Всі статті Новини Пошук роботи Увійти в ІТ Кар'єра Історії Розвиток Happy HR Спецпроєкти

Я змінила професію і майже з нуля стартувала в перфоманс-маркетингу. Мої поради світчерам

15.11.23 Історії Кар'єра 7 хв читання

Привіт, я Любов Кашнікова, Senior User Acquisition Manager в компанії appflame. Шість років тому я рішуче змінила свою кар’єру та практично з нуля опанувала професію Performance-маркетолога. Я розповім про свій шлях, особливості роботи в перфоманс-маркетингу та дам поради, як успішно світчнутися в цю сферу.

Вам точно варто читати далі, якщо ви 1) в пошуках перспективної сфери для світчингу; 2) сумніваєтесь, що можна змінити професію в дорослому віці. Я розкажу, як максимально швидко перейти у Performance-маркетинг і знайти роботу, а також зруйную кілька популярних міфів про світчинг.


До світчингу я працювала з… Ви, мабуть, не знаєте, що це


Перш ніж перейти в перфоманс-маркетинг, я 5,5 років займалася нетканими покривними матеріалами. Найімовірніше, багато з вас навіть не знають, що це таке 🙂 Покривні матеріали використовуються для захисту рослин від несприятливих погодних умов. Спочатку я була помічницею директора торгового дому нетканих матеріалів, згодом мене підвищили до менеджерки з продажу, але я паралельно продовжувала допомагати директору з усім. 

У списку моїх робочих завдань були й такі, що пов’язані з маркетингом: замовлення рекламних матеріалів, оформлення стендів для виставок, допомога з запуском рекламної кампанії тощо. Вже тоді мене ці завдання дуже цікавили. Я з захопленням підбирала ключові слова, за якими нас будуть знаходити клієнти, та допомагала зі створенням рекламних оголошень для залучення потрібних покупців. 


Як я наважилася світчнутися та чому в Performance-маркетинг

Із часом я почала відчувати, що роблю щось не те: усе монотонно, немає розвитку, немає нових викликів. Так прийшли думки про зміни. Я вміла продавати, але не вважала це професією — радше просто корисною навичкою. Я зрозуміла, що прагну чогось більш спеціалізованого, і почала шукати можливості для подальшого розвитку.

Зупинилася на двох варіантах — QA (тестування) та Performance-маркетинг. QA — бо було цікаво знаходити помилки й покращувати продукт до ідеалу. Performance-маркетинг — бо можна отримати й виміряти результат, на який ти маєш безпосередній вплив. А ще моя подруга працювала у цій сфері, вважала, що за нею майбутнє, і дуже наполегливо підштовхувала мене до цього рішення. 

Щоб зробити остаточний вибір, я вирішила прочитати книжки з обох напрямів. З тестування це було щось на кшталт посібника для чайників. Прочитала його на одному диханні, але коли взялася за другу, більш технічну книжку, зрозуміла, що це не дуже моє. З Performance-маркетингу прочитала «Вичерпний посібник з Google Adwords» Бреда Гедса. Це дало мені розуміння, як і що працює, і я продовжила знайомство зі сферою. Пройшла кілька онлайн-курсів, вивчила теорію з довідника Google Ads і почала шукати роботу. 


На першій роботі я виросла з джуна до мідла за пів року


Пошук роботи тривав кілька місяців. Це був 2017 рік, ситуація на ринку праці була доволі конкурентна: маркетинг ставав усе популярніше, і джунів, що хотіли потрапити в цю сферу, ставало все більше. До того ж їм було приблизно по 20 років, а не під 30, як мені. Тоді ще було популярним зазначати у вакансіях бажаний вік кандидата. Як зараз пам’ятаю те «до 25 років». Було неприємно почувати себе не дуже молодою, коли тобі всього 28. Мене тоді дуже бентежило питання віку для нової сфери та чи не запізно так кардинально змінювати щось у житті.

Але, зрештою, після трьох місяців завзятого навчання та численних співбесід я знайшла роботу в маркетинговій агенції і за пів року виросла з Junior- до Middle-спеціаліста та вже сама навчала новеньких.

Одним із перших моїх вдалих кейсів стало покращення конверсії від планової удвічі лише завдяки правильній структурі рекламної кампанії. Коли отримуєш перші результати, це починає мотивувати тебе працювати ще краще. Але в агенції багато залежить від замовника: якщо він впроваджує твої рекомендації —  результат вражає. Але, на жаль, так відбувається не завжди.

Зараз я працюю в продуктовій IT-компанії, і це зовсім інша історія. Я можу впливати на багато речей у продукті, тому результат, який я отримую, залежить від мене, і це мені подобається. Звісно, завжди є другорядні фактори, але у співпраці з іншими командами завжди є можливість вплинути на продукт. Пам’ятаю, як на нинішній роботі я почала отримувати свої перші перемоги: я була на такому підйомі, що хотілося гори звернути! Кожен ранок починався з перевірки рекламного кабінету, а не соцмереж, і це було набагато цікавіше. 

Звісно, як і в будь-якій професії, трапляються й фейли: можна забути вимкнути кампанію вчасно, перекрутити бюджет, переоцінити свої можливості. Але не треба боятися помилок, треба робити з них висновки та вчитися більше не повторювати. І головне — не засмучуватися, коли трапляється щось неприємне.

Ще одна моя стаття: Я встигаю все, ще й маю час на себе. Який підхід змінив мій робочий день?


Що таке Performance-маркетинг: короткий огляд професії


Розповім детальніше, що ж таке перфоманс-маркетинг. Performance-маркетинг — це напрям у маркетингу, за допомогою якого маркетологи залучають людей користуватися їхніми продуктами та підштовхують робити конкретні дії. Цілі Performance-маркетингу — це досягнення конкретних бізнес-результатів.

Обов’язки перфоманс-маркетолога будуть відрізнятися в кожній компанії. Але його головні завдання — це запуск та оптимізація рекламних кампаній в одному чи декількох Performance-нетворках (Google, Meta, Apple Search Ads, TikTok, Snapchat тощо). Також є багато додаткових завдань, як-от робота з креативами, дизайном лендингів, автоматизацією, аналітикою тощо.


Переваги та недоліки роботи

Найбільшою перевагою для мене є те, що результат завжди можна виміряти й оцінити. І зробити це швидко. Тобто ти напряму можеш на нього впливати та покращувати. Часто є додаткові чинники, але здебільшого результат залежить від тебе. Ти пропрацьовуєш кожен елемент рекламної кампанії, щоб вона максимально задовольнила потреби користувачів. І що краще це зробиш — то більше буде зацікавлених покупців.

Недоліком у якомусь сенсі може бути необхідність кропіткої та монотонної роботи над пошуком ключових слів, написанням оголошень, налаштуванням кампанії. Але сьогодні є багато інструментів автоматизації, які полегшують життя маркетолога, тож цей недолік зводиться майже до нуля.


Що має вміти перфоманс-маркетолог?

Для цієї професії важливі такі софт скіли:

  • вміння працювати в команді;
  • посидючість (якщо у вас для цього забагато енергії, класною порадою буде, наприклад, ходити на спорт);
  • навички усної та письмової комунікації;
  • вміння вести переговори та домовлятися — маст хев у спілкуванні з партнерами (класна книжка з цієї теми — «Домовлятися завжди. Як досягати максимуму в будь-яких переговорах» Ґевіна Кеннеді);
  • бажання навчатися. Без цього маркетологом не стати, бо завжди треба бути в курсі всіх новин і трендів та знати сучасні методи оптимізації, стратегії, підходи тощо.

Із хард скілів, окрім профільного навчання запуску рекламних кампаній, дуже знадобиться вміння працювати з цифрами та великими обсягами даних, вміння аналізувати й робити висновки. Ще одним важливим моментом для успішної кар’єри є знання іноземної мови. Усі сучасні навчальні матеріали публікуються насамперед англійською, усі партнери digital-нетворків зазвичай спілкуються англійською, а влаштуватися в англомовну компанію завжди матеріально цікавіше. 


Зарплата Performance-маркетолога

Вилка заробітної плати Performance-маркетологів в IT-компаніях варіюється від $500 до $4 тисяч на місяць. Junior-спеціалісти отримують приблизно від $500 до $1 тисячі на місяць, тоді як Middle і Senior-фахівці можуть заробляти від $2 до $4 тисяч. DOU час від часу оновлює дослідження заробітної плати, тому стежити за динамікою можна тут.

В агенціях, з мого досвіду, зарплата Performance-маркетологів буде радше від $300 до $500 для Junior-спеціалістів, для Middle/Senior — від $500 до $1 тисячі. На керівних посадах перфоманс-маркетолог може заробляти до $3 тисяч. 

Врахуйте, що часто під час зміни професії треба бути готовим отримувати меншу зарплату, ніж на попередньому місці роботи. Я це усвідомлювала і пам’ятаю, що першою моєю зарплатою у 2017 році на посаді джуна було близько $250. Так, це нереально мало. Але якщо знаєш, що йдеш насамперед за досвідом, знаннями та новою професією, то швидко виростеш та зможеш заробляти більше вже зовсім скоро.


Як перейти в Performance-маркетинг


Найлегше світчнутися в перфоманс із професій, які десь поряд із роботою з рекламою: SЕО, Project чи Account-менеджери, менеджери з продажу тощо. А загалом вважаю, що для такого світчингу немає перешкод. Це в хірурга менеджеру з продажу важко свічнутися, а в маркетолога — трохи бажання та наполегливості, і нова професія у ваших руках.

Отже, що необхідно, щоб максимально швидко перейти в перфоманс-маркетинг? 

По-перше — мотивація та натхнення, щоб не кинути цю ідею, якщо все піде трохи не за планом.

По-друге — ретельне вивчення теорії за допомогою різноманітної літератури, книжок і бажано хоча б одного курсу. На сьогодні є багато курсів Performance-маркетингу, наприклад у Projector Institute. А ще YouTube заполонили десятки хороших навчальних відео з налаштування рекламних кабінетів, навіть новачок зможе з цим розібратися. Проте, щоб налаштувати їх якісно, усе ж краще інвестувати у своє навчання трохи більше часу. Зі свого досвіду скажу, що декількох місяців навчання вистачить, щоб піти на джуна. Звісно, якщо будете навчатися завзято.

Ще рекомендую перед тим, як подаватися на вакансії, поспілкуватися з людьми, що працюють у сфері, та запитати відгуки про компанії на ринку. Досвідчені спеціалісти зазвичай знають, куди варто йти, а де тільки даремно витратиш час. Є багато онлайн-спільнот із сотнями професіоналів, у яких завжди можна запитати пораду, наприклад User Acquisition UA Community, Маркетинг UA.

Також раджу спочатку працювати офлайн в офісі: так буде набагато простіше обмінюватися досвідом із колегами, заводити нові знайомства та розв’язувати проблеми, які виникають на шляху. І тут ми переходимо до найважливішого етапу світчингу — потрапити в хорошу компанію з сильною командою. 


Де та як шукати роботу новачкам у професії

Ще один вибір, що стоїть між джуном і першою роботою, — це маркетингова агенція чи продуктова компанія. 

  • Маркетингові агенції. Тут ви швидко навчитеся працювати з різними нетворками, типами кампаній та, можливо, з різними локаціями цільової аудиторії. Плюси — одразу значний досвід і, якщо пощастить із тимлідом, швидке зростання під керівництвом досвідченого спеціаліста. Мінуси — невисока заробітна плата й конвеєрний тип праці. Не завжди можеш заглибитись в один проєкт і зробити його дійсно якісно: не тому, що не хочеш, а тому, що від тебе очікуватимуть ще 50 таких проєктів.
  • IT-компанії. Тут у вас буде можливість глибоко зануритися в маркетингові процеси. Ймовірно, у вас буде один проєкт, з якого ви будете робити цукерку, один чи декілька нетворків і типів кампаній. Вважаю це плюсами. Щодо мінусів: декому буває нудно працювати над одним проєктом. А ще не завжди є людина, яка зможе навчити, лише колеги, що можуть поділитися досвідом. Зате зазвичай, в ІТ-компаніях краща заробітна плата.

Є ще й третій варіант — бізнес, який потребує маркетолога, але то не найкращий варіант для джуна, бо там, найімовірніше, не буде людини, яка зможе добре навчити.

Попри дуже складну ситуацію на ринку праці в Україні, перейти в Performance-маркетинг цілком реально. Ви можете подавати резюме на вакансії Trainee-спеціалістів (це рівень, що передує Junior), у маркетингу таких доволі багато. За це, звісно, платять невеликі гроші, але так ви отримаєте дорогоцінний досвід. 

Якщо компанія вже на старті вимагає досвід, я раджу запропонувати знайомим налаштувати для них рекламу. У кожного знайдеться знайомий чи родич, який має бізнес і потребує реклами. Запропонуйте свій час на вигідних для обох умовах, і так здобудете мінімальний досвід.

Щоб підвищити коефіцієнт конверсії з відгуку на вакансію до отримання офферу, раджу звертати увагу на якість резюме, а в особистому спілкуванні завжди рекомендую бути чесними й залишатися собою. 


Висновок, або Чому Performance-маркетинг — це перспективно

Усі 6 років, що я працюю в Performance-маркетингу, спеціалісти непокояться, чи не замінить їх штучний інтелект, бо з кожним роком його застосування в маркетингу зростає. Усі рекламні нетворки намагаються максимально застосовувати machine learning, з’являються нові компанії, що пропонують свої унікальні рішення з автоматизованою оптимізацією. Та досвід показує, що це може посилити спеціаліста, але ніколи його не замінить. Людський мозок гнучкий і вміє підлаштовуватися під різні ситуації, замінити це неможливо. Тому в цієї професії лише світле майбутнє.

Навіть зараз, коли в країні війна, а на ринку праці вакансій набагато менше, ніж кандидатів, у Performance-маркетингу ситуація кардинально протилежна. Це одна з тих ніш, де вакансії з’являються кожного дня, а сильних спеціалістів не так багато і вони вже працевлаштовані. І це те, що залишатиметься актуальним, бо продажі та реклама послуг будуть завжди. 

Тож якщо ви шукаєте перспективну професію для світчингу, відчуваєте жагу до аналітики та здатні приймати рішення на основі великої кількості даних, вам однозначно варто спробувати себе у ролі Performance-маркетолога. Не бійтеся вивчати нову професію, шукайте найкращі можливості для розвитку, радьтеся з іншими спеціалістами та памʼятайте, що все у ваших силах. І точно не переживайте, чи достатньо ви молоді для цього. Зараз смішно згадувати, що у 28 років я боялася, що стрибаю в останній вагон. Ніколи не пізно для навчання та зміни професії. Буду казати це всім і завжди.

Шукаєте роботу?

У нас на сайті багато вакансій на будь-який смак для фахівців різних професій 👉

Вакансії

Читайте також

Як освоїти нову професію: покроковий план та корисні інструменти для світчерів

Вхід в IT для тих, хто не хоче кодувати: позиції, лайфхаки та корисні ресурси для світчерів

Сповідь світчерки, або Як освоїти 5 спеціальностей до 33 років

Розсилка, що розвиває вашу кар'єру

Підписуйтесь на щотижневу розсилку від головної редакторки Happy Monday з підбіркою найцікавішого контенту тижня, новин та кар'єрних можливостей.

Більше
Більше Більше для компаній
Пошукачу
Для компаній
Увійти
Є ідея!
0
Ми любимо ваші думки, будь ласка, прокоментуйте.x

Дякуємо!

Тепер редактори знають.