевантних кандидатів з-поміж своїх колег і знайомих.

Тому для мене правильна комунікація з кандидатом означає розуміння ним того, що поки що для нього в компанії немає гідного місця, і це абсолютно не привід ворогувати. Ви визнаєте його цінність як фахівця, просто «на зараз» у вас немає для нього відповідної посади. А ця комунікація стане для нього досвідом або безплатною кар’єрною консультацією, яка дозволить йому підтягти потрібні ринку праці навички та отримати цікавішу роботу. І більш високооплачувану.

Ще один важливий нюанс. Будь-яка компанія — це живий організм. Тому вона не застигає на століття, а змінюється: структура, бізнес-процеси й вимоги до посад. А ринок праці, на жаль, не надто багатий на професіоналів. Тому ймовірно, вам доведеться знову звертатися до кандидатів-відмовників і навіть пропонувати їм роботу. І, якщо ви першого разу все зробили правильно, кандидат, звичайно, відновить комунікацію з вами.

Висновок — робота з відмовами зовсім не страшна. Особливо якщо перетворити проблему з невідповідними кандидатами в задачу, знизивши її емоційну складову. Звичайно, працювати зовсім без серця в підборі не можна, але й витрачати даремно емоційний ресурс теж не потрібно.

Більше порад та історій на тему роботи HR-ів та рекрутерів, особливостей пошуку кандидатів та складання вакансій шукайте в книзі Тетяни Пашкіної «48 повчальних історій про HR» (видана російською мовою).

photo 2021 04 11 22 31 21.jpg
48 поучительных историй про HR
— Татьяна Пашкина

Читайте також

Що варто знати про роботу IT-рекрутера: табу на брехню та чому найм «на продукт» — це гра в довгу

Як шукати кандидатів через соцмережі: важливі правила

Голгофа, твітер і лего: 7 типів вакансій та хто на них відгукується

Розсилка для компаній-роботодавців від CEO Happy Monday

Розсилка з головними новинами ринку найму та бренду роботодавця, а також оглядом головних оновлень платформи для роботодавців.

Більше
Більше Більше для компаній
Пошукачу
Для компаній
Увійти
Є ідея!
0
Ми любимо ваші думки, будь ласка, прокоментуйте.x

Дякуємо!

Тепер редактори знають.