Кандидати часто розглядають пошук роботи як болючий і незрозумілий процес, яким неможливо керувати. Натомість експертка з HR і рекрутингу Юлія Єфіменко пропонує розглядати пошук роботи як проєкт із конкретною метою, покроковим планом, дедлайнами та критеріями досягнення результату. Якою має бути стратегія такого керованого пошуку та його основні етапи — читайте у статті.
2024 рік можна вже назвати непередбачуваним і не найлегшим: світова економіка все ще в рецесії, а Україна — в стадії війни. Багато секторів економіки вже постраждали й потребуватимуть часу для відновлення. У таких умовах пошук роботи може бути непростим. Чи варто через це зупинятися на шляху до кар’єрних змін? Точно ні. Чи варто тепер підходити до пошуку роботи більш усвідомлено й системно? Точно так.
Пропоную поставитися до пошуку роботи як до повноцінного проєкту й розібратися, якою має бути його покрокова стратегія.
4 складові успішної стратегії пошуку
1. Опис цілей та критеріїв пошуку
Зверніть увагу: цілей може бути декілька. Одна глобальна й кінцева — наприклад, отримати пропозицію про співпрацю (job offer). А також проміжні цілі на шляху до кінцевої, наприклад:
- скласти якісне резюме, що відображатиме ключові компетенції та досвід;
- натренуватися проходити співбесіди;
- пройти X співбесід;
- отримати навички якісної комунікації з потенційними роботодавцями та розширити свою мережу контактів тощо.
Важливо формулювати конкретні цілі, зі зрозумілими для вас критеріями досягнення. Наприклад: «Отримати оффер на посаду маркетолога в компанії Х з фінансовою винагородою в розмірі Y грн» або «Знайти роботу рекрутером у продуктовій ІТ-компанії з фінансовою винагородою від Y грн, де я зможу розвинути свої навички [1, 2, 3] та працювати в приємній команді».
2. Вибір основних і другорядних каналів пошуку
Окрім традиційних сайтів пошуку роботи, можна використовувати телеграм-канали з вакансіями, залучати професійний нетворк чи рекомендації — це дозволить вам знаходити більше релевантних пропозицій.
Під час пошуку вакансій звертайте увагу на їхні назви та варіації. Використовуючи кілька варіантів назв та ключових слів у пошукових системах, ви можете знайти більше цікавих для себе вакансій. Додатково до пошуку за вакансіями спробуйте шукати роботу за компаніями, сферами бізнесу чи локаціями.
Нетворк теж може суттєво допомогти з пошуком вакансій. Проте треба розуміти, що це довгостроковий інструмент: системне розширення та підтримка мережі професійних контактів вимагає більше часу.
3. Покроковий план згідно з воронкою пошуку
Воронка пошуку складається з наступних етапів:
Створення резюме та інших професійних профайлів
Ціль: опис і презентація своїх ключових навичок і компетенцій для успішного просування наступними етапами воронки.
Дії:
- підготувати декілька резюме в різних форматах;
- оформити їх під вимоги ATS (системи відстеження кандидатів);
- відшліфовувати своє резюме відповідно до фідбеків роботодавців.
Пошук вакансій
Ціль: пошук релевантних і цікавих вакансій, розширення каналів пошуку.
Дії:
- виписати канали пошуку;
- залучити свій нетворк, якщо він є, або щоденно працювати над його розширенням;
- здійснювати пошук через нестандартні канали, профільні івенти, ярмарки вакансій тощо;
- відстежувати аналітику (співвідношення кількості ваших відгуків та позитивних відповідей від роботодавця).
Надсилання резюме
Ціль: надсилання резюме та досягнення конверсії в 50% (як приклад).
Дії:
- регулярно відправляти резюме на вакансії;
- фіксувати результати кожного відгуку;
- коригувати резюме після аналізу фідбеків роботодавців.
Перша співбесіда з рекрутером
Ціль: перше знайомство з компанією, уточнення вимог вакансії, підтвердження відповідності своїх навичок і досвіду резюме та вакансії.
Дії:
- потренуватися робити самопрезентацію;
- підготувати 1-2 кейси які покажуть ваші сильні сторони;
- скласти список запитань, які варто поставити компанії.
Читайте також: «Підходьте, міряйте!» Які ринкові прийоми можна запозичити для самопрезентації на співбесіді
Інтерв’ю з безпосереднім керівником (технічна співбесіда)
Ціль: глибша презентація своїх навичок, розбір кейсів, деталізація очікувань безпосереднього керівника.
Дії:
- підготуватися до співбесіди;
- розібрати більше власних успішних кейсів;
- виконати тестове завдання за потреби.
Фінальний етап
Ціль: уточнення деталей оффера та подальшої співпраці.
Дії:
- оцінити запропонований оффер;
- скласти свій прогноз розвитку на цій посаді в цій компанії;
- прийняти виважене рішення щодо співпраці.
4. Відстеження й аналіз результатів
Рухаючись воронкою і відстежуючи свої результати, ви можете знайти проблемні місця пошуку та виправити ситуацію.
Приклад №1. Ви відправили 100 резюме на вакансії, проте вам або відмовляють, або відповідей немає взагалі. Які висновки можна зробити?
1) Резюме не відповідає критеріям роботодавця.
2) Ваш досвід і навички не відповідають вимогам вакансії.
У першому випадку раджу переробити резюме, відправити ще на кілька вакансій і подивитися, чи щось зміниться. У другому випадку вам краще змінити критерії пошуку та шукати вакансії, на які ви можете претендувати з вашим досвідом.
Приклад №2. Ви відгукуєтесь на вакансії, проходите співбесіди, проте після них вас не запрошують на наступний етап. У такому разі варто проаналізувати свої дії та відповіді на співбесідах і побудувати нову стратегію презентації себе та позиціювання своїх сильних сторін. Також варто проаналізувати причини відмов (якщо не знаєте, запитайте роботодавців) і врахувати їх на наступних співбесідах.
Стратегія складена. Що далі?
Після того продумання складових стратегії, варто розпланувати всі завдання та внести їх у календар з дедлайнами. Проєкт пошуку роботи має бути не лише у вас у голові, а й у документі чи trello-дошці, де ви зможете бачити свій прогрес та проміжні результати.
Важливо зафіксувати свої наступні кроки й рухатися за планом. Стратегія передбачає як разові дії, як-от створення/редагування резюме, так і регулярні — пошук вакансій та надсилання резюме, підготовка до співбесіди тощо.
Я дуже рекомендую вести статистику відгуків на вакансії. Це може бути проста табличка, де ви зберігаєте вакансію, на яку відправили резюме, дату відгуку та результат. Аналізуючи результати, ви зможете об’єктивно зрозуміти, що для вас працює, а що ні.
Висновки й рекомендації
- Пошук роботи — це процес, тож налаштуйтесь на регулярні дії. Ринок праці у 2024 році, на жаль, не всім дозволяє знайти роботу швидко й легко, тому міркуйте стратегічно, дійте тактично.
- На випадок, якщо щось буде йти не за планом, подумайте, як ви можете себе підтримати. Якщо ви чітко розумієте, навіщо вам нова робота, питання дій та мотивації майже вирішене, проте відмови можуть демотивувати. Тому вже на старті подумайте, що вас може демотивувати та як ви можете себе підтримати. Обов’язково святкуйте свої перемоги та давайте собі відпочити.
- Аналізуйте свої дії — це допоможе побачити вузькі місця та прискорити результат. Краще робіть це раз на місяць і на основі зробленого аналізу плануйте нові дії та покращення. Ось ці питання допоможуть проаналізувати свої дії ↓
- Яка була моя ціль? Що вийшло в підсумку?
- Що спрацювало? Що не спрацювало й чому?
- Що наступного разу я зроблю інакше? Наскільки це допоможе досягти мети (від 1 до 10)?
- Що цінне в отриманому досвіді?
У 2024 році потрібно шукати роботу системніше, не покладатися на випадковість і якісно вести комунікацію з роботодавцем — саме це, на мою думку, може прискорити отримання бажаного оффера.
Готові надсилати резюме?
У нас на сайті багато вакансій для фахівців різних професій 👉
ВакансіїЧитайте також
Важливі етапи пошуку роботи, якими часто нехтують, а дарма
Як шукати роботу під час війни: поради кар’єрної консультантки
Як шукати роботу у LinkedIn та оновлювати свій профіль?
Дякуємо!
Тепер редактори знають.