Люди часто приписують відомій та успішній особистості всі заслуги. Насправді ж побудова впізнаваного особистого бренду і, що важливо, прибуткової бізнес-системи навколо нього — це здебільшого командний здобуток. Яку роль у просуванні публічної людини відіграє продюсер особистості, чим займається цей фахівець та як ним стати, розповідає експертка з розвитку брендів Олександра Фідкевич.
Протягом шести років Олександра була директоркою проєкту «Євген Клопотенко». Зараз вона консультує підприємців щодо бізнес-процесів, продюсує публічних осіб та займається репутаційним менеджментом, а також є авторкою книжки «Як начинити гадюку салом. Рецепт створення бізнесу на творчості».
Мій власний шлях від директорки до продюсерки
Спочатку на посаді директорки проєктів Євгена Клопотенка мій фокус уваги був зосереджений на операційному функціоналі. Тобто я організовувала, налагоджувала та відповідала за всі процеси у компанії: від адміністративних до фінансових справ.
Що далі, то цікавіше мені було братися за нові завдання в різних напрямах бізнесу. З часом у мене почала з’являтися експертиза в нових сферах, зокрема суміжних. Остаточно я усвідомила, що займаюся продюсуванням Євгена, коли зуміла об’єднати всі напрями роботи та суміжні проєкти у велику бізнес-систему.
Це й відрізняє директора від продюсера: продюсер не обмежується операційною роботою, а на стратегічному рівні підсилює різні складові бізнесу. До прикладу, допомагає на певному етапі покращити продукт, пропонує нові механіки роботи з цільовою аудиторією чи шукає партнерів для стратегічних цілей. Кожне правильне рішення продюсера неодмінно конвертується у збільшення прибутків.
Хто такий продюсер особистостей?
Почнімо з визначення. Продюсер особистостей — це спеціаліст, який будує навколо публічної особи систему, що допомагає розкрити її експертність чи творчий талант. Зокрема, через створення сильних продуктів, грамотне просування та конвертацію цих дій у прибуток. У такий спосіб в особистості, яку продюсують, формується особистий бренд, підвищується впізнаваність і рівень впливу, а також збільшується дохід.
Продюсування неможливе без синергії між продюсером і публічною особистістю. Для мене, наприклад, важливо працювати з ціннісно сформованою людиною, якій цікаво ділитися знаннями та навичками зі світом, яка прагне розвиватися і змінювати щось на краще у своїй галузі.
Не всі публічні люди співпрацюють з продюсерами. Однак ті, хто розвивають свій бренд за підтримки такого спеціаліста, ефективніше розкривають власний потенціал і швидше масштабують бізнес-проєкти. Адже продюсер допомагає «віддзеркалити» сильні сторони людини й може подивитися на її діяльність більш об’єктивно.
Функціонал і компетенції продюсера особистостей
Як і будь-яка людина у стратегічній ролі, продюсер має бачити глобальну структуру діяльності й розуміти актуальні потреби ринку. Він визначає бачення бренду та запускає всі потрібні процеси для функціонування нового бізнесу.
- Продюсер створює бізнес-модель діяльності медійної особи, тобто формує таку систему роботи, яка приносила б прибуток. На щастя, є випробувані часом інструменти стратегічного управління. Взяти хоча б бізнес-модель Canvas — за її допомогою можна «розкласти» майбутню діяльність на зрозумілі й вимірювані бізнес-складові.
- Продюсер займається постановкою та виконанням стратегічних цілей. Щоб досягти результатів, потрібно зрозуміти вектор руху бізнесу, пріоритетність реалізації завдань і окреслити ключові показники ефективності.
- Продюсер разом із публічною особистістю формує «дерево» продукту. З огляду на запити суспільства й бізнес-тренди, він створює нові затребувані для ринку послуги. А також об’єднує їх в одну систему, де кожна зі складових підсилює єдину бізнес-модель.
- Продюсер визначає організаційну структуру бізнесу. Тобто наймає та формує команду, яка займатиметься розвитком бренду публічної людини та буде безпосередньо залучена до формування продукту.
- Продюсер веде фінансовий та управлінський облік. У корпораціях у деяких управлінців є приписка budget holder, і в професійній парі продюсер — саме та людина, яка «тримає гроші». Суть цієї ролі зводиться до того, щоб складати фінансовий план, продумано управляти фінансовими потоками й отримувати великі прибутки.
Плюси та мінуси професії
Плюси
- Робота в динамічній сфері. Сталість у цій професії стосується лише необхідності покращувати продукт, комунікації та прибуток.
- Дотичність до створення нової бізнес-системи та реалізації численних різноманітних проєктів. Під «численними» я маю на увазі десятки, а часом і сотні дуже різних ініціатив, колаборацій і взаємодій.
- Розмір винагороди визначається тим, наскільки прибуткову бізнес-модель побудував продюсер. Лімітів чи жорстких рамок тут немає.
- Відсутність обмежень у роботі. Продюсер може постійно розширювати своє поле діяльності та зони впливу.
- Можливість проявити себе та стати впливовим без епатажу чи хайпу, а завдяки щоденній роботі, нетворкінгу й саморозвитку 24/7.
Мінуси
- Важко, але можливо дотримуватися асертивної моделі поведінки. Тобто не порушувати кордони публічної особи та водночас не давати порушувати свої.
- Треба постійно продукувати енергію, щоб створена система працювала та приносила потрібний результат. Буквально щопонеділка ставити і собі, і команді питання: «А що далі?» — і не втомлюватися запускати нові й нові процеси.
- Бракує часу на співпрацю з усіма, з ким хотілося б. В Україні дуже багато класних проєктів й публічних особистостей, з якими є амбіції попрацювати. І, на жаль, доводиться розставляти пріоритети.
- Найімовірніше, вас будуть вважати поганим поліцейським. Десь не погодилися на співпрацю, бо не вписується у стратегію. Десь під час перемовин наполягаєте на своєму баченні й не відступаєте. Продюсерство — це орієнтована на цілі професія, де часом треба приймати непопулярні рішення.
Міжнародний та український досвід продюсування
У США та Європі відкритіше й частіше говорять про професію продюсерів публічних осіб. Здобувати потрібні навички можна і в середній школі, і в університетах. Наприклад, прокачувати скіли з природи творчості, основ мистецтва, створення продуктів, ефективної самопрезентації. Також на Заході заведено обмінюватися досвідом, контактами, можливостями. Такі історії успіхів породжують попит на продюсерів, а отже, роблять цю сферу діяльності більш видимою та динамічною.
В Україні система продюсування людей поки недостатньо розкрита. Продюсери в різних сферах — освіті, бізнесі, диджиталі — залишаються здебільшого в тіні та поза суспільною увагою. Втім, я переконана, що ця професія має колосальний потенціал. Продюсер вибудовує з нуля систему функціонування публічної людини, монетизує її діяльність, генерує більше можливостей для її реалізації. Що помітнішою буде роль продюсера на українському ринку, то більше буде створено якісних продуктів, представлено нових цікавих сенсів і реалізовано суспільно корисних проєктів. Адже всі ці здобутки обговорюватимуться, порівнюватимуться і, зрештою, стануть стимулом для розвитку інших фахівців.
Хто може стати продюсером особистості?
Продюсер — це людина, яка має певний досвід в управлінні проєктами і яка працювала у різних сферах. За своєю природою продюсер ініціативний, дисциплінований, готовий до викликів і спраглий до розкриття нових граней власних можливостей. Його не потрібно мотивувати чи заохочувати: він сам пропонує рішення, бо розуміється на побудові систем і бачить перспективи розвитку.
У продюсерство більш-менш легко перейти операційному директору, директору з маркетингу, комунікаційнику чи бренд-менеджеру. Ця професія підійде фахівцям, яким стало затісно в одній сфері: вони аси у своїй діяльності, вже дослідили суміжні професії та хочуть якісного стрімкого зростання. Крім того, мають прагнення впливати на фінансовий результат, формувати продукти й генерувати нові сенси.
Якщо людина без релевантного досвіду також мріє стати продюсером і цей поклик постійно проявляється, можна спробувати діяти інтуїтивно. Наприклад, знайти медійну особистість, якій потрібна допомога в побудові бізнес-процесів, домовитися про певний обсяг роботи й зростати, вдосконалюючись упродовж спільної діяльності.
Як навчатися й дізнаватися більше про продюсування?
Для мене ключ в опануванні цієї професії — у спілкуванні з колегами по цеху та спеціалістами, дотичними до формування бізнес-процесів, диджиталу й комунікацій. Потрібно знайомитися, обмінюватися думками й ділитися робочими гіпотезами. А ще — розбирати на молекули всі можливі кейси, щоб знайти відповіді на питання: яку потребу закриває продукт, які інструменти зробили промоцію успішною, який прибуток вдалося отримати (можна підрахувати, наприклад, кількість проданих продуктів і визначити орієнтовний дохід).
Продюсування завжди буде динамічною професією, де робочі алгоритми швидко втрачають актуальність та потребують постійного «перепрошивання». Активний нетворкінг, підписки на інших продюсерів особистостей, аналіз їхнього способу мислення можуть дати спеціалісту більше інсайтів, ніж бізнес-книги, написані 3-5 років назад.
Мій must have для розуміння основ професії
- Книжка «Репутаційний антистрес. Інструктор для власників і топ-менеджерів бізнесу», Сергій Біденко, Ірина Золотаревич.
Книжка стане антистресовим помічником для власників, керівників і спеціалістів українських компаній, які розуміють важливість створення й розбудови ділової та персональної репутації.
- Книжка «Мистецтво під ключ. Менеджмент і маркетинг культури», Катя Тейлор.
Книжка розповідає про те, як управляти культурними проєктами в Україні та займатися підприємництвом у сфері культури.
Читати також: 5 книг, які допоможуть прокачати персональний бренд
- Художній фільм «Елвіс», режисер Баз Лурман.
Це історія життя та творчого шляху короля рок-н-ролу Елвіса Преслі, яка показується крізь призму непростих взаємин з його одіозним менеджером і продюсером Томом Паркером.
- Художній фільм «Ейр», режисер Бен Аффлек.
Історія про легендарне партнерство між тоді ще спортсменом-початківцем Майклом Джорданом і нещодавно створеним баскетбольним підрозділом компанії Nike. Разом вони створили бренд Air Jordan, який зробив революцію у спорті та сучасній культурі.
Крута робота вже чекає!
Знайдіть вакансію до душі — у нас є з чого обрати 😉
ВакансіїЧитайте також
Як будувати та просувати особистий бренд в соцмережах
7 причин, чому ваш особистий бренд не працює
Хто такий креативний продюсер і чим займається у рекламній індустрії