Дівчат часто змалечку навчають бути чемними, слухняними, прагнути подобатись іншим, бо саме від цього буцімто залежатимуть їхні щастя й успіх. Президентка консалтингової компанії Corporate Coaching International Лоїс Френкел понад 20 років пропрацювала коучинею і чула сотні історій жінок, яким «синдром чемної дівчинки» заважав у побудові кар’єри. На основі цих історій народилась книга «Чемні дівчата не сидять у просторих кабінетах», що містить 133 типові помилки, яких жінки припускаються на роботі, та поради, як їх уникнути. 12 з цих помилок законспектували у статті.
12 помилок жінок на роботі
1. Виконувати чужу роботу
Часто в роботі жінки послуговуються принципом: «Крім мене це ніхто не зробить» і беруть на себе відповідальність не тільки за свої завдання, а й за чужі. В підсумку жінки виконують чорнову роботу, а чоловіки будуть кар’єри. А для того, щоб досягти кар’єрних вершин, треба одночасно бути й трудівником, і кар’єристом у рівних пропорціях.
Як уникнути помилки?
- Не зголошуйтесь виконувати малозначущі завдання, які не приведуть до вашої цілі.
- Відмовляйтесь, коли вам делегують неналежні обов’язки.
- Боріться з почуттям провини, коли відмовляєте людям. Ви не мусите почуватися винними через те, що дбаєте про власні потреби.
2. Тримати язик за зубами
Жінки схильні не говорити речей, які казати абсолютно доцільно, аби не здатись занадто напористими. І поки жінки сумніваються, чи варто озвучити ту чи іншу пропозицію, це робить хтось із колег-чоловіків і отримує за це похвалу. Мати власну думку й відстоювати свої переконання — нормально, не бійтесь цього робити.
Як уникнути помилки?
- Сперечайтесь без суперечок. Говоріть спокійно та підкріплюйте свою думку аргументами.
- Щоб не здатись занадто категоричною чи агресивною, показуйте, що ви цікавитесь альтернативними поглядами на ситуацію.
- Частіше висловлюйте свою думку на нарадах чи просто в робочих діалогах з колегами. Зробіть це своєю звичкою.
3. Прагнути подобатись людям
У багатьох жінках живе маленька дівчинка, яка прагне всім подобатись, і в цьому немає нічого поганого, доки потреби маленької дівчинки не затьмарюють раціональну дорослу жінку. Якщо ви занадто перейматиметесь тим, щоб сподобатись людям, ви, швидше за все, проґавите нагоду завоювати повагу. Потрібно тримати баланс, бо найуспішніші люди отримують і симпатію, і повагу.
Як уникнути помилки?
- Поміркуйте, на чому ґрунтується ваше бажання подобатись усім. Якщо ви знайдете причину, матимете більше шансів побороти це бажання.
- Не ведіться на маніпулятивні образи, за допомогою яких вас намагаються змусити робити те, чого хочуть інші.
- Розрізняйте транзакційні (з людьми, з якими ви перетинаєтесь раз в житті або на короткий період роботи) й особисті (тривалі) стосунки і поводьтеся відповідно до ситуацій.
4. Намагатися бути «своєю» серед чоловіків
Коли жінка працює в колективі, де переважають чоловіки, й часто буває єдиною жінкою на нарадах чи корпоративних заходах, вона мимоволі намагається бути «своєю»: лається, розповідає непристойні жарти, засиджується з колегами в барах. Така стратегія поведінки є хибною, однак це не означає, що потрібно впадати в іншу крайність й поводитись як принцеса та добиватись прихильності колег-чоловіків «жіночими штучками». Єдиний правильний варіант поведінки — бути собою та демонструвати професійність.
Як уникнути помилки?
- Не плутайте чоловіків на роботі з братом, батьком чи вашим партнером і не проєктуйте ту саму модель поведінки на різні типи стосунків.
- Сприймайте все простіше, не акцентуйте особливої уваги на тому, що ви єдина жінка в колективі.
- Вражайте професійністю, і згодом питань про вашу стать не виникатиме.
5. Слухняно виконувати інструкції
Отримавши завдання, деякі жінки одразу кидаються виконувати його, вважаючи, що будь-які запитання чи коментарі вказують на їхню непрофесійність. Насправді все навпаки — найбільш цінні співробітники ті, які ставлять багато запитань, розкриваючи суть завдання, яке в процесі може трансформуватись або взагалі стати нерелевантним. Такі працівники економлять компанії час, гроші та трудові ресурси.
Як уникнути помилки?
- Перш ніж братися за складні й ресурсозатратні завдання, влаштовуйте з колегами мозковий штурм.
- Замість зосереджуватись на деталях завдання, поміркуйте, як можна оптимізувати його виконання, і зверніться з цими ідеями до людини, яка вам його поставила.
- Щоб побороти в собі бажання панічно хапатись за кожне завдання, навчіться керувати власними стресом і тривожністю.
6. Бути перфекціоністкою
Жінки часто прагнуть довести будь-яку роботу до ідеалу, витрачаючи на це нераціонально багато часу. Чоловіки ж зазвичай розуміють, що ефективніше повернутись і виправити помилку, якщо знайдеться, ніж перевіряти проєкт сотні разів.
Як уникнути помилки?
- Контролюйте кількість витраченого часу на виконання кожного завдання й ставте собі обмеження.
- Звертайтеся по фідбек — завдяки свіжому погляду колеги ви зможете швидше виявити помилки чи недопрацювання або зрозуміти, що отримали кращий результат, ніж вам здається, і можна вже зупинитись.
- Націлюйтесь на 80% ідеалу. Більшість людей не помітить різниці між 80 і 100 відсотками, а ви заощадите час і сили.
7. Чекати, поки тебе помітять
Жінок часто не помічають не тому, що вони працюють гірше за чоловіків, а через надмірну скромність і переконання, що рано чи пізно хтось помітить їхні старання і без додаткової самореклами. Але успіху досягають ті, хто знає свої сильні сторони та вміє продавати їх.
Як уникнути помилки?
- Пропонуйте свою кандидатуру, якщо прагнете здобути якусь посаду чи доручення.
- Не бійтесь демонструвати власні досягнення.
- Присвячуйте час навчанню, фідбеку або коучингу. Беріться за нові задачі й розвивайте особистий бренд.
8. Не звертатися по фідбек або ігнорувати його
Фідбек — наче ліки: вживати не хочеться, але всі розуміють, що від них стане краще. Не варто сприймати фідбек як чиюсь особисту думку, на яку не слід зважати, бо ви знаєте себе краще. Те, якими вас бачать інші, має колосальний вплив на вашу кар’єру та успішність загалом.
Як уникнути помилки?
- Попросіть відділ кадрів провести опитування серед персоналу методом «360 градусів». Якщо це неможливо, розпитуйте самі колег про те, як їм працюється з вами і які сильні й слабкі сторони вони бачать у вашій роботі.
- Коли отримуєте негативний фідбек, не кидайтеся захищатись, а розпитайте людину, з яких саме ситуацій вона зробила такі висновки. Так ви зможете оцінити, наскільки ці зауваження об’єктивні.
- Аналізуйте фідбек і корегуйте свою поведінку й діяльність відповідно до нього.
9. Робити довгий вступ
Буває так, що перш ніж перейти до суті справи, жінки відчувають потребу виправдатись, чому взагалі вирішили підняти ту чи іншу тему. Так з’являться довгий вступ, слухаючи який людина вже негативно налаштовується на діалог, бо ви витрачаєте її час. Не бійтесь бути прямолінійною, економте власний та чужий час і навчіться говорити коротко й по суті.
Як уникнути помилки?
- Впорядкуйте думки, перш ніж заговорити. Тримайте фокус на головній ідеї повідомлення.
- Якщо треба донести якусь важливу думку, пропишіть текст, а потім потренуйтесь говорити коротко й впевнено.
- Використовуйте стверджувальні речення та уникайте образності.
10. Нарікати замість розв’язувати завдання
Ця помилка повертає нас до пункту №2 — тримати язик за зубами. Часто жінки прагнуть звернути увагу колег на проблемне питання, але бояться проявити ініціативу й запропонувати рішення. Але ніхто не любить скиглійок, навіть якщо їхні занепокоєння виправдані.
Як уникнути помилки?
- Перш ніж поскаржитись на якусь проблему, подумайте, яке її вирішення ви могли б запропонувати.
- Якщо ви не можете вигадати жодного варіанту розв’язання проблеми, залучіть колег до «мозкового штурму» для пошуку рішення.
- Не ставайте речницею чужих нарікань. Навіть якщо колеги діляться з вами труднощами, які виникають в їхній роботі — це не означає, що ви повинні доносити цю інформацію до керівництва.
11. Виявляти надмірну емоційність
Це один із побічних ефектів «синдрому чемної дівчинки», яка довго терпить і тримає все в собі, а потім «вибухає» і демонструє забагато емоцій там, де вони недоречні. Через такі ситуації люди можуть вирішити, що жінка емоційно нестабільна й уникати контактів з нею.
Як уникнути помилки?
- Частіше говоріть те, що думаєте. Не накопичуйте невисловлені претензії аж до моменту, коли вони виллються в істерику.
- Якщо вам сказали щось неприємне — не реагуйте одразу. Візьміть паузу та поверніться до діалогу, коли емоції вщухнуть.
- Готуйтеся до складних розмов. Маючи під рукою аргументи, ви зможете втриматись від надмірного прояву емоцій.
12. Виявляти покірність долі
Жінки значно частіше за чоловіків не протестують, коли їхні права утискають. Більшість жінок виправдовують несправедливе рішення і переконують себе, що саме на це й заслуговують. Вчіться знати собі ціну й не погоджуватись на компроміси, які менш вигідні вам, ніж іншій стороні.
Як уникнути помилки?
- Боріться за те, на що заслуговуєте. Не погоджуйтесь на гірший варіант, якщо йдеться про важливі для вас речі.
- Коли скаржитесь на несправедливість, пропонуйте рішення, яке вас влаштує.
- Коли опонент стверджує, що вже нічого змінити не можна, послуговуйтесь методом «заїло платівку» і стійте на своєму.
Більше помилок та коучингових підказок шукайте в книзі Лоїс Френкел «Чемні дівчата не сидять у просторих кабінетах».
Потрібна робота?
Тоді реєструйтеся на нашому сайті, вказуйте свої кар’єрні побажання, і наш розумний алгоритм підбере для вас найкращі варіанти.
ВакансіїЧитайте також
7 вправ для розвитку емоційного інтелекту
«Та кому я потрібна?»: 5 страхів при поверненні з декретної відпустки
Книга-поштовх для жінок: 100 надихаючих історій про успіх і віру в себе