Всі статті Новини Пошук роботи Увійти в ІТ Кар'єра Історії Розвиток Happy HR Спецпроєкти

Про пошук роботи, кар’єру і не тільки: 30 порад від експертів Happy Monday

23.08.21 Кар'єра Пошук роботи 29 хв читання

Наш подарунок читачам до 30-річчя Незалежності України — універсальний збірник порад на усі випадки професійного життя: від пошуку свого покликання до можливостей саморозвитку.


find yourself

Пошук себе


1. Перестаньте вірити в єдине покликання на все життя

Кар’єрна консультантка Олена Рєзанова у своїй книзі «Ніколи-небудь» згадує про покликання як про один із міфів, що насправді змушують нас відкладати свою кар’єру (й життя) на потім.  

Нас навчили, що на будь-яке питання існує одна правильна відповідь. Тому ми схильні потрапляти в пастку «справжнього покликання»: сподіваємось знайти одну улюблену справу на все життя й переконані, що вона вдасться нам із першого разу. 

Але це не так. Такого «справжнього покликання», як ми собі уявляємо, не буває. Воно не базується на якомусь одному нашому таланті, бо ми багатогранні. Воно не проявляється в дитинстві. Ми можемо не впізнати його з першого погляду. У нас може відразу не вийти. І щоб зробити перший крок, не потрібно точно знати, «воно чи не воно» — потрібно просто робити крок.

Більше кар’єрних міфів 👉

Читати


2. Дайте собі час

Намагаєтесь визначитися зі сферою свого професійного розвитку? СЕО Happy Monday Анна Мазур вважає: найперше, що вам потрібно в цьому разі — це час. Не очікуйте, що зараз сядете і зрозумієте все про себе за кілька годин. Так не буває. Дайте собі мінімум місяць, а краще три на знайомство з собою. 

Варто зрозуміти, що ви вже маєте сильні сторони, здібності, інтереси та вже реалізуєте себе відповідно до них. Просто ви цього не помічаєте. Саме тому наступний крок — рефлексія. Привчіться питати себе: «Чого я зараз хочу?» кілька разів на день. Кожного вечора аналізуйте й записуйте, що ви сьогодні робили, що приносило задоволення, а що робити було неприємно.

А оскільки ми не можемо побачити та оцінити себе зі сторони, буде корисно ще й збирати зворотний зв’язок від інших людей, щоб отримати потрібну для аналізу й розуміння себе інформацію.

Більше інструментів для пізнання себе 👉

Читати


3. Змінюйте професію екологічно

Кар’єрна консультантка Анна Різніченко переконана: змінити 5-6 професій за життя — сьогодні цілком нормально. Для цього необов’язково спалювати мости й кидатися у вир сторчголов. Змінити професію чи сферу діяльності можна екологічно й комфортно, обравши одну з п’яти стратегій світчингу:

  • паралельно поєднувати поточну роботу й нову зайнятість;
  • змінити поточне місце роботи на краще і паралельно переходити в нову професію;
  • перейти на роботу, яка буде розвивати потрібні для майбутньої професії компетенції;
  • звільнитися й почати нову кар’єру з нуля;
  • використати декрет або фінансову подушку безпеки, що дозволить з часом і поступово перейти в новий напрямок.

Повний гайд зі зміни професії 👉

Читати


4. Зарядіть свою батарейку

У практиці кар’єрної консультантки Олени Рєзанової траплялися випадки, коли людина ніби й напрямок обрала правильно, і план має, і можливості під рукою — а діло не йде. Бо іноді в нас просто немає сил, щоб рухатись — хай і до чогось нового й прекрасного. Коли ви у режимі сівшої батарейки, вам може не вистачити ресурсу навіть на перший крок.

Олена пропонує простий спосіб визначити, чи ви дійсно виснажені: зверніть увагу, як ви проводите вихідні. Якщо «прокидаєтесь» та активно проводите час — отже, справа не в батарейці, вона заряджена. Але якщо ви й на вихідних не можете змусити себе зробити бодай щось — вам потрібно терміново відновити ресурс. 4 безпрограшні варіанти від Олени: 

  • подорожі в нові місця;
  • активність і рух у будь-якій формі;
  • паузи протягом дня;
  • інформаційний детокс.

Більше порад для пошуку себе 👉

Читати


5. Шукайте натхнення в книжках

За час роботи з темою професійного розвитку СЕО Happy Monday Анна Мазур перечитала багато книжок, які обіцяють допомогти знайти відповіді на найскладніші питання, але далеко не всі дійсно це роблять.

Тому вона зібрала особистий топ книжок, які варто прочитати, щоб надихнутися, задуматися про важливе й перевірити налаштування свого життєвого компаса. Книжки дуже різні за підходом і темпераментом. Десь автори підтримують думки одне одного, десь, навпаки, суперечать. Але нам давно варто визнати, що ми не живемо у світі правильних і неправильних відповідей, що не існує єдиної стратегії, яка всіх приведе до успіху.

Тож не варто брати на віру все, що ви дізнаєтеся. Натомість експериментуйте й шукайте свій унікальний шлях. А цей список нехай стане для вас опорою та підтримкою.

8 книжок про пошук свого шляху 👉

Читати

Бонус: дивіться інтерв’ю з Оленою Рєзановою про покликання, досвід радикальної зміни професії у дорослому віці та типові помилки під час пошуку себе.


job search

Пошук роботи


6. Дізнайтеся, чому вас можуть не взяти на роботу

На думку коуча й кар’єрної консультантки Наталії Кутняк, найпопулярніші причини відмови кандидатам здебільшого відрізняються для різних вікових категорій пошукачів. І краще проаналізувати їх заздалегідь та спробувати попередити.

Наприклад, спеціалістам у віці 20-30 років часто відмовляють через невідповідність зарплатних очікувань — кандидата й роботодавця, який не готовий платити більше недостатньо кваліфікованому фахівцю. У такому разі потрібно уважно вивчити ринок праці: подивитися, скільки платять досвідченим спеціалістам і людям без досвіду, адекватно оцінити свої навички й вимоги роботодавця. 

У 30-40 років можуть відмовити, наприклад, через відсутність інтересу й ентузіазму до роботи. Щоб цього не сталося — постійно розвивайтеся, відвідуйте профільні конференції, проходьте курси, знайомтеся з експертами у вашій сфері. А у віці 40+ найчастіше відмовляють через відсутність цифрових навичок, тому обов’язково проходьте навчання і підвищуйте свою кваліфікацію, навіть якщо це дуже важко — без «та куди мені вже вчитися». 

Чому ще можуть відмовити та що з цим робити 👉

Читати


7. Не бійтеся шукати роботу в кризу

HRM-менторка та співзасновниця HR-Go! Community Катерина Бандуровська радить: якщо ви маєте можливість не виходити на ринок праці, а перечекати скрутні часи, то краще присвятіть цей час розвитку навичок та компетенцій, які допоможуть вам набути міцної позиції на ринку.

Але якщо ви таки вирішили йти на ринок праці або опинилися там незалежно від свого бажання — ви можете впоратись. Втім, готуйтеся до того, що буде складно. Вам доведеться акумулювати всі сили, щоб з усіх кандидатів обрали саме вас. 

Добре подумайте, в чому ваша перевага і чим ви будете виділятись серед інших. Якщо ви добре на чомусь розумієтесь, не треба применшувати власні здібності та успіхи. Ви можете прийти на співбесіду і скромно сказати, що які там досягнення — це ж ваша щоденна робота. Але через 5 хвилин після вас на цю ж співбесіду прийде хтось, хто ефектно подасть навіть стандартні результати як неабияке досягнення. Вгадайте, кого оберуть. Тому обов’язково прокачуйте навички самопрезентації для співбесід. 

Більше порад для пошуку роботи в кризу 👉

Читати


8. Використовуйте нетворкінг для пошуку

Хай би що ви не думали про нетворкінг, сьогодні з його допомогою можна отримати рекомендацію, залучити інвестора й навіть знайти нову роботу. Для цього насамперед потрібно «потрапити на радар» людям, які потенційно можуть вам допомогти.  

Усі корисні для пошуку роботи зв’язки можна розділити на 3 групи:

  • HR-фахівці, з якими легко почати спілкування, адже вони й самі зацікавлені в тому, щоб знати якомога більше хороших кандидатів;
  • власники бізнесу, керівники відділів — але краще знайти когось, хто представить вас такій людині, бо імейл від незнайомої особи він, найімовірніше, проігнорує;
  • фахівці вашої сфери, які займають плюс-мінус таку ж посаду, що й ви, і можуть порекомендувати вас своїм керівникам.

Якщо ви хочете працювати в конкретній компанії, обов’язково знайдіть інформацію про її керівництво, познайомтеся з потенційним начальником, колегами і, звісно ж, рекрутерами й HR-спеціалістами.

Де шукати потрібні контакти та як із ними знайомитись? 👉

Читати


9. Не ігноруйте соціальні мережі

Фахівчиня з особистого бренду й публічних виступів Анастасія Стеценко переконана, що потенційні працедавці обов’язково будуть шукати вас на Facebook та LinkedIn. То чому б не докласти зусиль, щоб виглядати там професіоналом, яким ви і є? 

Потурбуйтесь, щоб люди навколо знали, хто ви та чим займаєтесь. Тоді вони звернуться саме до вас, коли у них з’являться можливості, які відповідають вашим професійним якостям. 

Для цього переконайтеся, що ваш профіль відповідає на питання: «Хто ви?», приберіть зі сторінки все сміття: тести, репости, котиків, старі невдалі фотографії та почніть генерувати професійний контент. А як прийде час, можна й пост про пошук роботи написати.

Більше про те, як шукати роботу в соцмережах 👉

Читати


10. Завжди перевіряйте потенційного роботодавця

Пошук роботи часто помилково сприймають виключно як намагання сподобатися компанії. Тоді як це процес взаємного вибору, а не дорога з одностороннім рухом. Тож ми радимо якомога більше дізнатися про роботодавця, перш ніж витрачати на нього свій час.

Почати варто з ресурсів самої компанії: офіційного сайту й соцмереж. У пошуках погляду на компанію зі сторони варто звернутися до сайтів із профілями та відгуками, а також пошукати, чи не писали щось про компанію у ЗМІ. Чи не найефективніше залучити до перевірки роботодавця нетворкінг: розпитати знайомих, які працюють у цій компанії, а якщо таких нема — знайти у соцмережах колишніх чи поточних співробітників компанії і написати їм або звернутися до знайомих чи лідерів думок з інших компаній тієї ж галузі. 

Де шукати інфу про роботодавців? 👉

Читати

Бонус: пройдіть наш онлайн-курс «Антикризова кар’єрна допомога» — це серія з 14 безкоштовних вебінарів про створення власної кар’єрної карти, ефективний пошук роботи та маркетинг кар’єри.


resume

Резюме


11. Відправляйте резюме, навіть якщо не на 100% відповідаєте вимогам

Технічна рекрутерка Ірина Сулацька вважає: спробувати себе варто в будь-якому випадку. Навіть якщо вам відмовлять, ви зможете отримати корисний зворотний зв’язок і розширити своє коло професійних контактів.

Зазвичай вказані у вакансії вимоги можна розділити на обов’язкові та бажані. Якщо ви володієте обов’язковими для вакансії навичками (для програміста, наприклад, це мова програмування, головний фреймворк та англійська), але ще не є експертом у бажаному специфічному напрямку, — ви можете надсилати резюме. 

Щоб зрозуміти «вагу» кожної з вимог, ви можете 1) спитати в рекрутера, які навички, досвід та якості є критично важливими для даної вакансії; 2) поговорити з працівником цієї компанії, якщо маєте там знайомих; 3) переглянути 5-10 схожих вакансій інших компаній: якості й навички, які зустрінуться вам найчастіше, і є найвагомішими. 

А як пояснити свою недостатню відповідність? 👉

Читати


12. Завжди доповнюйте резюме супровідним листом

Супровідний лист допомагає вирізнитися серед інших кандидатів і зацікавити рекрутера. А це запорука того, що ваше резюме відкриють і прочитають. 

5 правил вдалого cover letter:

  • супровідний лист — це доповнення до вашого резюме, а не його детальний переказ;   
  • пишіть супровідний лист під конкретну компанію і вакансію — поясніть роботодавцю, чому ви хочете працювати саме з ним; 
  • не використовуйте шаблонні вирази тільки тому, що вони здаються вам достатньо довгими й розумними; 
  • переконайтеся, що ваш супровідний лист має логічну структуру та легко читається; 
  • обов’язково перевірте текст на помилки — неграмотно написаний лист демонструє вашу неуважність і може знизити шанс потрапити на співбесіду.

Детальний план супровідного листа 👉

Читати


13. Уникайте найпоширеніших помилок 

Серед типових помилок, яких припускаються кандидати, кар’єрна консультантка Олена Іванчикова називає перелік у резюме одразу кількох бажаних позицій. Коли їх занадто багато, HR-менеджер може подумати, що ви не визначилися з професією і нестабільні у своїх бажаннях. 

Наприклад, ви не проти працювати і регіональним менеджером, і менеджером з продажу, і менеджером із закупівлі. Так, безперечно, усі три позиції тісно пов’язані з комунікацією і людьми, але, погодьтеся, це абсолютно різного роду вакансії. 

Резюме має містити в собі одну позицію, на яку претендує кандидат. Якщо ви дійсно розглядаєте декілька позицій, підготуйте для кожної з них окремі резюме.

Більше типових помилок у резюме 👉

Читати


14. Перевіряйте резюме перед відправкою

На думку технічної рекрутерки Ірини Сулацької, є 7 базових моментів, які варто перевірити перед відправкою резюме, незалежно від вашої професії, досвіду чи рівня. До чек-листа подання на вакансію входить:

  • рівень англійської (не варто надсилати резюме, якщо у вакансії вказано Upper-Intermediate, а ви знаєте англійську на рівні Elementary — не всі компанії мають можливість забезпечити вам «бустерний» період, аби ви підтягнули мову); 
  • додаткові прохання в описі вакансії (доволі часто в кінці вакансій компанії додають прохання типу «Надішліть нам приклади ваших статей», на які більшість кандидатів не звертає увагу);
  • локація (аби переконатись, що це або remote-можливість, або позиція у вашому рідному місті, або ви готові до переїзду).  

На що ще звернути увагу перед відправкою резюме? 👉

Читати


15. Не покладайте всі надії лише на резюме

Recruitment Team Lead HR-компанії UniSkill Валерія Крамар вважає, що наявність якісного професійного резюме дає вам багато переваг, але воно точно не здатне телепортувати вас у компанію вашої мрії.

Значення має також те, куди та як ви надсилаєте резюме. Наприклад, якщо ви будете надсилати навіть суперкласне резюме на всі вакансії підряд, не зважаючи на обов’язки та вимоги, зазначені в описі, — то можете зіштовхнутись із великою кількістю відмов та зіпсувати свою репутацію. Якщо роботодавець зазначає у вакансії, що досвід роботи в логістичній сфері є обов’язковим, то очікує, що ви звернете на це увагу та зважите свою відповідність цій вимозі.

Що ще має значення, окрім резюме? 👉

Читати

Бонус: завантажуйте нашу онлайн-книгу для створення ідеального резюме з детальними інструкціями, рекомендаціями, порадами та розбором типових ситуацій.


interview

Співбесіда


16. Готуйте відповіді на типові запитання

Співбесіда — найважливіший етап під час прийому на роботу. За словами HR-експертки Марини Молчан, роботодавець за короткий час буде намагатися зрозуміти, чи зможете ви впоратися із задачами компанії. І для цього вам ставитимуть найрізноманітніші запитання, зокрема й типові:

  • Ким ви бачите себе за декілька років?
  • Які ваші сильні та слабкі сторони?
  • Чому ви хочете працювати саме у нас?
  • Чому ви пішли з попередньої роботи?

Останнє запитання «із зірочкою» і містить в собі додаткові питання (що вас може змусити піти з роботи і як ви будете розказувати про компанію наступному роботодавцю). Тому не варто критикувати колишніх колег. Спробуйте з максимальною повагою розповісти про досвід і навички, які ви отримали в попередній компанії.

Також не зізнавайтесь, що звільнилися через розмір зарплати. Роботодавець може подумати, що ви підете і від нього, якщо вам запропонують ще більше. Спробуйте зрозуміти, що ще для вас важливо у роботі, і зробіть акцент саме на цих мотивах.

Як відповідати на інші типові запитання 👉

Читати


17. Тренуйте самопрезентацію

Розповідь про себе на співбесіді — один із вирішальних етапів інтерв’ю. Тут важливо все: як ви ведете діалог, про що розповідаєте, як тримаєтеся загалом.

Кар’єрна консультантка та кар’єрний коуч Олена Іванчикова радить: щоб інтерв’ю пройшло як треба, варто вже на початку розмови налаштувати зв’язок зі співрозмовником за допомогою small talk. Наприклад, можна похвалити офіс або його зручне розташування.

Та найважливіше — підготувати текст вашої розповіді, зосередившись на досвіді, який відповідає вакансії, та мінімізувавши нецільову інформацію (наприклад, про те, що колись підробляли офіціантом, якщо зараз претендуєте на посаду менеджера в IT-компанії). Відрепетируйте текст перед дзеркалом, це допоможе почуватися впевненіше на співбесіді, а отже — ви справите краще враження.

Більше порад щодо самопрезентації на інтерв’ю 👉

Читати


18. Звикайте до онлайн-інтерв’ю

Так, зараз існує велика ймовірність, що співбесіду доведеться проходити в онлайн-режимі. І до цього також потрібно бути готовим. Наприклад, завчасно поцікавитися у рекрутера, в якому саме форматі пройде інтерв’ю (аудіо чи відео) та в якому додатку. Бо встигнути за 1 хвилину до знайомства встановити Zoom — задача з зірочкою 🙂

Також рекрутерка Ірина Сулацька радить перед інтерв’ю перевірити свою техніку, покласти поряд зарядний пристрій (а краще одразу його під’єднати), перевірити швидкість інтернету і протестувати інструмент, який ви будете використовувати для відеорозмови. А ще потурбуватися, щоб вас в цей час не відривали від інтерв’ю та позаду ніхто не бігав в кадрі. Співбесіда — це завжди стрес, а з додатковими факторами, що відволікають, вона може стати справжнім випробуванням. 

Що ще треба врахувати при підготовці до онлайн-інтерв’ю 👉

Читати


19. Покажіть себе з найкращого боку, навіть якщо у вас недостатньо досвіду

Якщо у вас недостатньо досвіду, чого точно не варто робити — то це замовчувати цей факт або обманювати, що потрібні навички у вас є. Але навіть попри відсутність потрібних hard skills, ви можете вразити компанію своєю зацікавленістю, вмотивованістю та готовністю вчитися на практиці, вважає рекрутерка Ірина Сулацька.

Наприклад, перед співбесідою проаналізуйте компанію та її історію, почитайте про проєкти й напрямки роботи, передивіться LinkedІn-профайли людей, які там працюють, пробіжіться Facebook-сторінкою компанії. Така підготовка покаже інтерв’юерам, що ви вмотивовані отримати конкретно цю пропозицію, а не просто абияку роботу.

А ще продемонструйте свою готовність вчитися на практиці. Наприклад, якщо ви в чомусь вже розібралися теоретично, але ще не маєте практичного досвіду, покажіть свої знання на конкретному завданні. Наприклад, кандидат на посаду SMM-ника може переглянути Facebook-сторінку компанії й запропонувати нову рубрику або написати контент-план.

Більше порад для тих, кому не вистачає досвіду 👉

Читати


20. Визначтесь із бажаною зарплатою до інтерв’ю

Питання про ваші зарплатні очікування — одне з найпопулярніших на співбесіді. За словами кар’єрної консультантки Анни Юрченко, щоб віднайти оптимальну суму, потрібно провести невелике дослідження. Визначте ваш професійний рівень (ви початківець, досвідчений фахівець чи експерт у сфері) та зберіть інформацію щодо зарплат спеціалістів вашого рівня та профілю з різних джерел:

  • зарплатна статистика сайтів із пошуку роботи;
  • опис вакансій та резюме кандидатів на джоб-сайтах;
  • професійні групи у соцмережах та меседжерах;
  • кар’єрні консультанти, рекрутери, кадрові агентства.

На основі цих даних сформуйте середню зарплату. Якщо ви рідкісний фахівець і вас «хантять», можете сміливо додавати до 20% до цієї цифри. Якщо обмежені у часі, то швидше отримаєте оффер, якщо ви попросите середній рівень зарплати або навіть трішки зменшите суму (до 10%). Щоб мати можливість домовитись, озвучуйте цифру на 5% більшу за бажану — це дасть вам поле для маневрів. 

Як говорити про зарплату на співбесіді 👉

Читати

Бонус: Визначитися з розміром бажаної оплати праці допоможуть наші дослідження зарплат у різних сферах. Переглянути і завантажити дослідження можна за посиланням.


career building

Побудова кар’єри


21. Навчіться планувати кар’єру навіть у кризу

Кар’єрна консультантка, HR Business Partner холдингу TECHIIA Тетяна Волошина вважає, що навіть у періоди загальної турбулентності кар’єру можна і варто планувати. Це не означає прагнути лише до керівних посад. Зростати можна і горизонтально, розширювати власний функціонал або вплив. 

Є два основні підходи в плануванні кар’єри. Перший — жорсткий. Ви ставите собі чітку кар’єрну мету (наприклад, очолити відділ) і прокачуєте під неї певні навички або ж без упину надсилаєте резюме на усі відповідні позиції.

Другий підхід — гнучкий. Це коли ви у своїй організації шукаєте потреби, які можете і хочете закрити. Якщо match трапився, організація це помічає та починає вас просувати. 

У гнучкого методу є позитивний побічний ефект. Шукаючи збіг, ви ВЖЕ розвиваєтесь і напрацьовуєте нові навички в безпечних умовах. Якщо завтра щось станеться, багаж умінь залишиться при вас. Це основний принцип сучасної побудови кар’єри.

Більше порад з планування кар’єри 👉

Читати


22. Будуйте особистий бренд

Особистий бренд — це те, що сьогодні може суттєво прискорити ваш професійний успіх, вважає консультантка з особистого бренду та публічних виступів Анастасія Стеценко.

Експертка радить почати із соцмереж. Не обов’язково бігти в усі одразу: виберіть одну, але зробіть у ній все якісно. 

Важливо створювати контент, який показує вас експертом своєї справи. Зараз люди шукають у соцмережах будь-яких фахівців: від майстра з манікюру до маркетолога на фриланс-проєкт. Якщо замовник побачить на вашій сторінці експертні пости та цікаві робочі кейси, а на сторінці вашого конкурента — лише меми з котиками, не важко здогадатися, до кого виникне більше довіри. 

Не менш важливим є й особистий контент, який транслює вашу життєву позицію, цінності, переконання — все це теж може впливати на готовність потенційних клієнтів працювати з вами.

Більше порад з побудови особистого бренду👉 

Читати


23. Навчіться підвищувати власну цінність для компанії

Щоб роботодавець вважав вас справжнім скарбом, а рекрутери топових компаній змагалися за вашу увагу, потрібно для початку самим усвідомити власну цінність. А для цього, як радить кар’єрна консультантка та коуч Євгенія Склярець, розберіть усю свою роботу на пунктики й до кожного поставте запитання: «Як ця моя робота допомагає зростати бізнесу?». Чим детальнішим буде список, тим простіше буде зрозуміти, що саме створює цінність. 

Наступний крок — діліться своїми успіхами з керівниками та колегами, а далі виходьте за межі компанії. Наприклад, демонструйте свою експертність у LinkedIn — розповідайте про себе й те, як ви вирішуєте проблеми, висловлюйте свою думку. Повірте, ви не залишитесь непоміченими. 

Якщо ви не знайшли цінність у своїй роботі — звертайтеся до тих, хто допоможе її знайти (коучів, кар’єрних консультантів). Якщо не знайшли разом — час переглянути свої щоденні задачі та взятися за те, що дійсно створить цінність.

 

Що може підвищити вашу цінність👉

Читати


24. Знайдіть собі ментора та станьте ментором для інших

Щоб швидше та безпечніше рухатися професійним шляхом, знайдіть собі ментора в особі більш досвідченого спеціаліста. За словами СЕО Happy Monday Анни Мазур, він допоможе зрозуміти професійні та психологічні особливості сфери, в якій ви розвиваєтеся, порекомендує освітні матеріали (книги, статті, записи виступів тощо), допоможе розробити план з досягнення професійних цілей. 

А ще краще — самі станьте ментором для когось. Це можливість структурувати власний досвід і знання, зрозуміти свої сильні сторони й заповнити власні прогалини, адже ми найкраще вчимося тоді, коли навчаємо інших. Це також відмінний спосіб вирости з експерта у менеджери, навчитися передавати знання і розвивати інших. 

Більше переваг менторства 👉

Читати


25. Бережіть свій ресурс та не доводьте себе до вигорання

Будуючи кар’єру та віддаючись роботі на всі 100%, стежте за своїм емоційним станом, щоб не пропустити перші ознаки професійного вигорання. За словами бізнес-тренерки і коуча Оксани Пацелі, воно виявляється виснаженням та повною втратою інтересу до професійної діяльності. А причинами можуть стати монотонна діяльність, невміння скидати негативні переживання, робота в неробочий час.

Щоб уникнути вигорання, постійно ускладнюйте завдання, підвищуйте власну планку, займайтеся самоосвітою. Підтримуйте work-life balance: чітко розмежуйте робочий і особистий час і простір. Мінімізуйте, а краще повністю уникайте роботи (і навіть думок про неї) в вихідні, святкові та відпускні дні.

Підберіть свої практики емоційної розрядки (наприклад, виписуйте негатив на папері), піклуйтеся про своє здоров’я. Прогулянки, спорт повинні стати must have у вашому розкладі. Доведено, що люди, які приділяють увагу своєму здоров’ю, менше схильні до вигорання. У них достатньо енергії, щоб впоратися із зовнішніми несприятливими факторами.

Більше способів протистояти вигоранню 👉

Читати

Бонус: В 15 випусках подкасту «Вийди та зайди нормально» представники різних професій та підприємці розповідають про те, як знайшли «свою» справу, про страхи та стопери, роботу, яка драйвить, та як горіти, але не вигорати.


self development

Саморозвиток


26. Майте план індивідуального розвитку

Якщо прагнете кар’єрного зростання або плануєте перехід в іншу сферу, вам потрібно розробити індивідуальний план розвитку (ІПР), наголошує HR-експертка й кар’єрна консультантка Юлія Єфименко

ІПР складається з:

  • глобальної мети, тобто точки Б, куди ви хочете прийти;
  • проміжних цілей, які наблизять вас до глобальної;
  • критеріїв досягнення кожної цілі;
  • переліку навичок, знань і досвіду, яких вам важливо набути;
  • списку завдань / дій, які потрібно виконати;
  • кінцевих термінів для кожної дії.

Складайте індивідуальний план розвитку на короткий період — 3-6 місяців. Це мінімізує ризик «злитися» і забути про свої наміри. Також обов’язково записуйте пункти з ІПР до своїх щоденних робочих завдань та приділяйте їм хоча б годину на день. Вже дуже скоро ви побачите, як багато вже зробили для розвитку своїх компетенцій.

Більше про план індивідуального розвитку 👉

Читати


27. Формуйте нові корисні навички

В сучасному світі не достатньо фокусуватися на розвитку професійних знань та умінь. Варто пам’ятати і про м’які навички, котрі все більше цінуються роботодавцями, вважає тренерка з розвитку soft skills ЕРАМ Україна Христина Яблонська.

Серед навичок, на розвитку яких варто зосередитися, експертка називає критичне мислення, креативність, емоційний інтелект,  взаємодію з людьми. Але найбільш корисною вважає навичку постійного навчання, або lifelong learning, бо без неї неможливий розвиток попередніх скілів. 

Ось декілька правил, як розвивати навичку постійного навчання:

  1. Цікавтесь новим, будьте допитливими. Дозвольте собі сумніватись, постійно запитуйте себе: а що, якщо?
  2. Спілкуйтеся, обговорюйте, дискутуйте та діліться з іншими власними спостереженнями та думками.
  3. Складіть план навчання, краще на рік, щоби розуміти основні орієнтири.
  4. Фіксуйте власні досягнення та діліться успіхами, щоби підтримувати власну мотивацію та бажання навчатись.

Більше порад з розвитку корисних навичок 👉

Читати


28. Проходьте онлайн-курси до кінця

Одним із найпопулярніших форматів навчання сьогодні є онлайн-курси. Щоправда, статистика каже, що лише 7% слухачів проходять курс до кінця. Таке навчання, звісно, не принесе користі. 

Щоб успішно завершити онлайн-курс, треба чітко розуміти, навіщо ви витрачаєте свій час на навчання. Важливо спочатку сформувати запит, і тільки потім шукати під нього курс. Мета, яку ви ставите перед собою, має бути: конкретною, вимірюваною, досяжною, актуальною для вас та обмеженою в часі.

👎 Погана мета: пройти онлайн-курс із Product Management, щоб покращити своє життя.

👍 Хороша мета: завершити онлайн-курс із Product Management до лютого 2020 року, щоб зайняти відповідну позицію у моїй компанії. 

Ще одна важлива порада: оберіть один основний ресурс для навчання. Якщо ви розпорошуєте увагу одразу на декілька ресурсів (онлайн-курс, сторонні лекції з теми, підручник), відчуття руху вперед зникає, а разом з ним і мотивація. Виняток: ресурси, де є вправи та тести — практика замість пасивного слухання точно допоможе краще запам’ятати матеріал. 

Більше порад, як пройти онлайн-курс до кінця 👉

Читати


29. Навчіться мотивувати самі себе

Інколи таке буває, що ми втрачаємо сили і мотивацію навчатися, рухатися вперед, знайомитися з новими людьми. Банально не хочеться нічого. І треба вміти виходити із таких станів. Керівниця проєктів PROFI Уляна Кулікова радить такі SOS-техніки для боротьби з демотивацією. 

  1. Прибрати з життя всі дратівливі чинники, які привели у точку нуль: предмети, контакти, діяльність. 
  2. Прийняти ситуацію такою, яка вона є. Визнати, що ви втомилися, у вас немає бажань.
  3. А далі — потроху згадувати: що вас колись запалювало, чого хотілося, в чому ви досягли успіху і що у вас виходило.
  4. Якісно відпочити або перемикнутися на незнайому сферу. Якщо ви завжди займалися бізнесом — навчіться малювати, якщо у вас криза творчості — запишіться на плавання. Інколи цього достатньо, щоб вогник мотивації знову запалав. 

Якщо цього не сталося, тут ще два кроки 👉

Читати


30. Читайте 100 книг на рік (можна менше, але читайте)

Здобувати нові знання, надихатися та просто отримувати задоволення. Усе це можна робити завдяки старому доброму читанню. Поверніть книги у своє життя, якщо останнім часом здебільшого гортаєте лише стрічку у фейсбуці. 

А щоб усе встигати, скористайтеся порадами дівчат, які читають на рік по 100+ книг. Так, букблогерка та ініціаторка проєкту #chitachi Ірина Юрченко радить завжди мати книжку з собою і у будь-якій ситуації очікування замість залипати у телефоні — читати. 

Комерсант та бізнес-коуч Інна Ліванова радить скласти список книг, які дуже хочеться прочитати, та відстежувати свій прогрес, наприклад, за допомогою додатку Goodreads. 

А вчителька української мови та літератури Марія Гнатюк рекомендує читати декілька книжок одразу: одну в електронному форматі, іншу в папері, третю можна слухати в аудіоформаті. 

Більше порад від дівчат-читачок 👉 

Читати

Бонус: щоб усе встигати, подивіться інтерв’ю з гуру продуктивності Девідом Алленом та запозичте у нього декілька лайфхаків з планування.


Надихнулися порадами? Можна тепер і роботу шукати!

У нас багато вакансій для представників різних професій в крутих компаніях.

Вакансії
Розсилка, що розвиває вашу кар'єру

Підписуйтесь на щотижневу розсилку від головної редакторки Happy Monday з підбіркою найцікавішого контенту тижня, новин та кар'єрних можливостей.

Більше
Більше Більше для компаній
Пошукачу
Для компаній
Увійти
Є ідея!
0
Ми любимо ваші думки, будь ласка, прокоментуйте.x

Дякуємо!

Тепер редактори знають.